Passiefhuisproject: discussies en details

Bouw van natuurlijke of ecologische habitat: plannen, ontwerp, advies, expertise, materialen, geobiologie ... Huis, constructie, verwarming, isolatie: u heeft zojuist één of meerdere offertes ontvangen. Kunt u niet kiezen? Geef hier uw probleem aan en wij adviseren u bij de juiste keuze! Hulp bij het lezen van DPE of diagnostiek van omgevingsenergie. Hulp bij aan- of verkoop van onroerend goed.
gui42
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 15
Inschrijving: 20/01/07, 19:09

Passiefhuisproject: discussies en details




par gui42 » 21/01/07, 13:22

Bonjour à tous

Het is besloten, ik wil een huis bouwen, en wat dat betreft passief (verbeterd met wat waterbesparende opties, zonnepanelen en diverse eigen ideeën).
Aangezien ik - voorlopig - geen haast heb, wil ik echt proberen zoveel mogelijk dingen uit te rekenen en zal een helpende hand niet te veel zijn. Dit is de aanleiding voor dit onderwerp. Het is dus een kwestie van kort de principes van een passiefhuis in herinnering roepen (er zijn al verschillende sites die hiermee bezig zijn), maar vooral van het bestuderen van de bouwfasen en het beslissen over de opties - technieken, materialen...

Definitie:
Een woning is passief als de totale energiebehoefte niet hoger is dan 50 kWh/m²/jaar. Hierdoor is er -bijna- geen verwarming nodig.

De belangrijkste principes van een passiefhuis:
1) Het is in de eerste plaats een bioklimatisch huis, dat wil zeggen dat het ontwerp (met name de organisatie van de kamers en het gebruik van beglaasde oppervlakken in het zuiden) het mogelijk maakt om de bijdragen van energie door de zon te maximaliseren, en dat het een goede traagheid heeft om deze bijdragen vast te houden.
2) Omdat we hebben geprofiteerd van de zonne-energie, willen we deze niet kwijtraken. Dus :
- de isolatie is zeer geavanceerd
- koudebruggen uitgesloten
- gecontroleerde luchtstromen (het huis moet luchtdicht zijn afgezien van de VMC die dubbele stroom met warmtewisselaar zal zijn).
We zien dus dat er een grote reflectie nodig zal zijn over het plan (oriëntatie), de keuze van bouwmaterialen, de manier van bouwen, de isolatie en dus de ramen, de VMC.

Referentiewebsites:
Definities door Wikipedia et Ekopedia.
Het door de EU gesteunde project: Passief-aan en het Franse label Effinergy.
"Referentie"-websites: MP nl, Pm ben, het parlementslid zijn, C. Lehr's website.
Voorbeelden: Linotte, MP in Nice, PM in de Ardennen.

Stappen om te overwegen: (enigszins volgens de volgorde gegeven op Ideeën voor thuis)
1) het budget: 165000 € (grond + huis), ik ben op zoek naar voorbeelden van bouwkosten.
2) het terrein: we gaan op zoek naar de oriëntatie, de maximale helling, de vrije ruimte...
3) de specificaties: we beginnen met het bestuderen van bepaalde punten om een ​​specificatie of zelfs een checklist te definiëren die de plannen zullen moeten “ondergaan”.
3) het plan: we zullen plannen voorstellen...
4) professionals: ik kan niet alles alleen bouwen bij gebrek aan vaardigheden, maar ik wil graag meedoen. Aan de andere kant zal het bij de grote fabrikanten niet mogelijk zijn gezien de technische eisen.

De opties en mijn kleine persoonlijke ideeën:
We zullen het (in stap 3) hebben over zonne-energie (SWW en PV), regenwaterterugwinning en -filtratie, Canadese putten, warmteterugwinning in de douche (!?!).


Hierover moet ik erop wijzen dat ik tijdens de week het vaakst afwezig ben (ik werk onderweg), dus het kan niet altijd even snel evolueren.
Het is aan mij om te spelen!
Dernière édition par gui42 de 25 / 02 / 07, 16: 19, 12 keer bewerkt.
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79128
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 10975




par Christophe » 21/01/07, 14:09

Heel goed initiatief, ik wens je veel succes met je aanpak!

