LED-verlichting

Hi-tech elektronische en computerapparatuur en internet. Beter gebruik van elektriciteit, te helpen met het werk en de specificaties, apparatuur selectie. Presentaties armaturen en plannen. Golven en elektromagnetische vervuiling.
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685




par Did67 » 31/10/14, 14:46

chatelot16 schreef:
het is een echte hoofdpijn!



Ik begin mijn weg te vinden in lm, in K ... En daar zie je heel snel veel duidelijker! [Ik doe het met opzet!]

90 lm per Watt is een beetje mijn benchmark.

De jouwe zou 100 doen

Ik vind dat de temperaturen van 3 700 K goed passeren. Ik heb wat koude LED's gekocht en hier bevriest het! Raar: de technische fiche van jou geeft twee temperaturen aan. Ik begreep het niet.
0 x
Avatar de l'utilisateur
Obamot
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 28725
Inschrijving: 22/08/09, 22:38
Plaats: regio genevesis
x 5538




par Obamot » 31/10/14, 18:09

Blij dat het debat over LED's vorm krijgt ...

Enkele valkuilen om te vermijden echter ...

- Bij hetzelfde verbruik in watt, krijgen we een ander aantal lumen, afhankelijk van de efficiëntie van de LED's. Het is dus beter om lamp-LED's te vermijden, die een veel lagere opbrengst hebben dan SMD-LED's of chip-LED's (uitgezonderd Cree) en ook onder SMD-LED's is er eten en drinken, je hebt er wat met 20 watt produceert 2400-lumen, terwijl anderen bij 30 watt alleen 1800 lm produceren ... (hoe meer lm, hoe meer licht het geeft ...)

- De beste LED's (verbruik watt / u versus productie van lumen) zijn niet Chinees maar Amérloquoise (de "Cree").

Did67 schreef:90 lm per Watt is een beetje mijn benchmark [...] Ik heb wat koude LED's gekocht en daar bevriest het!

- Om "ijskoud" licht te hebben, zou het tussen 7 ° K en 000 ° K moeten zijn, we vinden het uiterst zelden (behalve op internet);

- Lumen heeft absoluut niets te maken met kleurtemperatuur (° K). Een neutraal licht zonder overheersend licht zal echter de neiging hebben om "beter op te lichten" voor ons oog dan een geeloranje licht waar we meer moeite zullen hebben om dingen te onderscheiden (hoewel de tonen blijkbaar minder glinsteren, blijkbaar alleen. want in feite - aangezien dit neutrale tinten zijn - zullen de objecten om ons heen dat niet doen ...);

- verwar de kleurtemperatuur in ° K niet die door onze ogen (de fotografische) wordt gezien en die van de lichtbron ...

LICHTBRON:
- Hoe hoger de ° K (> 6 ° K) hoe blauwer het licht zal zijn;
- Degenen die op de verpakking beweren dat 5 ° K "daglicht" is, vergissen zich (het is een lage limiet om hier niet onder te blijven, al bij warme kleurtemperaturen, zelfs als dat blijft wit, daaronder wordt het eerlijk gezegd steeds meer geeloranje, en daardoor steeds minder neutraal voor onze ogen ...)

FOTO:
- Hoe lager de instellingen van ° K, hoe blauwer de fotografische weergave (dus het omgekeerde);

Vandaar de frequente verwarring ...

- Met elke lichtbron, hoe lager de ° K zal zijn (<6'000 ° K), hoe meer het licht geeloranje zal zijn (tot de vreselijke kleuren van wolfraamlampen, maar sommige vinden het leuk, zelfs als dat niet het geval is onze ogen...);

TERWIJL VOOR ONZE OGEN IS DE IDEALE BDB 5'250 ° K voor de overgrote meerderheid van de mensen (zie de Kodak- en Konika-onderzoeken, in de 60-jaren, getest op duizenden mensen.)

Het bewijs hiervan is het succes van xenonlampen (VS halogeen) onze ogen geven de voorkeur aan "daglicht" voor de verlichting die door autokoplampen wordt geproduceerd ...

