Stroomverbruik: EDF jaarlijkse belastingscurve

Olie, gas, steenkool, nucleair (PWR, EPR, hete kernfusie, ITER), thermische energiecentrales op gas en steenkool, warmtekrachtkoppeling, tri-generatie. Peakoil, uitputting, economie, technologieën en geopolitieke strategieën. Prijzen, vervuiling, economische en sociale kosten ...
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79128
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 10975

Stroomverbruik: EDF jaarlijkse belastingscurve




par Christophe » 06/02/09, 17:09

De belastingscurve van het EDF RTE-netwerk zegt veel over de impact van elektrische verwarming in Frankrijk!

Ik vond het niet zo erg! Uiteraard is er ook openbare verlichting die in de winter veel energie-intensiever is dan in de zomer...

Beeld

Het kwam hiervan samenvattend document over het elektriciteitsverbruik en de productie in Frankrijk in 2007

Het zou goed zijn om deze curve te vergelijken met een curve van een land dat veel minder "geëlektrificeerd" is op het gebied van verwarming... zoals Duitsland bijvoorbeeld!
0 x
Avatar de l'utilisateur
gegyx
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6931
Inschrijving: 21/01/05, 11:59
x 2871




par gegyx » 06/02/09, 18:28

: Idee: Dit is de reden waarom ik onze president een grandioos idee ga voorstellen om geld te besparen.

Bouw de helft van de Franse kerncentrales op schepen (zoals de Russen deden; de Japanners denk ik ook), en laat ze zes maanden per jaar in een land op het zuidelijk halfrond opereren.
Elektromotoren zijn uiteraard voldoende om de reis te maken.

Wij delen de onderhoudskosten.

En voor de recycling van de fabriek kunnen we raden wat er daarna gebeurt...

Dat is allemaal Benef!

Dus Zizicossard! Wat zeggen we tegen oom Gegyx over dit geweldige idee om in je volgende Barker-toespraak op te nemen?

(Als dit blijkt, word ik door de staf van Elyséan gekozen als de 111e speciale adviseur?)
: Cheesy:
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79128
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 10975




par Christophe » 06/02/09, 18:36

gegyx schreef:Bouw de helft van de Franse kerncentrales op schepen (zoals de Russen deden; de Japanners denk ik ook), en laat ze zes maanden per jaar in een land op het zuidelijk halfrond opereren.
Elektromotoren zijn uiteraard voldoende om de reis te maken.


Euh, is dit een grap? Bestaat het echt (of bestond het)?

gegyx schreef:Dus Zizicossard! Wat zeggen we tegen oom Gegyx over dit geweldige idee om in je volgende Barker-toespraak op te nemen?


Hiihihih Ik zie dat je net zo hebt genoten van de clownerie van gisteravond als ik! : Mrgreen:

De afschaffing van de beroepsbelasting om de Fransen uit de armoede te halen is “niet slecht”...

Kom op, het is vrijdagavond Beeld voor iedereen...behalve de kleine van het Elysée...

Had überhaupt niet moeten stemmen op een man die nooit drinkt! Beeld
0 x
Avatar de l'utilisateur
ik Citro
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 5129
Inschrijving: 08/03/06, 13:26
Plaats: Bordeaux
x 11




par ik Citro » 06/02/09, 22:18

:pijl: Geweldige bocht. 8)

Nu we dit zien, begrijpen we beter waarom EDF de warmtepompapparatuur financiert.

Stel je een verbruiksreductie van 20 tot 30% in de winter voor en een gelijke stijging van het verbruik in de zomer door gebruik te maken van de omkeerbaarheid van warmtepompen voor airconditioning.
En presto, we verdienen evenveel aan de verkoop van kWh, maar we verdelen de productie over het jaar. :onheil:

Welnu, ik adviseer ecologen om hun huizen te isoleren... veel sneller rendabel en goedkoper... in de winter en de zomer. :D
Maar dat zal EDF niet bevallen... want als het het verbruik in de winter kan verminderen, zal het EDF niet in staat stellen dit tekort aan zomerverbruik van airconditioners te compenseren... :?
0 x
Avatar de l'utilisateur
Remundo
Modérateur
Modérateur
berichten: 15998
Inschrijving: 15/10/07, 16:05
Plaats: Clermont Ferrand
x 5194




par Remundo » 06/02/09, 23:28

Maak je geen zorgen over EDF, Citro :P

Ze vonden onverwachte steun: Nicolas lanceert momenteel een EPD per week : Cheesy:

Zeker, energie in overvloed, niet erg duur en koolstofvrij.

Maar het afval moet worden beheerd centaines van toekomstige generaties, te beginnen met onze kinderen... :|
0 x
Beeld
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79128
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 10975




par Christophe » 07/02/09, 09:46

Citro schreef:Stel je een verbruiksreductie van 20 tot 30% in de winter voor en een gelijke stijging van het verbruik in de zomer door gebruik te maken van de omkeerbaarheid van warmtepompen voor airconditioning.
En presto, we verdienen evenveel aan de verkoop van kWh, maar we verdelen de productie over het jaar. :onheil:


Ik stelde mezelf dezelfde vraag en het verbaast me dat de zomercurve niet "hoger" is: omdat er een paar miljoen kantoren met airconditioning zijn, zijn alle ziekenhuizen nu... Dit betekent nog steeds dat airconditioning (zelfs omkeerbaar) minder is energieverbruiker dan elektrische verwarming! Rest ons nog het percentage openbare verlichting te vinden....

