Nucleair en koolstof: wat komt vrij in CO2 / kWh? Figuren PWC, EdF, ADEME, Stanford ...

Olie, gas, steenkool, nucleair (PWR, EPR, hete kernfusie, ITER), thermische energiecentrales op gas en steenkool, warmtekrachtkoppeling, tri-generatie. Peakoil, uitputting, economie, technologieën en geopolitieke strategieën. Prijzen, vervuiling, economische en sociale kosten ...
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79121
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 10973

Re: Nucleair en koolstof: welke CO2/kWh-uitstoot? Cijfers PWC, EdF, ADEME, Stanford...




par Christophe » 09/02/18, 19:29

Roooooh hij plaagt!

Sorry, ik verkies VEEL vers hout dan fossiel hout, eh ...
0 x
sicetaitsimple
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9774
Inschrijving: 31/10/16, 18:51
Plaats: Basse-Normandie
x 2638

Re: Nucleair en koolstof: welke CO2/kWh-uitstoot? Cijfers PWC, EdF, ADEME, Stanford...




par sicetaitsimple » 09/02/18, 21:20

Christophe schreef:Hé, het is goed dat je het daarover hebt ... Ik stel voor dat we de methode die ik hierboven al heb gegeven, toepassen op de EPR-site.
Deze methode, eenvoudig en snel, kan interessante ordes van grootte van de koolstof van iets geven, zolang we de kosten ervan hebben, zoals deze op grijze energie: nucleaire-fossiele-energie/berekeningsmethode-van-generieke-grijze-energie-t4897.html



Oké, dus laten we de resultaten samenvatten (na verschillende verlengingen van de oefening), de eenheid is het konthaar, PDC, overeenkomend met 4g/kWh:

- constructie: voor de EPR 0,5 PDC, 0,25 PDC voor de bestaande vloot
- stroomopwaarts 0,2PDC
- stroomafwaarts, met een volledig gesleutelde hypothese (maar a priori comfortabel) van € 150 miljard voor ontmanteling en afvalbeheer, 0,25 PDC
- Ik was vergeten dat de werknemers van de centrales met de auto naar het werk gaan, dat ze ademen en dus CO2 uitstoten, en dat er gemeenschappelijke activiteiten zijn op de centrales....Een vast tarief van 0,2PDC zou passen?

0,25 + 0,2 + 0,25 + 0,2 = 0,9PDC, zeg 1PDC om af te ronden.

1PDC is 4 g / kWh. Magie, toch?
1 x
Avatar de l'utilisateur
Remundo
Modérateur
Modérateur
berichten: 15992
Inschrijving: 15/10/07, 16:05
Plaats: Clermont Ferrand
x 5188

Re: Nucleair en koolstof: welke CO2/kWh-uitstoot? Cijfers PWC, EdF, ADEME, Stanford...




par Remundo » 10/02/18, 11:40

Ik wilde het weten voor de 1/2 PDC.

Is het het deel van de wortel halverwege de hoogte, of vanaf de middenhoogte tot aan de bovenkant van het haar?

het verschil kan gemaakt worden ... "gevoeld" : Mrgreen:
0 x
Beeld
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79121
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 10973

Re: Nucleair en koolstof: welke CO2/kWh-uitstoot? Cijfers PWC, EdF, ADEME, Stanford...




par Christophe » 19/02/18, 14:19

Cijfers voor 2017 volgens RTE: http://www.novethic.fr/actualite/energi ... 45472.html

In 2017 kwamen gas en kolen de Franse elektriciteit te hulp... maar niet het klimaat

Vanwege de lage beschikbaarheid van de nucleaire vloot en historisch lage hydrologische voorraden, moest het elektriciteitssysteem in 2017 massaal gebruik maken van fossiele brandstoffen om aan de vraag te voldoen. Hoewel de Franse mix een van de minst koolstofintensieve in Europa blijft, toch zag de elektriciteitssector zijn CO2-uitstoot met 20% stijgen tot 27,9 miljoen ton CO2.

Frankrijk mag dan officieel zijn vier kolencentrales tegen 2022 hebben gesloten en EDF heeft aangekondigd te anticiperen op de sluiting van zijn laatste oliecentrales, fossiele brandstoffen speelden voor velen niet zo'n rol in de Franse elektriciteitsmix. jaren. Dat is de trieste constatering van het Net Elektrisch Vervoer (RTE) in haar rapport uit 2017.

Zo bezetten fossiele brandstoffen vorig jaar de tweede plaats in de driekleurige elektriciteitsmix, een plaats die doorgaans is gereserveerd voor hydrauliek. Gas, stookolie en kolen produceerden 54,4 TWh (van de 529,4 TWh in totaal), een stijging van 20%. Fossiele opwekking vertegenwoordigde 10,3% van de Franse elektriciteitsmix, waarvan 7,7% voor gas, 1,8% voor steenkool en 0,7% voor stookolie.

(...)


