Meerjarig energieprogramma 2019-2028

Olie, gas, steenkool, nucleair (PWR, EPR, hete kernfusie, ITER), thermische energiecentrales op gas en steenkool, warmtekrachtkoppeling, tri-generatie. Peakoil, uitputting, economie, technologieën en geopolitieke strategieën. Prijzen, vervuiling, economische en sociale kosten ...
sicetaitsimple
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9807
Inschrijving: 31/10/16, 18:51
Plaats: Basse-Normandie
x 2660

Meerjarig energieprogramma 2019-2028




par sicetaitsimple » 21/01/20, 13:58

Voor wie geïnteresseerd is, de samenvatting van het PBM zoals die zojuist online is gezet voor definitieve raadpleging.

Het is uitgebreid, 44 pagina's voor de synthese!

samenvatting_finale_project_de_ppe2020_vf.pdf
PPE
(1.27 miljoen) Downloaded keer 470
1 x
Avatar de l'utilisateur
sen-no-sen
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6856
Inschrijving: 11/06/09, 13:08
Plaats: High Beaujolais.
x 749

Re: Meerjarige energieprogrammering 2019-2028




par sen-no-sen » 21/01/20, 15:25

Wat u moet onthouden:

Finaal energieverbruik: drop 7,6% in 2023 en 16,5% in 2028 t.o.v. 2012 ofwel een daling van 6,3% in 2023 en 15,4% in 2028 t.o.v. 2018 Primair verbruik

Primair verbruik van fossiele brandstoffen: drop 20% van primair verbruik fossiele brandstoffen in 2023 en 35% in 2028 t.o.v. 2012

Capaciteiten voor de opwekking van kernenergie:4 tot 6 kernreactoren gesloten tegen 2028, inclusief die van Fessenheim. sluitend van 14 kernreactoren tegen 2035, datum waarop een aandeel van 50% nucleaire elektriciteit in de elektriciteitsmix wordt bereikt


Economische groei :verhoging met 1,3 punt bbp in 2023 ten opzichte van het trendscenario en met 2,1 punt in 2028

Bruto besteedbaar inkomen huishouden
:verhoging koopkracht huishoudens met 1 punt in 2023 ten opzichte van trendscenario en met 2,2 punt in 2028


In principe wil de overheid daarin slagen diminuer totaal energieverbruik,diminuer aandeel van fossiele brandstoffen en kernenergie en daarin slagen augmenter koopkracht en groei, we zitten duidelijk in de lijn van de firma's doctrine MacKinsey ontkoppeling van groei van fossiele brandstoffen (en zelfs kernenergie!).
Het is mooi om te dromen!
https://www.mckinsey.com/industries/electric-power-and-natural-gas/our-insights/the-decoupling-of-gdp-and-energy-growth-a-ceo-guide#

Beeld
1 x
"Engineering gaat soms over weten wanneer je moet stoppen", Charles De Gaulle.
Avatar de l'utilisateur
plasmanu
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2847
Inschrijving: 21/11/04, 06:05
Plaats: Het viilleduct van Lavilledieu 07170
x 180

Re: Meerjarige energieprogrammering 2019-2028




par plasmanu » 21/01/20, 15:27

0 x
"Om Evil niet te zien, niet om Evil te horen, niet om Evil te spreken" 3 kleine aapjes Mizaru
sicetaitsimple
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9807
Inschrijving: 31/10/16, 18:51
Plaats: Basse-Normandie
x 2660

Re: Meerjarige energieprogrammering 2019-2028




par sicetaitsimple » 21/01/20, 18:20

sen-no-sen schreef: Economische groei :verhoging met 1,3 punt bbp in 2023 ten opzichte van het trendscenario en met 2,1 punt in 2028

Bruto besteedbaar inkomen huishouden
:verhoging koopkracht huishoudens met 1 punt in 2023 ten opzichte van trendscenario en met 2,2 punt in 2028


In principe wil de overheid daarin slagen diminuer totaal energieverbruik,diminuer aandeel van fossiele brandstoffen en kernenergie en daarin slagen augmenter koopkracht en groei, we zitten duidelijk in de lijn van de firma's doctrine MacKinsey ontkoppeling van groei van fossiele brandstoffen (en zelfs kernenergie!).
Het is mooi om te dromen!
[


