Schone kernenergie, mogelijk snel of verre droom?

Olie, gas, steenkool, nucleair (PWR, EPR, hete kernfusie, ITER), thermische energiecentrales op gas en steenkool, warmtekrachtkoppeling, tri-generatie. Peakoil, uitputting, economie, technologieën en geopolitieke strategieën. Prijzen, vervuiling, economische en sociale kosten ...
Avatar de l'utilisateur
Cuicui
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 3547
Inschrijving: 26/04/05, 10:14
x 6




par Cuicui » 30/12/07, 17:15

Tagor schreef:
Cuicui schreef:In Frankrijk moeten we ons, gezien het tempo waarin dit onderzoek vordert, niet al te veel illusies maken.

de technologie waarnaar ik verwees wordt geleid door Toshiba ... en zeker niet in Frankrijk

Des te ongelukkiger is het dat Franse onderzoekers voorop liepen op het gebied van magnetische insnoering. Dankzij de uitgekiende strategie van onze beslissers werken ze nu bij Sandia, in de VS.
Ik wist niets van deze Toshiba-werken. Denken ze nog steeds om deze techniek over 2 jaar uit te brengen?
0 x
Tagor
Ik postte 500 berichten!
Ik postte 500 berichten!
berichten: 534
Inschrijving: 06/04/07, 12:31




par Tagor » 30/12/07, 17:36

Cuicui schreef:Ik wist niets van deze Toshiba-werken. Denken ze nog steeds om deze techniek over 2 jaar uit te brengen?

volgens dit artikel zou het zelfs in 2008 zijn
http://www.linformaticien.com/Actualit% ... fault.aspx

Toshiba vindt de "pocket" kerncentrale uit
Geplaatst op donderdag 20 december 2007door Stéphane Larcher
De Japanse fabrikant is van plan ze volgend jaar in Japan op de markt te brengen en in 2009 in de rest van de wereld.

Met uitzondering van de naam van de ontwerper heeft de informatie geen relatie met IT, maar het leek ons ​​voldoende uitzonderlijk om het op onze site te publiceren. De Japanse fabrikant heeft zojuist een nieuwe generatie kleine kernreactoren ontwikkeld die bedoeld zijn om gebouwen of woonwijken van stroom te voorzien. Deze nieuwe generator is ongeveer 6 bij 2 meter groot en zou de energievoorzieningssystemen voor kleine gemeenschappen, gebouwen, buurten of bedrijven radicaal kunnen veranderen.
De productiecapaciteit is 200 kilowatt. Deze microreactor is gebaseerd op een revolutionaire technologie die tanks met vloeibaar lithium-6 gebruikt, een isotoop die neutronen kan absorberen. Deze reactor zou ontworpen zijn om veertig jaar te kunnen werken en elektriciteit te kunnen produceren voor 5 dollarcent per kilowattuur, dat wil zeggen de helft van wat gebruikelijk is.
Toshiba test sinds 2005 en is van plan om de eerste van zijn reactoren in 2008 in Japan te installeren en in 2009 te beginnen met de verkoop in Europa en de Verenigde Staten.


0 x
Avatar de l'utilisateur
Cuicui
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 3547
Inschrijving: 26/04/05, 10:14
x 6




par Cuicui » 31/12/07, 18:02

Tagor schreef:Deze microreactor is gebaseerd op een revolutionaire technologie die tanks met vloeibaar lithium-6 gebruikt, een isotoop die neutronen kan absorberen

Hallo Tagor,
Dank u voor de verduidelijking. Als er neutronen moeten worden geabsorbeerd, is er sprake van radioactiviteit en radioactief afval. Jammer dat het artikel niet specificeert welke brandstof wordt gebruikt.
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79304
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11037




par Christophe » 31/12/07, 18:44

En u denkt dat de ecologen (greenwar in gedachten) dit zullen laten passeren? Echt niet!! Microkerncentrales in de binnenstad plaatsen? Betere steenkool volgens hun criteria...

+1 voor brandstof...

De opmerking over de IT-man is niet slecht:

Nee, opnieuw uitvinden en niet uitvinden! Omdat het in de jaren 70 (op papier) in Frankrijk was uitgevonden, zijn misschien zelfs de eerste werken van eind jaren 60. Er waren werken van EdF en een plan van een mini-energiecentrale kernenergie voor stadsverwarming in Parijs en andere agglomeraties. We hadden het zelfs over planten "in een snelkookpan" (uitdrukking van de tijd) om over deze kleine plantjes te praten. Ik zag een model van het project in de centrale van Saint Laurent des Eaux halverwege de jaren zeventig, toen ik op de universiteit zat. De ingenieurs brachten het feit naar voren dat kernverbranding warmte creëerde, die beweging veroorzaakte volgens de wetten van de thermodynamica van Carnot, die een dynamo aandrijft om elektrische stroom te produceren die moet worden getransporteerd op een netwerk dat verliezen lijdt om een ​​elektrische radiator te leveren die een appartement verwarmt. De verliezen zijn enorm. (...)
0 x
Avatar de l'utilisateur
Flytox
Modérateur
Modérateur
berichten: 14141
Inschrijving: 13/02/07, 22:38
Plaats: Bayonne
x 839




par Flytox » 31/12/07, 23:19

Bonjour à tous

Deze mini-kerncentrales zijn te groot, dit maakt het mogelijk om de mogelijkheid om aanslagen uit te voeren, zelfs in de buitenwijken, te democratiseren. Bovendien kunnen we kankers en andere bestralingen nog beter verdelen en een rationelere diefstal van splijtstoffen voor de zwarte markt mogelijk maken. Hopelijk kunnen we er morgen allemaal van genieten.