In het kort:
- goede prestatie voor 10 watt LED's, deze zal ≥1'400 lm zijn ("ok" vanaf 1'200 lm);
- onder deze opbrengsten is er niets uitzonderlijks (<900 lm, de prijs moet gezien worden ... Dus LED-lampen, opbrengst bij 90 lm / Watt we zitten al in oude technologieën, zelfs de hard-discounters doen het soms beter);
- een goede neutrale kleurtemperatuur voor leds, deze zal tussen 6 ° K en 000 ° K liggen (onder je vermoeit je ogen, daarboven wordt het "koud" als kleurweergave);

Wees ook voorzichtig op een gegeven moment, ik heb ze om verzekeringsredenen opgegeven. In geval van brand, als het om "regelgevende" apparatuur gaat, zullen verzekeringsmaatschappijen dit voorwendsel niet hebben om hun voordelen te verminderen ...
Dernière édition par Obamot de 31 / 10 / 14, 18: 44, 2 keer bewerkt.
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685




par Did67 » 31/10/14, 18:41

Obamot schreef:
Een neutraal licht zonder overheersend licht zal echter de neiging hebben om "beter op te lichten" voor ons oog dan een geeloranje licht waar we meer moeite zullen hebben om dingen te onderscheiden (hoewel de tonen blijkbaar minder glinsteren, blijkbaar alleen. want in feite - aangezien dit neutrale tinten zijn - zullen de objecten om ons heen dat niet doen ...);



Wat mij betreft, vind ik dat het afhangt van het gebruik: zelfs als de LED, zijn specialiteit niet de verlichting van de atmosfeer is, neem ik daar relatief lage K; daarom een ​​relatief "geel" licht; Ik vind het ontspannend ...

Aan de andere kant, om te lezen, geef ik de voorkeur aan een LED die spuugt en die "kouder" is (dus inderdaad een hogere K). Gisteravond, met nauwelijks meer stroom, heb ik net een led vervangen in een leeslampje dat binnen handbereik van de bank was geplaatst. En dat verandert alles, voor amper 1 W meer, geloof ik ... Het is een 4 K (wat ze "neutraal wit" noemen).

Maar ik kom terug op mijn punt: voor een Boeotiaan is het een behoorlijk leerproces, deze krachten (in W), deze verlichtingskracht (in lm: lumen) en de kleurtemperatuur (in K). En nogmaals, ik geef de CRI door.
0 x
Avatar de l'utilisateur
Obamot
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 28725
Inschrijving: 22/08/09, 22:38
Plaats: regio genevesis
x 5538




par Obamot » 31/10/14, 19:04

Did67 schreef:
Obamot schreef:
Een neutraal licht zonder overheersend licht zal echter de neiging hebben om "beter op te lichten" voor ons oog dan een geeloranje licht waar we meer moeite zullen hebben om dingen te onderscheiden (hoewel de tonen blijkbaar minder glinsteren, blijkbaar alleen. want in feite - aangezien dit neutrale tinten zijn - zullen de objecten om ons heen dat niet doen ...);



Wat mij betreft, vind ik dat het afhangt van het gebruik: zelfs als de LED, zijn specialiteit niet de verlichting van de atmosfeer is, neem ik daar relatief lage K; daarom een ​​relatief "geel" licht; Ik vind het ontspannend ...

Nee dat is wat ik hierboven zei, het is de kleur van de decoratie die het waard zou zijn om voor onze ogen te veranderen en NIET de kleurtemperatuur van de verlichting! Die de twee, neutrale verlichting combineert "leuk voor ons uitzicht"," eerlijke "kleuren, altijd neutraal leeslicht ET glinsterende tonen als je wilt, maar niet ten koste van de ogen ...

Dit is hoe het beter zou zijn om de kleuren van zijn muren, zijn meubels, vloeren en gordijnen onder verlichting te kiezen: "daglicht" !!! Dit is waar we hadden moeten leren om de glinsterende tonen te kiezen die we willen (en niet a posteriori en naar mijn bescheiden mening ...)

Did67 schreef:Aan de andere kant, om te lezen, geef ik de voorkeur aan een LED die spuugt en die "kouder" is (dus inderdaad een hogere K). Gisteravond, met nauwelijks meer stroom, heb ik net een led vervangen in een leeslampje dat binnen handbereik van de bank was geplaatst. En dat verandert alles, voor amper 1 W meer, geloof ik ... Het is een 4 K (wat ze "neutraal wit" noemen).

Maar ik kom terug op mijn punt: voor een Boeotiaan is het een behoorlijk leerproces, deze krachten (in W), deze verlichtingskracht (in lm: lumen) en de kleurtemperatuur (in K). En nogmaals, ik geef de CRI door.

"Neutraal wit", zou het minstens 5 ° K zijn, maar soms verwarren de wederverkopers / distributeurs deze begrippen zelf. Maar 000 K KAN NIET "neutraal" zijn (... hoewel het belangrijkste bij dit alles is dat het natuurlijk bij je past ...)

