Frankrijk is verontreinigd met uranium? vertoont 11 / 02

Olie, gas, steenkool, nucleair (PWR, EPR, hete kernfusie, ITER), thermische energiecentrales op gas en steenkool, warmtekrachtkoppeling, tri-generatie. Peakoil, uitputting, economie, technologieën en geopolitieke strategieën. Prijzen, vervuiling, economische en sociale kosten ...
Ahmed
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 12307
Inschrijving: 25/02/08, 18:54
Plaats: Bourgogne
x 2968




par Ahmed » 14/02/09, 13:26

Dit rapport baarde mij ook zorgen, maar ik deel uw al te pessimistische conclusies niet.
Aan het einde wordt duidelijk gesteld dat dit afval over 4,5 miljard jaar niet meer radioactief zal zijn: wees positief! Nog even geduld en alles komt in orde!
0 x
'Geloof vooral niet wat ik je vertel.'
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79323
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11042




par Christophe » 14/02/09, 13:31

Remundo schreef:We tellen het niet mee: dit soort landen kan snel trouw maken aan machten die sterker zijn dan het in verval rakende Frankrijk...
...en de exploitatie van hun voorraden niet langer aan de Franse piti toevertrouwen.


We tellen het niet omdat het niet is "verklaard", vooral ja... : Cheesy:
0 x
Avatar de l'utilisateur
abyssin3
Ik postte 500 berichten!
Ik postte 500 berichten!
berichten: 623
Inschrijving: 18/07/05, 15:12




par abyssin3 » 14/02/09, 15:18

Julo schreef:Wat de herhaling van incidenten in Frankrijk op nucleaire locaties betreft, zou ik dat graag willen weten van welke het gaat over

Uit mijn geheugen was er de afgelopen twaalf maanden de Tricastin, die behoorlijk veel publiciteit kreeg, en ook nog een die ik me niet meer herinner.
Het voornaamste probleem is menselijk: zolang er menselijk ingrijpen is, bestaat er een risico. Zelfs met alle veiligheidsmaatregelen die je maar kunt bedenken.

ahmed schreef:Op het einde wordt duidelijk gespecificeerd dat dit afval niet langer radioactief zal zijn 4,5 miljard jaar: wees positief! Nog een beetje geduld en alles komt in orde

Nog iets wat ik niet duidelijk vond. 4,5 miljard jaar is bijna de leeftijd van de aarde... :schok:

Volgens Wikipedia:
Uranium heeft 17 isotopen, allemaal radioactief, waarvan er slechts 3 van nature aanwezig zijn: 238U; 235U en 234U.
Wat het uraniumgehalte van de media ook is, de verhoudingen tussen de drie isotopen die natuurlijk uranium vormen, zijn (bijna) precies hetzelfde:
238U: 99,28%
[=de minst radioactieve van allemaal, weinig/niet gevaarlijk]; 235U: 0,71%; 234U: 0,0054%.

Voor uranium 234, 235 en 238 zijn de halfwaardetijden echter respectievelijk 247 jaar, 000 miljard jaar en 4,51 miljard jaar oud

Dus als ze zeggen:
“Dit afval zal 4,5 miljard jaar radioactief zijn”
Ze praten over besmetting met mineralen, maar niet bepaald met zeer radioactieve isotopen. Als een rivier of grondwater door een uraniummijn zou stromen, zou het hetzelfde probleem zijn. Het moet een paar keer gebeurd zijn.

Als ik zeg dat dit afval 4,5 miljard jaar radioactief zal zijn, is dat voor mij een extrapolatie en zelfs een leugen. Maar het is zeker niet representatief voor het echte probleem: de isotopen die ze bevatten, zijn zeer radioactief, maar hebben een veel minder lange levensduur (in ieder geval minimaal 250.000 jaar...) :| )
0 x
Avatar de l'utilisateur
bham
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 1666
Inschrijving: 20/12/04, 17:36
x 6




par bham » 14/02/09, 19:02

abyssin3 schreef:Voor uranium 234, 235 en 238 geldt echter halfwaardetijden zijn respectievelijk 247 jaar, 000 miljard jaar en 4,51 miljard jaar oud

Als ik zeg dat dit afval 4,5 miljard jaar radioactief zal zijn, is dat voor mij een extrapolatie en zelfs een leugen. Maar het is zeker niet representatief voor het echte probleem: de isotopen die ze bevatten, zijn zeer radioactief, maar hebben een veel minder lange levensduur (in ieder geval minimaal 250.000 jaar...) :| )


Zo bezien heb je waarschijnlijk gelijk, hoewel 250 jaar in feite een paar generaties mensen zijn : Cry:

Trouwens, waarom praten over halfwaardetijden?
0 x
Avatar de l'utilisateur
Flytox
Modérateur
Modérateur
berichten: 14141
Inschrijving: 13/02/07, 22:38
Plaats: Bayonne
x 839




par Flytox » 14/02/09, 19:51

Hallo Bham

http://fr.wikipedia.org/wiki/Demi-vie

In de kernfysica
Halfwaardetijd van sommige radioactieve elementen

In de kernfysica is de halfwaardetijd, ook wel de radioactieve halfwaardetijd genoemd, voor een radioactieve isotoop de tijdsduur waarin de radioactieve activiteit bij een bepaalde vervalmodus met de helft afneemt. De term halfwaardetijd betekent niet dat de activiteit van een radioactieve isotoop nul is na een tijd gelijk aan twee halfwaardetijden. aangezien de activiteit dan slechts wordt teruggebracht tot 25% van de initiële activiteit (zie de tabel met activiteitsafname). In werkelijkheid is de activiteit A, na n halfwaardetijden, A = {A_0 \over 2^n} waard, zodat de activiteit wiskundig nooit nul is.

