Energie - "Degrowth is onmogelijk" (Bertrand Piccard)

Olie, gas, steenkool, nucleair (PWR, EPR, hete kernfusie, ITER), thermische energiecentrales op gas en steenkool, warmtekrachtkoppeling, tri-generatie. Peakoil, uitputting, economie, technologieën en geopolitieke strategieën. Prijzen, vervuiling, economische en sociale kosten ...
Ahmed
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 12298
Inschrijving: 25/02/08, 18:54
Plaats: Bourgogne
x 2963

Re: Energie - "Degrowth is onmogelijk" (Bertrand Piccard)




par Ahmed » 14/05/18, 11:23

Janic, Je schrijft:
Helaas wilde onze civiele of medische samenleving de gevolgen oplossen zonder de oorzaken echt aan te pakken.

Dit is wat de energie- of financiële stromen maximaliseert, dus niets abnormaals daar. De medische logica, in haar economisch ideaal, wil dat de patiënt overleeft, maar niet herstelt. Van kanker een chronische ziekte maken is de heilige graal... : Roll:
0 x
'Geloof vooral niet wat ik je vertel.'
Janic
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 19224
Inschrijving: 29/10/10, 13:27
Plaats: Burgundy
x 3491

Re: Energie - "Degrowth is onmogelijk" (Bertrand Piccard)




par Janic » 14/05/18, 13:15

Janic, je schrijft:
Helaas wilde onze civiele of medische samenleving de gevolgen oplossen zonder de oorzaken echt aan te pakken.

Dit is wat de energie- of financiële stromen maximaliseert, dus niets abnormaals daar. De medische logica, in haar economisch ideaal, wil dat de patiënt overleeft, maar niet herstelt. Van kanker een chronische ziekte maken is de heilige graal... : Roll:

Jammer genoeg! : Cry:
En wie betaalt voor de kapotte potten, en dan heb ik het hier niet over de financiële implicaties, want zoals het gezegde luidt:zilveren zweer is niet dodelijk", namelijk het veroorzaakte leed, de sociale en familiedrama's en vooral de leugens (die mensen bedriegen) afkomstig van de hoogste autoriteiten die verantwoordelijk zijn voor de gezondheid van de bevolking.
Toch een nuance: kanker is strikt genomen geen ziekte, op Pasteuriaanse wijze, omdat geen van de verwachte verantwoordelijken, zoals virussen[*], microben, bacteriën, de oorzaak is en die zijn zelfs afwezig. Het gaat meer om functionele stoornissen die verdwijnen wanneer ze worden geëlimineerd door een verandering van parameters, zoals bij AIDS... en dus hetzelfde voor de civiele samenleving.

[*] vandaar deze "zwendel" over genitale kanker waarbij een virus de grote slechterik wordt die verantwoordelijk is voor alle huidige en toekomstige tegenslagen. Japan, dat de goedgelovigheid had gehad om te geloven in het angstaanjagende discours van de laboratoria, stopte uiteindelijk met het aanbevelen van dit vaccin op zijn grondgebied.

Onderzoek in Japan koppelt HPV-vaccin aan hersenbeschadiging
ACUTE GEDISSEMINEERDE ENCEFALOMYELITIS NA VACCINATIE TEGEN HPV

Door Dr. Makoto Yoneda, Graduate School of Nursing and Social Sciences, Fukui Prefectural University, Japan.

Vaccinatie van adolescente meisjes met de vaccins tegen humaan papillomavirus (HPV),[*][*] gemengde bivalente Cervarix en quadrivalente Gardasil, is geïntroduceerd om baarmoeder- en baarmoederhalskanker te voorkomen (1). Sinds de wettelijke goedkeuring van het eerste quadrivalente HPV-vaccin in 2006 en later het bivalente HPV-vaccin sinds 2011, zijn er wereldwijd ongeveer 120 miljoen doses gedistribueerd (1). Het is sinds 2010 dat de twee vaccins in Japan zijn geïntroduceerd voor toediening aan jonge adolescente meisjes. Het was echter met de toename van het aantal proefpersonen dat dit vaccin kreeg dat er in Japan enkele nadelige effecten werden gemeld. Deze bijwerkingen omvatten verschillende klinische verschijnselen, zoals orthostatische intolerantie; houdingstachycardiesyndroom; pijn of kou in de ledematen van ambigue oorsprong, net als complex regionaal pijnsyndroom; onwillekeurige bewegingen; abnormaal gedrag dat lijkt op psychose; hoofdpijn, algemene vermoeidheid; Guillain-Barré-syndroom; Acute cerebellaire ataxie en acute gedissemineerde encefalomyelitis (ADEM) (2-6).

