Kernreactor van de 4e generatie

Olie, gas, steenkool, nucleair (PWR, EPR, hete kernfusie, ITER), thermische energiecentrales op gas en steenkool, warmtekrachtkoppeling, tri-generatie. Peakoil, uitputting, economie, technologieën en geopolitieke strategieën. Prijzen, vervuiling, economische en sociale kosten ...
Avatar de l'utilisateur
Cuicui
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 3547
Inschrijving: 26/04/05, 10:14
x 6




par Cuicui » 26/08/12, 18:45

sen-no-sen schreef:Het zijn precies de bevoorrechte rijken die koste wat het kost de energie zoeken tegen lage kosten om hun afpersingen en het behoud van hun dominantie voort te zetten.
Historisch gezien verving de thermodynamica de ouderwetse slaaf.
De oplossing ligt in een volledige herziening van onze levensstijl en in het afzien van exponentiële consumptie.

Ik verkies thermodynamica boven slavernij. Leven in ellende zoals mijn grootouders interesseert me niet. Als dit je aanspreekt, doe dan geen moeite.
Hoe denkt u te werk te gaan om "onze manier van leven opnieuw vorm te geven"? De consumptie zal exponentieel zijn totdat aan de basisbehoeften van de armen van de planeet is voldaan. Als iedereen genoeg heeft, is er geen reden om meer dan genoeg te hebben. Als stroom en brandstof 5 keer goedkoper waren, zou ik niet meer stroom verbruiken en meer rijden dan nu, want ik vind het nog steeds te duur. Ik heb wat ik nodig heb en leef graag van de economie, wat niet mogelijk is als men te arm is.
0 x
Avatar de l'utilisateur
sen-no-sen
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6856
Inschrijving: 11/06/09, 13:08
Plaats: High Beaujolais.
x 749




par sen-no-sen » 26/08/12, 19:21

Cuicui schreef: De consumptie zal exponentieel zijn totdat aan de basisbehoeften van de armen van de planeet is voldaan.


Kunt u deze verklaring nader toelichten?

Als iedereen genoeg heeft, is er geen reden om meer dan genoeg te hebben.


Je zou eens beter moeten kijken naar de maatschappij waarin we leven...
Hoe meer we hebben, hoe meer we willen.
In de tijd van mijn ouders was een brommer een luxe, nu is het "normaal" om zijn rijbewijs te halen en soms vanaf zijn 18e een auto te hebben.
Verslaving aan consumptie wordt in theorie alleen beperkt door technische mogelijkheden en fysieke middelen.
Je hoeft alleen maar naar de olie-emirs te kijken om te beseffen dat de dorst naar bezit nooit gestild is.

Alle sociologische studies tonen aan dat zodra de koopkracht toeneemt, de consumptie evenredig toeneemt.
Bekijk de verkoopstatistieken van zwembaden, jetski's, reizen naar het buitenland...


Als stroom en brandstof 5 keer goedkoper waren, zou ik niet meer stroom verbruiken en meer rijden dan nu, want ik vind het nog steeds te duur.


Helaas heeft niet iedereen uw wijsheid, als de brandstofprijs door 5 zou worden gedeeld, zouden de voertuigen veel groter zijn en zouden er meer zwaarlijvige mensen zijn (Amerikaans model)!

Ik heb wat ik nodig heb en leef graag van de economie, wat niet mogelijk is als men te arm is.


De "berooiden" zijn over het algemeen te wijten aan de gevolgen van exponentiële groei: werkloosheid, uitsluiting, hongersnood.
Het huidige model voldoet aan eenvoudige wiskundige normen: de genomen monsters kunnen niet iedereen in gelijke mate ten goede komen zonder de biosfeer te vernietigen, dus het is noodzakelijk dat een meerderheid zichzelf berooft zodat een minderheid consumeert gezien de historisch gevormde dominantieblokken.

Ik verkies thermodynamica boven slavernij. Leven in ellende zoals mijn grootouders interesseert me niet.


Het is een retorische manier C. Allegre: groeien of sterven!
Met de huidige technische middelen kunnen we op een beredeneerde manier profiteren van de thermodynamica zonder in een terugkeer naar slavernij te vervallen, waarom alles of niets willen doen?
Aan de andere kant, als we niet oppassen, dreigt de zoektocht naar onbeperkte groei ons te leiden naar totalitaire excessen en is de terugkeer naar een bepaalde vorm van slavernij niet uitgesloten!


Hoe bent u van plan om "onze manier van leven opnieuw vorm te geven"?


