Lees alstublieft "Opvullen".

Olie, gas, steenkool, nucleair (PWR, EPR, hete kernfusie, ITER), thermische energiecentrales op gas en steenkool, warmtekrachtkoppeling, tri-generatie. Peakoil, uitputting, economie, technologieën en geopolitieke strategieën. Prijzen, vervuiling, economische en sociale kosten ...
Avatar de l'utilisateur
nonoLeRobot
Master Kyot'Home
Master Kyot'Home
berichten: 790
Inschrijving: 19/01/05, 23:55
Plaats: Beaune 21 / Paris
x 13




par nonoLeRobot » 18/11/06, 21:26

Nou, het is een beetje lang, maar er zijn twee punten die ik heb opgemerkt:

"Op één voorwaarde: dat een aanzienlijke stijging van de prijs van een vat niet sneller dan verwacht tot deze situatie van hoge prijzen en tekorten leidt, waar de toeslag naar streeft. Omdat in dit geval de toeslag nutteloos wordt."


Dat is zeker, de belasting zou de schok helpen verzachten, dus het zal moeten worden aangepast aan de oorspronkelijke prijs, anders is het stom. Maar we mogen niet vergeten dat olie vanwege speculatie tijdelijk kan dalen, zodat iemand die veel heeft geïnvesteerd om minder te consumeren het risico kan lopen problemen te krijgen, zodat hij, net als de anderen, een verlaging van belastingen/btw of iets anders kan waarderen, aangewakkerd door winsten uit de oliebelasting die hoog zou zijn als olie goedkoop is.

* “Dus als het waar is dat we zelfs zonder toeslagen een dergelijke recessie riskeren, vroeg of laat, vind ik het moeilijk om te zien dat staten degrowth bepleiten, wat onvermijdelijk moet leiden tot verlagingen van de belastinginkomsten, banenverlies, bedrijven die markten verliezen, ...etc, kortom een ​​totale herziening van onze samenlevingen, dus politieke instabiliteit en dus een gênante situatie voor onze leiders.


Als de stijging van de olieprijs tot een recessie leidt, komt dat grotendeels doordat ons geld (ons werk) naar het buitenland gaat om deze olie te betalen. Met een belasting keert een deel van het geld (ons werk) terug naar de staat (er gaat niets verloren) en de staat kan (en moet en dit is waar we voorzichtig mee moeten zijn, dit is het gevaar) het herverdelen in de vorm van lagere lasten (hulp bij werkgelegenheid), loonsverhoging (stijging van de consumptie die niet aan energie is gekoppeld, dit kunnen diensten, kunst/entertainment of onderzoek of andere niet-vervuilende activiteiten zijn), of zelfs voor ons investeren in systemen die geen olie nodig hebben (bijvoorbeeld zonne-energie verwarming) en in deze gevallen bereiden we ons inderdaad goed voor op dure olie, omdat we er steeds minder afhankelijk van worden.
0 x
Avatar de l'utilisateur
zac
Pantone motor onderzoeker
Pantone motor onderzoeker
berichten: 1446
Inschrijving: 06/05/05, 20:31
Plaats: piton st leu
x 2




par zac » 18/11/06, 21:51

welkom

Ik ben het gedeeltelijk eens met nonot; maar omdat ik pessimistisch ben, denk ik dat de oliepiek bereikt is en dat de prijs van fossiele brandstoffen kunstmatig is. Beheerd door verschillende speculaties die niet op de lange termijn kunnen standhouden.

Ik denk daarom dat de zogenaamde ‘geïndustrialiseerde’ staten de belastingen naar beneden zullen aanpassen, om een ​​vrijwel constante prijs te garanderen, en om hun economieën niet te vertragen.

En op de dag dat de belastingen bijna 0 zullen zijn, zal de prijs onverslaanbaar zijn: óf de fabrikanten zullen voertuigen laten rijden zonder koolwaterstoffen (wat ik geloof) óf we zullen terugkeren naar gezondere waarden.

