Verbod op spaarlampen, wordt ca bevestigd!

Hi-tech elektronische en computerapparatuur en internet. Beter gebruik van elektriciteit, te helpen met het werk en de specificaties, apparatuur selectie. Presentaties armaturen en plannen. Golven en elektromagnetische vervuiling.
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79323
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11044

Verbod op spaarlampen, wordt ca bevestigd!




par Christophe » 09/12/08, 13:03

Gehoord op het nieuws: vanaf 1 september 2009 Klassieke gloeilampen van 100W (en meer) zullen in Europa verboden worden voor verkoop.
Beeld

De laagste bevoegdheden worden geleidelijk uit de verkoop gehaald, in deze volgorde:

75W en meer in 2010
60W en meer in 2011
25W en meer in 2012
Halogeen (uit klasse C) in 2016


Beeld

In het rapport staat niet of het ook om halogeenbuizen gaat.

Aan de andere kant, Borlo die zegt dat verlichting (dat wil zeggen huishoudelijk) gelijk staat aan 10 kerncentrales... goed gedaan voor de blunder (het is maximaal 5 tot 10% van uw binnenlandse consumptie of maximaal 4 tot 5% van uw nationale consumptie ). Beeld

Ik vrees de massale komst op de markt van waardeloze lampen voor 1 of 2 €, zoals Ikea en anderen...

Wees gewaarschuwd: een betrouwbare fluorescentielamp voor 1, 2 of 3€ bestaat niet, zelfs niet in de uitverkoop! Bekijk dit onderwerp: https://www.econologie.com/forums/tromperie- ... t6627.html

Kortom, nog een reden om jezelf VANDAAG mee uit te rustenzuinige lampen.

Zie ook de milieuvriendelijke vergelijking van klassieke lampen versus fluorescentie- of LED-lampen: https://www.econologie.com/calculateur-ampoules.html

Beeld

.xls-versie die u hier kunt downloaden: https://www.econologie.com/calcul-du-ret ... -3659.html

Debat hier: https://www.econologie.com/forums/calcul-ret ... t4797.html
Dernière édition par Christophe de 22 / 01 / 09, 16: 42, 3 keer bewerkt.
0 x
bamboe
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 1534
Inschrijving: 19/03/07, 14:46
Plaats: Breizh

Re: Verbod op niet-zuinige lampen, bevestigd




par bamboe » 09/12/08, 13:44

Hallo,

Christophe schreef:In het rapport staat niet of het ook om halogeenbuizen gaat.

Ik denk het niet, omdat halogeenlampen (op de blisterverpakkingen) als spaarlampen worden beschouwd (vergeleken met klassieke gloeilampen)... :onheil:
Dit moet enigszins waar zijn voor halogeenlampen met een standaardvorm die worden gebruikt voor directe verlichting, maar wat betreft halogeenvloerlampen die het plafond verlichten, is de econologie er niet, en daar zullen we nog lang recht op hebben. : het aantal woningen dat geen plafondverlichting heeft is aanzienlijk. Gelukkig zijn plafondlampen nu verplicht in nieuwe woningen (in Frankrijk)
0 x
Solar Productie + VE + VAE = korte cyclus elektriciteit
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79323
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11044




par Christophe » 09/12/08, 13:52

Ja, je hebt met een halogeen 10 tot 20% meer rendement vergeleken met een klassieker.

Ik denk net als jij: door een gebrek aan alternatieve producten zullen sommige halogenen alsnog op de markt komen.

Bijvoorbeeld: er is sinds kort een zuinige versie van G9-lampen ou R7s halogeenbuislampen, lange tijd in GU10, recentelijk in MR16 (Led Luxeon 12V MR16) maar niets in G4 bijvoorbeeld (en waarschijnlijk nooit de grootte van de basis gezien... tenzij je wacht op LED's die rechtstreeks op 230V AC werken?) en in MR10 weet ik niet zeker of er kwaliteits-LED's bestaan...
0 x
bamboe
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 1534
Inschrijving: 19/03/07, 14:46
Plaats: Breizh




par bamboe » 09/12/08, 15:01

Christophe schreef:[...] maar niets in G4 bijvoorbeeld (en waarschijnlijk nooit de grootte van de basis gezien... tenzij je wacht op LED's die rechtstreeks op 230V AC werken?) en in MR10 weet ik niet zeker of het kwaliteits-LED's zijn bestaan...


Ja, de halogeenspots die ik ken zijn allemaal in G4, en LED's in dit formaat heb ik ook nog nooit gezien...
Maar ze zijn 12V (tenzij het 24V is?), dus ik denk dat we LED's moeten kunnen plaatsen... Dus waarom kunnen we er geen vinden? Ik begrijp het niet...
0 x
Solar Productie + VE + VAE = korte cyclus elektriciteit
Avatar de l'utilisateur
Tiboshadow06
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 48
Inschrijving: 18/08/06, 12:15




par Tiboshadow06 » 20/12/08, 14:09

Goed nieuws, afgezien van het feit dat voor bepaalde kamers (gangen, toiletten) gloeilampen het meest geschikt zijn, maar ja, ze elimineren de 40W en hoger niet binnen 2 jaar, dus dat is prima (40W is meer dan genoeg)... Zeker er zijn LED-lampen, maar gezien de prijs en de slechte verlichting (zelfs als er op dit gebied inspanningen zijn geleverd) zullen mensen zich in plaats daarvan wenden tot goedkope fluorescentielampen (en daarom onbetrouwbaar) die aan het eind van een maand of twee zullen barsten en uiteindelijk in een vuilnisbak (ik ken niet veel mensen die weten dat het gerecycled kan worden) dus het is een beetje een ecologische ramp, wat denk jij?!
0 x
Avatar de l'utilisateur
Lapin
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 823
Inschrijving: 22/07/05, 23:50
x 2




par Lapin » 20/12/08, 16:01

Ik denk dat deze beslissing mij stoort (om niet te zeggen
iets anders), sterker nog, ik gebruik deze lampen om aan te steken
in mijn broodoven. Daar overleven ze bijna een
jaren, en het is door de zenuw dat ze sterven.

