Sluit een kleine generator op het EDF-netwerk Enedis 50 Hz 230V AC aan?

Hi-tech elektronische en computerapparatuur en internet. Beter gebruik van elektriciteit, te helpen met het werk en de specificaties, apparatuur selectie. Presentaties armaturen en plannen. Golven en elektromagnetische vervuiling.
sicetaitsimple
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9836
Inschrijving: 31/10/16, 18:51
Plaats: Basse-Normandie
x 2673

Re: Sluit een kleine generator op het EDF-netwerk Enedis 50 Hz 230V AC aan?




par sicetaitsimple » 09/12/18, 20:07

Remundo schreef:doe het op eigen kosten en niet achter een toetsenbord.


Persoonlijk heb ik geen reden om het te proberen en ik heb geen generator.

Maar je lijkt erg zeker van jezelf, heb je het al geprobeerd?
0 x
Avatar de l'utilisateur
Forhorse
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2491
Inschrijving: 27/10/09, 08:19
Plaats: Perche Ornais
x 364

Re: Sluit een kleine generator op het EDF-netwerk Enedis 50 Hz 230V AC aan?




par Forhorse » 09/12/18, 20:24

Ik zie ook geen enkele technische reden die het koppelen van een "Chinese" generator aan het netwerk zou kunnen verhinderen.
Of de generator synchroon of asynchroon is, verandert niets aan het principe en de methode.
En nee, tijdens het opstarten hoeft de generator niet als motor te worden gebruikt. Ik heb de methode uitgelegd en een concreet voorbeeld gegeven in mijn eerste post erover.
Nog een voorbeeld: ik had de gelegenheid om de koppeling van een hydro-elektrische generator van enkele honderden kilowatts op het netwerk bij te wonen en daar werd de turbine weer door hydraulische kracht in rotatie gebracht vóór de koppeling (wat een bepaalde tijd kost omdat het aanpassen van de snelheid gedaan door de waterstroom aan te passen en gezien de traagheid van de machine, kan het 3 loodlijnen kosten om in fase te zijn)
er is geen geschiedenis van het in de motor zetten van de generator voor het opstarten van de installatie. Gebruik als startmotor is een geval apart, ook hier heb ik een voorbeeld gegeven van de toepassing van deze methode.

Ik heb een groep die kan worden gebruikt voor dit soort testen, maar ik zou het niet doen omdat:
- Ik heb geen tijd te verliezen voor dit soort hacks (al 150 lopende projecten)
- Ik heb niet de specifieke apparatuur om het te doen (ik heb alleen een eenvoudige multimeter, terwijl er minstens 3 nodig zouden zijn)
- Het is noodzakelijk om de regeling van de motor van de generator te wijzigen om de rotatiesnelheid zeer nauwkeurig te kunnen verfijnen, wat op zich al een groot project is (we vallen terug op punt nr. 1)
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79360
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11060

Re: Sluit een kleine generator op het EDF-netwerk Enedis 50 Hz 230V AC aan?




par Christophe » 09/12/18, 21:02

Dus wie heeft het?

De ervaring is een mogelijke Chinese groep van 150€ zeker waard, nietwaar? : Cheesy: Als ik er een bij de hand had, zou ik het eens proberen...

Maar wat is de methode? Verbinden we de groep die al draait of voordat we eraan beginnen?

Bij een kleine groep kan de excitatie niet worden losgekoppeld (maar het kan misschien worden aangepast?), dit kan het geheim zijn van gemakkelijke koppeling (zonder excitatie zou de roterende generator zichzelf synchroniseren op de 50 Hz van het netwerk en als het klaar is : we prikkelen en de stroom komt aan...?)

sicetaitsimple schreef:Moet "gewoon" koppelen terwijl het niet ver van de netwerkfrequentie verwijderd is en niet in fase-oppositie.


Niet ver weg? Wat betekent het?

Ik geloof helemaal niet in de "kans" van fasekoppeling... zelfs gedeeltelijk...
1 x
Avatar de l'utilisateur
Remundo
Modérateur
Modérateur
berichten: 16175
Inschrijving: 15/10/07, 16:05
Plaats: Clermont Ferrand
x 5263

Re: Sluit een kleine generator op het EDF-netwerk Enedis 50 Hz 230V AC aan?




par Remundo » 09/12/18, 21:55

Forhorse schreef:- Men moet de regeling van de motor van de generatorset wijzigen om de rotatiesnelheid zeer nauwkeurig te kunnen afstemmen, wat op zich al een groot project is (we gaan terug naar punt nr. 1)

oh hey, geen grapje, weet je het zeker?

en ja natuurlijk... het gen weet niet heel spontaan hoe de versterkers in het netwerk moeten worden geduwd...

