Steve Jobs is dood. Apple in rouw. Welke toekomst?

Hi-tech elektronische en computerapparatuur en internet. Beter gebruik van elektriciteit, te helpen met het werk en de specificaties, apparatuur selectie. Presentaties armaturen en plannen. Golven en elektromagnetische vervuiling.
Avatar de l'utilisateur
Obamot
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 28725
Inschrijving: 22/08/09, 22:38
Plaats: regio genevesis
x 5538




par Obamot » 06/10/11, 22:24

moeilijk moeilijk
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79126
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 10974




par Christophe » 06/10/11, 23:13

Hoe gaat het, obamot? Ga jij de pijn verdragen?

Het lijkt erop dat je een Mac gebruikt?
0 x
Avatar de l'utilisateur
nlc
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2751
Inschrijving: 10/11/05, 14:39
Plaats: Nantes




par nlc » 07/10/11, 01:28

sherkanner schreef:Macs waren interessant om te kopen zolang er Motorola-processors waren (CISC-architectuur, G4- en G5-processors). Er was nog steeds sprake van echte superioriteit.

Toen Motorla in 2006 de frequentie van zijn processors niet meer kon verhogen, besloot Apple over te stappen naar de RISC-architectuur (x86) en daarom over te stappen naar Intel. En afgezien van het ontwerp waar we een hoge prijs voor betalen, hebben ze in mijn ogen al hun interesse verloren.


Het is het tegenovergestelde: G4/G5 = RISC en X86 = CISC
0 x
Avatar de l'utilisateur
Obamot
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 28725
Inschrijving: 22/08/09, 22:38
Plaats: regio genevesis
x 5538




par Obamot » 07/10/11, 01:54

Eerlijk gezegd is bij deze trieste uitkomst ALLES moeilijk!

Eerst als eerste introductie, zoals hierboven vermeld, sinds Apple de Motorola-sector verliet om zich bij Intel aan te sluiten (destijds een echte verontwaardiging) niemand staat niet op "Mac" in feite sinds de "Peces Mac" voer Windaube net zo goed uit als Mac OSX, een beetje minder onzin...nu alleen een beetje minder...! Laat het me uitleggen.

Moeilijk, moeilijk, omdat:

— Toen de roerganger helaas was vertrokken, volgden zijn ideeën hem...;
— We waren – zonder het helemaal te weten – al weeskinderen vóór zijn vertrek...!
— zoals je in de titel van de thread hebt aangegeven, was Mac-Mac_OSX een nauwelijks winstgevende tak, het waren de "kanten" die "de appel" naar het succesverhaal hadden gestuwd dat we kennen (iTunes, iPod, iPhone, enz. .).

...al verweesd, want sinds het briljante OS9 was de Mac niet langer "een Mac"... Door Unix te proeven (eerst met de Nex) stapte Steve Jobs definitief af van wat de specificiteit van Macinotsh maakte => een besturingssysteem dat geen equivalent had wat betreft gebruiksgemak en beheer door gebruikers (die het toen graag deden zonder de vaardigheden van een computerwetenschapper...) 180° bocht met de Nex, daarna OSX... waar deze systemen — weliswaar efficiënter, sneller en minder hulpbronnenintensief – was niet in gebruik genomen volgens het traditionele ‘pakket’ van het merk: totale gebruikerscontrole op de machine in een open architectuur.