In de Kodak-studie, toen die van Konika (en ook Fuji) wisten de menselijke cavia's niet met welke ° Kelvin ze te maken hadden ... Ze moesten nog goed uitdrukken wat voor hen overeenkwam met 'neutrale' tonen (ik wil zeg zonder dominant). bij 4'000 ° K zeker, er is al wat dominant (onze ogen beginnen al gevoelig te worden op een niveau van 250 ° K, dan een verschil van 2 ° K ten opzichte van de standaard, het is enorm: het snijdt veel!)
0 x
Avatar de l'utilisateur
chatelot16
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6960
Inschrijving: 11/11/07, 17:33
Plaats: Angouleme
x 264




par chatelot16 » 31/10/14, 21:46

verwar de output van de component-LED niet alleen met de output van de hele LED-lamp: de laagspanning 220V-converter voor de LED is verre van perfect

Ik heb er net een gedemonteerd die ik bijzonder zwaar vond ... Ik zal een autopsierapport maken met foto ... de decoupage-converter is ingewikkeld en het is jammer om het gewicht in de lamp te plaatsen ... en we combineren de verwarming ervan met de verwarming van de snijconvertor om de betrouwbaarheid te verminderen ... en vooral deze convertor bedekt met siliconenhars is moeilijk te demonteren zonder alles te breken

dus ik heb liever een converter gescheiden van de lamp minder geminiaturiseerd daarom gemakkelijker demonteerbaar en herstelbaar

minder geminiaturiseerd maakt het ook betrouwbaarder

voor een 10 W led is er zelfs geen behoefte aan elektronisch snijden: het zou een 50Hz-transformator met magnetische lekkage kunnen zijn om stroomregelaar te maken en een eenvoudige diodebrug ... het past niet in een lampimitatielamp maar het fixeert waar je wilt in huis

er komt een vervolg
0 x
Avatar de l'utilisateur
ik Citro
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 5129
Inschrijving: 08/03/06, 13:26
Plaats: Bordeaux
x 11




par ik Citro » 31/10/14, 23:52

Als het Lumen de lichtopbrengst aangeeft, is de kleurtemperatuur in ° Kelvin onvoldoende om een ​​LED te kwalificeren.
Daarom hebben we een nieuwe indicator ontwikkeld: de IRC (Color Rendering Index).
0 x
Avatar de l'utilisateur
Obamot
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 28725
Inschrijving: 22/08/09, 22:38
Plaats: regio genevesis
x 5538

E




par Obamot » 01/11/14, 01:10

Heel ... Maar het is om zeer dure lambda-LED's te verkopen en die zelfs zonder dat de klus perfect maken dat ze worden gevraagd ... Als je van geheugen een afleiding van 180 K kunt onderscheiden, zal ik biedt een race-thermocolorimeter! Beeld Mebon, normen zijn erg nuttig, vooral voor de productienormen van een industrieel. Omdat bij het verlaten van de fabriek de beloofde toleranties er altijd zijn (behalve in de uiterste rand, maar het is niet significant in gebruik, zelfs in fotografie ...)

Ik heb opnamen gemaakt met lambda-chip-LED's van de eerste prijs om geschikte reflex- en optische camera's met hoge vlucht (en uiteraard in de nieuwste generatie SMD-chip) te testen zonder dat ze werden gestempeld in overeenstemming met "fotografische vereisten" "en het werkt heel erg goed als je tussen 1 K en 6 K bent (de kleuren scheet in je gezicht, ze zijn" correct "en de" neutrale grijstinten "zijn perfect ... De BDB is nikkel of het nu in de HL (wit van wit) de BL (diepzwart) of de referentiekaart in 000% grijs is, idem met een CMYN-charter en contractuele proofing, tot op heden geen enkel probleem opgetreden! LED-lampen van vijf jaar geleden, het werd verkocht voor "daglicht", maar het gaf een ietwat geelachtig-groenige, pissige weergave (maar het was de techno van het begin ...)

chatelot16 schreef:verwar de output van de component-LED niet alleen met de output van de hele LED-lamp: de laagspanning 220V-converter voor de LED is verre van perfect

Ja inderdaad, we moeten niet verwarren ... Merk op dat wanneer het verbruik van 10W, 20W, 30W etc. wordt aangekondigd met een "eindig" getal, het inderdaad het verbruik van de chip is waar we het over hebben.

