Ossetië: de nieuwe Tsjetsjenië van het Kaspische gas?

Olie, gas, steenkool, nucleair (PWR, EPR, hete kernfusie, ITER), thermische energiecentrales op gas en steenkool, warmtekrachtkoppeling, tri-generatie. Peakoil, uitputting, economie, technologieën en geopolitieke strategieën. Prijzen, vervuiling, economische en sociale kosten ...
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79332
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11046

Ossetië: de nieuwe Tsjetsjenië van het Kaspische gas?




par Christophe » 12/08/08, 13:55

Alles staat in de titel en ik heb de indruk dat de media de ernst van de situatie niet analyseren...Het doet me vaag denken aan de redenen voor de oorlog in Afghanistan of Tsjetsjenië : olie, gas en/of transport van deze energiebronnen...

We zouden de onderkant van de kaarten van de regio moeten vinden, alles moest heel goed worden uitgelegd...

Hier is al een heel goed up-to-date artikel van Wikipedia: http://fr.wikipedia.org/wiki/Guerre_en_ ... tie_du_Sud
Dernière édition par Christophe de 12 / 08 / 08, 14: 20, 1 keer bewerkt.
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79332
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11046




par Christophe » 12/08/08, 14:14

0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79332
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11046




par Christophe » 12/08/08, 16:31

Ik droom?

Nicolas Sarkozy op bezoek in Moskou: "Het is normaal dat Rusland zijn belangen wil verdedigen"


Hij vergat: "oliebelangen"

http://tempsreel.nouvelobs.com/actualit ... re_se.html

Bericht van een bushist die je nauwelijks beter kunt verwachten...
0 x
Avatar de l'utilisateur
gegyx
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6983
Inschrijving: 21/01/05, 11:59
x 2907




par gegyx » 12/08/08, 17:32

De pijpleiding loopt door Georgië, heel dichtbij maar ten zuiden van Zuid-Ossetië.

---

Georges W. Bush geloofde dat de Russen iemand aanvielen die dicht bij hem stond.

Toen veranderde hij van gedachten, hij herinnerde zich zijn primaire studies, hij dacht dat het de staat Georgia in de VS was, zijn land.

En toen zijn metgezellen het hem uitlegden (in het Chinees alstublieft), kon het hem niets schelen...

Hij moet gedacht hebben: 'Het was toch Dick die weer eens slecht werk heeft geleverd op de dag van de Olympische Spelen?'
Alsof we alleen dat te doen hadden!
We zijn op dit moment behoorlijk druk bezig met het omsingelen van Iran met een zeeblokkade, met de hulp van de Engelsen en de Fransen...

Ja! Er valt meer te winnen in dit schot! »
0 x
lejustemilieu
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 4075
Inschrijving: 12/01/07, 08:18
x 4




par lejustemilieu » 12/08/08, 17:59

Waarom vechten? er is geen olie meer Rohhh
0 x
De mens is van nature een politiek dier (Aristoteles)
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79332
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11046




par Christophe » 12/08/08, 18:09

Oh, als er nog iets over is... en gezien de stijgende prijs van het vat denk ik dat omgezet in $ blijft er veel meer over dan al is geconsumeerd... waardoor het nu veel waardevoller is dan in het verleden!

https://www.econologie.com/l-argent-du-p ... -3297.html
0 x
lejustemilieu
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 4075
Inschrijving: 12/01/07, 08:18
x 4




par lejustemilieu » 12/08/08, 18:19

Hier is een document dat mij realistisch lijkt over de fossiele reserves van de wereld (het bevestigt mijn persoonlijke idee dat er nog veel sap is)
http://www.ulb.ac.be/sciences/intra/inf ... /preat.htm
0 x
De mens is van nature een politiek dier (Aristoteles)
freddau
Ik postte 500 berichten!
Ik postte 500 berichten!
berichten: 641
Inschrijving: 19/09/05, 20:08
x 1




par freddau » 12/08/08, 22:26

En daar ga je,

het is voorbij ... of bijna gek dat.

Ik heb de iran-resist-site geraadpleegd en zij hebben 2 nieuwe vliegdekschepen voor Iran aangekondigd naast de twee al aanwezige.
Aangezien China bezet is en ook Rusland, is de kans de dief.

