Vragen over de geluidsreductie-index

Bouw van natuurlijke of ecologische habitat: plannen, ontwerp, advies, expertise, materialen, geobiologie ... Huis, constructie, verwarming, isolatie: u heeft zojuist één of meerdere offertes ontvangen. Kunt u niet kiezen? Geef hier uw probleem aan en wij adviseren u bij de juiste keuze! Hulp bij het lezen van DPE of diagnostiek van omgevingsenergie. Hulp bij aan- of verkoop van onroerend goed.
Avatar de l'utilisateur
bham
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 1666
Inschrijving: 20/12/04, 17:36
x 6

Vragen over de geluidsreductie-index




par bham » 10/04/08, 11:54

Om over geluidsoverlast te praten, doe ik een beroep op de grote hoofden van de forum, mogelijk een akoesticus omdat ik een beetje roei.
Welnu, ik zou graag willen weten of de waarde van de geluidsreductie-index toeneemt naarmate het geluid toeneemt, of juist het tegenovergestelde?
Ik zie bijvoorbeeld op deze site http://www.wicona.fr/fileadmin/Files/pv ... 0E-2-1.pdf
Dat de Rw-index tegelijkertijd toeneemt met de frequentie van het geluid.
Maar hoe meer de frequentie toeneemt, hoe meer we in de hoge tonen zitten, toch?
Als het waar is, wat betekent dat dan? dat hoge tonen luider zijn dan lage tonen of juist het tegenovergestelde?
Dat is als er een goede ziel is om mij te verlichten...
0 x
Avatar de l'utilisateur
houthakker
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 4731
Inschrijving: 07/11/05, 10:45
Plaats: Mountain ... (Trièves)
x 2




par houthakker » 08/05/08, 00:51

Kennelijk betekent dit dat de geteste apparatuur (Saint Gobain beglazing) optimaal presteert qua demping rond de 2000 Hz.

Gegeven het feit dat het hoorbare spectrum moet gaan van een paar honderd Hz tot ongeveer 15-20 kHz, denk ik dat het niet verrassend is (of zelfs maar voor bestudeerd is!). : Mrgreen: )

Dit geeft op geen enkele manier de "sterkte" van de geluiden aan, afhankelijk van de frequentie...

Aan de andere kant laat de beglazing zeer lage geluiden door (een probleem met de grootte?) en in mindere mate hoge tonen.
0 x
"Ik ben een grote bruut, maar ik zelden mis ..."
Avatar de l'utilisateur
bham
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 1666
Inschrijving: 20/12/04, 17:36
x 6




par bham » 08/05/08, 11:02

Bedankt Lumberjack voor dit onderwerp en voor je reactie (ik zie dat je je afwezigheid goedmaakt). :D ).
Sterker nog, ik denk erover om een ​​dakraam aan te schaffen en zoals gebruikelijk bij het zoeken en/of vergelijken van technische gegevens zijn de dealers afwezig.
Ik vergelijk daarom twee Velux-ramen, één met ‘comfortabel’ dubbel glas en één met driedubbel glas.
Vergelijking in termen van winter- en zomerisolatie, in termen van lichtsterkte en in termen van geluidsisolatie.
0 x
Leo Maximus
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2183
Inschrijving: 07/11/06, 13:18
x 124




par Leo Maximus » 08/05/08, 16:59

Ik heb ooit op een akoestisch ontwerpbureau gewerkt en speciale meetapparatuur ontwikkeld, speciaal voor concertzalen.

In principe is de R-index evenredig met het product van de massa en de frequentie. Het is daarom normaal dat deze index toeneemt met de frequentie en afneemt voor een bepaald materiaal per oppervlakte-eenheid. (Zie de massawet en de frequentiewet)

Dubbele of driedubbele beglazing zal (akoestisch) weinig isoleren als de beglazing dun is, het is vooral de massa die telt, dus de dikte van de beglazing. Ook de ruimte tussen de beglazing speelt een rol.

Akoestiek is een zeer slecht begrepen wetenschap die iedereen iets laat zeggen. Het is volkomen normaal dat een verkoper er niets van weet. Isolatieverkopers maken geen onderscheid tussen thermische isolatie en akoestische isolatie, ook al hebben ze niets met elkaar te maken.
0 x
Avatar de l'utilisateur
houthakker
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 4731
Inschrijving: 07/11/05, 10:45
Plaats: Mountain ... (Trièves)
x 2




par houthakker » 15/05/08, 00:07

Leo Maximus schreef:[...]De verkopers van isolatie maken niet het verschil tussen thermische isolatie en akoestische isolatie als het niets te maken heeft.
Daar ben ik het niet noodzakelijk mee eens...
0 x
"Ik ben een grote bruut, maar ik zelden mis ..."
Leo Maximus
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2183
Inschrijving: 07/11/06, 13:18
x 124




par Leo Maximus » 15/05/08, 09:30

Houthakker schreef:
Leo Maximus schreef:[...]De verkopers van isolatie maken niet het verschil tussen thermische isolatie en akoestische isolatie als het niets te maken heeft.
Daar ben ik het niet noodzakelijk mee eens...

Niet eens met wat? Wellicht heb ik mij verkeerd uitgedrukt. Met "verkopers" bedoelde ik degenen uit Casto of elders die over het algemeen geen opleiding in akoestiek hebben.
0 x
Fonotoon
Ik ontdekte econologic
Ik ontdekte econologic
berichten: 6
Inschrijving: 16/05/08, 19:46

Re: Vragen over de geluidsreductie-index




par Fonotoon » 16/05/08, 20:15

welkom
Ik heb je bericht gelezen en ik zie dat je erg in de war lijkt.

