Fessenheim kerncentrale 30 jaar!

Olie, gas, steenkool, nucleair (PWR, EPR, hete kernfusie, ITER), thermische energiecentrales op gas en steenkool, warmtekrachtkoppeling, tri-generatie. Peakoil, uitputting, economie, technologieën en geopolitieke strategieën. Prijzen, vervuiling, economische en sociale kosten ...
Avatar de l'utilisateur
sen-no-sen
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6856
Inschrijving: 11/06/09, 13:08
Plaats: High Beaujolais.
x 749

Re: Fessenheim kerncentrale 30 jaar!




par sen-no-sen » 03/02/18, 19:04

bardal schreef:Het is een in wezen pessimistisch discours, dat ik niet volledig wil delen (maar dat is een ander probleem)...


Pessimistisch nee, gewoon realistisch...

- kernenergie is ongetwijfeld ingeschreven "in een logica van het in stand houden van de energieproductie die het sociaal-economisch evenwicht van ons land garandeert". Maar dit geldt voor alle vormen van energie, inclusief groene energie, en zelfs voor alle menselijke producties.


Uiteraard, maar dat is niet het punt, wat ik bedoelde was dat het tijd is om te stoppen met praten over broeikasgassen, terwijl het enige doel is om de groei koste wat kost in stand te houden.
Ecologie is een mooi scherm dat wordt gebruikt om triviale belangen te maskeren.

- is het in deze context legitiem om te proberen het minst slechte, minst schadelijke pad of de minst schadelijke paden te kiezen, om te proberen de enorme deadlines te halen die de hele mensheid aangaan?


Het probleem is daar: er is geen echte keuze voor de burger, maar eerder oriëntaties gerelateerd aan economische strategieën.
De Duitsers besloten kernenergie te verlaten omdat deze 16% (2014) van hun elektriciteitsproductie vertegenwoordigde. Het wegwerken van deze sector was eerder een kans, omdat de ontmanteling hen in staat zal stellen leiderschap te ontwikkelen in een sector waar alles nog moet worden ontmanteld.

In het geval van Frankrijk zal het grootste deel van de politieke houding uiteindelijk worden uitgespeeld in de sluiting van een of twee locaties die hoe dan ook zouden zijn gesloten, omdat er al tien jaar met de dobbelstenen wordt gespeeld.
Met de komst van de olie-uitputting zullen we het beter moeten doen (meer elektriciteit produceren om een ​​deel van het autopark vooruit te helpen) in een context van economische stagnatie.

- een drastisch beleid van soberheid op het gebied van energie en natuurlijke hulpbronnen (behoorlijk goed ontwikkeld in ‘Factor 4’, ook al is het wat gedateerd) waarvan we grofweg de hoofdlijnen kunnen zien (nul of negatieve groei, circulaire economie, demografie in spe). herzien, manier van leven om te evolueren, enz.)


Ja, maar nogmaals, het zijn de feiten en niet de beslissingen die ons zullen leiden naar wat u beschrijft.
De groei bevindt zich al bijna tien jaar op een golvend plateau, met een lichte “valse flat” als gevolg van astronomische injecties van fictieve liquiditeit...
Het bezuinigingsbeleid is er al, het einde van de verzorgingsstaat ten gunste van monopolies is een simpele observatie, en de demografie zou logischerwijs moeten groeien als gevolg van de migratiestromen... de rol van politici zal daarom bestaan ​​uit het spelen van illusionisten om al zijn teleurstellingen te versieren met de de meeste gevoelens! : Roll:
1 x
"Engineering gaat soms over weten wanneer je moet stoppen", Charles De Gaulle.
Bardal
Ik postte 500 berichten!
Ik postte 500 berichten!
berichten: 509
Inschrijving: 01/07/16, 10:41
Plaats: En 56 45
x 198

Re: Fessenheim kerncentrale 30 jaar!




par Bardal » 03/02/18, 20:07

sen-no-sen schreef:
Pessimistisch nee, gewoon realistisch...


Uiteraard, maar dat is niet het punt, wat ik bedoelde was dat het tijd is om te stoppen met praten over broeikasgassen, terwijl het enige doel is om de groei koste wat kost in stand te houden.
Ecologie is een mooi scherm dat wordt gebruikt om triviale belangen te maskeren.

