ANSES: LED's en de risico's verbonden aan hun gebruik

Hi-tech elektronische en computerapparatuur en internet. Beter gebruik van elektriciteit, te helpen met het werk en de specificaties, apparatuur selectie. Presentaties armaturen en plannen. Golven en elektromagnetische vervuiling.
Avatar de l'utilisateur
Zorglub
Ik postte 500 berichten!
Ik postte 500 berichten!
berichten: 501
Inschrijving: 24/11/09, 10:12

ANSES: LED's en de risico's verbonden aan hun gebruik




par Zorglub » 28/10/10, 10:46

ANSES (Nationaal Agentschap voor Voedsel-, Milieu- en Arbeidsveiligheid) heeft de eerste beoordeling uitgevoerd van de gevaren van deze lampen, die steeds vaker worden gebruikt vanwege hun lage elektriciteitsverbruik en hun zeer lange levensduur, superieur aan andere systemen.

“In slechts een paar maanden tijd is het aantal LED-lampen dat verkrijgbaar is in supermarkten dramatisch vermenigvuldigd”, vertelde Dominique Gombert, directeur risicobeoordeling bij Anses, aan AFP.

Om wit licht te verkrijgen, wordt een blauwe diode, die overeenkomt met straling met een korte golflengte die dichtbij ultraviolet ligt, gekoppeld aan een gele fosfor. Het is “de eenvoudigste en goedkoopste technologie”, die daarom “in 90% van de gevallen” wordt gebruikt, aldus de heer Gombert.

LED-verlichting levert risico's op voor de ogen

Dit blauwe licht brengt echter met name risico's met zich mee voor het netvlies, dat gevoeliger is voor violetblauw licht, omdat de verschillende pigmenten die in de cellen aanwezig zijn een reactie kunnen veroorzaken die laesies veroorzaakt door oxidatieve stress.
Dit fotochemische risico "is doorgaans het gevolg van blootstelling aan lage intensiteit die gedurende lange perioden wordt herhaald", aldus het bureau.

Kinderen “zijn bijzonder gevoelig voor dit risico, in de mate dat hun lens zich blijft ontwikkelen en zijn effectieve rol als lichtfilter niet kan vervullen”, zegt ANSES.
Dit blauwe licht heeft ook "verzwarende" effecten op een veel voorkomende pathologie met de leeftijd, leeftijdsgebonden maculaire degeneratie (AMD) en bij mensen die gevoelig zijn voor licht als gevolg van huidaandoeningen of medicamenteuze behandelingen. Chronisch alcoholisme is ook een risico.

Een ander probleem: de luminantie van LED's, of de hoeveelheid uitgestraald licht per oppervlakte-eenheid, is hoog vanwege de punctuele aard van het emitterende oppervlak. “Deze nieuwe verlichting kan leiden tot +intensiteiten van licht+ die tot 1000 keer hoger zijn dan bij conventionele verlichting, waardoor er een risico op verblinding ontstaat”, aldus het bureau.

Het bureau beoordeelde de risico's van negen soorten diodes die op de markt verkrijgbaar zijn, volgens de bestaande norm voor andere verlichting. Op een schaal van 0 tot 3 (hoog risico), het ontdekte dat de meerderheid geen risico liep of een laag risico liep, maar dat drie diodes een risico van niveau 2 (matig risico) vormden, met een blootstellingsduurlimiet van op zijn best enkele tientallen seconden.

De komende jaren zullen “steeds meer LED’s verschijnen in risicogroep 2”, schat het agentschap.
Bepaalde beroepen lopen bijzonder gevaar, zoals lichtontwerpers, figuranten en technici bij toneelshows, chirurgen of tandartsen (en hun patiënten) en professionals in de fototherapie.

In de nabije toekomst beveelt ANSES aan om "lichtbronnen (...) die rijk zijn aan blauwe kleuren te vermijden op plaatsen waar kinderen komen", zoals kraamafdelingen, kinderdagverblijven of scholen, of in voorwerpen die ze gebruiken. Pas ook op voor autokoplampen!
Voor het grote publiek, dat risicovolle LED's niet van andere kan onderscheiden, vraagt ​​ANSES fabrikanten om snel etikettering uit te voeren en alleen LED's met een lagere intensiteit en zonder risico's op de markt te brengen.


