D-Wave quantum computers van Google en Nasa!

Hi-tech elektronische en computerapparatuur en internet. Beter gebruik van elektriciteit, te helpen met het werk en de specificaties, apparatuur selectie. Presentaties armaturen en plannen. Golven en elektromagnetische vervuiling.
Avatar de l'utilisateur
Exnihiloest
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 5365
Inschrijving: 21/04/15, 17:57
x 660

Re: D-wave De kwantumcomputer van Google en NASA!




par Exnihiloest » 06/12/20, 21:15

izentrop schreef:...
In de race om kwantumvolume
Een dergelijke maatstaf voor kwantumvolume - dierbaar voor IBM - is een indicator van het algehele vermogen voor kwantumcomputing die niet alleen rekening houdt met het aantal fysieke qubits, maar ook met elementen zoals het aantal en precies de connectiviteit van de qubits, de snelheidsfouten .
...

Het is inderdaad een uitdaging om de kracht van een kwantumcomputer in te schatten. Het gaat niet om het aantal bewerkingen per seconde, en daarom is de vergelijking met een conventionele computer ook niet eenvoudig, het zal afhangen van het type berekening dat moet worden uitgevoerd.
We kunnen nog steeds zeggen dat een ideale kwantumcomputer zijn vermogen heeft dat exponentieel toeneemt met het aantal Qubits.

Ik denk dat het de komende 10 jaar heel snel moet gaan, voor het materiaal. Voor algoritmen is het zeker 20 jaar geleden dat het onderzoek begon, omdat we een kwantumcomputer kunnen simuleren met een klassieke computer (uiteraard minder snel). Maar vanaf het feit dat er veel tools beschikbaar zijn om grote praktische applicaties te ontwikkelen, en goed opgeleide ontwikkelaars, ben ik minder optimistisch.
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79360
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11060

Re: D-wave De kwantumcomputer van Google en NASA!




par Christophe » 09/12/20, 20:15

Zelfde info door FS:

0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79360
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11060

Re: D-wave De kwantumcomputer van Google en NASA!




par Christophe » 19/02/21, 14:29

Uh ... de info lijkt serieus !! :schok: :schok: :schok:



$ 5000 voor een kleine kwantumcomputer! :schok: :schok: :schok:

https://trustmyscience.com/premier-ordi ... ini-spinq/

Maar hun nieuwe Gemini-kwantumcomputer (de nieuwe versie) is kleiner dan ooit en vooral veel goedkoper. "Deze vereenvoudigde versie zal naar verwachting in het vierde kwartaal van 2021 worden uitgebracht, dus het is mogelijk betaalbaarder voor de meeste K-12-scholen over de hele wereld", legt het onderzoeksteam uit. De prijs van de machine staat in schril contrast met de huidige commerciële kwantumcomputers, die ongeveer $ 10 miljoen kunnen kosten en meer dan 50 qubits kunnen verwerken. De technische details van het systeem zijn gepubliceerd op de arXiv-server.

Nucleaire magnetische resonantie voor vereenvoudigde kwantumoperatie

Aan de andere kant, en dat was te verwachten, is Gemini veel minder krachtig en in staat om slechts 2 qubits te verwerken (een qubit is het kwantumequivalent van een klassieke computerbit). Het is gebaseerd op een geheel andere technologie genaamd "nucleaire magnetische resonantie". Het werkt door speciaal geselecteerde moleculen in een krachtig magnetisch veld te vangen en ze vervolgens te kanaliseren met radiofrequentiepulsen om de spins van de atomen die ze bevatten te manipuleren.
0 x
Avatar de l'utilisateur
GuyGadeboisTheBack
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 14960
Inschrijving: 10/12/20, 20:52
Plaats: 04
x 4359

Re: D-wave De kwantumcomputer van Google en NASA!




par GuyGadeboisTheBack » 19/02/21, 14:33

Het is technisch interessant, maar zo inefficiënt dat het geen enkele (?) "normale" IT-klant zal interesseren. Hoewel, als het Candy Crush kan draaien... : Mrgreen:
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79360
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11060

Re: D-wave De kwantumcomputer van Google en NASA!




par Christophe » 19/02/21, 14:41

Ik begrijp het : Cheesy: : Cheesy: : Cheesy:

...Ik heb geen idee van correspondentie tussen quBits en Tflops...als iemand ons zou kunnen informeren?
0 x
Avatar de l'utilisateur
GuyGadeboisTheBack
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 14960
Inschrijving: 10/12/20, 20:52
Plaats: 04
x 4359

Re: D-wave De kwantumcomputer van Google en NASA!




par GuyGadeboisTheBack » 19/02/21, 15:26

Christophe schreef:Ik begrijp het : Cheesy: : Cheesy: : Cheesy:

...Ik heb geen idee van correspondentie tussen quBits en Tflops...als iemand ons zou kunnen informeren?