En toen wilde ik hun bron controleren op nieuws uit het Midden-Oosten en de site was geïnfecteerd zoals RSF..

raar raar
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79332
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11046




par Christophe » 14/08/08, 00:31

1) Klaar? Ik ben niet zo zeker:

De toon stijgt tussen Moskou en Washington

Het hoofd van de Russische diplomatie zei woensdag dat de Verenigde Staten moeten kiezen tussen Georgië en Rusland
"We begrijpen dat het Georgische leiderschap een speciaal project van de Verenigde Staten is", zei Sergei Lavrov, die van mening was dat Washington een keuze zou moeten maken.

Van zijn kant beschuldigde de Amerikaanse president George W. Bush Moskou ervan zijn toezeggingen niet na te komen en stuurde mevrouw Rice naar Tbilisi om de "solidariteit" van de VS met Georgië te tonen.

De Georgische president Mikheil Saakasjvili van zijn kant zei dat hij erop rekende dat de Amerikanen de controle over de havens en luchthavens van zijn land zouden overnemen, volgens zijn opmerkingen woensdag door zijn woordvoerder, Vano Noniachvili.

Het Pentagon bevestigde onmiddellijk dat het Amerikaanse leger niet van plan was de controle over Georgische havens en luchthavens over te nemen. "De rol van het Amerikaanse leger is uitsluitend om de levering van humanitaire hulp aan de slachtoffers van dit conflict te vergemakkelijken."


http://info.france2.fr/monde/45556830-fr.php

2) Iets anders:

Gisteren zag ik de persconferentie van Sarko toen hij in Georgië was Wonen.

President Saakasjvili begon in het Frans te spreken (heel goed overigens) en ging verder in het Engels... dus een stem begon te vertalen, ik zei wel: begon, want toen hij sprak snel over etnische zuiveringen en oorlogsmisdaden, meer werd er niet vertaald... Ik begreep niet alles, maar zijn beschuldigingen waren niet mooi... en gezien wat er in Tsjetsjenië is gebeurd, denk ik dat ze gegrond zijn...

In het bovenstaande artikel staat:

Volgens hem (Saakashvili) "zetten de Russische bezettingstroepen ondanks het staakt-het-vuren hun bewegingen door Georgië voort". "Russische troepen zijn buitengewoon agressief, ze voltooien de etnische zuivering van de bevolking", voegde hij eraan toe. Georgië heeft dinsdag bij het Internationaal Gerechtshof (ICJ) een klacht ingediend tegen Rusland wegens "etnische zuivering".


ps: het is sarko (en Frankrijk) die het risico loopt door te gaan voor een clown in dit verhaal na gisteren "onderhandeld" te hebben over de "vrede"...
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79332
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11046




par Christophe » 14/08/08, 01:03

Een interessante reactie vond je hier: http://tempsreel.nouvelobs.com/actualit ... pes_d.html
dat de media STERK verwaarlozen...

De Russische val of de blokkade van de Kaukasus

Het probleem is niet Ossetië of Georgië: het probleem is de bevoorrading van de rest van de wereld met Centraal-Aziatische olie. De Amerikanen doen er alles aan om de blokkade in de Kaukasus te omzeilen. Maar het grote grote probleem is dat Georgië in de Russische val is gelopen. Nu kunnen de Amerikanen, verstrikt in de Iraakse en Afghaanse moerassen, niet lang genoeg de arm hebben om deze crisis te ontwarren. Rusland van zijn kant zal zich niet zomaar terugtrekken. Sarkozy denkt dat hij hen kan vragen Georgië te verlaten zonder er iets voor terug te krijgen. Het ergste van alles is dat Rusland het voordeel behoudt vanwege Saakasjvili's wandaden. Als we bovendien China aan de balans toevoegen, betekent dit dat de Europeanen heel snel van het Amerikaanse schip moeten springen. Europa kan nog een neutrale positie innemen, een derde man worden, maar gezien het gebrek aan talent van onze diplomaten zullen we moeten lijden...
Nu moeten we de rekening van Kosovo betalen...


Overigens subvraag: als we een ecobalans van biobrandstof/olie maken: houden we dan rekening met deze kosten? Natuurlijk niet...
0 x

Ga terug naar "Fossiele energieën: olie, gas, steenkool en nucleaire elektriciteit (splijting en kernfusie)"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 155-gasten