Artikel gepubliceerd in diverse dagbladen
0 x
elke ochtend je naakt uitzien in een grote ijs na 3 minuten zult u zien dat uw huis en uw slechtste foto ......
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79287
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11024




par Christophe » 28/10/10, 11:02

1) Wat is de bron van het artikel?

2) Wat we uit het artikel moeten onthouden, is dit denk ik:

het ontdekte dat de meerderheid geen risico liep of een laag risico liep, maar dat drie diodes een risico van niveau 2 (matig risico) vormden, met een blootstellingsduurlimiet van op zijn best enkele tientallen seconden.

De komende jaren zullen “steeds meer LED’s verschijnen in risicogroep 2”, schat het agentschap.
Bepaalde beroepen lopen bijzonder gevaar, zoals lichtontwerpers, figuranten en technici bij toneelshows, chirurgen of tandartsen (en hun patiënten) en professionals in de fototherapie.


3) Alle fabrikanten geven aan dat je niet rechtstreeks in de LED's moet kijken, vooral niet in de witte LED's (die altijd een beetje blauwachtig zijn).

Ik denk dat het risico bij zogenaamde "warme kleur" omgevings-LED's, die sterk lijken op halogeenlampen, sterk beperkt is, zo niet nul, het artikel spreekt wel over witte LED-lampen. Maar welke licht op met witlicht-LED's? Enkele mensen...

Nu zal dit nieuws ongetwijfeld keer op keer worden opgepakt door enkele fanatici van gloeilampverlichting (de meesten van hen zijn gewoon goedkope schaatsers die geen € 10 tot € 20 in een lamp willen stoppen en die niet begrijpen dat het gedurende de levensduur ervan is veel interessanter dan gloeilampen).

Precies zoals de fisaco over de zogenaamd gevaarlijke elektromagnetische golven op compacte fluorescentielampen...Ik wacht nog steeds op een onderzoek over neonlichten/TL-buizen die we al 100 jaar gebruiken en die precies hetzelfde principe hebben als compacte fluorescentielampen. ..

Het verschil is dat de LED-informatie afkomstig is van een officiële instantie en niet van een vereniging waarvan de werkwijze lijkt op een pseudo-sekte...

Maar net als mensen, die laagopgeleid zijn (en niet meer weten hoe ze de zaken serieus moeten analyseren...) zijn journalisten de eersten die het zien met destijging van de CSPE), nou, de samensmelting van LED-verlichting = het gevaar zal zich verspreiden... vooral op internet.

Vertel ons hier hoe u aan de informatie bent gekomen :) Het zou mij niet verbazen als het via e-mail zou gebeuren...


En ik vrees dat dit nieuws veel schade zal toebrengen aan een LED-markt die net volwassen is geworden op het gebied van kwaliteit en prijs, waardoor deze echt kan concurreren met compacte fluorescentielampen en halogenen. Zie het onderwerp over SMD: https://www.econologie.com/forums/test-essai ... 10087.html

Is het een simpel toeval zoals twee jaar geleden, ten tijde van het progressieve verbod op gloeilampen, nou, ik zou geen antwoord geven... : Mrgreen:

4) Ik zal kijken of er een officieel rapport hierover wordt gepubliceerd.
0 x
aerialcastor
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 865
Inschrijving: 10/05/09, 16:39
x 21




par aerialcastor » 28/10/10, 11:07

Op het eerste gezicht:
Nog een truc om mensen machteloos te maken en domme regels op te leggen.
Ik heb het gevoel dat je een erkende professional moet inschakelen om een ​​lamp te vervangen.