Nee, zo lees ik tenminste niet. Wat er geschreven staat, is dat vergeleken met een referentietrendscenario vanuit een model zou het effect van alle maatregelen voorzien door de PPE (er zijn veel investeringen) leiden tot een toename van het bbp met 2,1 punt in 2028, d.w.z. een gemiddelde van 0,2 punt/jaar over de periode.
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79332
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11046

Re: Meerjarige energieprogrammering 2019-2028




par Christophe » 21/01/20, 18:33

Ik denk als sen-no-sen... dit document is geplaveid met goede bedoelingen! : Cheesy:

Wat groei betreft, begrijpen we niet of het een voorwaarde of een gevolg is... naar mijn mening is het een voorwaarde.

En aangezien we deze groeidoelstellingen niet halen, gaat dit plan niet door. Als we lezen dat de staat 1 GW = ongeveer 1 miljard/jaar alleen in PV-centrales wil investeren, denk ik dat ik droom: het lukt ons niet om de huidige budgetten in evenwicht te brengen... en EDF heeft altijd op de rem gestaan over hernieuwbare energieën (Een bewijs: het aanbod van "Moi Toit et Moi" van EdF EnR)...

Als hernieuwbare energie en vermindering van het energieverbruik een echte bron van groei voor politici zouden zijn, zouden er geen 10 miljoen precaire mensen in Frankrijk zijn...Kyoto dateert uit 1997: https://fr.wikipedia.org/wiki/Protocole_de_Kyoto

Sorry dat ik realistisch ben! Of liever realistisch!
0 x
sicetaitsimple
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9807
Inschrijving: 31/10/16, 18:51
Plaats: Basse-Normandie
x 2660

Re: Meerjarige energieprogrammering 2019-2028




par sicetaitsimple » 21/01/20, 18:45

Christophe schreef:Ik denk als sen-no-sen... dit document is geplaveid met goede bedoelingen! : Cheesy:


Denk zoals wie je maar wilt! : Lol:
Maar Sen-no-Sen's lezing ervan is onjuist. Ik zet alleen de samenvatting, zal de PBM zelf lezen (396 pagina's!).

Voor de rest zal het resultaat in 2023 en 2028 natuurlijk noodzakelijkerwijs anders zijn dan wat er staat. Zou het het beste zijn om niets te schrijven en de markt het te laten regelen? Qua energie denk ik het niet....

En het is "gepland voor", het gaat om twee opeenvolgende periodes van 5 jaar, aan het einde van de eerste 5 jaar (in 2023) maken we de balans op, herijken we opnieuw op de verkregen werkelijke waarden, herijken we de doelstellingen voor het volgende periode (2023/2028), en we schrijven het script voor 5 tot 10 jaar vanaf nu (2028/2033). Het geeft in ieder geval enige zichtbaarheid aan de verschillende actoren.
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79332
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11046

Re: Meerjarige energieprogrammering 2019-2028




par Christophe » 21/01/20, 18:54

sicetaitsimple schreef:zal de PBM zelf lezen (396 pagina's!).


Ik laat dit plezier over aan degenen die (zwaar) betaald worden ... de synthese is genoeg voor mij ...

sicetaitsimple schreef:Zou het het beste zijn om niets te schrijven en de markt het te laten regelen? Qua energie denk ik het niet....


Nou, ik denk het tegenovergestelde: de markt voor zon-PV is grotendeels opgeschoond na het stopzetten of afbouwen van staatssteun...

sicetaitsimple schreef:En het is "gepland voor", het gaat om twee opeenvolgende periodes van 5 jaar, aan het einde van de eerste 5 jaar maken we de balans op, herijken we opnieuw op de werkelijk verkregen waarden, herijken we de doelstellingen voor de volgende periode, en we schrijf het scenario voor over 5 tot 10 jaar. Het geeft in ieder geval enige zichtbaarheid aan de verschillende actoren.