A+
0 x
Reden is de waanzin van de sterkste. De reden voor de minder sterk is waanzin.
[Eugène Ionesco]
http://www.editions-harmattan.fr/index. ... te&no=4132
Avatar de l'utilisateur
Cuicui
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 3547
Inschrijving: 26/04/05, 10:14
x 6




par Cuicui » 31/12/07, 23:44

Ik vraag me af wat voor nucleaire brandstof ze gebruiken.
0 x
Avatar de l'utilisateur
Remundo
Modérateur
Modérateur
berichten: 16119
Inschrijving: 15/10/07, 16:05
Plaats: Clermont Ferrand
x 5239




par Remundo » 01/01/08, 23:34

Cuicui schreef:Ik vraag me af wat voor nucleaire brandstof ze gebruiken.


Hoi Cuicui, hallo allemaal,

A priori is het een splijtingstechnologie:
- of uranium verrijkt met U235
- ofwel snelle neutronenreactor (RNR) om U238 in Plutonium te laten barsten (de beroemde kweek)

Wat me het meest stoort, staat in de link van Tagor:
"In tegenstelling tot normale kernreactoren heeft de Rapid-L geen regelstaven om de reactie te reguleren. In plaats daarvan gebruikt het reservoirs van gesmolten lithium-6 - een isotoop die effectief is in het absorberen van neutronen."

Nu al geen traditionele regelstaven, niet erg geruststellend... maar de neutronenabsorbeerders zijn Li6... :schok:
Het is al erg duur om puur te verkrijgen omdat het aanwezig is met 7,5% in aards lithium... Maar het meest GEWELDIGE is dat het produceert a priori tritium, wat de ergste rotzooi is: in de lucht wordt het T2O, dat wil zeggen getritieerd water, dat mensen vervolgens kunnen inslikken. Ik geloof dat de halfwaardetijd 12 jaar is, dus als het zich aan je cellen hecht, zal kanker snel komen...

Ik sta behoorlijk versteld van deze technologie... welke loodgieter/verwarmer kan zo'n afval aan? En zou het alleen de normale werking van de reactor zijn (stoppen, opstarten, tanken, etc.)? :!:

En zoals Cuicui zegt, er zijn neutronen die de wanden van de reactor kunnen activeren: een paar mooie tonnen langlevend afval die moeten worden ontmanteld, is het de mede-eigendom die na 40 jaar loont? Zelfs de verkoop van het gebouw zal niet genoeg zijn : Mrgreen: .

Hoe kunnen we zo ronddwalen als hernieuwbare energie overal op aarde in overvloed is?
: Cry:
0 x
Beeld
Avatar de l'utilisateur
Remundo
Modérateur
Modérateur
berichten: 16119
Inschrijving: 15/10/07, 16:05
Plaats: Clermont Ferrand
x 5239




par Remundo » 01/01/08, 23:39

Ik was het vergeten... Qua com zal het nog steeds moeilijk zijn voor Toshiba, een Japans bedrijf, om nucleaire technologie te promoten in de kelder in het land van Nagasaki en Hiroshima : Lol:
0 x
Beeld
Avatar de l'utilisateur
Cuicui
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 3547
Inschrijving: 26/04/05, 10:14
x 6




par Cuicui » 02/01/08, 09:54

Remundo schreef:A priori is het een splijtingstechnologie:
- of uranium verrijkt met U235
- ofwel snelle neutronenreactor (RNR) om U238 in Plutonium te laten barsten (de beroemde kweek)

Bedankt, Remundo, voor deze verduidelijkingen.
Het is al lang bewezen dat kernsplijting een veel te gevaarlijke techniek is om op aarde elektriciteit op te wekken. Maar de maffia die deze sappige techniek beheerst, zal het niet van de ene op de andere dag opgeven, zelfs als er andere benaderingen bestaan, ze heeft investeringen om winstgevend te maken, ongeacht of dit ten koste gaat van de menselijke gezondheid. Het is als asbest, alleen veel erger. Achterin is het koud. Het is aan ons om ons niet te laten gaan. Vooral omdat er natuurlijke energiebronnen zijn, die eventueel kunnen worden aangevuld met schone kernenergie.
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79304
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11037




par Christophe » 02/01/08, 10:06

Remundo schreef:Hoe kunnen we zo ronddwalen als hernieuwbare energie overal op aarde in overvloed is?
: Cry:


Vooral omdat ik er zo goed als van overtuigd ben dat de installatiekost en kostprijs gerapporteerd respectievelijk in kW en kWh minder interessant zijn bij de mini-nuke dan bijvoorbeeld bij een hout-WKK (striling of vergassing)...

Zo'n onderzoek moet het zijn om ... te laten dromen? En dan te bedenken dat ze geen cent inzetten voor de pantone... als Cuicui over maffia praat, denk ik dat hij niet ver van de waarheid zit!

:onheil:
0 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Ga terug naar "Fossiele energieën: olie, gas, steenkool en nucleaire elektriciteit (splijting en kernfusie)"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 275-gasten