Is Jean-Marc Jancovici een c ...?

Olie, gas, steenkool, nucleair (PWR, EPR, hete kernfusie, ITER), thermische energiecentrales op gas en steenkool, warmtekrachtkoppeling, tri-generatie. Peakoil, uitputting, economie, technologieën en geopolitieke strategieën. Prijzen, vervuiling, economische en sociale kosten ...
Ahmed
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 12306
Inschrijving: 25/02/08, 18:54
Plaats: Bourgogne
x 2967

Re: Jean-Marc Jancovici is het een con?




par Ahmed » 08/03/18, 18:24

Ik heb veel moeite met het begrijpen van uw standpunt, dat, vanuit mijn standpunt, een heleboel dingen door elkaar haalt, zonder dat wij er direct tegenover staan.
Laten we rustig verder gaan: nee, piekolie is geen economische visie, maar een fysieke realiteit die verkondigt dat we (ooit) dezelfde hoeveelheid olie hebben als voorheen werd verbruikt, maar dat de hoeveelheid energie die nodig is voor de winning (en in toenemende mate) veel groter dan tijdens de voorgaande periode (die beperkingen oplegt). ipso facto het winbare volume, veel meer dan de eenvoudige financiële kosten).
Je schrijft:
Maar hoe is dit een dodelijk gevaar? Onze gulzigheid zorgt ervoor dat we evolueren en ons bewust worden van bepaalde dingen die ontoegankelijk zijn zonder deze vorm van evolutie door fouten.

Het gevaar schuilt juist in het feit dat dit bewustzijn van het energiemisbruik niet resulteert in de verbeteringen die dit veronderstelt, maar integendeel in een onstuimige haast die u soms lijkt te onderschrijven. Dit is vooral het geval als je het ruimteavontuur noemt, dat de “logische” voortzetting zou zijn van ons onvermogen om de aarde te beheren...
Uw laatste twee paragrafen zijn gebaseerd op een relativisme dat mij volkomen irrelevant lijkt: ook al wordt de aarde op de schaal van het universum heel weinig beschouwd, toch is zij het enige deel dat ons rechtstreeks aangaat en dat onze verantwoordelijkheid met zich meebrengt: de energie die verstrooid is niet tevergeefs; het dient rechtstreeks om de levensomstandigheden van levende soorten, inclusief die van ons, te vernietigen.
0 x
'Geloof vooral niet wat ik je vertel.'
lilian07
Ik postte 500 berichten!
Ik postte 500 berichten!
berichten: 534
Inschrijving: 15/11/15, 13:36
x 56

Re: Jean-Marc Jancovici is het een con?




par lilian07 » 08/03/18, 19:44

maar dat de hoeveelheid energie die nodig is voor de winning (en in toenemende mate) veel groter zal zijn dan tijdens de voorgaande periode (wat ipso facto het winbare volume beperkt, veel meer dan de simpele financiële kosten)
Meer informatie over nucleaire-fossiele-energie/jean-marc-jancovici-est-il-un-cunt-t14740-310.html#kVdIjPE88AzqRvJY.99


Daar ben ik het niet mee eens, omdat uw redenering gebaseerd is op de bekende technieken die enorm zijn geëvolueerd tussen de eenvoudige plas die gelijk ligt met de grond en de winning op 2000 m.
Het is voor mij een visie op de energiebehoefte die nodig is “om onze gulzigheid van de rijken te voeden” bij gebrek aan een andere energiebron die ervoor zorgt dat de datum van deze piek evolueert die niet heel lang van tevoren kon worden bepaald, vandaar de onzekerheden.

Het gevaar schuilt juist in dit bewustzijn van energiemisbruik

Voor mij is het duidelijk dat de man zich niet bij voorbaat bewust is van zijn misbruik, hij is zich er pas van bewust op het moment dat de gevolgen zichtbaar worden, waardoor hij vervolgens naar een hoger stadium overgaat.
0 x
Ahmed
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 12306
Inschrijving: 25/02/08, 18:54
Plaats: Bourgogne
x 2967

Re: Jean-Marc Jancovici is het een con?




par Ahmed » 08/03/18, 20:04

Als het waar is dat de technische vooruitgang de verhouding tussen het teruggewonnen volume en het verbruikte volume beïnvloedt, verandert dat niets wezenlijks. Dit geldt des te meer omdat de evolutie van de resterende afzettingen tegen de stroom van de technologie ingaat.
Het echte probleem ligt daar niet, maar dat er op de een of andere manier enorme hoeveelheden energie beschikbaar zijn, die onverenigbaar zijn met het in stand houden van de levensomstandigheden op aarde.