Ook ik ben verdacht

Ik heb niet te diep gegraven, want het irriteert me nu al. Maar als EDF een van de experts was, zou het mij niet eens verbazen. En ja, het energieverbruik voor verlichting delen door 10 zal hen misschien niet zo bevallen. Het beroemde ‘energie is onze toekomst, laten we het redden’ lijkt meer op ‘energie is ons levensonderhoud, laten we het gebruik ervan afdwingen’

Het betreffende rapport hier
Met andere expertise hier onderaan de pagina
In het "rapport" (een rapport zonder nummer, zonder link, is het toch een rapport) wordt alleen gesproken over LED's met een blauwe component, die in ieder geval een zeer onaangename verlichting hebben (een beetje zoals sommige neonlichten) en een catastrofale kleurweergave, wat betekent dat niemand ze gebruikt.
0 x
Sparen een boom, eet een bever.
Het heeft geen zin om te slagen in het leven, wat er nodig is om zijn dood te missen.
Avatar de l'utilisateur
Zorglub
Ik postte 500 berichten!
Ik postte 500 berichten!
berichten: 501
Inschrijving: 24/11/09, 10:12




par Zorglub » 28/10/10, 11:11

Wat mij persoonlijk interesseert, is het kennen van de echte risico's voordat ik mezelf uitrust, omdat mijn vrouw AMD-problemen heeft en twee operaties heeft ondergaan
Het is duidelijk dat tegenstanders de onwetendheid van kopers kunnen gebruiken om hen van de markt af te houden. maar in mijn specifieke geval moet ik erachter komen
0 x
elke ochtend je naakt uitzien in een grote ijs na 3 minuten zult u zien dat uw huis en uw slechtste foto ......
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79287
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11024




par Christophe » 28/10/10, 11:13

Rah, je hebt me net ingehaald, ik wilde mijn onderwerp bewerken om de link te plaatsen : Mrgreen:

(nou ja, het staat op Afsset, bekend toen ANSES een bureau was dat ik niet kende)

Dit is wat u uit deze link moet halen: http://www.afsset.fr/index.php?pageid=2248&parentid=523

De risico's die als het meest zorgwekkend worden aangemerkt, zowel door de ernst van de bijbehorende gevaren als door de waarschijnlijkheid van optreden in de context van wijdverbreid gebruik van LED's, zijn gerelateerd aan de fotochemische effecten van blauw licht en de verblinding. Ze resulteren in:

de spectrale onbalans van LED's (hoog aandeel blauw licht in witte LED's);

zeer hoge luminanties5 van LED's (hoge oppervlaktedichtheid van de lichtintensiteit die door deze zeer kleine bronnen wordt uitgezonden).

Risico verbonden aan blauw licht:

Het risico op een fotochemisch effect is geassocieerd met blauw licht en het niveau hangt af van de cumulatieve dosis blauw licht waaraan de persoon is blootgesteld. Het is meestal het gevolg van lage intense blootstellingen die gedurende lange periodes worden herhaald. Het bewijsniveau dat aan dit risico is verbonden, is belangrijk.

Er zijn populaties geïdentificeerd die bijzonder gevoelig zijn voor risico's of in het bijzonder worden blootgesteld aan blauw licht, zoals kinderen, mensen met bepaalde oogziekten of zelfs bepaalde populaties van professionals die worden blootgesteld aan intensieve verlichting.

Er zijn momenteel weinig gegevens over de blootstelling van de mens aan verlichting, of het nu LED's of andere soorten lichtbronnen zijn. De werkgroep kon dus alleen gekwantificeerde risicobeoordelingen presenteren in het geval van blootstelling aan blauw licht, volgens de principes ontwikkeld door de NF EN 62471 standaard. Deze norm met betrekking tot de fotobiologische veiligheid van lampen stelt een indeling in risicogroepen voor met betrekking tot de maximaal toelaatbare blootstellingstijd van het oog aan licht.

