Lees alstublieft "Opvullen".

Olie, gas, steenkool, nucleair (PWR, EPR, hete kernfusie, ITER), thermische energiecentrales op gas en steenkool, warmtekrachtkoppeling, tri-generatie. Peakoil, uitputting, economie, technologieën en geopolitieke strategieën. Prijzen, vervuiling, economische en sociale kosten ...
Avatar de l'utilisateur
nonoLeRobot
Master Kyot'Home
Master Kyot'Home
berichten: 790
Inschrijving: 19/01/05, 23:55
Plaats: Beaune 21 / Paris
x 13




par nonoLeRobot » 20/10/06, 15:34

Zoals ik al ergens had opgemerkt, stoot een Duitser 9,8 ton CO2/jaar uit, een Fransman 6,2 ( wikipedia)

Ook al kan kernenergie een klein deel hiervan verklaren, ze stoten veel meer CO2 uit. Het zou dus natuurlijk heel goed zijn om slimme dingen te doen zoals je zei, maar het is duidelijk dat het blijkbaar mooier dan echt effectief is. Als we hier opnieuw mee beginnen, zul je mijn bericht moeten vinden (ik zal het later opnieuw publiceren als ik het vind). Hier moet het Janco's boek blijven. Voor belastingen moet er ook een geschikte post zijn denk ik.
0 x
Avatar de l'utilisateur
houthakker
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 4731
Inschrijving: 07/11/05, 10:45
Plaats: Mountain ... (Trièves)
x 2




par houthakker » 20/10/06, 17:11

bham schreef:[...] Kleine anekdote: ik woon naast de Duitse grens, ik ging daar boodschappen doen en ik zag net dat op het wegwerpbakje waarin de worsten zaten het stempel "biologisch afbreekbaar - Kompostierbar" staat. Zo kon ik het op mijn compost zetten. Heeft iemand dit ooit in Frankrijk gezien? ik nee. Zoals wat we in de goede richting kunnen bewegen, met een ecologisch geweten dat niets te maken heeft met de brandstofkosten.
Ik wel... Op bepaalde biologische producten die ik koop.


bham schreef:Maar in de praktijk zou het voldoende zijn om een ​​ecologisch geweten te hebben,
Wie heeft in de praktijk dit ecologische bewustzijn?
Je kunt niet ontkennen dat de invloed van de Duitse ‘Groenen’ veel groter is dan die van Frankrijk, om nog maar te zwijgen van het verschil in mentaliteit, wat betekent dat ze over het geheel genomen misschien meer bezorgd zijn over hun buren dan de ‘Latijnen’. .


Uw voorbeeld over mest is interessant, maar illustreert vooral het feit dat bepaalde "sociale groepen" verder gevorderd zijn dan andere op het gebied van milieureflecties.

"Ecologisch bewustzijn" is een taak van lange adem, het is niet nodig... Een stimuleringsbelasting, jawel!
Dit betekent niet dat de oplossing van belastingheffing elke andere manier uitsluit om het energieverbruikende gedrag te beïnvloeden.

Voor Nono moet het verschil in CO2-uitstoot in ieder geval op twee niveaus worden gemaakt: het wagenpark en de energiecentrales.
0 x
"Ik ben een grote bruut, maar ik zelden mis ..."
Avatar de l'utilisateur
bham
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 1666
Inschrijving: 20/12/04, 17:36
x 6




par bham » 20/10/06, 21:39

nonoLeRobot schreef: maar het is duidelijk dat het blijkbaar mooier is dan echt effectief.

Ach ja, het verbaast me, we kunnen dat inderdaad beoordelen, maar mijn doel was om te illustreren wat we met een ecologisch geweten kunnen doen.
Houthakker schreef: Wie heeft in de praktijk dit ecologische bewustzijn?

de staat zou het kunnen hebben, zo niet de burgers, maar ik denk nog steeds dat veel Fransen die niet milieuvriendelijk zijn dit soort initiatieven heel goed zouden vinden, net als de methanisering van huishoudelijk afval.
Houthakker schreef: Je kunt niet ontkennen dat de invloed van de Duitse ‘Groenen’ veel groter is dan die van Frankrijk, om nog maar te zwijgen van het verschil in mentaliteit, wat betekent dat ze over het geheel genomen misschien meer bezorgd zijn over hun buren dan de ‘Latijnen’. .?.
Ja, dat is waar, maar in dit opzicht zouden de Duitsers egoïstischer zijn dan de Fransen, aan de andere kant zijn ze meer alert op hun levensstijl, op de kwaliteit van wat ze eten. Haribo-snoepjes hebben bijvoorbeeld niet dezelfde samenstelling in Duitsland en Frankrijk. Thuis verdrinken we in de E112,.....