Wat het tweede punt betreft, zie ik niet hoe de perceptie van negatieve gevolgen zou leiden tot een “hoger” stadium. Integendeel, ik merk op dat de negatieve gevolgen slechts zeer gedeeltelijk worden aanvaard en nog steeds niet door iedereen, dat velen het onderwerp zijn van ontkenning en vooral dat de belangrijkste geuite angst het tekort aan energie blijft... : Roll:
0 x
'Geloof vooral niet wat ik je vertel.'
lilian07
Ik postte 500 berichten!
Ik postte 500 berichten!
berichten: 534
Inschrijving: 15/11/15, 13:36
x 56

Re: Jean-Marc Jancovici is het een con?




par lilian07 » 08/03/18, 20:51

dat velen het onderwerp van ontkenning zijn en vooral dat de belangrijkste geuite angst het tekort aan energie blijft


De psychologische rem op verandering en ontkenning, het begint altijd zo... maar het verzet zich niet tegen causaliteit.
Ik denk dat de evolutie van dieren een opeenvolging is van steeds intensere druk op het milieu en per definitie de vernietiging van de vrije ruimte.
Elk organisme is geëvolueerd door steeds meer energie uit zijn omgeving te halen... en heeft door opeenvolgende herhalingen geleid tot de aap, vervolgens tot bewustzijn, vervolgens tot de samenleving, mechanisatie, kapitalisme en vervolgens tot een buitensporig hoog CO2-niveau, wat slechts één indicatie is van de oververhitting van de planetaire plundering.
Maar in deze visie denk ik dat het een noodzakelijk kwaad is om een ​​efficiëntere energie uit te vinden, en aangezien de mens niet terug kan naar de “menselijke achteruitgang”, moet hij evolueren om de ruimte beter te bezetten en niet in te storten.

Eindelijk is onze visie op onszelf gericht en de homo sapiens zou "op zijn schaal" dezelfde visie kunnen hebben. Hij had een superieure visie omdat hij begreep dat de druk die hij uitoefende op zijn omgeving op die manier niet levensvatbaarder was.
De Neanderthaler heeft het niet begrepen, laten we hopen dat al onze kennis ons in staat zal stellen een hoger bewustzijn te hebben om dit beroemde hogere niveau te bereiken, in die zin is AI een serieuze kandidaat voor dit collectieve bewustzijn en voor het nemen van beslissingen voordat het te laat is.
Ik twijfel er niet aan en de aarde zal zich waarschijnlijk herstellen, omdat onze moderne geschiedenis op geologische schaal niet veel voorstelt.

Wat ik geloof is dat er een tijd zal komen waarin er nog maar één vorm van energie zal zijn en dat we beperkt zullen worden door onschendbare regels die ons tegen onszelf zullen beschermen.
0 x
Ahmed
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 12306
Inschrijving: 25/02/08, 18:54
Plaats: Bourgogne
x 2967

Re: Jean-Marc Jancovici is het een con?




par Ahmed » 08/03/18, 21:11

Maar in deze visie denk ik dat het een noodzakelijk kwaad is om een ​​efficiëntere energie uit te vinden...

Het probleem is juist dat de energie die momenteel wordt toegepast al verschrikkelijk effectief is en dat elke toename ervan de schade alleen maar groter zou maken.

