Home verlichting: 12v of 220v ???

Bouw van natuurlijke of ecologische habitat: plannen, ontwerp, advies, expertise, materialen, geobiologie ... Huis, constructie, verwarming, isolatie: u heeft zojuist één of meerdere offertes ontvangen. Kunt u niet kiezen? Geef hier uw probleem aan en wij adviseren u bij de juiste keuze! Hulp bij het lezen van DPE of diagnostiek van omgevingsenergie. Hulp bij aan- of verkoop van onroerend goed.
paotop
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 139
Inschrijving: 15/11/05, 11:35
Plaats: zuidwesten

Home verlichting: 12v of 220v ???




par paotop » 08/02/07, 15:07

het staat allemaal in de titel ...

wat is het verschil in prestaties tussen een 12v en 220v compacte fluorescentielamp?
aangezien de circuits gescheiden zijn in niet al te oude woningen, zou het niet verstandig (en eenvoudig) zijn om het verlichtingscircuit van 220v naar 12v te laten lopen via batterij en fotovoltaïsche of eoli (?) natuurlijk ...

met de komst van efficiënte en energiezuinige LED-producten .... : Idee:
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79295
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11028




par Christophe » 08/02/07, 15:11

Het onderwerp is al genoemd, heb je de interne zoekmachine gebruikt?

https://www.econologie.com/forums/search.php
0 x
paotop
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 139
Inschrijving: 15/11/05, 11:35
Plaats: zuidwesten




par paotop » 08/02/07, 15:34

oeps .... : Oops:

absoluut niet mijn dag.

het onderwerp dat je noemde werd snel opgevouwen en ging live met de wasmachines, EDF-tellers enz ...

Ik dacht gewoon dat de 12v-verlichtingsapparatuur populair is, betrouwbaar, steeds betaalbaarder en met de komst van LED-lampen steeds efficiënter, dit een gemakkelijke optie is om te bereiken (en tegen lagere kosten) ) op elk paviljoen door een batterij op te laden met een kleine windturbine of een zonnepaneel.

maar hey, ik zeg ook veel onzin dus .... : Lol:
0 x
Andre
Pantone motor onderzoeker
Pantone motor onderzoeker
berichten: 3787
Inschrijving: 17/03/05, 02:35
x 12




par Andre » 08/02/07, 16:29

Hallo,
dit is de methode die wordt gebruikt in chalets ver van de bewoonde wereld, voor verlichting en voor het bedienen van de CB-radio
we moeten het verbruik niet ver van de batterij groeperen
na 10 meter achter elkaar daalt de 12 volt gemakkelijk tot 10 volt als het verbruik hoog is en de draad niet groot genoeg is.
Niet erg handig in een huis, de meeste apparaten werken in de wisselstroomsector.

Andre
0 x
Avatar de l'utilisateur
olifant
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6646
Inschrijving: 28/07/06, 21:25
Plaats: Charleroi, centrum van de wereld ....
x 7




par olifant » 08/02/07, 16:57

Ik denk ook dat het, gezien de lijnverliezen (100 watt, al veel versterkers onder 12 V - 8,5 heeft, denk ik), het voordeliger is om te converteren naar 220 V.
Het risico op brand is ook veel minder en je kunt een gewoon verdeelbord en dunnere kabels plaatsen, gemakkelijker om discreet te plaatsen (eh ho, het is niet omdat het zonne is dat je bent vrijgesteld van respecteer de elektrische voorschriften. Aarde moet ook worden geïnstalleerd!)
0 x
olifant Supreme Ere éconologue PCQ ..... Ik ben te voorzichtig, niet rijk genoeg en te lui om bespaart de CO2! http://www.caroloo.be
Avatar de l'utilisateur
ik Citro
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 5129
Inschrijving: 08/03/06, 13:26
Plaats: Bordeaux
x 11




par ik Citro » 08/02/07, 21:51

:? een vriend bouwde een houten huis en wilde niet verbonden zijn met het EDF-netwerk. Hij trok 220V-lijnen voor de stroom (wasmachine), de rest werkt op 12V; LED-verlichting, tv ...
Hij heeft wel een "Chinese" 220-omvormer, maar zijn middelmatige prestaties pompen de batterijen in minder dan 2.