Met Unix in Apple-stijl ontdekten we de beperkingen die specifiek zijn voor de conventionele computerwereld, of erger nog... het toppunt ervan:
— een gesloten architectuur, met verplicht en ingewikkeld administratiebeheer vergeleken met OS9. Of plotseling werd elke gebruiker potentieel "oneerlijk", omdat ze nu tot in de kern van het systeem werden "getrackt", bij hun kleinste acties...
– wat de facto neerkwam op een identificatie van elke gebruiker: zonde om dit op te leggen aan het meest “libertaire” IT-bedrijf in de IT-wereld.
— in dezelfde wind van drift, de verdwijning van de briljante "streaming"-functie van iTunes 4.0 (ik bedoel de software) die terecht toebehoorde aan de "Mac"-licentiehouders (het principe zelf van YouTube(!) , maar met de potentie van peer2peer) en dat van hen werd afgenomen zonder dat hun mening of toestemming werd gevraagd - zogenaamd vanwege auteursrechtkwesties - ... maar vooral op het altaar van de winst: de lancering van het online downloadplatform "iTunes", dat waarschijnlijk incompatibel is geworden met deze functie... Dit was een belangrijk keerpunt, waarbij Apple ervoor koos om zijn belangen VOOR die van zijn klanten te stellen. Belangrijk keerpunt...)
- en zodat de Mac, die toen een machine was die toegang gaf tot alles, plotseling een bug werd, met veel gezeur en valkuilen... Je zult me ​​vertellen dat alles wat al beschikbaar was door Unix zelf, maar dat hebben we niettemin Veel van de functionaliteiten zijn niet gebruikt in het belang van de gebruikers (behalve in de vorm natuurlijk, aangezien de grafische interface behouden was gebleven).
— keuzes die de machine voor u maakt, zonder u te vragen of u ermee akkoord gaat, of u de mogelijkheid te geven om te kiezen of “anders te doen”.
– en last but not least: Unix, dat de gebruikssnelheid moest vertienvoudigen, is volledig ingeperkt. We hadden een explosie van prestaties moeten zien op de machines van die tijd. Wat Apple in staat had moeten stellen om bij Motorola te blijven, dankzij de "tweede wind" die dit besturingssysteem mogelijk maakt (degenen die onder Wintel zaten en naar Linux overstapten, zullen begrijpen wat ik bedoel...). En dat was de druppel... Dus ja, ik ben al een tijdje wees. Trouwens, iPhones en andere iPads zijn in hun kern niet veel opener dan OSX... maar je kunt het nauwelijks zien... Het feit dat je je mobiele telefoon niet zo vrij kunt gebruiken als 'een extern apparaat (zoals een stomme USB-sleutel, maakt dit mogelijk) waarnaar we elk document op een transparante en ongedwongen manier native hadden kunnen downloaden of verzenden, blijft altijd in mijn keel hangen, evenals de beperkingen van het kopiëren en delen van muziek tussen iPad/iPhone/iPod-bezitters, die werden gedwongen beperkt te worden in hun bewegingen... Apple beschouwde ons van de ene op de andere dag als "helemaal oneerlijk", en daarom dat 'we onszelf in onze vrijheid moesten beperken door obstakels: in_ad_mi_ssi_ble...!

Kortom, afgezien van het briljante aspect van de interface, heb ik altijd het gevoel gehad dat we op de een of andere manier tot een besluit waren gekomen door de filosofie van de machine te veranderen! De lijst met anekdotes zou lang zijn, het resultaat is dat Mac OSX ergens een soort "Canada Dry" besturingssysteem is geworden van het Mac OS dat eraan voorafging... Misschien zijn dit de redenen die het feit hebben dat "de Mac" dat was lange tijd op de grens van de...rode cijfers...

Maar wiens schuld is het? Voor gevangen gebruikers? Verlies je het enthousiasme om een ​​“Mac-evangelist” te worden? Aan de wetten van de markt? In de race om kracht en snelheid? Vele andere obstakels die noodzakelijk zijn geworden door de "deus machina-marketing", waardoor de "noodzaak om de producten te verkopen", door middel van bekwame technieken, boven het belang van de consument gaat... Misschien een beetje van dit alles tegelijk ...

Dit brengt mij ertoe om te praten over de redenen voor zijn kanker?! Ik heb me vaak afgevraagd of Steve niet van binnenuit was weggevreten door de diametraal tegenovergestelde tegenstrijdigheden waarmee hij te maken kreeg:
een voortdurende strijd tussen zijn ideaal als onderzoeker en de wet van de markt? Wat ze ook waren, dit waren de redenen die wonnen.
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79126
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 10974




par Christophe » 07/10/11, 10:32

CV van Steve Jobs in 3D en in 2min: http://www.youtube.com/watch?v=LJSFFpDuGZU

Het zal sommige fans misschien niet bevallen...

ps: een speciale Mac iPhone, iPad, iPod autonomie-extender zonnelader
Dernière édition par Christophe de 05 / 03 / 12, 12: 12, 1 keer bewerkt.
0 x
Avatar de l'utilisateur
renaud67
Ik postte 500 berichten!
Ik postte 500 berichten!
berichten: 638
Inschrijving: 26/12/05, 11:44
Plaats: Marseille
x 8




par renaud67 » 17/10/11, 16:54

Een echt computergenie is dood...
Dennis Ritchie, het andere genie dat in oktober 2011 stierf... :?

http://www.lepoint.fr/high-tech-interne ... 493_47.php
0 x
De absurditeiten van gisteren zijn de waarheden van vandaag en morgen banaliteiten.
(Alessandro Marandotti)
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685




par Did67 » 17/10/11, 18:00

Kom op, twee of drie woorden doen me jeuken:

1) Jobs is niet zo'n 'computergenie': hij ontwierp voortreffelijk dingen die soms door anderen waren uitgevonden (de eerste pc was geen appel, maar de Franse Bull Micral! Lelijk als een pou! Maar dat werkte). Het lijkt mij dat er vroeger ook pads waren... De muis, oké, komt van Mac...

Tussen al deze lelijke en sluimerende uitvindingen ontdekte hij de uitvindingen die 'verhandelbaar' contant geld waren (ik noem het liever een 'genie van de sociologie' - die nerds op 1 km afstand opsnoof).