Bah lees het artikel van je link, het staat uitgelegd. In het kort, maar er wordt duidelijk gezegd dat het voorlopig niet in de buurt komt van een "klassieke" computer van goede kwaliteit. En vooral met een lichtere rekening. : Cheesy:
*Voor de meeste toepassingen zijn onderzoekers het erover eens dat Gemini niet eens in de buurt komt van een klassieke next-gen computer...
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79360
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11060

Re: D-wave De kwantumcomputer van Google en NASA!




par Christophe » 19/02/21, 15:31

Bedankt, ik heb het gelezen, maar dat is geen antwoord op de vraag.

Naar mijn mening is het antwoord niet eenvoudig, zoals gebruikelijk in kwantum... ABC misschien?
0 x
Avatar de l'utilisateur
GuyGadeboisTheBack
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 14960
Inschrijving: 10/12/20, 20:52
Plaats: 04
x 4359

Re: D-wave De kwantumcomputer van Google en NASA!




par GuyGadeboisTheBack » 19/02/21, 16:12

In kwantumcomputing is een qubit of qu-bit (kwantum + bit; uitgesproken als /kju.bit/), soms geschreven als qbit, een kwantumsysteem met twee niveaus, dat de kleinste eenheid van kwantuminformatieopslag vertegenwoordigt. Deze twee niveaus, aangeduid als \left|0 \right\rangle en \left|1 \right\rangle volgens het formalisme van Dirac, vertegenwoordigen elk een basistoestand van de qubit en maken het daarom tot de kwantumanaloog van de bit. Dankzij de eigenschap van kwantumsuperpositie slaat een qubit informatie op die kwalitatief anders is dan die van een bit. Vanuit kwantitatief oogpunt is de hoeveelheid informatie die door een qubit wordt beheerd vrijwel groter dan die in een bit, maar deze is slechts gedeeltelijk toegankelijk op het moment van een meting. Het qubit-concept, dat al sinds de jaren tachtig wordt besproken, werd in 1980 geformaliseerd door Benjamin Schumacher.
(wiki)
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79360
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11060

Re: D-wave De kwantumcomputer van Google en NASA!




par Christophe » 19/02/21, 18:26

Aha oke!!! Ik zag het, ik las het, ik begreep er niets van...

Christophe schreef:
Volgens mij is het antwoord niet eenvoudig


QED!

En GHz-niveau dan?
0 x
ABC2019
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 12927
Inschrijving: 29/12/19, 11:58
x 1008

Re: D-wave De kwantumcomputer van Google en NASA!




par ABC2019 » 19/02/21, 20:50

het aantal q bits geeft je geen informatie over de snelheid van de berekening, het hangt af van het systeem dat je erachter hebt gezet om ze te lezen! het zou eerder een equivalent in aantal CPU's zijn.

met N q-bit kun je in principe 2^N berekeningen tegelijk verwerken. Juist het feit dat het exponentieel groeit met N maakt de quantumcomputer in principe veel krachtiger: met 15 q-bits kun je 32 bewerkingen tegelijk verwerken, en met 000 miljard... behalve dat een groot aantal q-bits is erg ingewikkeld om te hanteren omdat het heel gemakkelijk de kwantumcoherentie verliest die essentieel is voor het uitvoeren van de berekening (eigenlijk om het heel erg eenvoudig te maken, moeten ze "samen" trillen zonder door iets gestoord te worden, en dat is niet zo duidelijk).

Nou met 2 q-bit is het helemaal belachelijk ...
0 x
Voor een idioot doorgaan in de ogen van een dwaas is een gastronomisch genot. (Georges COURTELINE)

Mééé ontkent dat nui met 200 mensen naar feestjes ging en niet eens ziek was moiiiiiii (Guignol des bois)

Terug naar "Elektriciteit, elektronica en IT Hi-Tech, Internet, Dood, verlichting, materialen en nieuwe"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Bing [Bot] en 258 gasten