Houthakker schreef: "Ecologisch bewustzijn" is een taak van lange adem, het is niet nodig... Een stimuleringsbelasting, jawel!
Dit betekent niet dat de oplossing van belastingheffing elke andere manier uitsluit om het energieverbruikende gedrag te beïnvloeden.

Kiest u tussen een staat die u belastingen oplegt en een andere die u door middel van initiatieven ecologisch bewustzijn oplegt?
En dan ben ik ervan overtuigd dat een grote meerderheid van de Fransen collectieve initiatieven van deze stijl zou goedkeuren. En daar hebben we tenminste iets concreets. En als voorbeeld kunnen we altijd kijken naar wat er in de landen van het Noorden wordt gedaan.
Wat betreft energieverbruik: denkt u dat een meerderheid van de Fransen geen aandacht besteedt aan de energie die zij verbruiken? Ik denk het niet.
0 x
Rulian
Ik postte 500 berichten!
Ik postte 500 berichten!
berichten: 686
Inschrijving: 02/02/04, 19:46
Plaats: Caen




par Rulian » 21/10/06, 00:20

Het is leuk, Bham, jouw gemeenschapsinitiatieven (bovendien wordt het terugwinnen van landbouwmest steeds vaker toegepast in Frankrijk, maar levert op bepaalde plaatsen veel organisatorische problemen op voor het afvalbeheer...), het is de bedoeling dat de Fransen het zouden goedkeuren... vooral omdat de inspanning niet van hen komt.

Als je het gedrag van de bevolking op korte termijn wilt veranderen (en we zijn het erover eens dat dit de enige geloofwaardige oplossing is), heb je twee oplossingen: hen overtuigen of hun portemonnee raken. Overtuigen werkt niet. Het enige dat overblijft is de portemonnee te schaden via een belasting. Belasting die het mogelijk maakt om meer alternatieven en gemeenschapsinitiatieven te financieren. Ik verwijs u nogmaals naar het boek... (het lukt ons wel om u het te laten lezen : Mrgreen: )

Er is geen andere manier, en hoe betreurenswaardig ze ook zijn, ze moeten ten uitvoer worden gelegd, anders lopen ze het risico op een ramp uit te lopen.
0 x
bioman14
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 51
Inschrijving: 26/11/05, 01:24




par bioman14 » 21/10/06, 00:52

Maar nee !! je hoeft dit boek niet te lezen om antwoorden te vinden op ALLE bezwaren van bahm, ook al zijn ze er.
je moet het lezen want het is vaak erg grappig.

a+
0 x
als ik zeg een domheid, vertel me, maar vriendelijk en beleefd.
Avatar de l'utilisateur
bham
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 1666
Inschrijving: 20/12/04, 17:36
x 6




par bham » 21/10/06, 09:42

Rulian schreef:Het is leuk, Bham, jouw gemeenschapsinitiatieven (bovendien wordt het terugwinnen van landbouwmest steeds vaker toegepast in Frankrijk, maar levert op bepaalde plaatsen veel organisatorische problemen op voor het afvalbeheer...), het is de bedoeling dat de Fransen het zouden goedkeuren... vooral omdat de inspanning niet van hen komt.

Als je het gedrag van de bevolking op korte termijn wilt veranderen (en we zijn het erover eens dat dit de enige geloofwaardige oplossing is), heb je twee oplossingen: hen overtuigen of hun portemonnee raken. Overtuigen werkt niet. Het enige dat overblijft is de portemonnee te schaden via een belasting. Belasting die het mogelijk maakt om meer alternatieven en gemeenschapsinitiatieven te financieren. Ik verwijs u nogmaals naar het boek... (het lukt ons wel om u het te laten lezen : Mrgreen: )

Er is geen andere manier, en hoe betreurenswaardig ze ook zijn, ze moeten ten uitvoer worden gelegd, anders lopen ze het risico op een ramp uit te lopen.