Het herontwerp zal op zichzelf worden gedaan, en waarschijnlijk met pijn na opeenvolgende bewustwording.
Wanneer wetenschappers spreken van een drastische vermindering van broeikasgassen, suggereren ze slechts indirect een daling.
0 x
"Engineering gaat soms over weten wanneer je moet stoppen", Charles De Gaulle.
Ahmed
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 12308
Inschrijving: 25/02/08, 18:54
Plaats: Bourgogne
x 2970




par Ahmed » 26/08/12, 22:52

Sen-no-sen, Je schrijft:
...enkele auteurs, laten we ze "klassiek" noemen, durven de confrontatie aan te gaan met de draak van de groei en zijn obscure oorsprong, zo krachtig is dit dogma!

Aristoteles zei dat de mens een politiek dier is, maar hij is ook een religieus dier; momenteel is de economie de religie, het kapitalisme wordt omgedoopt tot "ontwikkeling" en de groei is de thermometer, groei in twijfel trekken is godslasterlijk!
Groei is natuurlijk niet zomaar een modeverschijnsel, iets dat gewoon opzij moet worden gezet door een opzettelijke handeling; het vormt de kern van het systeem dat precies onze sociale relaties bepaalt.

Cui-cui, Je schrijft:
Als iedereen genoeg heeft, is er geen reden om meer dan genoeg te hebben.

Adam Smith, de 'vader' van het liberalisme, begreep dat het geen echte behoeften waren die mannen tot accumulatie aanzetten; hij merkte op dat een fractie van de activiteit van zijn tijd meer dan genoeg was om in de basisbehoeften van zijn medeburgers te voorzien.
Het is waar dat fysieke behoeften beperkt zijn, maar wat voortkomt uit verlangen is eindeloos, want elk verlangen, afgeleid van zijn ware aard, kan alleen opeenvolgende frustraties vinden in de grove substituten van consumptie... die zelf slechts de verplichte tweede fase van de werkvorm is.
0 x
'Geloof vooral niet wat ik je vertel.'
Avatar de l'utilisateur
Cuicui
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 3547
Inschrijving: 26/04/05, 10:14
x 6




par Cuicui » 27/08/12, 09:33

sen-no-sen schreef:
Cuicui schreef: De consumptie zal exponentieel zijn totdat aan de basisbehoeften van de armen van de planeet is voldaan.
Kunt u deze verklaring nader toelichten?
Als iedereen genoeg heeft, is er geen reden om meer dan genoeg te hebben.

In de tijd van mijn ouders was een brommer een luxe, nu is het "normaal" om zijn rijbewijs te halen en soms vanaf zijn 18e een auto te hebben.
Verslaving aan consumptie wordt in theorie alleen beperkt door technische mogelijkheden en fysieke middelen.
Je hoeft alleen maar naar de olie-emirs te kijken om te beseffen dat de dorst naar bezit nooit gestild is.

Zolang essentiële behoeften (voedsel, onderdak, onderwijs, gezondheid, informatie) niet voor de hele menselijke bevolking verzekerd zijn, zal de productie moeten toenemen. Aan de andere kant, als iedereen uitgerust is, is er geen reden om meer dan genoeg te hebben. Peugeot heeft moeite met het verkopen van zijn auto's omdat bijna iedereen een auto heeft en je er niet meer dan één tegelijk kunt rijden.
Wie in de winter op de fiets of brommer heeft gevroren, waardeert het comfort van een verwarmde auto en dat is goed, zeker voor wie gezondheidsproblemen heeft. Maar de meeste automobilisten realiseren zich ook dat een luxe en dure auto meer nadelen dan voordelen heeft, en dat bescheiden modellen dezelfde diensten leveren voor minder. Afgezien van een select groepje warhoofden die rijkelijk kunnen uitgeven, zijn mensen veel redelijker dan je lijkt te denken met, naar mijn mening, een zekere minachting. Te geloven dat je niet weet wat het is om in een bescheiden omgeving te leven waar het niet gemakkelijk is om rond te komen.
Terugkomend op energie: we hebben gratis en onbeperkte energie op menselijke schaal: de zon. Iedereen is vrij om het vast te leggen zoals hij wil en het lijkt geen economische onrust te veroorzaken.
Als we het hebben over Z-pinch planten, dan heb je het meteen over gratis en onbeperkte energie. Waarvoor ?
Als je niet van schone kernenergie houdt, krijg je vuile kernenergie. Er zijn momenteel investeerders die de bouw van nieuwe energiecentrales voor uraniumsplijting financieren, die voor hen momenteel winstgevender zijn dan hernieuwbare energiebronnen. Bedankt voor hen en jammer voor de planeet!
0 x
Avatar de l'utilisateur
houthakker
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 4731
Inschrijving: 07/11/05, 10:45
Plaats: Mountain ... (Trièves)
x 2




par houthakker » 27/08/12, 11:00

Cuicui schreef:Ik verkies thermodynamica boven slavernij. Leven in ellende zoals mijn grootouders interesseert me niet. [...]
Leefden uw grootouders in armoede? :schok: :? :? :?