@+
0 x
Zei de zebra, freeman (bedreigde ras)
Dit is niet omdat ik con Ik probeer niet om slimme dingen te doen.
Avatar de l'utilisateur
houthakker
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 4731
Inschrijving: 07/11/05, 10:45
Plaats: Mountain ... (Trièves)
x 2




par houthakker » 19/11/06, 15:31

bham schreef:[...] Het is dus niet door de portemonnee van de burger te raken dat we de situatie diepgaand zullen veranderen. Omdat hij als burger niet kan eisen dat hij een auto koopt die vrijwel niets verbruikt, hij kan niet eisen dat hij naast zijn werk een dak heeft, kortom hij neemt wat op zijn pad komt, hij heeft niet alleen beslissingsbevoegdheid ten aanzien van aan zijn leven, en zelfs meer. [...]
Ik ben ervan overtuigd dat veel burgers, zoals u zegt:
- geen auto willen kopen die weinig brandstof verbruikt (omdat hij te klein lijkt, niet mooi, niet stijlvol genoeg, niet modieus, etc.)
- niet bepaald in de buurt van hun werk willen wonen omdat ze liever een huis hebben dan een appartement, omdat het gemeentehuis van Trifouilly-les-oies percelen heeft vrijgegeven voor goedkope urbanisatie, enz...

Dus als je zegt: "...[de burger] neemt wat op zijn pad komt, hij heeft alleen beslissingsbevoegdheid over zijn leven... "Ik ben het er absoluut niet mee eens!
Een bepaalde leeftijd van mensen heeft geen keus, anderen hebben die absoluut wel, maar kiezen er alleen voor om minder te consumeren omdat het irriteert hen !!!

Dit is waar “beperking” nuttig wordt…
0 x
"Ik ben een grote bruut, maar ik zelden mis ..."
saveplanet
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 128
Inschrijving: 10/11/06, 19:05
Plaats: Parijs

hij kwam op mijn pad!




par saveplanet » 19/11/06, 15:38

Om even te vertellen dat ik dit boek gisteren tegenkwam (ik heb er eerlijk gezegd actief naar gezocht en gekocht!) en ga het daarom snel lezen zodat ik er verder met je over kan praten.
0 x
Samen kunnen we het veranderen
Avatar de l'utilisateur
gegyx
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6930
Inschrijving: 21/01/05, 11:59
x 2870




par gegyx » 19/11/06, 15:49

zac schreef:Omdat ik pessimistisch ben, denk ik dat de oliepiek bereikt is en dat de prijs van fossiele brandstoffen kunstmatig is.
Ik hoorde deze week dat er in Venezuela mogelijkheden waren voor toekomstige, gigantische extracties, belangrijker dan het huidige Saoedi-Arabië.
Chavez voegde er natuurlijk nog meer aan toe en zei dat hij liever de ontwikkeling van Latijns-Amerikaanse landen zou steunen dan het kapitalisme.
(Vreemde opmerkingen, wanneer zijn land 95% van zijn productie naar de VS exporteert...)
0 x
Avatar de l'utilisateur
bham
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 1666
Inschrijving: 20/12/04, 17:36
x 6




par bham » 19/11/06, 17:01

Houthakker schreef:Dus als je zegt: "...[de burger] neemt wat op zijn pad komt, hij heeft alleen beslissingsbevoegdheid over zijn leven... "Ik ben het er absoluut niet mee eens!
Een bepaalde leeftijd van mensen heeft geen keus, anderen hebben die absoluut wel, maar kiezen er alleen voor om minder te consumeren omdat het irriteert hen !!! Dit is waar “beperking” nuttig wordt…