Welnu, ik heb hierin het begin van een antwoord gevonden document over het elektriciteitsverbruik voor verlichting in Frankrijk dat wil zeggen het verbruik van gasontladingslampen (dus een groot deel, minimaal 80% = openbare verlichting) = 21 TWh...

We kunnen dus redelijkerwijs aannemen dat tussen de 15 TWh en 20 TWh per jaar = openbare verlichtingsenergie. Dat is minder dan 2 weken totaal verbruik midden in de winter!

Het is absoluut noodzakelijk om equivalenten voor deze curve voor het buitenland te vinden: Duitsland bijvoorbeeld, maar ook verder weg gelegen landen zoals een land in de woestijn, of logischerwijs zou de curve convex moeten zijn in plaats van concaaf!
Dernière édition par Christophe de 10 / 05 / 11, 11: 25, 1 keer bewerkt.
0 x
Avatar de l'utilisateur
Remundo
Modérateur
Modérateur
berichten: 15998
Inschrijving: 15/10/07, 16:05
Plaats: Clermont Ferrand
x 5194




par Remundo » 07/02/09, 11:24

Hallo iedereen,

In de zomer daalt de consumptie omdat de 3 belangrijkste oorzaken afnemen, namelijk:
- industrie (feestdagen/productievertraging)
- behoeften aan huishoudelijke verwarming (afwezig, behalve warm water voor huishoudelijk gebruik)
- openbare verlichting (zeer lange dagen)

Het Clim'-effect blijft marginaal omdat er in Frankrijk maar heel weinig individuele huizen mee zijn uitgerust. In de VS is het niet hetzelfde.
0 x
Beeld
Avatar de l'utilisateur
ik Citro
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 5129
Inschrijving: 08/03/06, 13:26
Plaats: Bordeaux
x 11




par ik Citro » 07/02/09, 18:46

Dank u voor de verduidelijking : 8)
Remundo schreef:Het Clim'-effect blijft marginaal omdat er in Frankrijk maar heel weinig individuele huizen mee zijn uitgerust. In de VS is het niet hetzelfde.
Dit is een goede zaak en ik hoop dat het verdwijnen van de belastingvoordelen in Frankrijk op lucht/lucht-warmtepompen de uitrusting van deze apparaten zal vertragen.
: Arrowl:
In dit opzicht zijn isolatie-investeringen redelijker.

Opnieuw blijkt dat vooruitgang niet te danken is aan de ontwikkeling van nieuwe energiecentrales, maar aan de jacht op afval.
Beeld
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79128
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 10975




par Christophe » 07/02/09, 20:43

Remundo schreef:- industrie (feestdagen/productievertraging)
- openbare verlichting (zeer lange dagen)


Je leest mijn berichten zeker niet ECHT... :|

a) Ik heb zojuist aangetoond dat de openbare verlichting hoogstens en over het hele jaar het equivalent van 2 weken verbruik vertegenwoordigt

We kunnen dus redelijkerwijs aannemen dat tussen de 15 TWh en 20 TWh per jaar = openbare verlichtingsenergie. Dat is minder dan 2 weken totaal verbruik midden in de winter!


Het is dus geen hoofdoorzaak, ondanks wat je op het eerste gezicht zou denken...

b) Hetzelfde voor bedrijven: in mei produceert en consumeert een bedrijf niet minder dan in januari of februari, behalve uiteraard voor zijn behoeften aan... verwarming van gebouwen (de consumptieschaal staat niet op 0, j ik was niet voorzichtig)

Alleen het zomerdal rond week 33 (= week van 15 augustus), duidelijk zichtbaar, vertegenwoordigt wat mij betreft de industriële consumptie. En dat is amper 1 TWh per week!

c) Ik denk dus echt dat elektrische verwarming (zowel particulier als industrieel) verantwoordelijk is voor 80% van de trend in deze curve.

Laten we de consumptiecurve vinden voor een tropisch land en een ander, minder geëlektrificeerd Europees land, en we kunnen met zekerheid concluderen...
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685




par Did67 » 10/02/09, 15:52

Christophe schreef:Het is absoluut noodzakelijk om equivalenten voor deze curve voor het buitenland te vinden: Duitsland bijvoorbeeld, maar ook verder weg gelegen landen zoals een land in de woestijn, of logischerwijs zou de curve convex moeten zijn in plaats van concaaf!


Ik heb de curven niet, maar inderdaad, in bepaalde landen van de Chuad (Sahel, enz...) is de rode periode waarin de energiecentrales "opwarmen" de hete periode... Airconditioning op volle kracht... De verlichting (cafés/huizen) varieert veel minder omdat de lengte van dag en nacht veel constanter is...

De huizen hebben geen verwarming!
0 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Ga terug naar "Fossiele energieën: olie, gas, steenkool en nucleaire elektriciteit (splijting en kernfusie)"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 292-gasten