Uit de uitgevoerde luminantie6-metingen blijkt dat bepaalde LED's die door het grote publiek kunnen worden gekocht en die mogelijk worden gebruikt in de verlichting van woningen, voor signalerings- en markeringstoepassingen, tot groepen met een hoger risico behoren dan die van traditionele verlichting.
Verder lijkt het erop dat de NF EN 62 471-norm niet geheel geschikt is voor verlichting met behulp van LED's (niet-aangepaste blootstellingsgrenswaarden, dubbelzinnige meetprotocollen, bepaalde gevoelige populaties worden niet in aanmerking genomen). :

Risico op verblinding:

Bij binnenverlichting wordt aangenomen dat een luminantie groter dan 10 cd/m000 2 visueel hinderlijk is, ongeacht de positie van de armatuur in het gezichtsveld. Vooral dankzij de stipte aard van hun emitterende oppervlak kunnen LED's 7 keer hogere luminanties presenteren. Het niveau van de directe straling van dit soort bronnen kan dus het niveau van visueel ongemak ruimschoots overschrijden, veel meer dan bij zogenaamde “klassieke” verlichting (halogeenlampen, spaarlampen).
Wat betreft de risico's die verband houden met verblinding bestaan ​​er normatieve referenties8 op het gebied van visuele ergonomie en veiligheid. In LED-verlichtingssystemen die op de markt verkrijgbaar zijn, zijn de LED's vaak direct zichtbaar om het geproduceerde verlichtingsniveau niet te verzwakken. Dit zou ertoe kunnen leiden dat deze normatieve eisen niet worden nageleefd.

Aanbevelingen

Voor ANSES is het noodzakelijk om het op de "algemene markt" brengen van LED-verlichtingssystemen te beperken om alleen LED's toe te staan ​​die niet meer risico's met betrekking tot blauw licht inhouden dan traditionele verlichting. ANSES beveelt bovendien aan de NF EN 62 471-norm voor de fotobiologische veiligheid van lampen aan te passen aan de specifieke kenmerken van LED's en rekening te houden met gevoelige populaties en mensen met een verhoogd risico (bepaalde populaties werknemers: installateurs van verlichting, handel de show, enz.).

ANSES beveelt ook aan dat normen voor comfort en visuele ergonomie op werkplekken en thuis worden gerespecteerd. In die zin beveelt ANSES aan de luminantie van LED's te verminderen, met name door middel van optische apparaten of aangepaste armaturen, om het risico op verblinding te beperken.

Om de consument beter te informeren, beveelt ANSES ook aan dat de informatieve etikettering van verlichtingssystemen duidelijk informatie biedt over de kwaliteit van het licht en het niveau van fotobiologische veiligheid volgens de norm NF EN 62 471.


Samenvatting van de situatie in .pdf: https://www.econologie.info/share/partag ... Cz8S7O.pdf
0 x
Avatar de l'utilisateur
Zorglub
Ik postte 500 berichten!
Ik postte 500 berichten!
berichten: 501
Inschrijving: 24/11/09, 10:12

LED




par Zorglub » 28/10/10, 11:23

Vertel ons hier hoe u aan de informatie bent gekomen, het zou me niet verbazen als het via e-mail was.


bronnen:
de wereld, de figaro
maar niets ontvangen per e-mail

dit is wat we op google vinden over leds
0 x
elke ochtend je naakt uitzien in een grote ijs na 3 minuten zult u zien dat uw huis en uw slechtste foto ......
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79287
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11024




par Christophe » 28/10/10, 11:28

Zorglub schreef:Wat mij persoonlijk interesseert, is het kennen van de echte risico's voordat ik mezelf uitrust, omdat mijn vrouw AMD-problemen heeft en twee operaties heeft ondergaan
Het is duidelijk dat tegenstanders de onwetendheid van kopers kunnen gebruiken om hen van de markt af te houden. maar in mijn specifieke geval moet ik erachter komen


Je hebt volkomen gelijk, in dit geval denk ik dat de antwoorden op je vragen in de .pdf vraag/antwoord staan: https://www.econologie.info/share/partag ... Cz8S7O.pdf

Ik denk dat het nuttig is om hier te kopiëren en plakken om "desinformatie in de kiem te smoren" en wat meer is bevestigt goed, zie de passage in rood wat ik hierboven net zei: met "warme kleuren" LED-lampen... is er geen of zeer weinig risico.