Er is al een topic over Passiefhuis: https://www.econologie.com/forums/maison-passive-t1471.html en hier is een compleet voorbeeld van een passiefhuis http://passive-aventure.vivao.be/index.php (maar het mist een beetje technische details vind ik...)
0 x
Avatar de l'utilisateur
jean63
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2332
Inschrijving: 15/12/05, 08:50
Plaats: Auvergne
x 4




par jean63 » 21/01/07, 16:08

Het is duidelijk dat het op het niveau van "kosten" niet moet worden gegeven.

30 tot 80 cm isolatie in de muren !!!! Ik heb al 15 cm + houten frame + houten bekleding (ep=2 cm) ==> het geeft een zeer goede coeff. isolatie al!! in 1983, toen ik het bouwde, lag het ver boven de maximale isolatie die destijds werd toegepast.

Drievoudige beglazing ; het zou niet goedkoop moeten zijn, vooral bij grote erkers en dan heb je een extra grote erker of raamkozijn nodig om deze zeer dikke driedubbele beglazing te ontvangen die erg zwaar is. Ik herinner me de prijs van mijn 2 grote ramen van 2m x 3m in hout + dubbele beglazing, het was al OVERVLOEDIG.

VMC dubbele stroom, dat is geweldig, maar je hebt elektriciteit nodig om de ventilatormotor te laten draaien (die dag en nacht non-stop draait). Daarnaast is het ideaal voor het verversen van de lucht in huis. Daar is het meer dan essentieel met de enorme isolatie.

Naar mijn mening het is een type woning dat tijdens de bouw aanzienlijke meerkosten met zich meebrengt, die jongeren die meer dan 30 of 35 jaar lenen, zich niet noodzakelijkerwijs kunnen veroorloven.

Ze isoleren dus volgens de norm die vereist is voor traditionele elektrische verwarming (Ik zie dat bijna alle nieuwe huizen die gebouwd worden elektrisch verwarmd worden in de buurt) vandaar ==> kerncentrales... dat is de echte realiteit.

Wat de bouwkeuze bepaalt, is ook het beschikbare budget. Ik weet nog dat ik bij de bouw voor 100 frank (000 euro) een stadsgasketel had + automatische regeling + vloerverwarming (watercirculatie) lage temperatuur + vloerradiatoren.

Het voordeel is dat ik alle middelen voor de productie van warm water zal kunnen aansluiten om dit type verwarming te leveren (zonnecollectoren, houtpelletketels, water-water-warmtepompen, enz.).
0 x
Pas toen hij de laatste boom, de laatste rivier vervuild is neergehaald, de laatste vis gevangen die man zal beseffen dat geld niet eetbaar is (Indische MOHAWK).
Targol
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 1897
Inschrijving: 04/05/06, 16:49
Plaats: Bordeaux streek
x 2




par Targol » 22/01/07, 10:27

jean63 schreef:30 tot 80 cm isolatie in de muren !!!! Ik heb al 15 cm + houten frame + houten bekleding (ep=2 cm) ==> het geeft een zeer goede coeff. isolatie al!! in 1983, toen ik het bouwde, lag het ver boven de maximale isolatie die destijds werd toegepast.


Goede isolatie is inderdaad essentieel. Nu is de positie (binnen of buiten dragende constructies met hoge thermische traagheid) van deze isolatie net zo (of zelfs belangrijker) dan de dikte. Ter informatie herinner ik u eraan dat de efficiëntie van een isolatie verre van evenredig is met de dikte ervan, zoals blijkt uit de onderstaande grafiek:
Beeld

We zien dat de 2 cm te gaan van 2 tot 4 cm isolatie 12 l / m2 stookolie bespaart, terwijl de 2 cm te gaan van 28 tot 30 cm slechts 0,2 l / m2 wint.
Het is daarom noodzakelijk om, afhankelijk van het klimaat waar het huis zal worden gevestigd, de juiste dikte / prijs-verhouding te vinden.

Evenzo is het belangrijk om naar ALLE kenmerken van de isolatie te kijken. Sommige isolatoren zijn dus effectief in de winter, maar niet zo effectief in de zomer (bijvoorbeeld minerale wol).

jean63 schreef:Drievoudige beglazing ; het zou niet goedkoop moeten zijn, vooral bij grote erkers en dan heb je een extra grote erker of raamkozijn nodig om deze zeer dikke driedubbele beglazing te ontvangen die erg zwaar is. Ik herinner me de prijs van mijn 2 grote ramen van 2m x 3m in hout + dubbele beglazing, het was al OVERVLOEDIG.


