zonwering

Bouw van natuurlijke of ecologische habitat: plannen, ontwerp, advies, expertise, materialen, geobiologie ... Huis, constructie, verwarming, isolatie: u heeft zojuist één of meerdere offertes ontvangen. Kunt u niet kiezen? Geef hier uw probleem aan en wij adviseren u bij de juiste keuze! Hulp bij het lezen van DPE of diagnostiek van omgevingsenergie. Hulp bij aan- of verkoop van onroerend goed.
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79330
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11046




par Christophe » 15/07/10, 11:08

Napo dwerg schreef:dat is voor Christophe, een geweldig luxe plan gemaakt op Paint ^^


Oh dank je, het valt niet te ontkennen dat je begaafd bent, heb je er ooit aan gedacht om architectuur te studeren? ^^

Hé, zei je niet dat je een blokhut had!

ps: grapje terzijde, ja het is nog veelzeggender
0 x
zozefine
Ik ontdekte econologic
Ik ontdekte econologic
berichten: 8
Inschrijving: 14/07/10, 12:38
Plaats: Syros Cycladen Griekenland




par zozefine » 15/07/10, 11:31

het is mooi ! Ik denk dat de binnengordijnen wat licht doorlaten. Ik ben dom, externe luiken zouden ook lelijk zijn.

dit grote openslaande raam, in de winter in de volle zon, daar word je toch warm van binnen? het zou zonde zijn om de dakrand te verlengen, omdat je in de winter deze warmte/lichttoevoer kwijtraakt (ik weet het, ik had precies dit probleem). maar cata in de zomer als het toeslaat.

heb je aan een regelrechte oplossing gedacht? bomen, of klimplanten die je in de winter kunt snoeien en in de zomer kunt laten hangen, om van buiten voor schaduw te zorgen?? (Ik doe dit met grapevine, morning glory en jasmijn, het werkt goed)
0 x
aerialcastor
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 865
Inschrijving: 10/05/09, 16:39
x 21




par aerialcastor » 15/07/10, 12:02

hier is wat je wilt
http://ines.solaire.free.fr/masquefenetre.php
http://www.ideesmaison.com/Calculettes/ ... uvent.html

De pet die je in het groen hebt gefotografeerd, zou niet voor veel en waarschijnlijk zelfs voor niets moeten worden gebruikt.
Aan de andere kant zien we een schaduw op de foto, is het die van de dakrand?

Jezelf beschermen tegen directe straling is goed, maar we mogen diffuse straling niet vergeten en daar is de enige manier om afgezien van de externe luiken te spelen op het albedo.
0 x
Sparen een boom, eet een bever.
Het heeft geen zin om te slagen in het leven, wat er nodig is om zijn dood te missen.
Avatar de l'utilisateur
Napo dwerg
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 180
Inschrijving: 04/03/10, 10:43
Plaats: Somewhere over the rainbow




par Napo dwerg » 15/07/10, 12:05

de bomen zijn geplant maar momenteel mogen ze maximaal 2 m hoog zijn: s
het is een zeer recente constructie

dus het is in de tussentijd (niet ver van 10 jaar in ieder geval ^^)

voor de raamdeur is het ongeveer Noord / Oost dus ... (ik weet dat het niet geweldig is, maar met de vijver ervoor zou het stom zijn geweest om jezelf het uitzicht te ontnemen :)

aan de andere kant zijn de anderen zuidoost en zuid/west en deze als het raakt, slaat het heel hard en de dakoverstekken zijn niet voldoende
0 x
Van al diegenen die niets te zeggen hebben, de mooiste zijn degenen die zwijgen
zozefine
Ik ontdekte econologic
Ik ontdekte econologic
berichten: 8
Inschrijving: 14/07/10, 12:38
Plaats: Syros Cycladen Griekenland




par zozefine » 15/07/10, 16:03

noordoosten, uil, opkomende zon en vijver... voor de bomen hoop ik dat het bladverliezend is, schaduw in de zomer en dode bladeren in de winter.

maar ik sta erop, omdat het simpel is, waarom geen klimplant? snoeibaar in de winter, met goede hergroei in de zomer ?? de liaan is daar echt ideaal voor. het probleem (maar ik ben onwetend, huh) is dat ik denk dat het buiten schaduw moet zijn en niet binnen (omdat het binnen niet voorkomt dat de zon de lucht achter de ramen verwarmt: goed in de winter, maar verschrikkelijk in de zomer ). en dan moet je ook in de zomer de deuren en ramen aan de zonkant open kunnen zetten. daarom werkt de hangende klimplant als gordijn als vliegenwerend middel en schaduw : Mrgreen:
Ik zeg dit omdat ik eerder voor de gek ben gehouden in een huis met een lange dakrand bedekt met harde (tegels). heerlijk als het heel hard regent, pff schaduw in de zomer, maar wat een verlies aan licht/warmte in de winter, vind ik onaanvaardbaar!

in het huis waar ik nu zit, ingang op het zuiden, ik zeg je niet dat het in de zomer gekookt is, dus heb ik een lange doorzichtige plastic gegolfde dakrand geplaatst (nou ja, een goedkoop ding, er mag minder lelijk gegolfd zijn), en in de zomer , er is ochtendglorie en jasmijn die de golven bedekken (het ruikt lekker en het zorgt voor schaduw). in de winter sterven deze lange takken af, of ik trek ze eruit, en dus, als de zon lager staat, heb ik de zon binnen, ben ik beschut tegen de overstromingen en heb ik ook veel licht.
0 x
Avatar de l'utilisateur
Hic
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 995
Inschrijving: 04/04/08, 19:50
x 5