Het is een statistische eigenschap: de duur waarna de kern van een radioactief atoom een ​​kans van één op twee zou hebben om te desintegreren volgens de betreffende desintegratiemodus als deze alleen zou zijn. Deze eigenschap op de schaal van de atoomkern is niet afhankelijk van omgevingsomstandigheden, zoals temperatuur, druk, velden, maar alleen van de isotoop en de beschouwde wijze van verval.

De halfwaardetijd kan aanzienlijk variëren van de ene isotoop tot de andere, van een fractie van een seconde tot miljoenen of miljarden jaren (zie figuur hiernaast).

De activiteit van een bepaald aantal atomen van een radioactieve isotoop is evenredig met dit aantal en omgekeerd evenredig met de halfwaardetijd van de isotoop.



Dit halfwaardetijdverhaal maakt deel uit van de officiële onzin om je in slaap te laten vallen met een idee dat we niet zo goed begrijpen en natuurlijk dringt niemand aan op het feit... dat nadat de halfwaardetijd voorbij is deze onzin is nog steeds behoorlijk actief om te doden......
:frons: :onheil:

A+
0 x
Reden is de waanzin van de sterkste. De reden voor de minder sterk is waanzin.
[Eugène Ionesco]
http://www.editions-harmattan.fr/index. ... te&no=4132
Avatar de l'utilisateur
Remundo
Modérateur
Modérateur
berichten: 16129
Inschrijving: 15/10/07, 16:05
Plaats: Clermont Ferrand
x 5241




par Remundo » 14/02/09, 20:22

Eigenlijk is het niet heel ingewikkeld...

Halfwaardetijd is een tijdsperiode T

Na T is de straling half zo intens.
Na 2T, 4 keer minder
Na nT, 2^n keer minder.

Straling, zelfs gedeeld door 8, blijft inderdaad schadelijk.

Dit is waar we ons de afgrond realiseren die zich onder de voeten van de mensheid opent. : Idee:
0 x
Beeld
Avatar de l'utilisateur
bham
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 1666
Inschrijving: 20/12/04, 17:36
x 6




par bham » 14/02/09, 21:25

Ah oké, bedankt Flytox en Remundo voor de uitleg, zoals je zegt, kunnen we het probleem nog iets ingewikkelder maken en dat betekent dat de minimum 250 jaar gemakkelijk kan worden vermenigvuldigd met 000, 2, 4, ... . :schok: :onheil:
0 x
Avatar de l'utilisateur
Grelinette
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2007
Inschrijving: 27/08/08, 15:42
Plaats: Provence
x 272




par Grelinette » 14/02/09, 22:57

Je suis désolé d'apporter une goutte supplémentaire de pessimisme dans cette océan d'inquiétude, mais il ne faut pas s'attendre à ce que les choses bougent… Pas plus qu'il ne fallait pas s'attendre à ce que les choses bougent , er is …. 40 jaar !

Waarom zeg ik dit?...
Bij toeval kwam ik heel oude tijdschriften tegen "Le Courrier de l'UNESCO", een ogenschijnlijk serieus tijdschrift waarvan de artikelen zijn geschreven door onderzoekers en wetenschappers.

Om je nog meer bang te maken en je ervan te overtuigen dat je niet veel moet verwachten van politici en industriële besluitvormers, stuur ik je zomaar de omslagen die willekeurig zijn genomen uit tijdschriften uit 1969 en 78.

Je zult zien dat wetenschappers destijds al alarm sloegen over de risico’s van kernenergie en zorgen over beschermende maatregelen, de vervuiling van waterwegen, de problemen van armoede in rijke samenlevingen, enzovoort, enzovoort, en het beste: rond de dertig jaar. tijdschriften van 25 tot 40 jaar oud die zich destijds al zorgen maakten over de toekomstige problemen waar we het vandaag over hebben en die over 40 jaar zeker niet veranderd zullen zijn!

Als we deze tijdschriften lezen, lachen we (geel) om de excuses die we na een ramp nog vaak horen; excuses als: “op dat moment konden we het niet weten...”. Als we destijds, 40 jaar geleden, al vermoedden dat we de planeet gingen vervuilen, besmetten, vergiftigen, opwarmen,...

Beeld

Beeld

Beeld

Beeld
0 x
Project van de door paarden getrokken-hybride - Het project econology
"De zoektocht naar vooruitgang sluit de liefde voor traditie niet uit"
Avatar de l'utilisateur
Remundo
Modérateur
Modérateur
berichten: 16129
Inschrijving: 15/10/07, 16:05
Plaats: Clermont Ferrand
x 5241




par Remundo » 14/02/09, 23:05

Scans vol lessen : Idee: Bedankt Grelinette
0 x
Beeld
Avatar de l'utilisateur
Flytox
Modérateur
Modérateur
berichten: 14141
Inschrijving: 13/02/07, 22:38
Plaats: Bayonne
x 839




par Flytox » 14/02/09, 23:30

Deze foto is angstaanjagend. We zien de dood al in het oog van de vastzittende vogel. Stel je voor, deze vogel ben jij in de volgende ecologische catastrofe in het industriële klimaat.

De enige troost is dat alle gekken die dit hebben geproduceerd ook zullen sterven, de planeet is te klein om te ontsnappen. Als ze er achter konden komen voordat het te laat was, zou dat geweldig zijn.

Beeld

Verder is het mooi weer, schijnt de zon en fluit de vogel vrolijk op de tak. :?
0 x
Reden is de waanzin van de sterkste. De reden voor de minder sterk is waanzin.

[Eugène Ionesco]

http://www.editions-harmattan.fr/index. ... te&no=4132

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Ga terug naar "Fossiele energieën: olie, gas, steenkool en nucleaire elektriciteit (splijting en kernfusie)"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 198-gasten