2013, het einde van olie

Olie, gas, steenkool, nucleair (PWR, EPR, hete kernfusie, ITER), thermische energiecentrales op gas en steenkool, warmtekrachtkoppeling, tri-generatie. Peakoil, uitputting, economie, technologieën en geopolitieke strategieën. Prijzen, vervuiling, economische en sociale kosten ...
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79292
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11028




par Christophe » 12/02/08, 11:03

0 x
Avatar de l'utilisateur
Remundo
Modérateur
Modérateur
berichten: 16090
Inschrijving: 15/10/07, 16:05
Plaats: Clermont Ferrand
x 5232




par Remundo » 12/02/08, 11:51

Deze film is niet slecht, dat wist ik niet...

De snaren zijn soms een beetje groot, maar het geeft een goed panorama van de post-peak-oil...

Het is niet voor 2013... Ik zie het rond 2040... Maar het hangt allemaal van veel dingen af.

@+
0 x
Beeld
lejustemilieu
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 4075
Inschrijving: 12/01/07, 08:18
x 4




par lejustemilieu » 30/04/11, 07:32

Hallo,
Hier is een aanwijzing die spreekt...
http://www.lepetitjournal.com/homepage/ ... power.html

Total wil de duurzame energiesector betreden. De Franse oliegroep kondigde een vriendschappelijk overnamebod aan op Sunpower, een fabrikant van zonnepanelen. Total wil 60% van het kapitaal van het Amerikaanse bedrijf kopen om een ​​“wereldleider op het gebied van zonne-energie” te creëren, maakten de twee groepen bekend. Het Franse bedrijf zal een bedrag van 1,38 miljard dollar betalen om de operatie uit te voeren. Een bedrag dat de aandelen van Sunpower met ruim 30% waardeert ten opzichte van de huidige waarde op de aandelenmarkt. De Fransman bood $23,25 per aandeel, terwijl de aandelen van de Amerikaan momenteel op $16,12 noteren.
JB (www.lepetitjournal.com) Vrijdag 28 april 2011


(ter herinnering: de titel van het bericht is "het einde van de olie")
0 x
De mens is van nature een politiek dier (Aristoteles)
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79292
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11028




par Christophe » 30/04/11, 07:59

Goed om dit onderwerp nieuw leven in te blazen, want we komen dichter bij 2013 : Lol: : Lol:

Oliemaatschappijen hebben “altijd” zonne-energiebedrijven gekocht….

Total heeft al vele jaren een bedrijf op het gebied van zonnepompen en ik geloof dat ze al heel lang PV maken.
SolarShell bestaat denk ik al 20 jaar...
Andere tankers hebben ook PV.

Etc etc ...

Een zoekopdracht zal dit snel bevestigen.

Nu zijn ze misschien niet zo groot als SunPower wat betekent deze verlossing? Heel eenvoudig, zoals bij alle buy-outs: er is geld te verdienen.

Dit op 2 manieren:

a) Direct in een opkomende of zeer innovatieve markt
b) Indirect: de uitkoop wordt vaak gedaan om controle te krijgen over een concurrent of een concurrerende technologie en om controle te krijgen over een markt die deze zou schaden...hoewel zonne-energie slechts een indirecte concurrent van olie is...hoewel de komst van elektrische auto's maakt zonne-energie momenteel tot een concurrent van brandstof

Ik heb me altijd afgevraagd waarom oliemaatschappijen niet investeerden in thermische zonne-energie (voor zover ik weet)...

ps: een bericht van gisteravond van looping dat deze kant op gaat (hypothese b): https://www.econologie.com/forums/post201262.html#201262
0 x
lejustemilieu
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 4075
Inschrijving: 12/01/07, 08:18
x 4




par lejustemilieu » 30/04/11, 08:29

Ik heb me altijd afgevraagd waarom oliemaatschappijen niet investeerden in thermische zonne-energie (voor zover ik weet)...