Ik heb al genen getest op verschillende belastingen (maar nooit op het netwerk) en de regulering is niet erg briljant; sommige gaan in veiligheid zodra ze "gekoppeld" zijn, andere beginnen terug te slaan totdat ze stikken als je erop staat ... anderen schakelen uit op vol vermogen en ontkoppelen van de belasting.

en dat is tegen betaling, dus je kunt je voorstellen dat de kleine gene het niet eens is met het nationale megagrid.... hmmm....

als de sinusoïde van de generator iets hoger is dan die van het netwerk, dan vloeit de stroom positief richting het netwerk, de weerstand tussen de generator en het netwerk is bijna nul, dus trekt het al snel te veel ampère en moet de regeling extreem zijn precies.

bijv. in fase-oppositie geeft het netwerk Umax = 220 sqrt(2) en het gen het tegenovergestelde, dat is slechts 440 sqrt(2) = 620 V potentiaalverschil!
0 x
Beeld
ENERC
Ik postte 500 berichten!
Ik postte 500 berichten!
berichten: 725
Inschrijving: 06/02/17, 15:25
x 255

Re: Sluit een kleine generator op het EDF-netwerk Enedis 50 Hz 230V AC aan?




par ENERC » 10/12/18, 08:25

Ter herinnering: het is noodzakelijk onvermijdelijk plaats een VDE 0126-box tussen het gen en het netwerk.

Als Enedis de stroom uitschakelt voor een interventie, een medewerker bedrading op de lijn legt en het gen sap blijft sturen, loopt het slecht af (crimineel en financieel).
Ze sluiten de 3 fasen kort voordat ze op de lijn ingrijpen, maar bij enige twijfel gaan ze op zoek naar de oorzaak.

Injecteren zonder contract is ook verboden, maar het is minder erg dan iemand vermoorden.
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79360
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11060

Re: Sluit een kleine generator op het EDF-netwerk Enedis 50 Hz 230V AC aan?




par Christophe » 10/12/18, 09:17

We zijn het eens enerc, maar de eerste vraag betreft vooral synchronisatie (V/Hz)...

En uiteraard hebben we nog geen eenvoudig antwoord, behalve gelijkstroom en een omvormer voor zonne-energie (die dus voldoet aan de VDE 0126-norm)...
0 x
ENERC
Ik postte 500 berichten!
Ik postte 500 berichten!
berichten: 725
Inschrijving: 06/02/17, 15:25
x 255

Re: Sluit een kleine generator op het EDF-netwerk Enedis 50 Hz 230V AC aan?




par ENERC » 10/12/18, 10:28

Het was gewoon om de basisprincipes van veiligheid op een forum Public.

Dat deed ik in mijn jeugd met een synchrone generator waarvan de excitatiestroom geregeld werd en een tweekanaals oscilloscoop. Toen de 2 sinusoïden elkaar overlapten, schakelden we over op het netwerk.
Een groep TP's voerde de manoeuvre verkeerd uit, met een grote elektrische flitser en doorgebrande kabels. (het lab deed elektrotechniek en had een speciale EDF-transformator).

Er kan een synchrocoupler worden gebruikt, maar de bron moet bestuurbaar zijn. Dit komt neer op het automatiseren van de handmatige procedure met de oscilloscoop.

Anders met 2 motoren: een synchrone motor aangesloten op het netwerk en een asynchrone motor aan de groepszijde. Het vermogen kan worden geregeld door de faseverschuiving op de asynchrone motor aan te passen. Wanneer de koppeling is voltooid, kan de bekrachtiging op de synchrone motor zeer worden verminderd.
1 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79360
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11060

Re: Sluit een kleine generator op het EDF-netwerk Enedis 50 Hz 230V AC aan?




par Christophe » 10/12/18, 10:33

Ok, er is dus geen "simpele" oplossing... Forhorse en Remundo hadden het al uitgelegd... : Cheesy:
0 x
dede2002
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 1111
Inschrijving: 10/10/13, 16:30
Plaats: platteland Genève
x 189

Re: Sluit een kleine generator op het EDF-netwerk Enedis 50 Hz 230V AC aan?




par dede2002 » 10/12/18, 13:40

Bedankt voor al deze uitleg, ik heb me lang afgevraagd hoe de energiecentrales van een onderling verbonden AC-netwerk gesynchroniseerd konden worden.

Om een ​​warmtegenerator te synchroniseren, hebt u namelijk een snelheid (frequentie) nodig die iets hoger is dan die van het netwerk en moet u koppelen wanneer deze is gesynchroniseerd (bulbtest). Dan zal het door vertragen produceren, het kan handig zijn als je weet dat het netwerk gaat uitvallen en je geen onderbreking wilt, maar als je niet ontkoppelt, bevoorraad je de buren.

En als de generator geen brandstof meer heeft, zal het elektriciteitsnet proberen de generator draaiende te houden totdat een stroomonderbreker uitvalt...
0 x
izentrop
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 13716
Inschrijving: 17/03/14, 23:42
Plaats: picardie
x 1525
Neem contact op met:

Re: Sluit een kleine generator op het EDF-netwerk Enedis 50 Hz 230V AC aan?




par izentrop » 10/12/18, 15:39

Een dubbel gevoede asynchrone machine maakt het mogelijk om met variabele snelheid en altijd optimaal vermogen op het net te produceren. https://eolienne.f4jr.org/generateur_el ... asynchrone

Het wordt gebruikt als windturbinegenerator. Voor een gene, ik weet niet of het klaar is?
0 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "Elektriciteit, elektronica en IT Hi-Tech, Internet, Dood, verlichting, materialen en nieuwe"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 189-gasten