[*][*] Kankers worden niet veroorzaakt door virussen! Deze twee elementen ontwikkelen zich echter onder vergelijkbare omstandigheden, zoals sterke alkalose en sterke humorale oxidatie en daarom is het feit dat er een causaal verband wordt gelegd, ongerechtvaardigd.
0 x
"We maken wetenschap met feiten, zoals het maken van een huis met stenen: maar een opeenstapeling van feiten is niet meer een wetenschap dan een stapel stenen is een huis" Henri Poincaré
Avatar de l'utilisateur
chatelot16
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6960
Inschrijving: 11/11/07, 17:33
Plaats: Angouleme
x 264

Re: Energie - "Degrowth is onmogelijk" (Bertrand Piccard)




par chatelot16 » 14/05/18, 18:24

groei onmogelijk? het maakt me aan het lachen... als de energie echt ontbreekt, zal de afname verplicht zijn!

toen de mechanische machines zwak waren, werden grote infrastructuren gebouwd om genoegen te nemen met het lage rendement van stoomlocomotieven

wanneer de energie ontbreekt, zal het nodig zijn om ermee om te gaan!

het probleem is politiek .... als we competente leiders hadden, zou de verandering correct worden beheerd ... maar zoals het nu is, zal het de grote peddel zijn
1 x
ENERC
Ik postte 500 berichten!
Ik postte 500 berichten!
berichten: 725
Inschrijving: 06/02/17, 15:25
x 255

Re: Energie - "Degrowth is onmogelijk" (Bertrand Piccard)




par ENERC » 14/05/18, 20:11

groei onmogelijk? het maakt me aan het lachen... als de energie echt ontbreekt, zal de afname verplicht zijn!

Energie zal nooit een probleem zijn.
Op het gebied van zonne-energie gaat het onderzoek razendsnel: vervanging van zilver door koolstof voor interconnecties, perovskiet, constante rendementsverbeteringen, lagere prijzen en grijze energie.
Ook in opslag gaat het heel snel en ook in de richting van een massaler gebruik van koolstof.
En onderzoek naar de splijting van Thorium, fusie.

Energie is niet de echte zorg: het is de biodiversiteit, de landbouw en het mariene milieu.

Als we geen verzamelaars meer zullen hebben, geen lieveheersbeestjes meer, geen vogels meer, geen egels meer, geen vissen meer in de oceanen of vissen gevuld met plastic, als het plankton vergiftigd zal verdwijnen, enz..., enz... nou zullen we dan alle chemicaliën gebruiken om de mensheid te voeden?
De luie moestuin is grotendeels in de minderheid.
De realiteit is dat we massaal bossen platbranden om te cultiveren of te kweken (palmolie, herkauwers, soja, ..), dat we de grond vernietigen, dat we tovenaarsleerling spelen met chemicaliën, ... De lijst is eindeloos.

Wanneer de oceanen leeg en anoxisch zullen zijn, wanneer het land droog zal zijn, wanneer de grondwaterstanden leeg zullen zijn, wanneer vele rivieren niet eens meer naar hun monding zullen gaan, wat doen we dan????
0 x
Avatar de l'utilisateur
sen-no-sen
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6856
Inschrijving: 11/06/09, 13:08
Plaats: High Beaujolais.
x 749

Re: Energie - "Degrowth is onmogelijk" (Bertrand Piccard)




par sen-no-sen » 14/05/18, 21:05

ENERC schreef:
Energie is niet de echte zorg: het is de biodiversiteit, de landbouw en het mariene milieu.


Het verdwijnen van dier- en plantensoorten is zeker het gevolg van het wegvallen van energie uit onze samenlevingen... dus energie is het probleem.
0 x
"Engineering gaat soms over weten wanneer je moet stoppen", Charles De Gaulle.
Ahmed
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 12298
Inschrijving: 25/02/08, 18:54
Plaats: Bourgogne
x 2963

Re: Energie - "Degrowth is onmogelijk" (Bertrand Piccard)




par Ahmed » 14/05/18, 21:42

notre ami ENERC begrijpt deze kwestie van energie verkeerd: inderdaad, de beschikbare hoeveelheid energie zal waarschijnlijk niet ontbreken (waar velen bang voor zijn), maar het is juist deze continuïteit in overvloed die zeer problematisch is, aangezien de vernietiging van de levensomstandigheden op aarde en de dissipatie van energie twee aspecten van één en hetzelfde zijn.
0 x
'Geloof vooral niet wat ik je vertel.'
Ahmed
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 12298
Inschrijving: 25/02/08, 18:54
Plaats: Bourgogne
x 2963