Hoe zal ik mijn oven in de toekomst aansteken?
Zelfs niet met een 100 W halogeen
terwijl een lamp van 40 W voor mij meer dan genoeg is.
0 x
Avatar de l'utilisateur
gegyx
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6980
Inschrijving: 21/01/05, 11:59
x 2905




par gegyx » 20/12/08, 16:52

Tot dan…

Lampen van 15 W, erg handig (het lijkt er niet door te worden beïnvloed), worden gebruikt in koelkasten en ovens.
In koelkasten kan dit vervangen worden door LED’s of een doorschijnende wand.
Maar in een oven?

Het beste is om er vooraf een paar te kopen, voordat de technologie op deze vraag ingaat.
---

Verlaag speciaal / Om schade aan een spaarlamp in huis te herstellen, koop je de speciale stofzuiger, met wegwerpfilter…
: Roll:
0 x
philsw
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 13
Inschrijving: 15/04/08, 09:56
Plaats: Elzas
x 1




par philsw » 20/12/08, 18:12

Nogmaals, wat betreft de domme pro-vervuilingsbelasting op auto's in Frankrijk, vind ik dat we een beetje te veel denken in economische/zakelijke termen (het zijn de Europese industriëlen die hebben gelobbyd om dit toekomstige verbod te verkrijgen) dat we echte vervuiling noemen.
Zoals hierboven gezegd zullen ecolampen vaak in zeer ongunstige gevallen worden toegepast en daardoor een versnelde degradatie ondergaan (ik heb dit onbedoeld ervaren). Gezien de energiekosten die gepaard gaan met de productie van een ecolamp, winnen we mogelijk helemaal niets aan de energie-impact/vervuiling als een dergelijke lamp te snel moet worden vervangen. Bovendien toont het feit dat halogeenlampen die bijna net zo energie-intensief zijn niet worden getroffen (nogmaals, dit blijft voorlopig grotendeels Europese productie) de absurditeit van de maatregel duidelijk aan.
Ik ben 100% voor ecolampen (ik heb er 80% van in huis) waar ze iets meenemen. Maar pas op dat het apparaat afdrijft (we laten het permanent aan omdat het "niets" verbruikt).
0 x
Hybride SUV
Avatar de l'utilisateur
chatelot16
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6960
Inschrijving: 11/11/07, 17:33
Plaats: Angouleme
x 264




par chatelot16 » 21/12/08, 01:10

de fluorescentielampen starten slecht en schijnen een paar minuten slecht: conclusie: je moet meer stroom zetten dan de simpele gelijkwaardigheid, of ze niet uitschakelen! wat dom is

nog een probleem: het rendement van de buizen neemt in de loop van de tijd af: je moet er meer van gebruiken om dezelfde verlichting te hebben als normale lampen

nog een geval waarin fluorescentielampen dom zijn: kelder of andere vochtige plaats: daar zullen de elektronische lampen altijd kapot gaan

dat de overheid haar tijd en ons geld verspilt met het maken van zulke domme wetten is betreurenswaardig

dat de overheid voor de belangrijke zaken zorgt en mensen de vrijheid laat om de lampen te kopen die ze willen
0 x
Avatar de l'utilisateur
Tiboshadow06
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 48
Inschrijving: 18/08/06, 12:15




par Tiboshadow06 » 21/12/08, 09:38

chatelot16 schreef:de fluorescentielampen starten slecht en schijnen een paar minuten slecht: conclusie: je moet meer stroom zetten dan de simpele gelijkwaardigheid, of ze niet uitschakelen! wat dom is


Daar vermeld je de nadelen van "low-end" lampen, het "voorverwarmen" zit niet meer op alle lampen en duurt soms maar 5 seconden, er is vooruitgang geboekt aan deze kant evenals op de magnetische golven die deze lampen genereren (hier werd ooit op gewezen).

Blaren verwijderen? ja, maar niet allemaal, en begeleid mensen bij het maken van de juiste lampenkeuze (in verhouding tot de grootte van de kamer, het gebruik dat we ervan hebben...) en breng ze aan het einde van hun levensduur terug in speciale bakken.

Ik ben het er niet mee eens om mensen hun lampen te laten kiezen, te veel hebben nog steeds de mentaliteit "ja, hun spaarlampen zetten ze neer waar ik denk dat ik niet Croesus ben" en gaan 175W gloeilampen kopen, wat echt belachelijk is!
0 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "Elektriciteit, elektronica en IT Hi-Tech, Internet, Dood, verlichting, materialen en nieuwe"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : HeleneMH, sicetaitsimple en 297 gasten