Mijn audiofiele installatie, Hi Fi, vintage

Hi-tech elektronische en computerapparatuur en internet. Beter gebruik van elektriciteit, te helpen met het werk en de specificaties, apparatuur selectie. Presentaties armaturen en plannen. Golven en elektromagnetische vervuiling.
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79323
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11044




par Christophe » 02/07/12, 13:01

Niet eens bang!!!
0 x
Avatar de l'utilisateur
olifant
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6646
Inschrijving: 28/07/06, 21:25
Plaats: Charleroi, centrum van de wereld ....
x 7




par olifant » 02/07/12, 14:11

Christopher zei:

En de geluidsoverlast voor uw buren die niet noodzakelijk uw muzieksmaak delen? Huh huh?


Het is precies het tegenovergestelde. Als mijn dochter thuis een klassiek gitaar- of aartsluitenconcert geeft, ben ik het die de buurvrouw uitnodigt, zodat we haar tv niet kunnen horen! : Mrgreen:

Oké, laten we beginnen

De Pioneer PL51 uit 1974, een van de eerste 2 Direct Drive-modellen van het merk:

Beeld

Van onder naar boven:

Een DUAL CV 1462 "pseudoklasse A" 2 X 70 W uit de jaren 80, 40 euro betaald op e-bay : Mrgreen:

Een veelzijdige JVC-speler (om gebrande cd's te lezen)

Een "geknepen" Philips 723 CD

Een Yamaha-tuner

Beeld

en mijn trots, uiterst zeldzame HRC DK4

Beeld

ze hebben een verhaal:

In 1979 ging ik naar het geluidsfestival in Parijs met de missie "om te kijken of er niet een klein Frans merk was om te importeren", omdat Elipson en Cabasse veel te duur waren.

Bij HRC was het liefde op het eerste gezicht. Ik neem taal mee met mensen, niemand importeert in België, ik zeg tegen hen: "Oké, ik stuur je morgen mijn baas". Toen ik 's avonds thuiskwam, belde ik Jean Lou en zei tegen hem: "Word niet moe: ga direct naar HRC!". De volgende avond keerde hij terug met de exclusiviteit voor België.
De man die met een vrachtwagen de HP ging halen was zo dom, hij wilde niet bij de grens wachten en we moesten de eerste vrachtwagen "in het zwart" weggooien

De DK4's waren destijds het topmodel van het merk. Ik had het niet kunnen betalen: 2 maanden salaris.

Ik ging deze zoeken in Normandië en kreeg ze heel goedkoop, omdat een van de 2 filters ontbrak, die ik opnieuw heb gemaakt.
De tweeters waren dichtgeslagen, maar gelukkig was ik de enige ter wereld die dat op voorraad had!

Deze luidsprekers werden destijds enthousiast ontvangen door de Revue du Son

Niet erg krachtig (50 Watt RMS), 89 dB/W, maar meer dan genoeg voor mijn woonkamer...en mijn buren.

Het medium en de tweeter zijn van zijde, het magnetische circuit baadt in "ferrofluid"

Eén van de weinige luidsprekers waarbij je begrijpt wat operazangers zingen!

Ik heb ook een paar DK-2's in mijn kelder.

Het bedrijf HRC sloot zijn deuren tussen 1982 en 1984
0 x
olifant Supreme Ere éconologue PCQ ..... Ik ben te voorzichtig, niet rijk genoeg en te lui om bespaart de CO2! http://www.caroloo.be
Avatar de l'utilisateur
sherkanner
Éconologue goed!
Éconologue goed!
berichten: 386
Inschrijving: 18/02/10, 15:47
Plaats: Oostenrijk
x 1