Re: Energie - "Degrowth is onmogelijk" (Bertrand Piccard)




par Ahmed » 03/06/18, 23:09

Bertrand Méheust zou zijn nieuwe werk presenteren als onderdeel van "Dag van de Aarde" in Auxerre, in het park Paul Bert*, maar de afwezigheid van enige organisatie reduceerde het publiek tot het absolute minimum (sommigen waren er na afloop nog naar op zoek). Ik had meer geluk dan velen en dus kon ik met de auteur praten, naar zijn presentatie** luisteren en er daarna over praten. Ik zou niet nalaten hier een recensie van het boek te publiceren, zodra ik klaar was met lezen (helaas hebben moeilijkheden de publicatie een paar dagen uitgesteld en was er geen exemplaar beschikbaar). Mijn vrees is dat, in het geval van succes, de dubbelzinnigheid van het hoofdargument van het kader van het onderwerp leidt tot een misverstand over wat de schrijver beoogt. Deze fictie is inderdaad gebaseerd op het idee dat geld zou kunnen worden gebruikt om een ​​schok van voldoende omvang te veroorzaken om de fundamenten van het kapitalisme te ondermijnen en de ineenstorting ervan te veroorzaken, maar het is slechts een vooringenomenheid om reflectie uit te lokken en geen handleiding... Dit idee lijkt me potentieel gevaarlijk, aangezien het al in het gezonde verstand gaat dat postuleert dat geld, op voorwaarde dat het anders wordt gebruikt, zou waarschijnlijk de gevolgen verhelpen die het gewoonlijk veroorzaakt (wat mij erg naïef lijkt).
Maar laten we de reacties afwachten... 8)

* De plaats was een kamer in het "Maison de la Randonnée", bij de ingang waarvan dit bord stond: "Wees voorzichtig met wandelen"... : Lol:
** Hij was in gezelschap van Nicolas Seriron die hem had geadviseerd over de technische aspecten van de biologische landbouw.
0 x
'Geloof vooral niet wat ik je vertel.'
Ahmed
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 12298
Inschrijving: 25/02/08, 18:54
Plaats: Bourgogne
x 2963

Re: Energie - "Degrowth is onmogelijk" (Bertrand Piccard)




par Ahmed » 29/06/18, 22:51

Ik heb eindelijk "De bekering van Guillaume Portail" kunnen lezen!
Het was naar mijn mening een ietwat gekke gok om dit romangenre over te nemen, in de antipoden van zijn eerdere werken (althans formeel), een van de gevaren was dat een mager verhalend kader alleen diende als voorwendsel om min of meer kunstmatig een paar opeenvolgende stellingen aan te pakken.
Maar het was zonder te rekenen op de vaardigheid van Bertrand Méheust die wist hoe hij deze stijl moest overstijgen om zowel een compact, robuust en levendig verhaal te bieden als, door het effect van subtiele kunstgrepen die perfect in het verhaal waren geïntegreerd, de vele facetten van zijn complexe en soms tegenstrijdige visie op de wereld. Dit alles vernietigt ook mijn eerdere angsten (vermeld in mijn vorige bericht), omdat het spelen op verschillende registers* het mogelijk maakt om alle nuances in het werk aan te brengen die een eenduidige interpretatie van de roman kunnen uitsluiten.
Hij veroorlooft zich de luxe om een ​​veelheid aan maatschappelijke kwesties met vernietigende helderheid aan te pakken in een compacte maar toch krachtige vorm, om beter een beeld te schetsen van de huidige ontwikkelingen en de gevaren op het werk, in een vernieuwde vorm bezaaid met taalkundige vondsten: neologismen, woordspelingen; hij speelt ook constant met de namen van zijn personages door die van politici of bekende personages om te zetten, vaak met een behoorlijke hoeveelheid inventiviteit en kattenkwaad. Het is dit juichende aspect van de auteur dat dan tot uitdrukking komt.
Het is dan ook een werk dat zonder beperking moet worden aanbevolen; het valt nog te bezien hoe het door lezers zal worden waargenomen. Deze zeer leesbare vorm is toegankelijker dan zijn meer klassieke werken, feit blijft dat deze plezierige lectuur op meerdere niveaus kan en dus best veeleisend blijft als we er alle inhoudelijke merg uit willen halen.

* Tot de mise en abyme!
0 x
'Geloof vooral niet wat ik je vertel.'
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79128
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 10975

Re: Energie - "Degrowth is onmogelijk" (Bertrand Piccard)




par Christophe » 05/06/20, 00:07

https://www.leprogres.fr/environnement/ ... e-rentable

Bertrand Piccard: "Een wereld als deze kan niet winstgevend zijn"

Voor de Zwitserse aeronaut en psychiater die via zijn stichting Solar Impulse 1000 winstgevende oplossingen voor de planeet wil promoten, "zal het herstel schoon zijn of een flits in de pan zijn".
0 x
Ahmed
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 12298
Inschrijving: 25/02/08, 18:54
Plaats: Bourgogne
x 2963

Re: Energie - "Degrowth is onmogelijk" (Bertrand Piccard)




par Ahmed » 05/06/20, 09:27

...een zoveelste promotor van economische transitie onder de kleur van een steeds meer verkleurde 'ecologie'...
0 x
'Geloof vooral niet wat ik je vertel.'

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Ga terug naar "Fossiele energieën: olie, gas, steenkool en nucleaire elektriciteit (splijting en kernfusie)"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Majestic-12 [Bot] en 234 gasten