Er zijn echter maar weinig mensen die koud wit willen als verlichting (bleke witblauwe kleur)...

LED – Praktische vragen

1. Waar komen de risico’s vandaan?


De meeste diodes die momenteel voor verlichtingsdoeleinden op de markt worden gebracht, worden gekenmerkt door een groot aandeel blauw in het uitgestraalde witte licht. Ze kunnen ook een
zeer hoge lichtintensiteit. De belangrijkste door het Agentschap geïdentificeerde risico's hebben betrekking op de ogen: toxische effecten van blauw licht en risico op verblinding.

2. Wat zijn precies de risico’s voor mij? voor mijn kinderen?

Herhaaldelijke blootstelling, langdurig en op korte afstand, aan de LED-lichtstraal met een sterke blauwe component verhoogt het risico op cataract en maculaire laesies (centraal deel van het netvlies). Kinderen zijn gevoeliger voor dit risico naarmate hun lens zich ontwikkelt
kan zijn rol als beschermend filter voor het netvlies niet volledig vervullen.

3. Zijn er specifieke risico's voor mensen met oogaandoeningen?

Mensen met maculaire pigmenttekorten zijn van nature minder goed beschermd tegen schade aan het oog als gevolg van blauw licht. Ook mensen die geen lens of een kunstlens hebben, zijn minder goed beschermd tegen blauw licht, waarbij de lens een rol speelt als beschermend filter van licht.

4. Is mijn LED-televisie (Light Emitting Diode) gevaarlijk?

LED-tv's maken gebruik van indirecte verlichtingstechnologie (LED-achtergrondverlichting) met zeer lage luminanties (ongeveer honderd candela/m²). Ze worden daarom niet beïnvloed door de risico's die naar de mening van de Handles worden benadrukt.

5. Welke van de geteste producten zijn precies gevaarlijk?

Er zijn verschillende tests uitgevoerd om de risico's van deze nieuwe lampen te beoordelen met betrekking tot de Europese fotobiologische veiligheidsnorm. Het doel was om LED's te situeren ten opzichte van andere soorten lampen.

Er werden ongeveer twintig producten getest: LED's of kale LED-assemblages, die afzonderlijk werden gekenmerkt koningsblauwe LED's, koel witte LED's, neutraal witte LED's en warm witte LED's. Ook LED-lampen geïntegreerd in armaturen werden geëvalueerd.

Uit deze tests blijkt dat het in het algemeen de voorkeur verdient om warmwitte LED-verlichtingssystemen met een lage "lichtintensiteit" te gebruiken en LED-verlichtingssystemen te vermijden waarbij direct zicht op de uitgestraalde straal mogelijk is, om verblinding te voorkomen. Als u ten slotte al over LED-verlichting beschikt, heeft indirecte verlichting de voorkeur.

6. In hoeverre worden we al blootgesteld aan LED’s (achtergrondverlichting van schermen, LED TV’s)

LED's zijn tegenwoordig al wijdverspreid in tal van verlichtings- en bewegwijzeringstoepassingen, maar ook voor tv-schermen. De producten die we als potentieel problematisch hebben geïdentificeerd zijn LED's of LED-assemblages die voor verlichting worden gebruikt. Dit zijn producten met een hoog aandeel blauw licht en een hoge
helderheid.

7. Ik heb een lamp/verlichtingsarmatuur met LED's gekocht? Welke voorzorgsmaatregelen moet ik nemen om mezelf te beschermen?

Als u al verlichtingsapparaten heeft die LED's gebruiken, kies dan voor indirecte verlichting. Om elk risico te vermijden, vooral in de aanwezigheid van kinderen, verdient het de voorkeur om warmwitte LED-verlichtingssystemen met een lage “lichtintensiteit” te gebruiken en LED-verlichtingssystemen te vermijden waarbij direct zicht op de uitgestraalde straal mogelijk is, om verblinding te voorkomen.