par sherkanner » 02/07/12, 14:32

Nou, ik ga het onderwerp aanwakkeren, met hetzelfde eeuwige debat ^^

Ik luisterde naar hifi-luidsprekers en vervolgens naar monitoren.
Voor dezelfde prijs als de complete voorversterker, versterker, luidsprekerketen krijg ik monitorluidsprekers en geluidskaarten met een onvergelijkbare geluidskwaliteit.
Nu is het geluid bij de monitoren neutraal, heel neutraal, en dat is precies waar ik naar op zoek was. Ik wilde niet de kleuringen hebben die we hebben bij HI-FI-luidsprekers. Mijn luisterveld verbiedt het. Nu kan deze neutraliteit gezien worden als een gebrek aan expressie. Maar één ding is zeker: de slechte opnames zullen niet meer worden beluisterd omdat de fouten gemakkelijk waarneembaar zijn.

Toegegeven, de kleurstelling van buizenversterkers maakt het luisteren naar jazz magisch, maar het werkt niet, maar dan helemaal niet op metal, anders wordt het zwaar en onnauwkeurig op klassiek.

Ik heb geïnvesteerd in Adam S3X-V, en ik heb er helemaal geen spijt van. Jazz, klassiek, metal, variatie, zelfs in de thuisbioscoop, alles gaat heel goed zonder grote gebreken (de bas mist een beetje basis bij de HC, maar de impact is er wel).
Ik luister vooral naar symfonische metal en het is een genot. Het is metal, dus grote drums, gitaarriffs, en het is symfonisch omdat het viool, cello, refrein en sopraanstem is. Ik had absoluut 3-weg nodig om dit allemaal correct te herstellen.

En dan is het grote voordeel dat alle details aanwezig zijn, ongeacht het luisterniveau, wat ik niet vond op de hifi-luidsprekers die ik had geprobeerd, zodra ik het geluid zachter zette, verdwenen de details uit een klap. Interessant om 's avonds op laag volume te luisteren.

Dus zeker, het is helemaal niet WAF-compatibel, het is verschrikkelijk lelijk, maar het is de beste prijs-kwaliteitverhouding die ik heb gevonden, voor wat ik zocht. Het zal niet voor iedereen geschikt zijn, maar ik denk dat het zeker een bezoek waard is.

Luisteren op 3m is mogelijk, deze zijn middenveld, en vullen een woonkamer van 30m² zeer goed (zie meer)
Het zijn bibliotheken, maar ze hebben alles van een geweldige ^^
Het kost 2 euro per spreker, en omdat er twee nodig zijn, gaat het snel omhoog

Beeld

S3XV
Actieve 3-weg basreflexmonitor
Woofer(s): 1
- Chassisdiameter: 228 mm / 9"
- Diameter spreekspoel: 50 mm / 2"
- Kegelmaterialen: HexaCone
Middentonermotor: 1 - Chassisdiameter: 116 mm / 4,5"
- Diameter spreekspoel: 25 mm / 1"
- Kegelmaterialen: HexaCone
X-ART-tweeter: 1
- Diafragmaoppervlak: 24,2 cm² / 3,5"
- Equivalente koepeldiameter: 5,6 cm / 2,2"
- Luchtversnellingsverhouding: 4:1
- Diafragmagewicht: 0,17 g
Ingebouwde versterkers*: 3
- Basversterking (1/2)*: 250 watt / 350 watt
- Middentonenversterking (1/2)*: 250 watt / 350 watt
- Versterking van de hoge tonen (1/2)*: 50 watt / 100 watt
Controlepaneel :
- Grove ingangsgevoeligheidsaanpassing: van -20 tot +8 dB (in stappen van 4 dB)
- Nauwkeurige aanpassing van de ingangsgevoeligheid: van -1,5 tot +2 dB (in stappen van 0,5 dB)
- Filteraanpassing bij 80 Hz: van -0 tot +6 dB (in stappen van 1 dB)
- Aanpassing van het shelvingfilter > 6 kHz: ±4 dB (in stappen van 1 dB)
- Aanpassing van het shelvingfilter < 150 Hz: ±4 dB (in stappen van 1 dB)
- Tweeterniveau-aanpassing: ±2 dB (in stappen van 0,5 dB)
Belangrijkste kenmerken:
- Frequentierespons (±3dB): 32 Hz - 50 kHz
- THD (totale harmonische vervorming) > 80 Hz: 0,6%
- Maximale geluidsdruk: 114 dB
- Maximale piekdruk: 124 dB
- Filterafsnijfrequenties: 350 / 2800 Hz
- Analoge audio-ingangen: XLR
- Digitale audio-ingangen (optioneel): AES/EBU (XLR) + SPDIF (RCA)
- Ingangsimpedantie: 10 kohm
- Gewicht: 15,4 kg / 34 lbs.
- Magnetische afscherming: optioneel
- Hoogte x breedte x diepte: 485 x 281 x 295 mm (19,4 x 11,2 x 11,8 inch)

