Restspanning in de stopcontacten, UIT-schakelaar

Hi-tech elektronische en computerapparatuur en internet. Beter gebruik van elektriciteit, te helpen met het werk en de specificaties, apparatuur selectie. Presentaties armaturen en plannen. Golven en elektromagnetische vervuiling.
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79324
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11044

Restspanning in de stopcontacten, UIT-schakelaar




par Christophe » 15/06/09, 16:45

Uh ik denk dat we een probleem hebben met ons elektriciteitsnet!!

Er is restspanning in de lichtaansluitingen, schakel UIT.

Op dit moment heb ik er slechts 2 gemeten en hier zijn de resultaten:

a) Alleen E27-aansluiting: 22 V AC zonder belasting, spanning die daalt tot 0.003 V AC als u er een 12V 20W-lamp op plaatst

b) Armatuur met 3 GU10 spots: 140 V AC onbelast (!!), spanning die zakt naar 60 V AC met een 3W led

Hoe heb ik dit probleem ontdekt? Ben over het armatuur b) tijdens een test van led-lampen... de led flitste als de schakelaar werd afgesneden (uit!) en dit permanent! Verdomd een elektrische geest!

Het feit dat de spanning zakt naar 0.003V AC geeft aan dat er niet echt stroom doorheen gaat maar het is nog steeds een probleem en het is genoeg om een ​​3W led lamp te laten "knipperen". Als dat zo is, hebben we een paar tientallen watt 24/24 gepompt door alle stopcontacten ... voor queudale!

Wat vinden bouwelektriciens?

Is het een massa- of schakelprobleem?

Ik had tijdens diverse werkzaamheden al wat "schaduwrijke" zaken gemeten zoals fase-aarde = 60 V AC...

Ik ben verdwaald :? : Cheesy: Wat moeten we doen? Is het echt een probleem of heeft het te maken met statische elektriciteit (bigre) of andere EM-storingen (bigre bis)?

Bedankt voor je advies ...
0 x
Avatar de l'utilisateur
delnoram
Modérateur
Modérateur
berichten: 1322
Inschrijving: 27/08/05, 22:14
Plaats: Mâcon-Tournus
x 2




par delnoram » 15/06/09, 17:06

Zo'n twintig jaar geleden belde een collega op het werk me omdat hij een stroom van ongeveer 140V had op een van de sorteerfasen.

In feite was het alleen het meten van de stroom die werd geïnduceerd door de andere 2 fasedraden, de andere was gewoon losgekoppeld.
0 x
"Denken mag niet worden onderwezen op school in plaats van om het leren te maken door het hart van de feiten dat niet alle bewezen? '
"Het is niet omdat ze waarschijnlijk verkeerd zij gelijk te zijn!" (Coluche)
verwarren
Éconologue goed!
Éconologue goed!
berichten: 416
Inschrijving: 11/06/07, 13:04
x 63




par verwarren » 15/06/09, 17:34

Ik heb een beetje hetzelfde probleem :schok:

Op twee zeer ver van elkaar verwijderde plaatsen in het huis die niets met elkaar te maken hebben
De schakelaars gaan uit, na een paar minuten heb ik een nauwelijks waarneembare maar aanwezige flits (alleen zichtbaar 's nachts)
De flitscyclus is niet regelmatig (soms tien minuten tussen 2 microflitsen, de lamp licht niet op, we zien gewoon op een heimelijke manier een korte stroomdoorgang!)
Ik heb de nikkelschakelaars getest,
Ik heb geen serieuze verklaring

PS; het zijn klassieke lampen (in ieder geval 60 watt), het zijn geen leds! : Mrgreen:

A+
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79324
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11044




par Christophe » 15/06/09, 17:40

delnoram schreef:In feite was het alleen het meten van de stroom die werd geïnduceerd door de andere 2 fasedraden, de andere was gewoon losgekoppeld.


Om deze enigszins laconieke uitleg compleet te maken: als 2 elektrische kabels (niet-afgeschermd) in dezelfde stijgbuis (of mantel) zitten en vrij "dichtbij" zijn (wat over het algemeen het geval is), dan fungeert één kabel van de 2 kabels als een "generator" inductor op de andere.

Hoe groter de zijdelingse lengte en hoe groter de stroom in een kabel, hoe groter het inductie-effect.