Voor het overige kunnen we inschatten dat energiedissipatie deel uitmaakt van de werking van het universum, maar het lijkt mij duidelijk dat onderwerping aan dit determinisme fataal is en dat het bestrijden ervan van vitaal belang is.
Wat het idee betreft om de aarde te verlaten dankzij machines en technologie, kan ik daar duidelijk zien dat we vandaag de wetenschap vragen om ons onder te dompelen in dromen, nadat we haar in de vorige eeuw de missie hadden gegeven om ons te bevrijden van het oude hersenschimmen... : Roll:
0 x
'Geloof vooral niet wat ik je vertel.'
Avatar de l'utilisateur
sen-no-sen
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6856
Inschrijving: 11/06/09, 13:08
Plaats: High Beaujolais.
x 749

Re: Jean-Marc Jancovici is het een con?




par sen-no-sen » 05/09/18, 21:09

Een klein interview met Jean-Marc Jancovici genomen van Tijdschrift Groot Parijs (april 2018) over de kwestie van koolstofneutraliteit in Parijs.

Grand Paris-tijdschrift: het klimaatplan van de stad Parijs streeft naar koolstofneutraliteit in 2050. Hoe dit te bereiken?

Neutraliteit houdt in dat we de ecologische voetafdruk elimineren van alle activiteiten die verband houden met de stad: transport dat goederen en mensen brengt, voedsel, wooncomfort en zelfs de productie van goederen die door de inwoners worden gekocht. Hoe doe je dat in een stad die deels een bijgebouw van Roissy is, deels een enorm winkelcentrum, en waar je altijd meer nodig hebt? Niet alle COXNUMX-compensatiemaatregelen zullen volstaan... De doelstellingen van de burgemeester van Parijs zijn eigenlijk tamelijk symptomatisch voor de inflatie van het politieke discours over de energietransitie, losgekoppeld van de elementaire wetten van de natuur- en scheikunde.. Als je doorgaat met het bouwen van woningen – een van de gestelde doelstellingen van de agglomeratie van Parijs – betekent het proces van beton maken dat er CO2 in de atmosfeer terechtkomt. Kun je je voorstellen dat je de metropool alleen uit hout bouwt? Alle bossen van Frankrijk zullen niet voldoende zijn. Het Shift Project op zijn beurt is “tevreden” met het voorstel om de uitstoot van broeikasgassen in Europa tegen 2050 door drie te delen; het is al een gigantische bouwplaats. En toch is dit wat er moet gebeuren om een ​​kans van twee op drie te hebben om tegen 2 onder de temperatuurstijging van 2100°C te blijven.

Welke maatregelen uit het manifest zouden onmiddellijk van toepassing kunnen zijn op het grootstedelijk grondgebied?

De eerste betreft de dagelijkse mobiliteit. In plaats van vooral te vertrouwen op de verspreiding van elektrische auto’s – wat vandaag de dag geen volwassen oplossing is: batterijen zijn duur in euro’s en in CO2 om te produceren, blijft elektriciteit in veel Europese landen zeer koolstofintensief, ook al bevindt Frankrijk zich in een goede positie – stellen wij voor dat de Europese Unie in 2 wettelijk alle auto’s verbiedt die meer dan 100 liter per 2030 kilometer verbruiken – in reële omstandigheden –. Ze zullen minder krachtig, minder zwaar, minder uitgerust, meer hybride zijn, enz. We moeten ook de mobiliteitscocktail ontwikkelen door bussen, touringcars, dagelijkse treinen, fietsen en carpoolen te promoten. Ongeacht of hij op olie rijdt of niet, de touringcar vervoert 45 mensen, vergeleken met een gemiddelde van 1,1 per auto die vroeger naar het werk ging... De andere hefboom voor onmiddellijke actie is het verbeteren van de COXNUMX-uitstoot van gebouwen. De beweging is in gang gezet, maar we moeten veel sneller gaan, door enerzijds de inzet van meer koolstofarme stadsverwarmingsmethoden (geothermische energie, warmtepompen, houtgestookt verwarmingsnetwerk…) en anderzijds te versnellen. de isolatie van gebouwen.

Vindt de strijd tegen de klimaatverandering eerst plaats in de metropolen, zoals de C40 beweert?

