Meerjarig energieprogramma 2019-2028

Olie, gas, steenkool, nucleair (PWR, EPR, hete kernfusie, ITER), thermische energiecentrales op gas en steenkool, warmtekrachtkoppeling, tri-generatie. Peakoil, uitputting, economie, technologieën en geopolitieke strategieën. Prijzen, vervuiling, economische en sociale kosten ...
eclectron
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2922
Inschrijving: 21/06/16, 15:22
x 397

Re: Meerjarige energieprogrammering 2019-2028




par eclectron » 22/01/20, 21:50

sicetaitsimple schreef:zegt generatie 4 nucleaire ayatollah

Op zoek naar sensaties? : Mrgreen:
Het is vals, ik zit niet vast aan deze technologie, het is een keuze bij gebrek aan alternatief.


sicetaitsimple schreef: generatie 4 nucleaire wijdverbreide wereldwijd voor alle energiegebruik .......

Heb je een andere oplossing om de wereld duurzaam te maken tot de komst van fusie?
0 x
het maakt niet uit.
We zullen de 3 berichten per dag max proberen
Avatar de l'utilisateur
GuyGadebois
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6532
Inschrijving: 24/07/19, 17:58
Plaats: 04
x 982

Re: Meerjarige energieprogrammering 2019-2028




par GuyGadebois » 22/01/20, 21:53

eclectron schreef:
sicetaitsimple schreef:zegt generatie 4 nucleaire ayatollah

Op zoek naar sensaties? : Mrgreen:
Het is vals, ik zit niet vast aan deze technologie, het is een keuze bij gebrek aan alternatief.

Een onmogelijke keuze omdat deze technologie (een bodemloze put voor miljarden) gelukkig wordt verlaten in Frankrijk.
0 x
'Het is beter om je intelligentie over onzin te mobiliseren dan om je onzin over intelligente dingen te mobiliseren. (J.Rouxel)
"Per definitie is de oorzaak het product van het gevolg". (Tryphion)
"360 / 000 / 0,5 is 100 miljoen en niet 72 miljoen" (AVC)
sicetaitsimple
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9837
Inschrijving: 31/10/16, 18:51
Plaats: Basse-Normandie
x 2673

Re: Meerjarige energieprogrammering 2019-2028




par sicetaitsimple » 22/01/20, 22:00

eclectron schreef:
sicetaitsimple schreef: generatie 4 nucleaire wijdverbreide wereldwijd voor alle energiegebruik .......

Heb je een andere oplossing om de wereld duurzaam te maken tot de komst van fusie?


Nee, niet echt, althans op de korte termijn, maar dat staat me niet toe om domme oplossingen aan te bieden, omdat het technisch volledig onrealistisch is.
0 x
Avatar de l'utilisateur
sen-no-sen
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6856
Inschrijving: 11/06/09, 13:08
Plaats: High Beaujolais.
x 749

Re: Meerjarige energieprogrammering 2019-2028




par sen-no-sen » 22/01/20, 22:37

Generatie 4 is niet verlaten in Frankrijk, het is het project ASTRID (opvolger van Superphénix) die is gestopt, en het is eerder een goede zaak.
Veel veiligere projecten wachten geduldig in de dozen zoals de MSFR, een vloeibare splijtingsreactor die zal ontstaan ​​waar onze politieke leiders zich bewust zullen worden van de realiteit van de olie-uitputting ...
1 x
"Engineering gaat soms over weten wanneer je moet stoppen", Charles De Gaulle.
Avatar de l'utilisateur
GuyGadebois
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6532
Inschrijving: 24/07/19, 17:58
Plaats: 04
x 982

Re: Meerjarige energieprogrammering 2019-2028




par GuyGadebois » 22/01/20, 22:40

sen-no-sen schreef:Generatie 4 is niet verlaten in Frankrijk, het is het project ASTRID (opvolger van Superphénix) die is gestopt, en het is eerder een goede zaak.
Veel veiligere projecten wachten geduldig in de dozen zoals de MSFR, een vloeibare splijtingsreactor die zal ontstaan ​​waar onze politieke leiders zich bewust zullen worden van de realiteit van de olie-uitputting ...

Misschien wel, maar ondertussen nada.
0 x
'Het is beter om je intelligentie over onzin te mobiliseren dan om je onzin over intelligente dingen te mobiliseren. (J.Rouxel)
"Per definitie is de oorzaak het product van het gevolg". (Tryphion)
"360 / 000 / 0,5 is 100 miljoen en niet 72 miljoen" (AVC)
eclectron
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2922
Inschrijving: 21/06/16, 15:22
x 397

Re: Meerjarige energieprogrammering 2019-2028




par eclectron » 22/01/20, 23:13

sicetaitsimple schreef:Nee, niet echt, althans op korte termijn, maar dat staat me niet toe om te bieden domme oplossingen omdat technisch totaal onrealistisch.