Het probleem is daar: er is geen echte keuze voor de burger, maar eerder oriëntaties gerelateerd aan economische strategieën.
De Duitsers besloten kernenergie te verlaten omdat deze 16% (2014) van hun elektriciteitsproductie vertegenwoordigde. Het wegwerken van deze sector was eerder een kans, omdat de ontmanteling hen in staat zal stellen leiderschap te ontwikkelen in een sector waar alles nog moet worden ontmanteld.

In het geval van Frankrijk zal het grootste deel van de politieke houding uiteindelijk worden uitgespeeld in de sluiting van een of twee locaties die hoe dan ook zouden zijn gesloten, omdat er al tien jaar met de dobbelstenen wordt gespeeld.
Met de komst van de olie-uitputting zullen we het beter moeten doen (meer elektriciteit produceren om een ​​deel van het autopark vooruit te helpen) in een context van economische stagnatie.


Ja, maar nogmaals, het zijn de feiten en niet de beslissingen die ons zullen leiden naar wat u beschrijft.
De groei bevindt zich al bijna tien jaar op een golvend plateau, met een lichte “valse flat” als gevolg van astronomische injecties van fictieve liquiditeit...
Het bezuinigingsbeleid is er al, het einde van de verzorgingsstaat ten gunste van monopolies is een simpele observatie, en de demografie zou logischerwijs moeten groeien als gevolg van de migratiestromen... de rol van politici zal daarom bestaan ​​uit het spelen van illusionisten om al zijn teleurstellingen te versieren met de de meeste gevoelens! : Roll:


Wat mij stoort in wat je uitlegt, is dat je de indruk wekt dat je jezelf positioneert als louter toeschouwer en slechte punten uitdeelt aan politieke actoren; slechte punten die mij elders verdiend lijken.
Ik heb de neiging mezelf te situeren als een onderzoeker van alternatieven, als een acteur die dingen wil laten evolueren. Misschien is het utopisch, zelfs een beetje aanmatigend... Maar we vinden hoop waar we kunnen...

Wat betreft het laatste punt dat u aansnijdt: de feiten zullen ook afhangen van de politieke beslissingen die zullen worden genomen. Toegegeven, de economische groei in Europa heeft een kleine voorsprong (niet overal), maar als we de politici meetellen die in feite spreken over nulgroei als doelstelling, a fortiori van achteruitgang, dan is het niet nodig om ‘op school te hebben gezeten tot laat" om de telling door te geven.

En het is ongetwijfeld rond dit idee van bezuinigingsbeleid dat de kern van het probleem ligt. Voor mij is degrowth niet synoniem met bezuinigingen; het is verenigbaar met die van soberheid, terwijl bezuinigingen slechts een (vaak kunstmatige) schaarste zijn die ongelijk verdeeld wordt. Het is meer op het niveau van het paradigma van het meten van de ontwikkeling van een samenleving mogelijk om te handelen (vervang het BNP door het BNP, het Bruto Nationaal Geluk, afgezien van enige economische groei); het is iets te lang om hier te ontwikkelen.

@Ahmed
Ongetwijfeld claimen veel politici ecologie (wat tegenwoordig meer een markt is dan een verplichting), maar ik ken nauwelijks iemand die beweert wat ik in mijn eerste as opsom. Achteraf lijkt het mij een beetje simplistisch om een ​​spreker van dubbelhartigheid te verdenken...
Aan de andere kant geloof ik geen moment dat het mogelijk zal zijn om een ​​significante achteruitgang op te leggen aan degenen die meer in de ellende verkeren dan in het beheer van het overtollige. Sommigen, die goed bedeeld zijn, kunnen verliezen, maar de meerderheid zal een behoorlijke levensstandaard moeten handhaven, of zelfs moeten winnen. Maar ook dat zou een langere ontwikkeling vergen.
Ik geloof niet in een zeer significante vermindering van de behoeften, maar ik denk dat het mogelijk is om het energieverbruik aanzienlijk te verminderen om aan deze behoeften te voldoen. Aan de andere kant hebben we voor de CES-emissies geen keus: delen door 4...
1 x
Ahmed
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 12298
Inschrijving: 25/02/08, 18:54
Plaats: Bourgogne
x 2963

Re: Fessenheim kerncentrale 30 jaar!




par Ahmed » 03/02/18, 20:33

Zeker, ik begrijp dit concept van nuchterheid, maar zoals u het ermee eens bent, is 'gelukkige afname' geen optie die wordt overwogen... :D

Je schrijft:
Sommigen, die goed bedeeld zijn, kunnen verliezen, maar de meerderheid zal een behoorlijke levensstandaard moeten handhaven, of zelfs moeten winnen.