De paradox is dat een energiezuinige wereld veel minder metropolen zal hebben! Zo'n object kan niet overleven zonder energie in overvloed. Metropolisering, met Grand Paris voorop, is daarom een ​​volkomen anachronistisch project, dat stadsuitbreiding in de hand werkt en de inwoners van het land iets meer concentreert op een gebied dat slechts in een klein deel van de basisbehoeften kan voorzien. Waarom het Saclay-plateau betonneren in een tijd waarin het urgent zou moeten zijn om een ​​tuinbouwgordel rond de hoofdstad te creëren? Is het bevorderen van een wereldstad en de vermenigvuldiging van internationale uitwisselingen verenigbaar met de schaarste aan energie? Naar mijn mening zou het een goed idee zijn om te krimpen en de grote steden met tien miljoen inwoners leeg te laten lopen, wat uiteindelijk zal moeten boeten voor hun gebrek aan veerkracht. Er zijn echter nog steeds enkele goede initiatieven binnen de C10, zoals de projectoproep “Reinventing Cities” [internationale versie van Réinventer Paris]. Maar dit blijft anekdotisch: wat zullen een paar mogelijke voorbeeldlocaties veranderen op het gebied van CO40-uitstoot als het nodig is om jaarlijks 120 huizen thermisch te renoveren in de Parijse metropool?

Steden zijn verantwoordelijk voor 80% van de uitstoot van broeikasgassen (BKG). Is hun territorium toch niet op de juiste schaal om in actie te komen?

Er is geen exclusieve schaal. Alle spelers – lokale overheden, staten, supranationale instanties, bedrijfsfederaties, enz. – zullen hun rol moeten spelen. Een van de urgente problemen in Europa is het verwijderen van steenkool uit de elektriciteitsproductie. Gelooft u dat het stadhuis van Parijs – of dat van Stuttgart – het kan bestellen? Het zou niet langer de hand hebben om de omscholing van mijnwerkers te beheren... Laten we een ander voorbeeld nemen, dat van voedsel, dat verantwoordelijk is voor een kwart van de uitstoot van broeikasgassen, waarvan tweederde verband houdt met veestapels. Parijs mag vlees beperken op de menukaarten van gemeentelijke kantines en scholen. Maar zonder stijging van de aankoopprijzen is de tegenhanger het faillissement van de veehouders. Het zal nodig zijn – dit is wat The Shift Project bepleit – dat de Europese Unie regels oplegt over het delen van de kudde door twee, terwijl ze de prijzen die aan fokkers worden betaald, controleert, en deze met drie vermenigvuldigt, zodat ze kunnen blijven leven. Een gemeente kan de beweging begeleiden of aanbevelen, en niet alleen uitvoeren.

U waarschuwt tegen het plaatsen van politieke toespraken en het uitblijven van actie...

Simpelweg omdat ze suggereren dat de economie en de consumptie kunnen blijven groeien terwijl de uitstoot van broeikasgassen wordt verminderd. Dit is helaas onmogelijk. Het produceren van steeds meer gefabriceerde producten, die een kwart van onze ecologische voetafdruk vertegenwoordigen, betekent de productie van steeds meer staal, metalen en kunststoffen, en dit verhoogt de CO2-uitstoot! Toenemend vliegverkeer verhoogt de CO2-uitstoot! Meer bouwen betekent meer cement en staal, en meer CO2! Naar mijn mening is ecologie het aanvaarden van grenzen voordat het systeem ons zijn eigen grenzen oplegt. Tussen groei (onmiddellijk) en het milieu (dat met vertraging implodeert) zal het dus nodig zijn om te kiezen, en het is een structurerende keuze. Als “we niets doen”, zal de voortschrijdende verzwakking van het milieu – waardoor we zijn gekomen waar we nu zijn – ons een gedwongen mars opleggen, die noodzakelijkerwijs rampzalig zal zijn.. Maar het nu beheersen van een krimp is ook een revolutie. In de praktijk betekent dit een daling van de reële consumptie, en dus een bewuste beperking van de koopkracht.… Het gemakkelijkste deel, en daar moet je mee beginnen, is om van eigenaren te eisen dat ze hun huizen thermisch renoveren.

https://jancovici.com/publications-et-c ... vril-2018/

Opnieuw zien we dat het politieke discours volledig indruist tegen de fysieke realiteit, zoals opgemerkt WJD en dat de oplossing van het ecologische probleem in de grote steden zeker niet zal worden bereikt via ‘begroeide wolkenkrabbers’ of zonnewegen! : Lol:
1 x
"Engineering gaat soms over weten wanneer je moet stoppen", Charles De Gaulle.
Ahmed
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 12306
Inschrijving: 25/02/08, 18:54
Plaats: Bourgogne
x 2967

Re: Jean-Marc Jancovici is het een con?




par Ahmed » 05/09/18, 21:33

De journalist herinnert zijn gesprekspartner er oordeelkundig aan:
U waarschuwt tegen het plaatsen van politieke toespraken en het uitblijven van actie...