: Lol: : Lol: : Lol: , arme jongen ...
In het leven komen er twee mensen uit, degenen die extrapoleren.
0 x
het maakt niet uit.
We zullen de 3 berichten per dag max proberen
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79362
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11060

Re: Meerjarige energieprogrammering 2019-2028




par Christophe » 22/01/20, 23:55

Voor degenen die kwijlen over deze PBM en het voor de bijbel nemen ... Ik raad hen ten sterkste aan om de projecties van 10, 15 of 20 jaar geleden voor 2015-2020 te bekijken ... en ze te vergelijken met de echte situatie ...

Het moet vindbaar zijn ...

Ik vond er een van het IEA voor België in 2005 ... in papieren versie door mijn archieven te doorzoeken ...
0 x
eclectron
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2922
Inschrijving: 21/06/16, 15:22
x 397

Re: Meerjarige energieprogrammering 2019-2028




par eclectron » 23/01/20, 08:31

sen-no-sen schreef:Veel veiligere projecten wachten geduldig in de dozen zoals de MSFR, een vloeibare splijtingsreactor die zal ontstaan ​​waar onze politieke leiders zich bewust zullen worden van de realiteit van de olie-uitputting ...

Absoluut, het is ook gekwalificeerd als generatie IV en deze kwalificatie is volledig verdiend voor de snelle neutronenversies.

Om een ​​retoriek te gebruiken die dierbaar is voor ABC2019 "maar waarom doen we geen slimme dingen, als het zo goed is"?
Omdat we altijd beginnen te bedriegen: harde beslissingen, onwetendheid, gewoonten, angst voor het onbekende, financiële belangen, belangen verborgen of niet, kortom de wereld zoals die is, naar ons beeld: vooruitgang.
0 x
het maakt niet uit.
We zullen de 3 berichten per dag max proberen
ENERC
Ik postte 500 berichten!
Ik postte 500 berichten!
berichten: 725
Inschrijving: 06/02/17, 15:25
x 255

Re: Meerjarige energieprogrammering 2019-2028




par ENERC » 23/01/20, 08:32

Economische realiteit zal het koolstoftraject vormgeven, en het is niet de PBM die alles zal doen.

Je zou denken dat de wereldproductie van zonnepanelen jaarlijks ongeveer 100 GW blijft stagneren, maar in werkelijkheid investeren alle actoren in de sector massaal in nieuwe fabrieken: productie van siliciumblokken, snijden, celproductie.
Het doel op 5-10 jaar is 1 TW PV per jaar en een prijs gedeeld door 2.
Inschrijvingen anticiperen al op deze prijsontwikkeling (paneel van 300 W voor € 50)

Wat snel zal gebeuren, is dat het PV-warmtepomppaar voor eigen verbruik goedkoper is dan verwarming met gas. We gaan naar een hybride oplossing waarbij gas nog steeds als back-up of als aanvulling wordt gebruikt. Dit zal vrij snel winstgevend zijn in de tertiaire sector.

Op PEP: ik begrijp niet waarom we zoveel aandringen op verwarmingsnetwerken. Om de plastic verpakkingen van onze vuilnisbakken te verbranden?
0 x
Eric DUPONT
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 751
Inschrijving: 13/10/07, 23:11
x 40

Re: Meerjarige energieprogrammering 2019-2028




par Eric DUPONT » 23/01/20, 09:01

bah ja, voor fotovoltaïsche zonne-energie is het niet verwonderlijk om de 0,5 euro per watt geïnstalleerd te krijgen tegen 0,7 of 0,8 momenteel, en met een afschrijving over 30 jaar heeft de staat weinig geld toe te voegen aan de aanbesteding. En omdat de kerncentrales een voor een mechanisch worden gesloten, zal de energieprijs licht stijgen, zodat wanneer het een bepaald niveau bereikt, er geen subsidies meer nodig zijn voor fotovoltaïsche zonne-energie.

Het probleem komt in 2032 wanneer kernenergie 50% is en het niet langer mogelijk is om fotovoltaïsche cellen te injecteren. Ik denk dat de installateurs van fotovoltaïsche panelen helpen bij het opstarten van innovatieve oplossingen voor seizoensopslag, tenzij EDF alle offertes voor geblokkeerd neemt. : Lol:
0 x

Ga terug naar "Fossiele energieën: olie, gas, steenkool en nucleaire elektriciteit (splijting en kernfusie)"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 342-gasten