Daar heb ik zojuist naar de laatste gekeken, hierop staat het aangegeven met 20W "ongeveer", kunnen we dan concluderen dat het gaat om het verbruik van het geheel ...? Om te worden gecontroleerd, maar hoe dan ook, zijn mini-schakelende voedingscircuits moeten pinda's verbruiken in verhouding tot het verbruik van de chip ...
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685




par Did67 » 01/11/14, 09:41

Voor een Boeotiaan zoals ik vergelijken we in feite gloeilampen. Dus de "opbrengst" die ik aangaf is die van de "ballast + LED" montage ...

En inderdaad, de ballast warmt een beetje op ...

Voor de temperatuur kunnen we zelfs het decor soms aanpassen. Maar als het om lezen gaat, is het boek een boek ... Dus passen we de LED aan. En daar is de koelere LED "efficiënter" dan de warmere LED die hij heeft vervangen.
0 x
Avatar de l'utilisateur
chatelot16
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6960
Inschrijving: 11/11/07, 17:33
Plaats: Angouleme
x 264




par chatelot16 » 01/11/14, 12:32

andere geleide verkoper die lijkt op degene die ik bij AliExpress heb genomen
http://fr.myled.com/p5418-led-emitter-1 ... 0-33v.html

maar de spanning is niet hetzelfde: 30V terwijl de mijne 10V is in de ene is er 9-chip in serie ... in de andere is er dezelfde chip 3 in serie en 3-groep in PARALLEL

de keuze van 30V is gunstig voor een betere opbrengst van het voedsel ... de keuze van 10V vergemakkelijkt het gebruik in 12V
0 x
Avatar de l'utilisateur
Obamot
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 28725
Inschrijving: 22/08/09, 22:38
Plaats: regio genevesis
x 5538




par Obamot » 02/11/14, 09:54

Did67 schreef:Voor een Boeotiaan zoals ik vergelijken we in feite gloeilampen. Dus de "opbrengst" die ik aangaf is die van de "ballast + LED" montage ...

En inderdaad, de ballast warmt een beetje op ...

Voor de temperatuur kunnen we zelfs het decor soms aanpassen. Maar als het om lezen gaat, is het boek een boek ... Dus passen we de LED aan. En daar is de koelere LED "efficiënter" dan de warmere LED die hij heeft vervangen.

Wat ik bedoel is dat als je het probleem vanuit een preventieperspectief bekijkt, je merkt dat "hete" leds (of een ander licht) je ogen vermoeien en er niet goed voor zijn. "mentaal". Daarom heeft het absoluut GEEN zin om "hete" LED-lampen te kopen, geen.

Laat me het uitleggen: we kunnen heel goed een straal richten "Witte LED's"op een oppervlak (muur / s, kasten / plafonds, gordijnen of wat dan ook ...) in de richting van kleuren die men zou beschouwen als"heet", zodat de hele kamer van sfeer verandert in"de gewenste look van het moment"! Wat we kunnen doen naar believen, aan de andere kant is het omgekeerde niet mogelijk: met een hete LED-lamp, geen manier om terug te gaan naar kleuren"neutres"vervolgens ... (behalve om een ​​blauwachtig filter te plaatsen - als het inderdaad wordt gevonden" degene die het goed gaat "- maar het zijn nog steeds kosten, en dat zal een maximum aan output verliezen ...)

Naast dit idee van LED "heet"is een beetje een verzinsel van mijn geest, ik heb nog nooit gehoord dat zonlicht licht is"koude", integendeel, er is geen" warmer "dan de kleuren die" aangenaam "zijn voor onze ogen en die ze niet vermoeien (maar iedereen doet wat hij wil) ...

In mijn geval (en aangezien we de sfeer kunnen creëren die we willen zonder dat het schadelijk is voor de ogen) zullen het nooit meer zijn dan daglicht-leds van 6 K. Het andere grote voordeel zij vertegenwoordigen de strijd tegen depressieve toestanden. Met deze verlichting hebben we de indruk dat "het het hele jaar door zomer is" in het huishouden, het is niet nodig om lichttherapiepanelen te kopen:
http://fr.wikipedia.org/wiki/Luminoth%C3%A9rapie

En een groot voordeel ten opzichte van speciale panelen is dat "daglicht" -leds het volledige spectrum reproduceren, dus u hoeft zich geen zorgen te maken over bijwerkingen. Bovendien (aangezien onze hersenen ze assimileren met zonlicht) helpen ze de interne biologische klok weer in fase te brengen (maar daarna doet iedereen wat ze willen) ...
0 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "Elektriciteit, elektronica en IT Hi-Tech, Internet, Dood, verlichting, materialen en nieuwe"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 155-gasten