Re: Zonnebrandcrème




par Hic » 15/07/10, 19:40

Napo dwerg schreef:hello,

vertel me dat ik oververhitting zorgen in ons huis

en ik vroeg me af of er niet een klein programma om de zon wind te berekenen
hoeken van de bladen en de reikwijdte van de zonwering afhankelijk van de oriëntatie van de gevel

wat ik me voorstel is om het een zonnescherm te laten zijn in de zomer en sluiter in de winter door het te kantelen. Ze worden onder de bestaande kap geïnstalleerd

als het niet bestaat, moet ik de SOHCAHTOA ^^ uitbrengen

dank u bij voorbaat voor uw antwoorden :)

Tijdens een hittegolf??

het zou eerder het "totaal" zijn
met overlevingsdeken + semi/open luchtlaag
en het regelen van de vochtigheid van gebouwen
0 x
"Laat voeding uw medicijn zijn en uw medicijn uw voedsel" Hippocrates
"Alles heeft een prijs heeft geen waarde" Nietzche
Marteling voor Dummies
Verbied om het idee uit te drukken dat het veld acceleratie (magnetische en zwaartekracht)
En u krijgt uw octrooi geestelijke marteling optie beul succes
dedeleco
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9211
Inschrijving: 16/01/10, 01:19
x 10




par dedeleco » 16/07/10, 01:18

Wat is de thermische constante van dit houten huis?
De ramen lijken klein en daardoor warmt het op door de houten wanden en als de thermische traagheid laag is, is er een groot verschil tussen dag en nacht, zelfs zonder ramen en zelfs goed geïsoleerd. ??
Een oplossing, deze traagheid vergroten met tegels of cementelementen?
Breng anders verse lucht aan door ventilatie vanuit een kleine Canadese bron onder de grond of onder het huis. ???
0 x
oiseautempete
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 848
Inschrijving: 19/11/09, 13:24




par oiseautempete » 16/07/10, 08:42

zozefine schreef:dit grote openslaande raam, in de winter in de volle zon, daar word je toch warm van binnen? het zou zonde zijn om de dakrand te verlengen, omdat je in de winter deze warmte/lichttoevoer kwijtraakt (ik weet het, ik had precies dit probleem).


Zoninname verliezen in de winter? helemaal niet: ik herinner u eraan dat de zon in de winter veel lager aan de horizon staat en daarom onder de overhang komt en dus naar binnen als het oordeelkundig wordt berekend ... om nog maar te zwijgen van het feit dat er ook intrekbare voorschotten zijn ...
De paarse gordijnen van het voorbeeld op de foto zijn mooi, maar erg slecht voor de binnenverlichting, bovendien absorberen ze de warmte omdat ze donker zijn...
0 x
Avatar de l'utilisateur
Napo dwerg
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 180
Inschrijving: 04/03/10, 10:43
Plaats: Somewhere over the rainbow




par Napo dwerg » 16/07/10, 09:08

dedeleco schreef:Wat is de thermische constante van dit houten huis?
De ramen lijken klein en daardoor warmt het op door de houten wanden en als de thermische traagheid laag is, is er een groot verschil tussen dag en nacht, zelfs zonder ramen en zelfs goed geïsoleerd. ??
Een oplossing, deze traagheid vergroten met tegels of cementelementen?
Breng anders verse lucht aan door ventilatie vanuit een kleine Canadese bron onder de grond of onder het huis. ???


ja voor de pc denk ik dat we er niet in zullen snijden. :?
de "kruipruimte" van 2m er is geen plaat dus stofniveau alles komt in de filters van de DF terecht
en dan heb je een DF-regelaar nodig voor de regelklep PC/ext air en hier kom ik terug op mijn andere vraag...

https://www.econologie.com/forums/regulation ... t9807.html

het bijkomende probleem is de regulering van de pc: s
wetende dat onze DF de pc niet beheert

of anders moeten we onze kleine kachel vervangen door een massakachel, maar dat is een beetje extreem ^^
0 x
Van al diegenen die niets te zeggen hebben, de mooiste zijn degenen die zwijgen
dedeleco
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9211
Inschrijving: 16/01/10, 01:19
x 10




par dedeleco » 16/07/10, 13:16

De bouwer van dit recente houten huis moet een thermisch onderzoek hebben uitgevoerd???
Wat is de thermische constante: het wordt binnen verwarmd en hoe lang duurt het na het stoppen van de verwarming voordat het is afgekoeld met de factor e=2,7 naar de buitentemperatuur, zonder zon??
http://en.wikipedia.org/wiki/Thermal_ti ... e_constant
Om de foto's te zien, hebben de muren in grenen of sparren een dikte van ongeveer 6 cm ??? en dus de warmte met de diffusie van het hout:
http://en.wikipedia.org/wiki/Thermal_diffusivity
geeft een uur penetratietijd door dit hout door diffusie. Als niets in huis een serieuze thermische capaciteit heeft (dekvloer dit cement en tegels, grote containers met water in totaal m3) dan is de thermische constante van dezelfde orde dus 2 uur. Is het waar????
http://fr.wikipedia.org/wiki/Capacit%C3%A9_thermique
http://en.wikipedia.org/wiki/Specific_Heat
http://fr.wikipedia.org/wiki/Conductivi ... _thermique
http://en.wikipedia.org/wiki/Thermal_conductivity


Waterdichte leidingen die door een grote bak met water gaan (m3 om de thermische constante te verhogen) in de kruipruimte of de vloer van de kruipruimte, in combinatie met de DF kunnen een pc maken (elk middel om met de aarde de binnenkomende lucht van de VMC).
0 x

Ga terug naar "Vastgoed en ecoconstructie: diagnostiek, HQE, HPE, bioklimatisme, natuurlijke habitat en klimaatarchitectuur"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 113-gasten