Helaas maken de politici naar wie u verwijst, evenals de andere besluitvormers (die zij vertegenwoordigen) deel uit van deze goed bedeelde categorie, die in een positie verkeren om niets te verliezen, integendeel.

verder:
Zeker, de economische groei in Europa heeft een kleine voorsprong (niet overal)

Het is het minste wat we kunnen zeggen! Zonder de financiële sector zou er zelfs sprake zijn van een scherpe daling.

eindelijk:
maar een meerderheid zal een behoorlijke levensstandaard moeten handhaven, of er zelfs van moeten profiteren.

De term 'levensstandaard' is waarschijnlijk slecht gekozen, aangezien het onmogelijk is een dergelijke levensstijl te ondersteunen, behalve door deze in tijd en ruimte te beperken, zoals momenteel het geval is; Wat het winnen betreft, ik veronderstel dat het naar andere criteria verwijst, en onder deze voorwaarde ben ik het ermee eens.
0 x
'Geloof vooral niet wat ik je vertel.'
Janic
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 19224
Inschrijving: 29/10/10, 13:27
Plaats: Burgundy
x 3491

Re: Fessenheim kerncentrale 30 jaar!




par Janic » 03/02/18, 20:42

maar een meerderheid zal een behoorlijke levensstandaard moeten handhaven, of er zelfs van moeten profiteren.


De term 'levensstandaard' is waarschijnlijk slecht gekozen, aangezien het onmogelijk is een dergelijke levensstijl te ondersteunen, behalve door deze in tijd en ruimte te beperken, zoals momenteel het geval is; Wat het winnen betreft, ik veronderstel dat het naar andere criteria verwijst, en onder deze voorwaarde ben ik het ermee eens.


Absoluut Ahmad! Het idee van een fatsoenlijke levensstandaard op mondiaal niveau, waar zou dat mee corresponderen?
0 x
"We maken wetenschap met feiten, zoals het maken van een huis met stenen: maar een opeenstapeling van feiten is niet meer een wetenschap dan een stapel stenen is een huis" Henri Poincaré
Avatar de l'utilisateur
sen-no-sen
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6856
Inschrijving: 11/06/09, 13:08
Plaats: High Beaujolais.
x 749

Re: Fessenheim kerncentrale 30 jaar!




par sen-no-sen » 03/02/18, 21:02

bardal schreef:Wat mij stoort in wat je uitlegt, is dat je de indruk wekt dat je jezelf positioneert als louter toeschouwer en slechte punten uitdeelt aan politieke actoren; slechte punten die mij elders verdiend lijken.
Ik heb de neiging mezelf te situeren als een onderzoeker van alternatieven, als een acteur die dingen wil laten evolueren. Misschien is het utopisch, zelfs een beetje aanmatigend... Maar we vinden hoop waar we kunnen...


Geconfronteerd met de kracht van de verschijnselen in het spel, kan men zich alleen maar voordoen als toeschouwer...
We kunnen op menselijke schaal optreden, bijvoorbeeld door druk uit te oefenen op de monopolies van supermarkten om hun voorraden levensmiddelen gratis aan de meest behoeftigen te geven in plaats van ze weg te gooien, door het stierenvechten en dergelijke te verbieden. .
In de twee aangehaalde voorbeelden verandert het niets aan het systeem of de doeleinden ervan; het kan de zaken alleen een beetje beter maken.
Maar voor de rest, en wat de strategische sectoren betreft, mogen we onszelf niet voor de gek houden: de traagheid van de krachten in de vooruitgang is veel te belangrijk om die te kunnen keren.Superman zou het niet redden!