8. Gloeilampen zijn verboden, LED's zijn gevaarlijk, wat heb ik nog aan licht?

LED's zijn een veelbelovende technologie met een mooie toekomst die nog moet rijpen voor hun gebruik als verlichtingsapparaat. Van een regelgevend en
standaardisatie, moeten er nog steeds aanpassingen worden gedaan, met name om zich aan te passen aan de specifieke kenmerken van deze producten. Sommige verlichting maakt echter gebruik van LED's (warmwitte LED's met lage luminantie)
vormen geen enkel risico en kunnen worden gebruikt voor woningverlichting. De consument kan ook fluorescentielampen gebruiken (neonbuistype, lamp met laag verbruik).

Vind het volledige bestand op www.anses.fr


Ik vind de vraag leuk 8) verband houden met het zogenaamde gevaar van fluorescerende golven... : Mrgreen: : Mrgreen:
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79287
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11024




par Christophe » 28/10/10, 11:41

aerialcastor schreef:In het "rapport" (een rapport zonder nummer, zonder link, is het toch een rapport) wordt alleen gesproken over LED's met een blauwe component, die in ieder geval een zeer onaangename verlichting hebben (een beetje zoals sommige neonlichten) en een catastrofale kleurweergave, wat betekent dat niemand ze gebruikt.


Als hier alles staat: http://www.afssa.fr/PMEC00H701.htm voettekst.

Het Nationaal Agentschap voor Voedsel-, Milieu- en Arbeidsveiligheid (ANSES)(1) publiceert vandaag een deskundigenrapport over de gezondheidseffecten van verlichtingssystemen die gebruik maken van LED's; dergelijk werk was nog nooit gedaan. Vanwege hun lage elektriciteitsverbruik en hoge efficiëntie biedt verlichting met LED's eersteklas energieprestaties en vindt het zijn plaats in het energiebesparingsbeleid. Hun markt groeit. Er zijn echter risico's geïdentificeerd die verband houden met het gebruik van bepaalde LED-lampen en die zouden kunnen leiden tot gezondheidseffecten voor de algemene bevolking en professionals.


Pffff het staat nu op de afssa website...Afsset, Anses, Afssa...pfff lang leve de Franse administratieve eenvoud (ik verzeker je dat er erger is: België!)

Hier zijn de officiële rapporten:

- Het advies en rapport "Gezondheidseffecten van verlichtingssystemen die gebruik maken van light-emitting diodes (LED's)" (310 pagina's allemaal hetzelfde... eet smakelijk)
- De persmap (beter verteerbaar)

Nou, ik denk dat we alles in handen hebben om dit probleem serieus te analyseren... : Cheesy:
0 x
aerialcastor
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 865
Inschrijving: 10/05/09, 16:39
x 21




par aerialcastor » 28/10/10, 11:47

Christophe schreef:
aerialcastor schreef:In het "rapport" (een rapport zonder nummer, zonder link, is het toch een rapport) wordt alleen gesproken over LED's met een blauwe component, die in ieder geval een zeer onaangename verlichting hebben (een beetje zoals sommige neonlichten) en een catastrofale kleurweergave, wat betekent dat niemand ze gebruikt.



Ja ik zag. In het begin vond ik dat de mening over de aanbevelingen, 12 pagina's voor een onderzoek, kort was.
Maar hier betekent 282 pagina's vooral dat ik geen motivatie heb : Mrgreen:
0 x
Sparen een boom, eet een bever.

Het heeft geen zin om te slagen in het leven, wat er nodig is om zijn dood te missen.
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79287
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11024




par Christophe » 28/10/10, 11:50

Niet beter ... : Mrgreen: : Mrgreen:

Nou, je wilde cijfers...je hebt ze : Cheesy:

Waar het om gaat zijn de conclusies en ik denk dat de vragen/antwoorden daarover heel duidelijk zijn.

De wetenschapper kan desgewenst het rapport en de verschillende curven bekijken. Ik ga nog kijken welke modellen en soorten lampen ze precies hebben getest...
0 x

Terug naar "Elektriciteit, elektronica en IT Hi-Tech, Internet, Dood, verlichting, materialen en nieuwe"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Google Adsense [Bot] en 124 gasten