En toen organiseerde hij de sekte als een sekte (wie herinnert zich de cultus van geheimhouding, de organisatie van geruchten, gevolgd door de grote massa van het lanceren van een nieuw product? Het werd een beetje verbannen, ook al blijft de grote massa bestaan...) . Ik noem dat een goeroe.

Hoe dan ook, ik herinner me het ontwerp... En dat is geen kleinigheid.

2) Hij was, volgens wat ik las, een hardnekkige baas... of het uiterlijk van een achterlijke hippie...

3) Niemand praat over verhuizing naar China, en dus over mondialisering. De winsten van Apple en de beurswaarde ervan zijn hier ook mee verbonden...

Het lijkt mij dat Jobs ook hier hardnekkig was...

4) Wie zal het hebben over verslaving aan Apple-objecten? Ik moet bekennen dat ik het ontwerp van een Airbook "bewondeer". Maar ik weiger ervoor te betalen...


Zeker, toen we hem begraven, was de laatste dronkaard zo'n "gevoelige man, die zoveel vrienden had" - dronkaards in de kroeg... De slechte vader/slechte echtgenoot is zo'n "drukke man...".

Dus RIP (rust in vrede), Jobs.

Maar laten we afgoderij een beetje oubollig vermijden...
0 x
dedeleco
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9211
Inschrijving: 16/01/10, 01:19
x 10




par dedeleco » 17/10/11, 19:42

Ik ben het volledig eens met Did67, Jobs heeft goed “ontworpen” door de creaties van weinig bekende computergenieën te gebruiken en samen te brengen!!!

De echte creativiteit zat in het PARC-project

http://en.wikipedia.org/wiki/PARC_%28company%29
http://fr.wikipedia.org/wiki/Xerox_PARC
Opgericht in juli 1970 door Jack Goldman en Bob Taylor. Het laboratorium bestond aanvankelijk uit teams van Berkeley Computer Corporation en studenten en collega's van Douglas Engelbart.

Hun onderzoek zal aan de basis liggen van grafische interfaceconcepten, zoals iconen of WYSIWYG, die door Apple gepopulariseerd zijn met de Macintosh en vervolgens gebruikt worden in alle algemene publieke besturingssystemen. In tegenstelling tot de legende werd de muis niet uitgevonden bij PARC, maar bijna tien jaar eerder bij het Stanford Research Institute door Douglas Engelbart.

Alan Kay, een van de pioniers van alles wat tegenwoordig in een computer te vinden is (objectgeoriënteerd programmeren, Arpanet, 3D-beeld, grafische omgeving, WYSIWYG, laserprinten, Ethernet-netwerkprotocol) werkte eraan, net als Gregor Kiczales die aspectgeoriënteerde software ontwikkelde. programmeren daar.

PARC ontwikkelde de eerste computers met een grafische interface, de Dorado - Xerox 1132 -, een Lisp-machine bedoeld voor onderzoekers, daarna de Alto, die niet op de markt kwam.

De ideeën van PARC-onderzoekers begin jaren zeventig werden aanzienlijk beïnvloed door het baanbrekende werk van Joseph Carl Robnett Licklider, directeur van ARPA in 1970 en auteur van de artikelen Man Computer Symbiosis en Man Computer Partnership.

Xerox PARC is de uitvinder en incubator geweest van veel elementen van het moderne computergebruik op de hedendaagse kantoorwerkplek:
Laserprinters,
Computergegenereerde bitmapafbeeldingen
De grafische gebruikersinterface, met vensters en pictogrammen, bediend met een muis
De WYSIWYG-teksteditor
InterPress, een resolutie-onafhankelijke grafische paginabeschrijvingstaal en de voorloper van PostScript
Ethernet als lokaal computernetwerk
Volledig vormgegeven objectgeoriënteerd programmeren in de programmeertaal Smalltalk en geïntegreerde ontwikkelomgeving.

Dernière édition par dedeleco de 17 / 10 / 11, 20: 58, 1 keer bewerkt.
0 x
Avatar de l'utilisateur
nlc
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2751
Inschrijving: 10/11/05, 14:39
Plaats: Nantes




par nlc » 17/10/11, 20:56

Ik keur Did67 ook goed ^^
0 x
Avatar de l'utilisateur
Obamot
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 28725
Inschrijving: 22/08/09, 22:38
Plaats: regio genevesis
x 5538




par Obamot » 18/10/11, 00:03

Did67 schreef:... De muis, oké, komt van Mac ...

...Zelfs niet, het komt uit de laboratoria van Xerox. Oké... ze hadden het niet op de markt gebracht, maar toch...

Voor de rest zijn we het blijkbaar allemaal eens ;)
0 x

Terug naar "Elektriciteit, elektronica en IT Hi-Tech, Internet, Dood, verlichting, materialen en nieuwe"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 179-gasten