Voor mij is degrowth niet synoniem met bezuinigingen; het is verenigbaar met die van soberheid, terwijl bezuinigingen slechts een (vaak kunstmatige) schaarste zijn die ongelijk verdeeld wordt.


Voor mij ook, maar de samenleving waar jij het over hebt komt totaal niet overeen met de dominante ideologie, gebaseerd op steeds meer groei.
Het handhaven van de groei ten koste van alles in een context van stagnatie zal ons helaas leiden naar bezuinigingen, die al begonnen zijn.





*En ik ben optimistisch! Want in het geval van massadistributie maken de maatregelen het uiteindelijk mogelijk om hun imago te herstellen en hen in hun activiteiten te bestendigen!
0 x
"Engineering gaat soms over weten wanneer je moet stoppen", Charles De Gaulle.
moinsdewatt
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 5111
Inschrijving: 28/09/09, 17:35
Plaats: Isére
x 554

Re: Fessenheim kerncentrale 30 jaar!




par moinsdewatt » 03/02/18, 21:05

U hoeft zich niet te haasten:

Na Fessenheim wil EDF vóór 2029 geen enkele andere reactor sluiten

AFP gepubliceerd op januari 30. 2018

Na de sluiting van de elektriciteitscentrale in Fessenheim wil EDF vóór 2029 geen nieuwe kernreactor sluiten, zei een functionaris van de elektricien dinsdag.

Frankrijk ontwikkelt momenteel zijn energieroutekaart (het Meerjarig Energieprogramma, PPE) voor de jaren 2019-2023, evenals richtlijnen voor 2028. Het doel van de regering is om het aandeel van kernenergie in de elektriciteitsproductie terug te brengen van ongeveer 75% momenteel naar 50% tegen 2030. 2035 of XNUMX.

“Het is duidelijk ons ​​doel om onze reactoren vijftig jaar oud te maken, wat de eerste shutdowns vanaf 50 zou betekenen”, zei Philippe Sasseigne, directeur van de Franse kernvloot van EDF, tijdens een ontmoeting met journalisten. “In de periode 2029-2029 is er een aanzienlijk aantal reactoren dat na 2035 jaar zou kunnen stoppen” en “er wordt ook gezegd dat het redelijk is om sommige reactoren op 50 jaar te brengen en andere op 50 jaar om de sluitingen te spreiden”.

De huidige vloot beschikt over 58 reactoren, waaronder de twee in de fabriek in Fessenheim, die eind dit jaar zullen sluiten wanneer de brandstof in de nieuwe Flamanville EPR zal worden geladen. Er zijn op dit moment geen andere sluitingen gepland. Een aantal reactoren zal vanaf 40 de leeftijd van 2019 jaar bereiken en EDF plant grote werkzaamheden om van de Nuclear Safety Authority (ASN) het recht te verkrijgen om hun levensduur met nog eens tien jaar te verlengen. "We willen zichtbaarheid en het zou niet logisch zijn om grote uitgaven te doen aan reactoren die slechts drie of vier jaar zouden meegaan", betoogde Philippe Sasseigne.

Volgens hem zou het door EDF voorgestelde sluitingsplan het mogelijk maken om het aandeel van kernenergie terug te brengen tot 50% "op een horizon die lijkt op 2035". De regering, die tevens meerderheidsaandeelhouder is van EDF, heeft meerdere malen aangegeven dat zij een nauwkeurig reactorsluitingsplan wil als onderdeel van de volgende PPE, die tegen het einde van het jaar moet worden aangenomen. "Over een jaar zullen we een volledig gepland scenario hebben. We zullen weten hoeveel reactoren, tegen welke deadline en op basis van welke criteria we deze doelstelling zullen bereiken", aldus Nicolas Hulot, minister van Ecologische en Inclusieve Transitie.

https://www.connaissancedesenergies.org ... 029-180130
0 x
moinsdewatt
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 5111
Inschrijving: 28/09/09, 17:35
Plaats: Isére
x 554

Re: Fessenheim kerncentrale 30 jaar!




par moinsdewatt » 01/03/18, 22:21

Frankrijk: Fessenheim zal uiterlijk over twintig jaar worden ontmanteld

Reuters op 01/03/2018 FESSENHEIM, Haut-Rhin

Het management van de EDF-kerncentrale in Fessenheim (Haut-Rhin) heeft donderdag de fasen gespecificeerd van de ontmanteling van de installatie aan de oevers van de Rijn, die eind dit jaar zou moeten beginnen en twintig jaar later zou moeten eindigen..