Ik vind het vrij goed om een ​​netwerk in 12V DC te hebben zonder transformator, zonder converter ... Zeker, er zijn verliezen door Joule-effect, maar de totale output mag niet lager zijn dan die van een geconverteerde stroom DC in wisselstroom met de inkoopeconomie van de omzetter. Er zijn veel economische converters (~ 50 €) maar hun opbrengst is ongeveer 50% en de stroom is behoorlijk slecht verholpen met grote risico's voor elektronische apparaten (tv, pc ...)
Er zijn ook zeer efficiënte "zuivere sinus" -omvormers (efficiëntie> 95%) maar hun prijzen zijn over het algemeen> 700 €.
Dus directe 12Vdc lijkt mij rationeel en economisch ... :D
0 x
Avatar de l'utilisateur
jean63
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2332
Inschrijving: 15/12/05, 08:50
Plaats: Auvergne
x 4




par jean63 » 09/02/07, 01:46

Hallo,

Ik heb een paar 12V halogeenlampen die werken op 220 -> 12V trafo's (dit is 15/20 jaar geleden gedaan).

Wat vindt u van het consumentenniveau? kan ik mijn laagspanningshalogeenlampen vervangen door LED's zonder de transformator te veranderen? Ik denk het wel ... ??
0 x
Pas toen hij de laatste boom, de laatste rivier vervuild is neergehaald, de laatste vis gevangen die man zal beseffen dat geld niet eetbaar is (Indische MOHAWK).
Samuma
Ik ontdekte econologic
Ik ontdekte econologic
berichten: 3
Inschrijving: 07/03/07, 11:01




par Samuma » 07/03/07, 12:01

Bonjour à tous,

Hier heb ik je site ontdekt omdat ik net een huis heb gekocht en de verlichting ervan uitsluitend in Halogeen is.
Dus besloot ik om de meeste (zie alle) van deze halogenen te vervangen door spaarlampen en LED's.
Alleen dit zijn de plaatsen waar ik CFL's had willen plaatsen in gu5.3 en ik heb slechts 4 soquet gu10. Ik had graag willen weten of er fluocompact gu5.3 was en ook om te weten of het niet beter is om tt maar base 5.3 + transformator van gu10 te veranderen.
Kortom, ik wil deze wijzigingen echt aanbrengen omdat ik meer dan 50 halogeen in huis heb, dus het is mooi maar goed.
Ik koop 7w flucompacte en leds 1,3 w in GU10 en ik ben tevreden met het resultaat dat het zou kunnen geven dus hier wacht ik op uw mening.
En gefeliciteerd met deze site en deze forum die binnenkort een referentie voor mij wordt.
0 x
Avatar de l'utilisateur
jean63
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2332
Inschrijving: 15/12/05, 08:50
Plaats: Auvergne
x 4




par jean63 » 07/03/07, 12:35

Kortom, ik wil deze wijzigingen echt aanbrengen omdat ik meer dan 50 halogeen in huis heb, dus het is mooi maar goed

Wat veel verbruikt zijn halogenen van 150 of 300 watt. Ik heb thuis wat niet veel gebruikt en ik kan ze niet veranderen omdat ze "esthetisch" gekozen zijn door mijn vrouw !!!

Ik heb laagspanningshalogeen (12 volt) met transformator (je hoeft de transformator alleen van stroom te voorzien wanneer je hem inschakelt, wat niet het geval is bij sommige bureau- of bedlampjes, omdat de schakelaar is geplaatst na de transformator; het verbruikt niet veel, dus als je er een hebt, kun je ze naar mijn mening achterlaten.
0 x
Pas toen hij de laatste boom, de laatste rivier vervuild is neergehaald, de laatste vis gevangen die man zal beseffen dat geld niet eetbaar is (Indische MOHAWK).
Samuma
Ik ontdekte econologic
Ik ontdekte econologic
berichten: 3
Inschrijving: 07/03/07, 11:01




par Samuma » 07/03/07, 14:58

Bedankt voor je antwoord, ik zou moeten controleren hoeveel W al mijn halogeen ontwikkelt. Maar GU10 deze zijn 50 W voor de anderen, het lijkt eindelijk te variëren. Ik zag vooral 20 W, maar het kost je heel snel om te controleren. Wat me een beetje stoort, is dat ik niet meer zou weten wat te doen met alle transformatoren die op mijn lampen zijn aangesloten.
0 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Ga terug naar "Vastgoed en ecoconstructie: diagnostiek, HQE, HPE, bioklimatisme, natuurlijke habitat en klimaatarchitectuur"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 88-gasten