Hetzelfde voor mij...
0 x
De mens is van nature een politiek dier (Aristoteles)
Avatar de l'utilisateur
Obamot
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 28725
Inschrijving: 22/08/09, 22:38
Plaats: regio genevesis
x 5538




par Obamot » 30/04/11, 10:22

Veel redenen:
— Een product kan worden opgeslagen, het maakt het dus mogelijk om de inheemse bevoorrading te garanderen, zelfs in het geval van een tijdelijk tekort op internationaal niveau (...de tijd om een ​​oplossing te vinden...) Hetzelfde voor uranium, strategische voorraden tot tien jaar...
— Een product is gemakkelijk onderhevig aan speculatie op de aandelenmarkt... Dus als we het in voorraad hebben, is het bingo, omdat we het voor een bepaalde prijs hebben gekocht en we het voor meer hebben doorverkocht dan waarvoor we het hebben gekocht...
— het is ook veel gemakkelijker om klanten te boeien voor een product dan voor een productielocatie (thermische zonne-energielocaties zullen ze royaal vervelen...)
– omdat het niet direct afhankelijk is van het energieniveau, geeft het voldoende tijd om zijn dominantie te vestigen, door het effect van grote ‘volumes’ op de consumptie en druk op de prijzen…
– door de prijs via de aandelenmarkt te reguleren kunnen de markten fossiele brandstoffen (enz.) ‘plunderen’ zonder de juiste prijs te betalen... het vat, terwijl de piekolie uiteraard nog niet is bereikt... maar we spelen op schaarste... ook al begint het voelbaar te worden...)

Al deze “strategieën” die moeten worden herzien met thermische zonne-energie (afgezien van de opslag van thermische zonne-energie op gemiddelde diepte => 150/300m)
Ten slotte weet ik niet of het al in deze draad is gezegd, maar "piekolie" zal eeuwig duren, om maximaal te profiteren van "schaarste" en omdat ons niet alles wordt verteld over "reserves" of welke soorten reserves waar we het over hebben...
0 x
Avatar de l'utilisateur
sen-no-sen
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6856
Inschrijving: 11/06/09, 13:08
Plaats: High Beaujolais.
x 749




par sen-no-sen » 30/04/11, 11:48

Obamot schreef:Ten slotte weet ik niet of het al in deze draad is gezegd, maar "piekolie" zal eeuwig duren, om maximaal te profiteren van "schaarste" en omdat ons niet alles wordt verteld over "reserves" of welke soorten reserves waar we het over hebben...


Als we "niet-conventionele oliën" gebruiken, kan dit inderdaad lang meegaan, maar tegen welke prijs? (voor het milieu).
0 x
"Engineering gaat soms over weten wanneer je moet stoppen", Charles De Gaulle.
Janic
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 19224
Inschrijving: 29/10/10, 13:27
Plaats: Burgundy
x 3491




par Janic » 30/04/11, 12:49

Oliemaatschappijen hebben “altijd” zonne-energiebedrijven gekocht….
De grootste vervuilers waren ook de eersten die investeerden in de bestrijding van de vervuiling (ze wonnen op beide punten tegelijkertijd). Investeren in duurzame energie (die winstgevend is) betekent het behoud van een monopolie op de energiedistributie.
0 x
Avatar de l'utilisateur
sen-no-sen
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6856
Inschrijving: 11/06/09, 13:08
Plaats: High Beaujolais.
x 749




par sen-no-sen » 30/04/11, 13:06

Janic schreef:
Oliemaatschappijen hebben “altijd” zonne-energiebedrijven gekocht….
De grootste vervuilers waren ook de eersten die investeerden in de bestrijding van de vervuiling (ze wonnen op beide punten tegelijkertijd). Investeren in duurzame energie (die winstgevend is) betekent het behoud van een monopolie op de energiedistributie.


Absoluut, "Greenwashing" is DE strategie voor marktdominantie geworden, waarbij alle potentiële kritiek van de vijand wordt uitgewist... die zich als gevolg daarvan zelfs voor de zaak kan scharen!
Het is de toepassing van De kunst van oorlog...

Ik kan me voorstellen dat zonne-energiecentrales worden gebruikt om onconventionele olie te winnen! : Lol:
0 x
"Engineering gaat soms over weten wanneer je moet stoppen", Charles De Gaulle.
lejustemilieu
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 4075
Inschrijving: 12/01/07, 08:18
x 4




par lejustemilieu » 30/04/11, 14:12

Ten slotte weet ik niet of het al in deze draad is gezegd, maar "piekolie" zal eeuwig duren, om maximaal te profiteren van "schaarste" en omdat ons niet alles wordt verteld over "reserves" of welke soorten reserves waar we het over hebben...

Als olie te veel kost voor transport, zal het de voorkeur krijgen voor andere toepassingen. (mijn baas vertelde me dat)
0 x
De mens is van nature een politiek dier (Aristoteles)

Ga terug naar "Fossiele energieën: olie, gas, steenkool en nucleaire elektriciteit (splijting en kernfusie)"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 255-gasten