Deze observatie, die iedereen kan maken, komt niet voort uit een cognitieve dissonantie die onbedoeld de politieke klasse zou treffen, maar uit een dubbel discours: blijk geven van goede gevoelens en goede bedoelingen met betrekking tot de publieke opinie, en strikte conformiteit met systemische determinismen op het gebied van de publieke opinie. andere kant. De eersten zijn verantwoordelijk voor het symbolisch compenseren van de tweede, wat heel reëel is...
0 x
'Geloof vooral niet wat ik je vertel.'
izentrop
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 13689
Inschrijving: 17/03/14, 23:42
Plaats: picardie
x 1515
Neem contact op met:

Jean-Marc Jancovici is eigenlijk niet dom :)




par izentrop » 05/09/18, 21:39

De titel is "anachronistisch". Het was leuk geweest om een ​​nieuw onderwerp aan te maken.
0 x
Avatar de l'utilisateur
Remundo
Modérateur
Modérateur
berichten: 16086
Inschrijving: 15/10/07, 16:05
Plaats: Clermont Ferrand
x 5231

Re: Jean-Marc Jancovici is het een con?




par Remundo » 05/09/18, 23:28

Nou, daar is het voor een keer niet : Lol:
1 x
Beeld
Avatar de l'utilisateur
sen-no-sen
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6856
Inschrijving: 11/06/09, 13:08
Plaats: High Beaujolais.
x 749

Re: Jean-Marc Jancovici is het een con?




par sen-no-sen » 05/09/18, 23:55

Ahmed schreef:Deze observatie, die iedereen kan maken, komt niet voort uit een cognitieve dissonantie die onbedoeld de politieke klasse zou treffen, maar uit een dubbel discours: blijk geven van goede gevoelens en goede bedoelingen met betrekking tot de publieke opinie, en strikte conformiteit met systemische determinismen op het gebied van de publieke opinie. andere kant. De eersten zijn verantwoordelijk voor het symbolisch compenseren van de tweede, wat heel reëel is...


Dit wordt ook verklaard door het feit dat de politieke klasse als geheel ondergeschikt is aan de politieke klasse cultus van de vooruitgang, direct (hoorn des overvloeds) of indirect (door nabootsing van de eerste).
Dit is het dominante dogma binnen industriële samenlevingen, namelijk dit onwrikbare geloof in het succes van technologie bij het wegnemen van al onze zorgen.
Dit is de essentie van het probleem en de oorzaak van de ecologische ineenstorting.
Het is daarom in de mode voor politici en andere besluitvormers om (in strikte zin!) een toekomst te verkopen die bestaat uit technologische uitdagingen die voortdurend nieuwe problemen moeten corrigeren.
Dit demonstreert duidelijk het idee van vervreemding, om niet te zeggen het bezit van hersenen door Memes technologie/economie.

Aan de andere kant moeten we de rol van politici in liberale democratieën niet vergeten: die van interface tussen de economie en de consument.
Toegeven dat we op eigen kracht een economisch krimpproject zouden moeten lanceren, is eenvoudigweg ondenkbaar, omdat het ertoe zou leiden dat de genoemde mensen een enkele reis naar de werkloosheid krijgen of, in het beste geval, een afstand doen van hun ideologieën.*.


*Het Franse politieke spectrum reikt dus van de NPA tot de RN, afgezien van het feit dat al haar partijen historisch gezien gebaseerd zijn op de productie van abstracte waarden; alleen de verdeling hiervan binnen sociale klassen of de middelen om deze te produceren wordt besproken en bepaalt hun bestaan.
2 x
"Engineering gaat soms over weten wanneer je moet stoppen", Charles De Gaulle.

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Ga terug naar "Fossiele energieën: olie, gas, steenkool en nucleaire elektriciteit (splijting en kernfusie)"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 219-gasten