Ik ben het helemaal met je eens, Jean. Het is niet alleen zwaar en duur, maar, ook afhankelijk van het klimaat van de locatie van het huis, kan het ook minder interessant zijn dan dubbele beglazing met lage emissiviteit (tenminste voor de zuidelijke gevels, de noordelijke gevels zijn niet, idealiter geen doorbraken). Ik herinner u eraan dat hoe meer lagen glas er zijn, hoe minder licht en thermische straling erdoorheen gaat, wat het broeikaseffect in het huis vermindert, de belangrijkste verwarmingsvector voor een passiefhuis.

jean63 schreef:VMC dubbele stroom, dat is geweldig, maar je hebt elektriciteit nodig om de ventilatormotor te laten draaien (die dag en nacht non-stop draait). Daarnaast is het ideaal voor het verversen van de lucht in huis. Daar is het meer dan essentieel met de enorme isolatie.


Daar ben ik het op dit punt niet helemaal mee eens: naar mijn mening kan een VMC dubbele stroom met voordeel worden vervangen door de combinatie van een Canadese put en een ventilatie door natuurlijke convectie (de frisse lucht keert terug naar de grond door de Canadese put en komt uit door openingen op het dak). Deze oplossing heeft het voordeel dat er geen elektriciteit wordt verbruikt als de ventilator van de Canadese put werkt op fotovoltaïsche sensoren (alleen ventilatie gedurende de dag is voldoende, geen 24 uur per dag 24 uur per dag nodig).
0 x
"Iedereen die gelooft dat exponentiële groei oneindig kan doorgaan in een eindige wereld, is een dwaas of een econoom." KEBoulding
Avatar de l'utilisateur
jean63
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2332
Inschrijving: 15/12/05, 08:50
Plaats: Auvergne
x 4




par jean63 » 22/01/07, 11:04

Daar ben ik het op dit punt niet helemaal mee eens: naar mijn mening kan een VMC dubbele stroom met voordeel worden vervangen door de combinatie van een Canadese put en een ventilatie door natuurlijke convectie (de frisse lucht keert terug naar de grond door de Canadese put en komt uit door openingen op het dak). Deze oplossing heeft het voordeel dat er geen elektriciteit wordt verbruikt als de ventilator van de Canadese put werkt op fotovoltaïsche sensoren (alleen ventilatie gedurende de dag is voldoende, geen 24 uur per dag 24 uur per dag nodig).

OK ..... de Canadese bron Ik hou van het systeem: het probleem is dat het op 1,50 m in zijn land graaft. In mijn geval heb ik ofwel de stroomvoorziening begraven, op een andere plaats is het de watervoorziening en op aardgas + de wortels van bomen en struiken (ik heb er veel op mijn land staan ​​om de CO2 op te vangen die ik uitstoot met de ketel + voertuigen :onheil: ), dus ik zou onder deze omhulsels door moeten, maar ach, het moet te doen zijn.

Welke buisdiameter (PVC?) is nodig? 10cm? en als begraven lengte?

Trouwens, waarom de tekst hier in grote breedte verschijnt; Ik heb een 17" scherm.
0 x
Pas toen hij de laatste boom, de laatste rivier vervuild is neergehaald, de laatste vis gevangen die man zal beseffen dat geld niet eetbaar is (Indische MOHAWK).
Targol
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 1897
Inschrijving: 04/05/06, 16:49
Plaats: Bordeaux streek
x 2




par Targol » 22/01/07, 11:31

jean63 schreef:OK ..... de Canadese bron Ik hou van het systeem: het probleem is dat het op 1,50 m in zijn land graaft. In mijn geval heb ik ofwel de stroomvoorziening begraven, op een andere plaats is het de watervoorziening en op aardgas + de wortels van bomen en struiken (ik heb er veel op mijn land staan ​​om de CO2 op te vangen die ik uitstoot met de ketel + voertuigen :onheil: ), dus ik zou onder deze omhulsels door moeten, maar ach, het moet te doen zijn.

Welke buisdiameter (PVC?) is nodig? 10cm? en als begraven lengte?


U vindt alle details hier
jean63 schreef:Trouwens, waarom de tekst hier in grote breedte verschijnt; Ik heb een 17" scherm.