Wat is "ellende" voor jou?

Van mijn kant, en dat geldt voor alle mensen die ik ken van mijn generatie, leefden onze grootouders veel eenvoudiger dan wij zeker, kenden zeker de oorlog, maar ze leefden niet "in ellende"!

Simpelweg, ze werkten meer en zorgden voor hun kinderen met veel minder middelen en reizen dan nu...
0 x
"Ik ben een grote bruut, maar ik zelden mis ..."
Avatar de l'utilisateur
sen-no-sen
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6856
Inschrijving: 11/06/09, 13:08
Plaats: High Beaujolais.
x 749




par sen-no-sen » 27/08/12, 12:04

Cuicui schreef:Zolang essentiële behoeften (voedsel, onderdak, onderwijs, gezondheid, informatie) niet voor de hele menselijke bevolking verzekerd zijn, zal de productie moeten toenemen.


Dit is een uitspraak met ernstige gevolgen!
Gezien het feit dat er nog nooit zoveel rijkdom is geproduceerd... en dat er nog nooit zoveel ellende is geweest (bijna 1 miljard mensen lijden honger), zullen we daarom alle hulpbronnen van de planeet moeten plunderen tot op het laatste plankton om te kunnen bedenken dat iedereen goed kan eten... en dan sterven, aangezien er dan niets meer over zal zijn?

Het is duidelijk aangetoond, de huidige productie zou 10 miljard mensen voeden, tegenwoordig zit het probleem in de verdeling van de middelen niet in de verhoging van de heffingen.
Dezelfde opmerkingen kunnen worden gemaakt met betrekking tot huisvesting, onderwijs, enz.


Aan de andere kant, als iedereen uitgerust is, is er geen reden om meer dan genoeg te hebben.


Ook dat is een waardeloze bewering.
Wat is "meer dan genoeg hebben"?
Welke normen zult u moeten hanteren? Een Chinese, Franse, Amerikaanse standaard?
Er is een fysieke onmogelijkheid om bijvoorbeeld het Franse consumptiemodel (huidig) te standaardiseren.

Wie in de winter op de fiets of brommer vriest, waardeert het comfort van een verwarmde auto,


Op de brommer bevriezen we dat zeker, maar niet op de fiets, daar hou ik van! : Mrgreen:
Het is onmogelijk dat iedereen toegang heeft tot de auto, het is noodzakelijk om het transport te rationaliseren.

Afgezien van een select groepje warhoofden die rijkelijk kunnen uitgeven, zijn mensen veel redelijker dan je lijkt te denken met, naar mijn mening, een zekere minachting.


Ik veracht niet, ik stel vast dat de consumptienormen aanzienlijk zijn gestegen (het woord is zwak), ik verzin niets, alle studies over consumptie bevestigen mijn beweringen.

Wat was de gemiddelde grootte van een tv-scherm in 1960? 1980? 2012?

"Het altijd meer" is ook een krachtige motor van sociale uitsluiting geworden...


Te geloven dat je niet weet wat het is om in een bescheiden omgeving te leven waar het niet gemakkelijk is om rond te komen.

Geloof me dat je de verkeerde persoon aanspreekt... Ik kende de resto's van het jongere hart, en niet als donor...

Als we het hebben over Z-pinch planten, dan heb je het meteen over gratis en onbeperkte energie. Waarvoor ?


Ik sprak over onbeperkte energie op menselijke schaal, niet gratis.
Een beheersing van fusie zou toegang geven tot zeer grote hoeveelheden energie tegen relatief lage kosten.

Dit zou tot gevolg hebben dat alle pogingen tot nuchterheid worden stopgezet.
We leven in een tijd waarin we ons aan de rand van verschillende "pieken" bevinden en toch wanbeheer beoefenen. Door wat gebeurt er allemaal dat we nuchter worden met bijna oneindige middelen? :frons:
0 x
"Engineering gaat soms over weten wanneer je moet stoppen", Charles De Gaulle.
Avatar de l'utilisateur
Cuicui
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 3547
Inschrijving: 26/04/05, 10:14
x 6




par Cuicui » 27/08/12, 13:55

sen-no-sen schreef:[Dit zou tot gevolg hebben dat alle pogingen tot nuchterheid worden stopgezet. We leven in een tijd waarin we ons aan de rand van verschillende "pieken" bevinden en toch wanbeheer beoefenen. Door wat gebeurt er allemaal dat we nuchter worden met bijna oneindige middelen? :frons:

Ik ben het volledig met u eens voor een herverdeling van rijkdom die iedereen de middelen geeft om te werken voor een minimale levensstandaard (voedsel, onderdak, gezondheid, onderwijs, informatie) die niet noodzakelijkerwijs overeenkomt met enige norm.
Een groot scherm in huis wanneer het zicht begint af te nemen is geen overbodige luxe. Dit zou goedkoper kunnen worden gedaan met een miniatuur-overheadprojector of een ander proces dat nog moet worden uitgevonden.
Kerncentrales die gebruik maken van uraniumsplijting of fossiele brandstoffen + hernieuwbare energiebronnen produceren al energie die op de een of andere manier onbeperkt is, aangezien het onze behoeften overtreft. Dat maakt ons niet noodzakelijkerwijs verkwisters. Mensen kunnen hun fouten herkennen, hun auto minder gebruiken als ze schonere lucht willen inademen of minder tijd willen verdoen in het verkeer of simpelweg geld besparen, minder vlees eten of minder pesticiden gebruiken als ze beseffen dat hun gedrag meer nadelen dan voordelen heeft.
Ik begreep niet waarom je dacht dat de elektriciteit geproduceerd door Z-pinch energiecentrales goedkoop zou moeten zijn. Kun je het me uitleggen? Het echte voordeel van deze centrales is dat ze, in tegenstelling tot uraniumsplijtingsinstallaties, perfect de fluctuaties van hernieuwbare energiebronnen aanvullen omdat ze onmiddellijk kunnen worden gestart of gestopt zonder te vervuilen en zonder natuurlijke hulpbronnen uit te putten.
0 x
Avatar de l'utilisateur
Cuicui
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 3547
Inschrijving: 26/04/05, 10:14
x 6




par Cuicui » 27/08/12, 16:12

Houthakker schreef:Wat is "ellende" voor jou?
Van mijn kant, en dat geldt voor alle mensen die ik ken van mijn generatie, leefden onze grootouders veel eenvoudiger dan wij zeker, kenden zeker de oorlog, maar ze leefden niet "in ellende"!
Simpelweg, ze werkten meer en zorgden voor hun kinderen met veel minder middelen en reizen dan nu...

Voor mij is ellende midden in de winter naar buiten gaan om dood hout onder de sneeuw te zoeken omdat er niets meer is om warm te blijven. Het betekent elke ochtend 3 km op klompen lopen om 10 uur in de fabriek te werken voor een zeer laag salaris, zonder betaalde vakantiedagen en zonder kinderbijslag. Ze hadden genoeg te eten en te betalen voor hun lampolie, maar weinig meer.
Des te beter voor je grootouders als ze dat niet hebben meegemaakt.
Dernière édition par Cuicui de 27 / 08 / 12, 16: 15, 1 keer bewerkt.
0 x
moinsdewatt
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 5111
Inschrijving: 28/09/09, 17:35
Plaats: Isére
x 554




par moinsdewatt » 27/08/12, 16:14

Cuicui schreef: [.....Ik begreep niet waarom je denkt dat de elektriciteit geproduceerd door Z-pinch energiecentrales goedkoop zou moeten zijn. Kun je het me uitleggen? Het echte voordeel van deze centrales is dat ze, in tegenstelling tot uraniumsplijtingsinstallaties, perfect de fluctuaties van hernieuwbare energiebronnen aanvullen omdat ze onmiddellijk kunnen worden gestart of gestopt zonder te vervuilen en zonder natuurlijke hulpbronnen uit te putten.


Dit is allemaal volkomen speculatief.
We weten helemaal niets over het Amerikaanse programma over de Z-pinch.
Le Ministerie van Energie van de Verenigde Staten zegt er niets over.
Het is dus niet de moeite waard om erover te juichen.
0 x
Avatar de l'utilisateur
Cuicui
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 3547
Inschrijving: 26/04/05, 10:14
x 6




par Cuicui » 27/08/12, 16:17

moinsdewatt schreef:Dit is allemaal volkomen speculatief.
We weten helemaal niets over het Amerikaanse programma over de Z-pinch.
Le Ministerie van Energie van de Verenigde Staten zegt er niets over.
Het is dus niet de moeite waard om erover te juichen.

Ik ben niet geïnteresseerd in het programma van de VS, maar in het Franse programma, dat momenteel niet werkt en de kredieten onnodig worden gemonopoliseerd door ITER en MEGAJOULES.
0 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Ga terug naar "Fossiele energieën: olie, gas, steenkool en nucleaire elektriciteit (splijting en kernfusie)"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 151-gasten