De curve weergegeven in het akoestisch testrapport komt overeen met de akoestische demping per frequentieband van het product.
Zoals bij elk materiaal neemt de akoestische demping toe met de frequentie. Het is normaal, het is de natuurkunde die zo is.
Dit betekent dat hoe hoger de hoge tonen, hoe beter de geluidsisolatie.

De eenvoudigste manier om de prestaties van het venster te beoordelen, is door naar de RA,tr-index te kijken. dit is de algemene geluidsreductie-index vergeleken met autoverkeerslawaai. Op basis van dit criterium kunt u de verschillende vensters met elkaar vergelijken.
daar heb je 38 dB en dat is al heel goed. Het hangt allemaal af van het omgevingsgeluid in uw huis. als je op het platteland bent, is het te groot, tenzij je het niet leuk vindt om geluid van buitenaf te horen. in een stedelijke omgeving is hij prima geschikt, tenzij je direct de grote infrastructuur over het hoofd ziet.

qua beglazing heb je zeer goede beglazing: dubbel akoestisch laminaat met 20 mm lucht- (of gas)voeg.
weet dat de dikte van het luchtblad de thermische eigenschappen beïnvloedt, maar niet de akoestiek.
Het is de dikte van de beglazing en het feit of ze al dan niet gelamineerd zijn, wat de akoestische prestaties beïnvloedt.

voilà
tot uw dienst !
0 x
Fonotoon
Ik ontdekte econologic
Ik ontdekte econologic
berichten: 6
Inschrijving: 16/05/08, 19:46




par Fonotoon » 16/05/08, 20:26

Houthakker schreef:Kennelijk betekent dit dat de geteste apparatuur (Saint Gobain beglazing) optimaal presteert qua demping rond de 2000 Hz.

Gegeven het feit dat het hoorbare spectrum moet gaan van een paar honderd Hz tot ongeveer 15-20 kHz, denk ik dat het niet verrassend is (of zelfs maar voor bestudeerd is!). : Mrgreen: )

Dit geeft op geen enkele manier de "sterkte" van de geluiden aan, afhankelijk van de frequentie...

Aan de andere kant laat de beglazing zeer lage geluiden door (een probleem met de grootte?) en in mindere mate hoge tonen.


Let op, wat wordt getest is een Wicona openslaand raam voorzien van SGG beglazing, en niet de beglazing zelf.
de curve heeft een "gat" bij lage frequenties (125 Hz) en een "bult" bij hoge frequenties: dit is volkomen normaal. het is hetzelfde voor alle beglazing en alle ramen.

het Franse raam laat de bas meer door dan de hoge tonen, maar het is de natuurkunde die dat dicteert. het kan niet verholpen worden. er is geen specifiek ‘probleem’.
maar je hebt gelijk wat betreft de grootte, want hoe groter de beglazing, hoe minder efficiënt deze is in geluidsisolatie bij lage frequenties.

a+
0 x
Leo Maximus
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2183
Inschrijving: 07/11/06, 13:18
x 124

Re: Vragen over de geluidsreductie-index




par Leo Maximus » 17/05/08, 15:03

Phonotone schreef:weet dat de dikte van het luchtblad de thermische invloed beïnvloedt maar niet op de akoestiek.

Feit is dat je tussen een luchtspleet van 20 mm en een luchtspleet van 30 mm nauwelijks een verschil zult horen en dat de dikte van de beglazing een grotere rol zal spelen. Absoluut. Maar om te zeggen dat "de dikte van het luchtblad geen invloed heeft op de akoestiek" is volkomen onjuist, mijn excuses.

In plaats van een lange toespraak kopieerde ik een fragment uit “Que-sais-je” van René Lehmann: “De akoestiek van gebouwen”. Dit is het meest gebruikte boek over akoestiek en is gemakkelijk te vinden. Er kan worden gelezen: "de gemiddelde geluidsisolatie-index van twee identieke glazen, elk 2,5 mm dik, bedraagt ​​ongeveer 30 dB wanneer ze zeer dicht bij elkaar staan; het stijgt tot 40 dB als ze gescheiden zijn door een luchtruimte van 10 cm en het bereikt 50 dB voor een luchtruimte van 35 cm..."
0 x
Fonotoon
Ik ontdekte econologic
Ik ontdekte econologic
berichten: 6
Inschrijving: 16/05/08, 19:46

Re: Vragen over de geluidsreductie-index




par Fonotoon » 17/05/08, 20:18

Leo Maximus schreef:om te zeggen dat "de dikte van het luchtblad geen invloed heeft op de akoestiek" is volkomen onjuist, mijn excuses.


ja, het is zeker dat als je 10 cm tussen 2 beglazingen plaatst, je een akoestische verbetering krijgt. evenzeer voor mij.

wat ik zei had betrekking op gewone glasframes (of in ieder geval die waarvan ik op de hoogte ben) en waarbij de afstand gaat van 4 of 6 mm naar 20 of 24 mm.
Het is duidelijk dat een standaard 4/6/4 raam dezelfde akoestische prestaties heeft als een 4/12/4, 4/16/4 of 4/20/4 raam.

a+
0 x

Ga terug naar "Vastgoed en ecoconstructie: diagnostiek, HQE, HPE, bioklimatisme, natuurlijke habitat en klimaatarchitectuur"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 128-gasten