Ik denk dat we in cirkels draaien. U bent in ieder geval voor de ‘goede’ oude Franse methode die bestaat uit het heffen van een belasting op de belasting (wij zijn tenslotte de uitvinders van de BTW!) gebaseerd op het postulaat dat iedereen slecht is Beeld en ziet alleen zijn weinig persoonlijke troost. Ik noem het het paard achter de wagen spannen. Maar het is waar dat we daar in Frankrijk slecht in zijn.
Terwijl onze buren stilletjes vooruitgang boeken op het pad naar de ecologie, via verschillende initiatieven, bekritiseren, verachten we, peilen we en zeggen we dat het de wereld niet van streek maakt en dat er uiteindelijk niets beters is dan een goede oude belasting om de mentaliteit te veranderen. . Wat dat met zich meebrengt weten we niet, maar er zit in ieder geval geld in de kas: dat is een mooie vooruitziende blik! hoed! Alsof het inzamelen van geld ons ineens (maar ja, natuurlijk!) de sleutels zou geven tot schone energie.
Wat betreft het boek: nee, ik wil geen geld uitgeven om het te lezen. Ik heb nog meer interessante dingen om te lezen. :frons:
0 x
Christine
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 1144
Inschrijving: 09/08/04, 22:53
Plaats: In België, eenmaal
x 1




par Christine » 21/10/06, 16:25

bham schreef: Weet je Christine, de politiek is geen lange kalme rivier

Weet je, het is niet omdat ik een jonge vrouw ben dat ik het leven noodzakelijkerwijs in het roze zie, naïef en zonder hulpmiddelen om een ​​mening te vormen.

bham schreef:Weet u dat mensen in Frankrijk tegenwoordig moeite hebben met het betalen van hun brandstof, alleen maar om zichzelf te kunnen verwarmen?

Denk je dat ik op een andere planeet woon, geblinddoekt en met mijn oren dicht? Maar de problemen van materiële armoede (ook intellectueel of emotioneel) moeten worden opgelost door middel van maatschappelijke keuzes die niet alleen betrekking hebben op energie. We moeten handelen naar de oorzaken van deze ellende, niet naar de gevolgen ervan.

bham schreef:Hoe dan ook, alles is niet zo rooskleurig als te zeggen: laten we de brandstofprijs verhogen en er zal iets gebeuren waardoor de zaken zullen veranderen.

Dat is niet wat wij zeggen. Uiteraard moet deze verhoging gepaard gaan met constructieve voorstellen. Maar deze verhoging is een essentiële stap om constructieve voorstellen effectief te laten zijn.

bham schreef:Er gaat niets boven een goede oude belasting om de mentaliteit te veranderen. We weten niet wat het zal opleveren, maar er zal in ieder geval geld in de kas zitten

Misschien komt er geld om beter geïsoleerde woningen te financieren voor degenen die niet weten hoe ze zichzelf moeten verwarmen? of voor andere initiatieven op het gebied van hernieuwbare energie? Het is beter om projecten te hebben met volle kas om ze te financieren dan lukraak ideeën te lanceren.

elephant schreef:Onze lieve Christine zei:

Citation:
En toch, als iemand voorstellen doet, aarzelen we omdat dit bepaalde persoonlijke gemakken dreigt te verstoren.


Ik denk dat het verder gaat dan ‘persoonlijk comfort’: er is industrie, lobbyen en zo.

Bedankt dat je merkt dat ik charmant ben Beeld maar ik heb niet gezegd dat er niet gelobbyd wordt. Mijn opmerking had betrekking op degenen die voortdurend oproepen tot een sterke politieke wil in milieuaangelegenheden en die, wanneer er een suggestie wordt gepresenteerd die unaniem door het gezond verstand wordt ondersteund, een (reflexieve) reactie van afwijzing krijgen omdat het een inspanning van hun kant vergt. . Ik geef toe dat ik niet in staat ben te begrijpen wat ze willen. Hen een moeiteloze kant-en-klare oplossing bieden? Dat een dictatuur hen hun leven oplegt, zodat ze geen verantwoordelijkheden meer hebben? Een golf van een toverstaf? ...in ieder geval ben ik het niet die in sprookjesland leeft.