*1 = continu vermogen IEC 265-8-Wrms / 10 min.
*2 = nominaal vermogen IEC 265-8 = piekvermogen 5 µsec.
0 x
Wanneer we werken, moeten we altijd geven 100%: 12% op maandag; 25% dinsdag; 32% woensdag; 23% op donderdag; en 8% op vrijdag
Avatar de l'utilisateur
Obamot
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 28725
Inschrijving: 22/08/09, 22:38
Plaats: regio genevesis
x 5538




par Obamot » 02/07/12, 16:34

Het belangrijkste is dat we onze apparatuur leuk vinden... : Cheesy:

Ja, het is een goede oplossing, ik gebruik een Lynx TWO-geluidskaart (dezelfde die we in de studio hadden...)

Beeld

Voordien ‘geloofden’ we dat we goede uitrusting hadden. Zodra we het hadden, begrepen we eerst niet echt wat er met ons gebeurde... ( : Mrgreen: ) Vervolgens konden we op deze basis eindelijk de rest van het audiomateriaal testen (het was een soort sport...)

En ik moet zeggen dat de Tannoys ons nooit in de steek hebben gelaten (met hun dubbele concentrische driver). Waarschijnlijk het enige systeem ter wereld met een perfecte fase-uitlijning, omdat het "fysiek" is dat de tweeter precies gecentreerd is in de bas-middentonen zelf:

Beeld

Ik denk dat we niet verder kunnen gaan in perfectie. Want waar het om gaat is dat de harmonische vervorming van de bas niet migreert naar de hoge tonen...:

Tannoy-vervorming met laag vermogen
1% 3.23V__2e harmonische__3e harmonische
250 Hz ____0.70%________ 0.17%
1 kHz_____ 0.08%________ 0.26%
10 kHz ____0.41%________ 0.10%

Tannoy-vervorming bij 10% van het maximale vermogen
10% PW___2e harmonische___3e harmonische
250 Hz ____2.85%_______0.52%
1 kHz_____ 0.56%________0.31%
10 kHz ____1.24%_______0.15%

We zien hoe verrassend het is om te zien dat het vanaf de 3e harmonische daalt: verbazingwekkend!

Beeld

En ik kan je verzekeren dat je er absoluut ALLES mee kunt luisteren. Ze deinzen niet terug. Het is WYRIWYG-audio (om Apple te parafraseren: Wat u reproduceert, is wat u krijgt)

Bovendien zien we in de column van Elephant de gespreide uitlijning van de luidsprekers om de fase zo goed mogelijk te respecteren (wat altijd een compromis is als de tweeter niet in het midden van het laag-midden staat)