De oudste centrale van de Franse kernvloot moet worden gesloten bij het voeden van de EPR in Flamanville, in het departement Manche, momenteel gepland voor eind 2018, in overeenstemming met de energietransitiewet van 2015, aldus de directeur, Marc Simon-Jean , tijdens een persconferentie.

Een eerste fase, voorbereiding op de ontmanteling genoemd, zal vijf jaar duren en vanaf het derde jaar leiden tot de totale terugtrekking van de brandstof.

Het personeelsbestand, dat alleen al voor de EDF-werknemers 757 mensen telt, zal na twee jaar dalen tot 331 mensen, met veel vertrekken vanaf september 2019, en na drie jaar naar 224, om aan het einde van deze eerste periode te dalen tot 60. Het moet eindigen met een ontmantelingsbesluit.

De deconstructie van de centrale en de twee reactoren van 900 MW kan dan beginnen voor een periode van 15 jaar, die zal eindigen met de sanering van de locatie en de officiële ontmanteling ervan, waardoor deze geschikt wordt voor nieuwe activiteiten.

Al deze handelingen en de overgang van de ene fase naar de andere zullen, net als tijdens de productiejaren, plaatsvinden onder toezicht van de Nucleaire Veiligheidsautoriteit (ASN).

Het jaar 2017 eindigde voor de elektriciteitscentrale in de Elzas met een productie van 5,8 miljard kWh, het laagste sinds de inbedrijfstelling in 1977, als gevolg van de sluiting van reactor nummer 2, die werd getroffen door een algemene anomalie die door ASN werd ontdekt op een stoomgenerator die was vervaardigd in Le Creusot.

De staatssecretaris voor Ecologische Transitie, Sébastien Lecornu, presenteerde op 19 januari een project voor de economische revitalisering van de regio Fessenheim.

Zij beloofde het verlies aan belastinginkomsten voor de lokale overheden, ongeveer 12 miljoen euro per jaar, gedurende drie tot vijf jaar te compenseren en landreserves te mobiliseren om langs de Rijn een industriële ontwikkelingszone te creëren met aantrekkelijke belastingen.

Hij kondigde ook de lancering aan van een projectoproep op het gebied van hernieuwbare energie in dit gebied, van Colmar tot Mulhouse, en van een aanbesteding voor fotovoltaïsche energie.

http://www.boursorama.com/actualites/fr ... 007d19e423
2 x
moinsdewatt
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 5111
Inschrijving: 28/09/09, 17:35
Plaats: Isére
x 554

Re: Fessenheim kerncentrale 30 jaar!




par moinsdewatt » 21/04/18, 13:53

Frankrijk: de staat lanceert een aanbesteding voor fotovoltaïsche energie voor de periode na Fessenheim

AFP publiceerde de 13 Apr 2018

De staat zal doorgaan met een aanbesteding voor 300 megawatt voor fotovoltaïsche installaties in de Haut-Rhin, waar de kerncentrale van Fessenheim zal sluiten, zei staatssecretaris voor Ecologische Transitie Sébastien Lecornu vrijdag in Colmar.

“Fessenheim sluiten zonder er een demonstrant van de energietransitie van te maken zou geen zin hebben”, zei de heer Lecornu tegen de pers na een bijeenkomst van de stuurgroep die in januari werd opgericht voor de verbouwing van de locatie van de oudste van de Franse kerncentrales en zijn omgeving. "De staat stemt in met een ongekende inspanning: een toegewijde en doelgerichte aanbesteding op het niveau van het departement Haut-Rhin voor hernieuwbare energie", en met name voor fotovoltaïsche energie, aldus de staatssecretaris.

Deze call, waarin de Caisse des dépôts (CDC) partner zal zijn, zal in totaal 300 megawatt betreffen, waarvan 100 MW in gebouwen en 200 MW aan fotovoltaïsche panelen op de grond. De start van de aanbesteding is gepland voor november 2018 en zou in verschillende fasen moeten plaatsvinden tot november 2019, met een "mogelijkheid open voor crowdfunding", aldus Sébastien Lecornu.