Dit komt alleen door het grote formaat van de afbeelding die ik heb ingevoegd. : Oops:
0 x
"Iedereen die gelooft dat exponentiële groei oneindig kan doorgaan in een eindige wereld, is een dwaas of een econoom." KEBoulding
Avatar de l'utilisateur
jean63
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2332
Inschrijving: 15/12/05, 08:50
Plaats: Auvergne
x 4




par jean63 » 22/01/07, 18:30

Bedankt :D

Het probleem met ons in de Auvergne is dat, omdat we bijna aan de top van het bereik zitten (105 tot 150 bq/m2):
Pas op voor radon
Radon is een radioactief gas dat van nature in de grond voorkomt. Het is het resultaat van de transformatie van elementen zoals uranium 238, radium 226 enz.
Radon is gevaarlijk bij inademing. Het kan op min of meer lange termijn kanker veroorzaken. Er is een kaart van Frankrijk opgesteld om de meest blootgestelde Franse regio's te markeren, dit is gekoppeld aan de aard van de bodem.

De Canadese put moet in zijn ingegraven gedeelte dus perfect waterdicht zijn, maar dat mag niet vergeten worden dit gas kan in kruipruimtes en woningen sijpelen door gebruik te maken van een lekkende plaat of scheuren. Vandaar het belang van ventilatie.

Hoewel we ervoor zorgen dat de buizen die de Canadese put vormen, worden gelijmd om geen radongas in huis te krijgen, roept dat twijfel op. Er is ook het risico van condensatie, terwijl mijn huis momenteel perfect gezond is (geen schimmelplek die zeker verband houdt met de houten structuur en het van nature goed doorlatende land).

Ik moet nog steeds voor mijn ventilatie zorgen omdat ik geen VMC heb, daarom hou ik van de "dubbele stroom" (ik wist het toen ik probeerde te werken zonder iets - af en toe ramen openen - en dankzij het feit dat er overal hout is, wordt de luchtvochtigheid geregeld met het hout).

Ik ga even nadenken over de Canadese put, er moeten Auvergnats zijn die het gedaan hebben. : Lol:

PS: trouwens, hoe is het je gelukt om deze afbeelding op de pagina te plaatsen. Ik heb hetzelfde te maken met fotokopieën (scanner) van een artikel gepubliceerd in Auto-Moto?. Dankjewel.
0 x
Pas toen hij de laatste boom, de laatste rivier vervuild is neergehaald, de laatste vis gevangen die man zal beseffen dat geld niet eetbaar is (Indische MOHAWK).
Targol
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 1897
Inschrijving: 04/05/06, 16:49
Plaats: Bordeaux streek
x 2




par Targol » 22/01/07, 19:13

jean63 schreef:PS: trouwens, hoe is het je gelukt om deze afbeelding op de pagina te plaatsen. Ik heb hetzelfde te maken met fotokopieën (scanner) van een artikel gepubliceerd in Auto-Moto?. Dankjewel.


Christoffel maakte een POST over.
0 x
"Iedereen die gelooft dat exponentiële groei oneindig kan doorgaan in een eindige wereld, is een dwaas of een econoom." KEBoulding
Avatar de l'utilisateur
zac
Pantone motor onderzoeker
Pantone motor onderzoeker
berichten: 1446
Inschrijving: 06/05/05, 20:31
Plaats: piton st leu
x 2




par zac » 22/01/07, 20:24

Targol schreef:Deze oplossing heeft als voordeel dat er geen elektriciteit wordt verbruikt als de Canadese putventilator werkt op fotovoltaïsche sensoren (enkel overdag ventileren is voldoende, 24 uur per dag niet nodig).


welkom

een goed ontworpen Canadese put heeft geen ventilator nodig : Lol: : Lol: : Lol:

@+
0 x
Zei de zebra, freeman (bedreigde ras)
Dit is niet omdat ik con Ik probeer niet om slimme dingen te doen.
Avatar de l'utilisateur
jean63
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2332
Inschrijving: 15/12/05, 08:50
Plaats: Auvergne
x 4




par jean63 » 22/01/07, 20:54

Targol schreef:
jean63 schreef:PS: trouwens, hoe is het je gelukt om deze afbeelding op de pagina te plaatsen. Ik heb hetzelfde te maken met fotokopieën (scanner) van een artikel gepubliceerd in Auto-Moto?. Dankjewel.


Christoffel maakte een POST over.


OK bedankt voor de info........Ik heb afleveringen gemist tijdens mijn afwezigheid van forum.
0 x
Pas toen hij de laatste boom, de laatste rivier vervuild is neergehaald, de laatste vis gevangen die man zal beseffen dat geld niet eetbaar is (Indische MOHAWK).

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Ga terug naar "Vastgoed en ecoconstructie: diagnostiek, HQE, HPE, bioklimatisme, natuurlijke habitat en klimaatarchitectuur"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 102-gasten