Ja natuurlijk en de M6turbo-show vanochtend bevestigt het voor ons als we de test zien van een nieuwste generatie Porsche 911 door de modieuze DJ en de tester van de show op het circuit van Abbeville. Wat voor sommigen belangrijk is, is het plezier en de droom, en de prijs van brandstof doet er niet toe.
Maar wat ik bedoel met ‘hij heeft alleen beslissingsmacht over zijn leven’, bedoel ik dat zijn macht om verandering door te voeren niet in verhouding staat tot de fenomenale macht van onze leiders. Ze kunnen zich omringen met adviseurs, een beroep doen op deskundigen, onderzoekers, onderzoekslijnen aansturen, subsidies toekennen, een milieubeleid uitwerken dat niet alleen maar belastingen verzint, enz., kortom ze kunnen veel doen, als ze dat willen.
0 x
Avatar de l'utilisateur
houthakker
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 4731
Inschrijving: 07/11/05, 10:45
Plaats: Mountain ... (Trièves)
x 2




par houthakker » 20/11/06, 10:08

bham schreef:[...]Ja natuurlijk en de M6turbo show vanochtend bevestigt het voor ons als we de test zien van een nieuwste generatie Porsche 911 door de modieuze DJ en de tester van de show op het circuit van 'Abbeville. Wat voor sommigen belangrijk is, is het plezier en de droom, en de prijs van brandstof doet er niet toe.[...]
Ja... Nou, dit is een beetje extreem als voorbeeld... : Lol:
Een auto van deze prijs heeft een belachelijke verspreiding, dus ik heb er geen last van...

Nee, wat voor mij vervelender is, zijn mensen, zoals ik of collega's op kantoor (laten we zeggen "de middenklasse") die niet dagelijks alle kleine dingen doen om minder te consumeren, omdat: "Eerlijk gezegd, of ik het nu doe of niet, wat voor verschil zal het maken? En dan maak je ons eerst en vooral kwaad met je stomme groene moraal... " :|
Dit zijn de gedachten die ik krijg als ik tegen de consumptie “lobby” bij het bedrijf... :frons:

Mensen die opgesloten zitten in hun kleine realiteit en hun weinige troost en die eigenlijk niets willen veranderen...
0 x
"Ik ben een grote bruut, maar ik zelden mis ..."
Avatar de l'utilisateur
bham
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 1666
Inschrijving: 20/12/04, 17:36
x 6




par bham » 20/11/06, 11:28

Houthakker schreef:
bham schreef:[...]Ja natuurlijk en de M6turbo show vanochtend bevestigt het voor ons als we de test zien van een nieuwste generatie Porsche 911 door de modieuze DJ en de tester van de show op het circuit van 'Abbeville. Wat voor sommigen belangrijk is, is het plezier en de droom, en de prijs van brandstof doet er niet toe.[...]
Ja... Nou, dit is een beetje extreem als voorbeeld... : Lol:
Een auto van deze prijs heeft een belachelijke verspreiding, dus ik heb er geen last van......


Ja, oké, het is extreem, maar wat we moeten onthouden is het beeld, het beeld van macht, sportiviteit, mannelijkheid, sociaal succes, geld. Dat is alles wat we verkopen, zoals we de nieuwste modieuze mobiele telefoon verkopen, of de nieuwste kleding die is uitgebracht of... enz. Onze samenleving werkt hieraan en het kan zelfs een trend zijn om zoveel mogelijk te betalen voor een product omdat het bewijst dat we de middelen hebben of dat het noodzakelijkerwijs een geweldig product is.
Ecologie verkoopt niet (nog niet), het is een spelbreker, zoals je collega's zeggen, want ze moeten zichzelf in vraag stellen terwijl ze zo heel blij zijn (nou ja, ze doen alsof). En je bent waarschijnlijk een beetje te "redelijk" voor ze, maak je geen zorgen, je bent niet de enige.

Houthakker schreef:Mensen die opgesloten zitten in hun kleine realiteit en hun weinige troost en die eigenlijk niets willen veranderen...

Het is duidelijk dat ze opereren volgens een patroon dat ze hebben geleerd, namelijk dat van onze consumptiemaatschappij. Ze proberen een plekje in de zon te vinden, ze verdringen zich, zoeken hun toevlucht in gokken, seks, consumptie, het vermijdt het denken, ze proberen een evenwicht te vinden tussen de agressie van de samenleving en hun eigen leven. Als je komt opdagen om ze morele lessen te geven, ben je absoluut niet welkom omdat je dit evenwicht in twijfel trekt, omdat het hen zal dwingen anders te denken, wat erg verontrustend is.
Om dat te veranderen, moeten we het samenlevingsmodel veranderen. We hebben een menselijker samenleving nodig, minder gericht op geld en concurrentie. En ik ben er niet zeker van dat de meest prominente politieke klasse in staat is deze verandering teweeg te brengen.