EDF had al aangegeven geïnteresseerd te zijn in een dergelijke aanbesteding. Als onderdeel van de reconversie van het Elzasser grondgebied na de sluiting van Fessenheim moet Frans-Duitse economische samenwerking tot stand worden gebracht.

Tegen het einde van het jaar moet er een Frans-Duitse "haalbaarheidsstudie" worden uitgevoerd over de wederopbouw van een spoorverbinding tussen Colmar en Freiburg in Duitsland, die nooit meer is hersteld sinds de vernietiging van een brug over de Rijn tijdens de Tweede Wereldoorlog.

Tijdens een één uur durende bijeenkomst van de vakbonden op de site van Fessenheim met Sébastien Lecornu presenteerde de CGT haar voorstellen om bepaalde gebouwen te hergebruiken en er "een onderzoekslocatie", "een technisch centrum" of "een groot opleidingscentrum" van te maken, uitgelegd aan de pers Jean-Luc Cardoso, afgevaardigde van de CGT.

"Er zijn veel initiatieven genomen. Het gaat er nu om dit allemaal te helpen implementeren", aldus David Coste, interministerieel afgevaardigde voor de toekomst van het grondgebied van Fessenheim, die eind maart werd aangesteld.

De sluiting van Fessenheim, een fabriek met twee drukwaterreactoren van elk bijna 900 megawatt, staat momenteel gepland voor eind 2018 of voorjaar 2019, maar houdt vooral verband met de ingebruikname van de Flamanville EPR (Manche), waar lasfouten aan het licht kwamen dinsdag door EDF.

Een mogelijk nieuw uitstel van de ingebruikname van Flamanville zal het lot van de fabriek in Fessenheim, die in 1977 in gebruik werd genomen, niet veranderen. "De sluiting van deze fabriek is vastgelegd. Het principe ervan is nu onomkeerbaar", herhaalde Sébastien Lecornu. Een nieuwe bijeenkomst van de post-Fessenheim-stuurgroep is gepland voor september.


https://www.connaissancedesenergies.org ... eim-180413
0 x
Bardal
Ik postte 500 berichten!
Ik postte 500 berichten!
berichten: 509
Inschrijving: 01/07/16, 10:41
Plaats: En 56 45
x 198

Re: Fessenheim kerncentrale 30 jaar!




par Bardal » 21/04/18, 18:05

Morgen zullen we ons gratis scheren... En we zullen bloemetjes planten om de werklozen bezig te houden...

De mooie woorden, de magische beloften, dat horen we bij elke sluiting van industrieën... In het Noorden of in het Oosten gelooft niemand er meer in; de laatste waren Nederland (weet je nog, vlakbij een hoogoven); vandaag is het Macron, politici moeten de kost verdienen...

Bovendien had de plant gaten... minstens 1000 gaten van 7 mm... We konden ternauwernood ontsnappen...

Ah, ik denk er eens over na: drie jaar lang riskeren we elke winter een stroomstoring in Europa... we kunnen niet alles hebben... Hoe dan ook, we hebben niets meer te repareren, Alstom is verkocht aan General Electric, met de turbines van elektriciteitscentrales en hydro-elektriciteit... ook kernonderzeeërs, en het vliegdekschip, maar dat kan me niet zoveel schelen... Je moet er in zijn tijd mee weten te leven.
0 x
Avatar de l'utilisateur
Remundo
Modérateur
Modérateur
berichten: 15992
Inschrijving: 15/10/07, 16:05
Plaats: Clermont Ferrand
x 5187

Re: Fessenheim kerncentrale 30 jaar!




par Remundo » 21/04/18, 21:43

Ik ben geen nucleairist, maar de fotovoltaïsche installatie van 300 MWp zal gemiddeld 30 MW produceren, of 60 keer minder dan de 1800 MW in Fessenheim

Het is duidelijk dat het maken van PV goed is, maar dit is een farce.
0 x
Beeld

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Ga terug naar "Fossiele energieën: olie, gas, steenkool en nucleaire elektriciteit (splijting en kernfusie)"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 327-gasten