Bilan_ Électrique_RTE_2017_1.jpg
Bilan_ Électrique_RTE_2017_1.jpg (66.13 KiB) 3910 keer geraadpleegd


De PDC in Franse gr/kWh is dus 27,9 ton CO2 voor 529,4 TWh elektriciteit

1 gr / kWh = 1 kg / MWh = 1 T / GWh = 1kT / TWh

We komen dus uit op 27 / 900 = 529,4 g CO52/Franse elektriciteit kWh...

Het is de orde van grootte die ik altijd heb verdedigd !!
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79121
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 10973

Re: Nucleair en koolstof: welke CO2/kWh-uitstoot? Cijfers PWC, EdF, ADEME, Stanford...




par Christophe » 19/02/18, 14:24

ps: ik begrijp de 2 regels "inclusief hernieuwbaar" niet helemaal...aangezien de energieën in kwestie van nature hernieuwbaar zijn? Spreekt dit iemand aan?
0 x
sicetaitsimple
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9774
Inschrijving: 31/10/16, 18:51
Plaats: Basse-Normandie
x 2638

Re: Nucleair en koolstof: welke CO2/kWh-uitstoot? Cijfers PWC, EdF, ADEME, Stanford...




par sicetaitsimple » 19/02/18, 14:51

Christophe schreef:
We komen dus uit op 27 / 900 = 529,4 g CO52/Franse elektriciteit kWh...

Het is de orde van grootte die ik altijd heb verdedigd !!


Niemand hier heeft ooit beweerd dat de Franse kWh Moyen 1 PDC uitgestoten, of 4 g / kWh, ik begrijp niet wat u bedoelt?

Bij "niet-hernieuwbare" hydraulische productie is het de productie van AWZI's.
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79121
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 10973

Re: Nucleair en koolstof: welke CO2/kWh-uitstoot? Cijfers PWC, EdF, ADEME, Stanford...




par Christophe » 19/02/18, 15:10

Ik begrijp de relatie met de STEP's niet echt... waarom is het geen aparte regel???

Voor de PDC heeft de EDF-persdienst, die de PDC grotendeels belicht, de neiging om meer over de PDC te praten dan over de gemiddelde reële uitstoot (50 tot 60 gr/kWh...)...

Dit is waar ik vandaan kom!

Dus als we samenvatten:
52 gr medium
4 gr nucleair
71,6% van het nucleaire aandeel
X gr niet nucleair

Dat is een X van 173 gr/kWh...wat nog heel redelijk is! (bedankt hydrauliek)
0 x
sicetaitsimple
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9774
Inschrijving: 31/10/16, 18:51
Plaats: Basse-Normandie
x 2638

Re: Nucleair en koolstof: welke CO2/kWh-uitstoot? Cijfers PWC, EdF, ADEME, Stanford...




par sicetaitsimple » 19/02/18, 15:18

Christophe schreef:Ik begrijp de relatie met de STEP's niet echt... waarom is het geen aparte regel???

Voor de PDC heeft de EDF-persdienst, die de PDC grotendeels belicht, de neiging om meer over de PDC te praten dan over de gemiddelde reële uitstoot (50 tot 60 gr/kWh...)...



Dat moet je RTE vragen! Maar afvalwaterzuiveringsinstallaties zijn nog steeds waterkrachtproductie, maar volgens afspraak niet-hernieuwbaar (aangezien het "pompt" met een mix).

EDF is niet de enige producent in Frankrijk en praat alleen over zijn uitstoot, lijkt me dat niet abnormaal?
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79121
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 10973

Re: Nucleair en koolstof: welke CO2/kWh-uitstoot? Cijfers PWC, EdF, ADEME, Stanford...




par Christophe » 19/02/18, 15:19

???

Van de 42,3 TWh (niet slecht) Zon + Bio + Wind... zou slechts 7 TWh hernieuwbaar zijn? De resterende 42,3 -7 = 35,3 TWh is nog steeds geen STEP???

Hoe dan ook, ik zwem! : Cheesy:
0 x
sicetaitsimple
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9774
Inschrijving: 31/10/16, 18:51
Plaats: Basse-Normandie
x 2638

Re: Nucleair en koolstof: welke CO2/kWh-uitstoot? Cijfers PWC, EdF, ADEME, Stanford...




par sicetaitsimple » 19/02/18, 15:24

Christophe schreef:???

Van de 42,3 TWh (niet slecht) Zon + Bio + Wind... zou slechts 7 TWh hernieuwbaar zijn? De resterende 42,3 -7 = 35,3 TWh is nog steeds geen STEP???

Hoe dan ook, ik zwem! : Cheesy:


Nee, het is 9,1 TWh bio-energie, waarvan 7 TWh hernieuwbaar (de verklaring is voornamelijk dat volgens afspraak 50% van de productie van verbrandingsovens voor huishoudelijk afval als hernieuwbaar wordt beschouwd).
0 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Ga terug naar "Fossiele energieën: olie, gas, steenkool en nucleaire elektriciteit (splijting en kernfusie)"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 207-gasten