Meer dan 3 jaar wachten... : Cheesy:
0 x
sicetaitsimple
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9807
Inschrijving: 31/10/16, 18:51
Plaats: Basse-Normandie
x 2660

Re: Meerjarige energieprogrammering 2019-2028




par sicetaitsimple » 21/01/20, 19:20

Christophe schreef:Meer dan 3 jaar wachten... : Cheesy:


Over 5 jaar zal alle Belgische kernenergie sluiten (6000 MW), althans dat wordt verwacht. Wat hebben de Belgen gepland? Zelfs een beetje gebrekkige PEP doet hen misschien geen pijn : Lol: !
0 x
Avatar de l'utilisateur
sen-no-sen
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6856
Inschrijving: 11/06/09, 13:08
Plaats: High Beaujolais.
x 749

Re: Meerjarige energieprogrammering 2019-2028




par sen-no-sen » 21/01/20, 20:53

sicetaitsimple schreef:
Nee, zo lees ik tenminste niet. Wat er geschreven staat, is dat vergeleken met een referentietrendscenario vanuit een model zou het effect van alle maatregelen voorzien door de PPE (er zijn veel investeringen) leiden tot een toename van het bbp met 2,1 punt in 2028, d.w.z. een gemiddelde van 0,2 punt/jaar over de periode.


Wat ik lees is dat minder plus minder meer is voor de schrijvers van dit rapport.
In de natuurkunde is minder meer minder gelijk aan nog minder.
We zijn erg ver verwijderd van de rekening in vergelijking met wat gewenst is, omdat het een wens is (ontwikkelde het vervoer per kangoeroewagen, de rivier) en de yakavalk.
Evenzo wordt er gesproken over het verlagen van het nucleaire aandeel met 25% terwijl het aantal elektrische voertuigen wordt verhoogd, terwijl de overheid 6 EPR's bestelt... of niet... Frankrijk heeft nog niet besloten om al dan niet nieuwe EPR-reactoren te bouwen en het debat is nog open. Emmanuel Macron heeft EDF gewoon gevraagd om medio 2021 een volledig dossier voor te leggen, om een ​​beslissing te kunnen nemen over dit netelige onderwerp.
https://www.lemonde.fr/economie/article/2019/10/15/la-piste-de-six-nouveaux-epr-il-est-troublant-de-constater-que-la-feuille-de-route-envoyee-au-pdg-d-edf-n-etudie-qu-un-seul-scenario_6015596_3234.html

Alvorens aan een meerjarenplan te beginnen, is het goed om alvast een duidelijke richting voor de energieproductie te bepalen.
0 x
"Engineering gaat soms over weten wanneer je moet stoppen", Charles De Gaulle.
sicetaitsimple
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9807
Inschrijving: 31/10/16, 18:51
Plaats: Basse-Normandie
x 2660

Re: Meerjarige energieprogrammering 2019-2028




par sicetaitsimple » 21/01/20, 21:23

sen-no-sen schreef:Alvorens aan een meerjarenplan te beginnen, is het goed om alvast een duidelijke richting voor de energieproductie te bepalen.


Ik denk dat er een echte verwarring bestaat tussen wat men over de inhoud van de PBM denkt (en ik heb nooit gezegd dat het mij lijkt dat zijn aanwijzingen mij op alle gebieden persoonlijk hebben tevredengesteld) en het feit een PEP hebben die doelstellingen geeft, die men misschien als onrealistisch of integendeel timide beschouwt, maar die minstens een koers geeft na 5 of 10 jaar, die richting zal geven aan het overheidsbeleid en de initiatieven van de verschillende actoren.

Als we het verpesten, jammer dan, passen we ons 5 jaar later opnieuw aan, c'est la vie....In de tussentijd kan de prijs van olie of gas zijn vermenigvuldigd met 4, of juist gehalveerd, wat zal alles hebben verstoord, maar dat we onze gekozen functionarissen (huidige en vroegere) nauwelijks kunnen verwijten dat ze er veel aan kunnen doen.

Ik weet niet wat je bedoelt met 'een duidelijke richting aangeven voor de energieproductie'. Voor mij is dat wat een PBM is, het is "duidelijk" maar met een noodzakelijkerwijs beperkte tijdshorizon.

Nu de GEN4 voor iedereen die we nu beslissen en we bewegen niet totdat het werkt, je moet erover praten met Eclectron!
0 x

Ga terug naar "Fossiele energieën: olie, gas, steenkool en nucleaire elektriciteit (splijting en kernfusie)"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Bing [Bot] en 201 gasten