De Lynx TWO-geluidskaart is waarschijnlijk de “Rolls” van amha-geluidskaarten:
* 200 kHz samplefrequentie / 100 kHz analoge bandbreedte (ondersteund door alle stuurprogramma's)
* +4dBu of -10dBV lijnniveaus selecteerbaar per kanaalpaar
* 24-bit AES3 of S/PDIF I/O met volledige status- en subcode-ondersteuning
* Er kunnen maximaal 8 Lynx TWO's op één Windows-computer worden geïnstalleerd; maximaal drie op Macintosh-computers
* Sample rate-conversie op digitale ingang
* Niet-audio digitale I/O-ondersteuning voor Dolby Digital® en HDCD
* 32-kanaals / 32-bit digitale mixer met 16 sub-uitgangen
* Meerdere dither-algoritmen per kanaal
* SMPTE-tijdcodelezer en generator met MTC-conversie
* Samengestelde video-genlock
* Word, 256 Word, 13.5 MHz of 27 MHz kloksynchronisatie
* Extreem jitter-afstembare sampleklokgenerator
* Speciale diagnostische hardware voor klokfrequentie
* Routing en synchronisatie van audiogegevens op meerdere borden
* Twee LStream™-poorten ondersteunen maximaal 16 extra I/O-kanalen
* Compatibel met LStream-modules voor ADAT- en AES/EBU-standaarden
* Zero-wait-status, 16-kanaals DMA-engine met verstrooiing
* RoHS-conformiteit
* Optionele LStream-uitbreidingsmodules: LS-ADAT en LS-AES
* Interfaces met Aurora-converters via LynxTWO/Aurora Interface Kit
* Wordt geleverd met audio- en synchronisatie-breakout-kabels, SPDIF-adapterkabels, cd-rom met handleiding, alle stuurprogramma's en voorbeeldsoftware

http://www.lynxstudio.com/product_detail.asp?i=12
0 x
Avatar de l'utilisateur
Obamot
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 28725
Inschrijving: 22/08/09, 22:38
Plaats: regio genevesis
x 5538




par Obamot » 02/07/12, 16:44

elephant schreef:De Pioneer PL51 uit 1974, een van de eerste 2 Direct Drive-modellen van het merk:


Waarschijnlijk ongeëvenaard tot nu toe met de Technics SL-12xx (en andere gelicentieerde directe schijven).

Alle andere audiofiele draaitafels buigen zich naar deze amha...

Een kleine voorkeur voor de Technics anti-vibratie schaal en arm:

Beeld

geïnspireerd door de MKB-tak, maar het is chirurgisch : Cheesy: : Mrgreen:

De kieskeurige exemplaren vervingen de standaardarm door een echt EMS, maar was het echt zo nuttig?
0 x
Avatar de l'utilisateur
sherkanner
Éconologue goed!
Éconologue goed!
berichten: 386
Inschrijving: 18/02/10, 15:47
Plaats: Oostenrijk
x 1




par sherkanner » 02/07/12, 17:14

De lynx twee valt buiten het budget.
Ik heb genoegen genomen met een RME Audio Hammerfall DSP HDSP
0 x
Wanneer we werken, moeten we altijd geven 100%: 12% op maandag; 25% dinsdag; 32% woensdag; 23% op donderdag; en 8% op vrijdag
Avatar de l'utilisateur
Obamot
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 28725
Inschrijving: 22/08/09, 22:38
Plaats: regio genevesis
x 5538




par Obamot » 02/07/12, 17:20

Ah ja, RME is ook een bal... 8)

Maar het allerbelangrijkste is de kwaliteit van de kabels...
En scheid ze van elkaar (vooral netkabels... modem... ethernet...)

Tenslotte telt elk detail... : Lol:
0 x
Alain G
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 3044
Inschrijving: 03/10/08, 04:24
x 3




par Alain G » 02/07/12, 18:28

De Pioneers en Technics zijn geen draaitafels!!
:schok:


Oké, ik ben weg!