Ik heb het net gecontroleerd: ik heb de enige "grote belasting" dicht bij het licht afgesneden b) (het was mijn pc) en de "onbelaste" spanning zakt "wonderbaarlijk genoeg" naar 0.4V AC...

Delnoram je had dus gelijk: de oorzaak is gevonden...Bravo en bedankt!

Wat betreft de oplossing voor het knipperen... afgezien van het trekken van nieuwe afgeschermde kabels, zie ik er geen! Merk op dat hij alleen knippert met 1 of 2 LED-lampen op de schijnwerpers (hij knippert sneller als er maar één is). Als je een tl-lamp plaatst, stopt deze.

Hoe is het in huizen met elektrische verwarming (of zelfs met elektrische ballon)? Zijn de kabels systematisch afgeschermd of liggen ze ver uit elkaar? Zijn er normen?

Ik heb een filmpje gemaakt met het knipperen, ik zal het op youtube zetten. Je zult zien dat het grappig is :)
0 x
Avatar de l'utilisateur
olifant
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6646
Inschrijving: 28/07/06, 21:25
Plaats: Charleroi, centrum van de wereld ....
x 7




par olifant » 15/06/09, 18:30

Ik wed dat je je meting hebt gedaan met een digitale voltmeter.

de zeer hoge ingangsimpedantie zorgt ervoor dat het apparaat de geïnduceerde stromen oppikt (de draad fungeert als een antenne)

Dat gezegd hebbende, pas op: het is niet omdat een van de fasedraden wordt doorgesneden met de schakelaar (wat meestal het geval is bij binnenverlichting), dat er geen potentiaalverschil is tussen de andere fase en de aarde, waardoor u kunt worden geëlektrocuteerd.

Tot slot had een oom van mijn vrouw die in de hoogspanningscabines werkte mij uitgelegd dat hij de losgekoppelde draden ontlaadde met behulp van een isolerende staaf die met de grond was verbonden omdat een lange kabel een capaciteit heeft. Onder de 11000 volt is de aldus opgeslagen energie verre van nul.

Goede elektriciens hebben altijd een goede oude naaldvoltmeter bij zich, die niet droomt.
0 x
olifant Supreme Ere éconologue PCQ ..... Ik ben te voorzichtig, niet rijk genoeg en te lui om bespaart de CO2! http://www.caroloo.be
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79324
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11044




par Christophe » 15/06/09, 18:35

Nou... de meting deed ik meestal... met het blote oog :)

Nou, ik ben de video aan het verwerken, je zult het zien!

Voor de galvanometrische metingen ben ik het eens...
0 x
C moa
Ik postte 500 berichten!
Ik postte 500 berichten!
berichten: 704
Inschrijving: 08/08/08, 09:49
Plaats: Alger
x 9




par C moa » 15/06/09, 18:48

Christophe schreef:
delnoram schreef:In feite was het alleen het meten van de stroom die werd geïnduceerd door de andere 2 fasedraden, de andere was gewoon losgekoppeld.


Om deze enigszins laconieke uitleg compleet te maken: als 2 elektrische kabels (niet-afgeschermd) in dezelfde stijgbuis (of mantel) zitten en vrij "dichtbij" zijn (wat over het algemeen het geval is), dan fungeert één kabel van de 2 kabels als een "generator" inductor op de andere.

Hoe groter de zijdelingse lengte en hoe groter de stroom in een kabel, hoe groter het inductie-effect.

Ik heb het net gecontroleerd: ik heb de enige "grote belasting" dicht bij het licht afgesneden b) (het was mijn pc) en de "onbelaste" spanning zakt "wonderbaarlijk genoeg" naar 0.4V AC...
Eerlijk gezegd heb ik ernstige twijfels over uw conclusie.
Inderdaad, dat er een isolatieprobleem is tussen twee circuits (2 fasen of fase/aarde), waarom niet, zelfs als het zorgwekkend is, maar een spanning heeft die wordt gegenereerd door inductie, ik geloof het niet echt.
Allereerst omdat de heren Ampère en Tesla daadwerkelijk hadden opgemerkt dat er aantrekkingsverschijnselen kunnen zijn tussen twee geleiders die door verschillende spanningen en intensiteiten worden doorkruist, maar ze hadden vooral opgemerkt dat om een ​​stroom op te wekken, er een draad nodig was (een spoel wat) en een bekrachtigingselement (een magneet of een elektromagneet).
Daarnaast vertel je ons dat je altijd spanning hebt als de computer stilstaat, dat past niet zo goed bij inductie.