Dit is om te reageren op de opmerkingen die aan mij persoonlijk zijn gemaakt. Voor de rest zit ik helemaal op dezelfde golflengte als Bucheron en Nono en ik zou niet beter kunnen beargumenteren dat zij het gedaan hebben.
0 x
Avatar de l'utilisateur
jota
Éconologue goed!
Éconologue goed!
berichten: 269
Inschrijving: 16/08/06, 13:45
Plaats: planeet aarde




par jota » 21/10/06, 17:18

Hallo allemaal,

Ik heb het onderwerp even doorgenomen en het geeft me de indruk dat er geen oplossing is of beter gezegd dat iedereen een andere heeft en zich heeft aangepast aan zijn geval en zijn mogelijkheden.

Wat betreft de huidige “strijd” om het gebruik van olie te beperken, het lijkt op een man die longkanker heeft en blijft roken, maar alleen licht... en die op het platteland gaat wonen omdat de lucht zuiver is en die hun airconditioningfilter in hun auto onderhouden.

Ik ben er zeker van dat er oplossingen zijn en dat deze nu kunnen worden toegepast.
Laat het me uitleggen:
Hoeveel van ons werken 40 of 50 km van huis, doen hetzelfde werk als iemand anders en die ander werkt in onze omgeving?
Zou het niet verstandiger zijn om de baan te ruilen?!
Iedereen zou dus al een baan dichtbij huis hebben en dat zou enorme verplaatsingen voorkomen.
Ik heb het bewijs hiervan uit mijn eigen ervaring als elektronicatechnicus die in een doos met 50 terminals gaat werken, terwijl een vriend met hetzelfde diploma naast mij werkt en hetzelfde betaald krijgt... sorry maar ik word er niet goed van!

Wordt carpoolen aangemoedigd? wat jammer!
Het kost helemaal niets, ik deed het juist in deze periode van lange reizen en bovendien hebben we er minder last van.

Na duizenden liters brandstof te hebben verbruikt, nam ik de tijd om te besluiten de trein te nemen, behalve dat het in de Parijse buitenwijken was, ik deed er twee keer zo lang over en liep rond met een traangasbom en donkere kringen vol ogen.

Omdat ik op het platteland woon, heb ik nog geen baan en is er geen gevaar dat ik "inspanningen" zal doen om mijn verbruik van wat dan ook te verminderen, aangezien ik mijn auto nauwelijks gebruik, we de hele dag in truien zitten, we verwarmen onszelf met gas (zuinig op het moment dat het werd geïnstalleerd) en we eten wat de tuin ons geeft.

Als de belastingen of de prijs van brandstof of gas ooit stijgen, sterf ik!!!!!!!!!!!!
Ik heb niet de middelen om de manier waarop ik mezelf verwarm te veranderen (behalve het aantrekken van een andere trui) en ook niet de middelen om een ​​Toyota Prius te kopen.

Ik ben er zeker van dat er oplossingen bestaan, dat fabrikanten alles wat ze nodig hebben in hun la hebben en dat ze op het laatste moment wachten om hun constructies tevoorschijn te halen en voor de wereld te schitteren.
Het is altijd als we met beide voeten in de aarde staan... dat we op vreemde wijze oplossingen vinden (katalysator, hybride motor, windturbines, enz.).
Het toeval wil dat Total zich bezighoudt met biobrandstoffen, je moet meer dan één pijl op je boog hebben.

Ik vraag me ook af of er niet een beetje pipo onder zit: we maken luchtbussen, gigantische lijnschepen en alle grote landen doen min of meer hetzelfde.
Deze industriëlen kennen beter dan wij de relatie die onze beschaving heeft met olie, dus ik vraag me af of ze van plan zijn om binnen 10 jaar alles weg te gooien of dat ze weten dat het pipo is en dat Airbus en zijn bedrijf mooie dagen voor de boeg hebben... Ik weet niet of ik mij verstaanbaar heb gemaakt...
0 x
Avatar de l'utilisateur
nonoLeRobot
Master Kyot'Home
Master Kyot'Home
berichten: 790
Inschrijving: 19/01/05, 23:55
Plaats: Beaune 21 / Paris
x 13




par nonoLeRobot » 21/10/06, 18:52

Nou, ik neem aan dat je het boek ook nog niet hebt gelezen, dus goede dingen als voorheen. Vanwege uw koppigheid bij het niet lezen van het boek, weet dat een argument niet goed of slecht is, afhankelijk van of de conclusie bevalt of niet.