Houthakker schreef:Een bepaalde leeftijd heeft geen keuze, anderen hebben die absoluut wel, maar kiezen er alleen voor om minder te consumeren omdat het hen irriteert!!!
Dit is waar "beperking" nuttig wordt......
Ja, maar het gaat niet alleen om de belastingbeperking. Kijk naar het voorbeeld van sigaretten, waarvan de prijs geleidelijk is gestegen. Degenen die pakjes kochten, begonnen cartridges te kopen, in het buitenland via internet te kopen, tabak in bulk te kopen en hun sigaretten te maken, kortom zich aan te passen; Dat heeft sommige mensen tegengehouden, maar wat echt een rem zal zetten is de wetgeving, het verbod op roken in openbare plaatsen. Er was een groot dilemma onder onze leiders: geleidelijk de belastinginkomsten uit tabak afschaffen, het inkomen van tabakswinkels en sommige boerenproducenten verlagen of enorme bedragen blijven steken in de behandeling van tabaksgerelateerde ziekten. Ze hebben uiteindelijk gekozen.
Ik ken ecologen die niet begrijpen dat we thuis niet mogen roken, ik ken leraren die op school zonder complexen roken. Er moet echt onderwijs worden gegeven.
0 x
Avatar de l'utilisateur
nonoLeRobot
Master Kyot'Home
Master Kyot'Home
berichten: 790
Inschrijving: 19/01/05, 23:55
Plaats: Beaune 21 / Paris
x 13




par nonoLeRobot » 21/11/06, 06:35

Voortzetting van de tabaksdiscussie

Hier blijven we bij het “volle tanks alstublieft”-boek en dus mogelijk het probleem van het belasten van energie.
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79117
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 10972




par Christophe » 24/11/06, 09:03

nonoLeRobot schreef:Hier blijven we bij het boek “Voluit alstublieft” en daarom mogelijk het probleem van het belasten van energie.


Hier is precies een uittreksel uit het boek waarvan het mij verbaast dat niemand er hierboven over heeft gesproken... het is "een beetje" virulent (maar zo realistisch en ik ben het volledig eens met deze regels!) en het is duidelijk een kwestie van energie. fossielen en de gevolgen van het gebruik ervan (uitputting en opwarming).

Pagina 54, laatste regels, ik citeer:

De makkelijke uitweg op de korte termijn is om je er beslist geen zorgen over te maken; en te geloven dat het uiteindelijk allemaal vanzelf wel goed zal komen. Maar zijn we er bij het kiezen van dit pad zeker van dat het oordeel over onze nakomelingen (dit zijn onze eigen kinderen, kleinkinderen en hun kinderen, niet onbepaalde toekomstige generaties) zeer teder zal zijn? Zijn wij werkelijk zo anders dan de Fransen van 1936, die zich zorgen maakten over een vakantie terwijl nazi-Duitsland zich voor hun ogen aan het herbewapenen was? Zullen zij met een auto van één ton per volwassene in de rijleeftijd, een democratisch vliegtuig, mobiele telefoons en cd's in overvloed, of zelfs slecht geïsoleerde woningen, een eerlijke prijs krijgen? Of het gevolg dictatuur, oorlog en ziekte moet zijn, of zelfs hongersnood voor onszelf of onze nakomelingen?


De vergelijking is serieus, maar het zijn de schokzinnen die mentaliteiten in beweging kunnen brengen, van mijn kant zal ik een meer manicheïstische visie hebben "Al degenen die niet vechten tegen de opwarming van de aarde werken samen met de gevolgen die dit met zich meebrengt (dictatuur, oorlog, genocide..) .)". Wat de omvang van de strijd ook is, het belangrijkste is om bij te dragen...
0 x

Ga terug naar "Fossiele energieën: olie, gas, steenkool en nucleaire elektriciteit (splijting en kernfusie)"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 312-gasten