Op een circuit "algemeen publiek" is het onwaarschijnlijk.

Persoonlijk neig ik liever naar een isolatiefout. Hoe oud is je installatie? Als het nog steeds textielkabels zijn, moet u zich misschien zelfs wat meer zorgen maken....

Om helemaal zeker te zijn kun je de volgende testen doen:
- Koppel alles los van het stopcontact van uw computer om er zeker van te zijn dat er geen retourstroom is (of beter om de stroomonderbreker te laten vallen of de zekering uit het circuit te verwijderen). Als u altijd een spanning houdt (zo laag als deze is), betekent dit dat er een isolatieprobleem is.
- U kunt uw schakelaar testen (zelfs loskoppelen) om te zien of het probleem niet bij hem vandaan komt.
- Als je een aansluitdoos hebt waar al deze charmante draden doorheen gaan, open die dan om te zien of er niet een is die losgekoppeld of kapot is en die een neef zal kietelen.

Aan de kant van de ontvanger kun je testen met een volledig plastic behuizing met twee kogels om te zien wat er gebeurt. Het defect kan ook komen door een slechte isolatie van je wandlamp.

Hoe is het in huizen met elektrische verwarming (of zelfs met elektrische ballon)? Zijn de kabels systematisch afgeschermd of liggen ze ver uit elkaar? Zijn er normen?
De kabels zijn niet afgeschermd, de normen (NFC 15100 in Frankrijk, maar ik denk dat grosso merdo overal in Europa hetzelfde is behalve in Italië : Mrgreen: gezien de staat van de installaties) zeggen dat de licht- en stopcontactcircuits gescheiden moeten worden zodat alles goed gaat.
U moet toch weten dat het afschermen van kabels niet zo gebruikelijk is. Zelfs in de industrie waar de krachten veel groter zijn, zijn er maar weinig gevallen waarin kabels moeten worden afgeschermd en toch veel circuits naast elkaar passeren zonder al te veel zorgen.
0 x
Het is moeilijk om afzonderlijke !!!
Avatar de l'utilisateur
ik Citro
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 5129
Inschrijving: 08/03/06, 13:26
Plaats: Bordeaux
x 11




par ik Citro » 15/06/09, 18:51

:pijl: Ook ik ben lid van de "club". : Lol:
Ik realiseerde me dit bij het installeren van een LED-verlichting in de toiletten. Zelfs in uitgeschakelde toestand is er nog voldoende restspanning om LED's te laten branden.
Toen de kleine jonger was, werd de deur voor haar opengelaten en was het een nachtlampje voor haar om 's nachts naar het toilet te gaan.
8) : Lol:
0 x
C moa
Ik postte 500 berichten!
Ik postte 500 berichten!
berichten: 704
Inschrijving: 08/08/08, 09:49
Plaats: Alger
x 9




par C moa » 15/06/09, 18:52

elephant schreef:Tot slot had een oom van mijn vrouw die in de hoogspanningscabines werkte mij uitgelegd dat hij de losgekoppelde draden ontlaadde met behulp van een isolerende staaf die met de grond was verbonden omdat een lange kabel een capaciteit heeft. Onder de 11000 volt is de aldus opgeslagen energie verre van nul.
Je hebt gelijk, maar we hebben het hier over 240V en niet over 11000. En dan is er op de hoogspanningslijnen ook een grote opeenhoping van statische elektriciteit door het weer, laad-/ontlaadverschijnselen...
0 x
Het is moeilijk om afzonderlijke !!!
Avatar de l'utilisateur
olifant
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6646
Inschrijving: 28/07/06, 21:25
Plaats: Charleroi, centrum van de wereld ....
x 7




par olifant » 15/06/09, 18:52

Over het algemeen is de natuurlijke twist van de kabels al voldoende om de inducties sterk te dempen.

Wat betreft de afgeschermde sectorkabel, slagschip (in België VFVB) het gebruik ervan is volledig verlaten, zelfs verboden.
0 x
olifant Supreme Ere éconologue PCQ ..... Ik ben te voorzichtig, niet rijk genoeg en te lui om bespaart de CO2! http://www.caroloo.be

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "Elektriciteit, elektronica en IT Hi-Tech, Internet, Dood, verlichting, materialen en nieuwe"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : HeleneMH en 200 gasten