Voor het werkverhaal is het erg interessant, en het is een echt probleem.
Ik vraag me af wat ons zou aanmoedigen om het reizen te beperken ;-)

Hetzelfde geldt voor onderzoek als er altijd conferenties aan de andere kant van de wereld zijn, niet altijd essentieel.
Ik vraag me af wat ons zou aanmoedigen om het reizen te beperken ;-)

Zodat de fabrikanten besluiten om vrij te geven wat ze in de dozen hebben (ik betwijfel of er veel van iets sappigs is), maar vooral
Ik vraag me af wat ons zou aanmoedigen om economische zaken vrij te geven ;-)

Want het probleem van te duur wonen in een vrijstaand huis met tuin op het platteland is een ‘luxe’ waar niet iedereen toegang toe zal hebben.


Christine schreef:Voor de rest zit ik volledig op dezelfde golflengte als Bucheron en Nono

Het is niet om de boon te maken, maar het is niet verrassend. Ik denk dat ik het altijd eens ben geweest met al je berichten, vooral als je Christophe op zijn plaats in mijn plaats hebt gezet;) : Mrgreen:
0 x
Avatar de l'utilisateur
houthakker
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 4731
Inschrijving: 07/11/05, 10:45
Plaats: Mountain ... (Trièves)
x 2




par houthakker » 21/10/06, 19:10

bham schreef:[...]
Houthakker schreef: Wie heeft in de praktijk dit ecologische bewustzijn?

de staat zou het kunnen hebben, zo niet de burgers, maar ik denk nog steeds dat veel Fransen die niet milieuvriendelijk zijn dit soort initiatieven heel goed zouden vinden, net als de methanisering van huishoudelijk afval.
‘De staat’ zou het uiteindelijk kunnen krijgen als wij, de mensen die stemmen, mensen kiezen die bereid zijn een politieke carrière op te offeren om maatregelen te treffen die op het eerste gezicht als beperkend worden ervaren…
We moeten toegeven dat dit niet het geval is...

bham schreef:
Houthakker schreef: "Ecologisch bewustzijn" is een taak van lange adem, het is niet nodig... Een stimuleringsbelasting, jawel!
Dit betekent niet dat de oplossing van belastingheffing elke andere manier uitsluit om het energieverbruikende gedrag te beïnvloeden.

Kiest u tussen een staat die u belastingen oplegt en een andere die u door middel van initiatieven ecologisch bewustzijn oplegt?
Ik herhaal mezelf, maar ik zie niet in hoe men een ecologisch geweten zou kunnen "opleggen"... Er is een antinomie!
Bewustzijn komt van binnenuit, uit onderwijs... Ik herhaal (nogmaals... ik heb het gevoel dat ik dat alleen in deze post doe... :| ) onderwijs, iedereen openstellen voor ecologisch bewustzijn is een taak van lange adem en geloof me, het is HEEL ZEER VER verwijderd van de overwinning... (voorbeeld later indien nodig)
Het blijkt dat we geen tijd hebben, want het zou waarschijnlijk meer dan een generatie duren om tastbare resultaten te verkrijgen en blijkbaar hebben we nog ongeveer tien jaar te gaan om te proberen het tij te keren... Daarna is het de muur, wat dan ook. wij doen...

bham schreef:En dan ben ik ervan overtuigd dat een grote meerderheid van de Fransen collectieve initiatieven van deze stijl zou goedkeuren. En daar hebben we tenminste iets concreets. En als voorbeeld kunnen we altijd kijken naar wat er in de landen van het Noorden wordt gedaan.
Echt waar? : Roll: Dus waarom wordt al het gedrag dat ons in staat stelt minder te verspillen (bron van energieverbruik) niet door de meerderheid van iedereen overgenomen?

bham schreef:Wat betreft energieverbruik: denkt u dat een meerderheid van de Fransen geen aandacht besteedt aan de energie die zij verbruiken? Ik denk het niet.
Ja, ik denk dat het de meerderheid van de mensen niets kan schelen, zolang het ze niet te duur kost!
Vraag mensen naar hun motivatie om minder energie te verbruiken (brandstof of iets anders) en het antwoord van de meerderheid zal steevast zijn: geef minder geld uit!
0 x
"Ik ben een grote bruut, maar ik zelden mis ..."

Ga terug naar "Fossiele energieën: olie, gas, steenkool en nucleaire elektriciteit (splijting en kernfusie)"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 228-gasten