Ik gebruik oude, licht gewijzigde IMF Reference Standard Professional Monitor Mark IV-luidsprekers met mijn frequentiegenerator en decibelmeter.
http://www.imf-electronics.com/Home/imf ... akers/rspm

Mijn Adcom-versterker is een hypergemodificeerde GFA-535II met 6 uitgangstransistoren in plaats van 4, 4 x 6uf condo en 800 x 4uf 75 volt mallory toegevoegd, bijna geëlimineerde feedbacklus die in 000 ohm kan werken, het klinkt als een hit.

http://s3.hubimg.com/u/2271226_f1024.jpg

De voorversterker is de GTP-500II, ook aangepast op de voeding en werkt (nog steeds) op 80 volt voeding.

http://kenrockwell.com/audio/adcom/imag ... 0-1600.jpg

Laserdraaitafel ook aangepast maar heeft de muziek van mijn dochter niet overleefd en moet gerepareerd worden.

http://vintage-audio-laser.com/liste_da ... cd575.html


Luidsprekerdraden zijn ook erg $$$ > 730$ cnd


Momenteel is dit Adcom-systeem niet functioneel omdat ik mijn audio-videokast aan het reorganiseren ben om de home theatre 7.1 8-luidspreker te ontvangen en al dit systeem al waarop de pc is aangesloten, naast de satelliet, kabel, antenne terrestrisch, X- Doos en Wii.

: Cheesy:
0 x
Stepping achter kan soms vriendschap versterken.
Kritiek is goed als toegevoegd aan een compliment.
Alain
Avatar de l'utilisateur
Obamot
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 28725
Inschrijving: 22/08/09, 22:38
Plaats: regio genevesis
x 5538




par Obamot » 02/07/12, 19:13

: Cheesy: De Technics SL-1200 niet"audiofielen”? Sorry dat ik het je vertel, maar JA, dat zijn ze.

Matsushita had eind jaren zeventig zijn beste ingenieurs ingezet en miljoenen uitgegeven om de originele kern van deze draaitafel te ontwikkelen.

Je weet het misschien niet, maar veel van je favoriete platen zijn gemaakt met behulp van een masteringmachine die op dezelfde engine is gebaseerd [genaamd Technics SP-02].

Beeld

Sinds 2002 hebben alle nieuwe (MKV) standaard al audiofiele kabels, en de rest volgt. (Oude exemplaren kunnen worden geüpgraded)

Dit is waarom (lees dit allemaal en we zullen erover praten...):

Het directe aandrijfsysteem:
http://kabusa.com/1200agon.htm

De arm:
http://kabusa.com/1200agon3.htm

Maatwerk:
http://kabusa.com/1200agon4.htm

Mythen over de Technics SL-12xx
http://kabusa.com/myth12.htm

Bronnen, druk op:
http://kabusa.com/frameset.htm?/1200rvw1.htm

Het zijn audiofielen en professionals door en door. Puntenbalk.
Dernière édition par Obamot de 02 / 07 / 12, 19: 35, 1 keer bewerkt.
0 x
Avatar de l'utilisateur
olifant
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6646
Inschrijving: 28/07/06, 21:25
Plaats: Charleroi, centrum van de wereld ....
x 7




par olifant » 02/07/12, 19:34

Obamot zei:

de Tannoys hebben ons nooit in de steek gelaten (met hun dubbele concentrische driver). Waarschijnlijk het enige systeem ter wereld met een perfecte fase-uitlijning, omdat het "fysiek" is dat de tweeter precies gecentreerd is in de bas-middentonen zelf:


Wij hopen het....tegen de prijs die het kost! Cabasse heeft ook een model uitgebracht..... absoluut onbetaalbaar!

Ik heb ook in mijn kelder (ik gebruik hem voor heel speciale PA-toepassingen) een paar DALI in Appolito-indeling, dwz een tweestemmig waarbij het tweetermedium precies tussen de twee woofermediums zit. Het stereobeeld is zeer bevredigend. Chique en goedkoop!
0 x
olifant Supreme Ere éconologue PCQ ..... Ik ben te voorzichtig, niet rijk genoeg en te lui om bespaart de CO2! http://www.caroloo.be

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "Elektriciteit, elektronica en IT Hi-Tech, Internet, Dood, verlichting, materialen en nieuwe"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : HeleneMH en 258 gasten