Onze vrienden de wormen

Bouw van natuurlijke of ecologische habitat: plannen, ontwerp, advies, expertise, materialen, geobiologie ... Huis, constructie, verwarming, isolatie: u heeft zojuist één of meerdere offertes ontvangen. Kunt u niet kiezen? Geef hier uw probleem aan en wij adviseren u bij de juiste keuze! Hulp bij het lezen van DPE of diagnostiek van omgevingsenergie. Hulp bij aan- of verkoop van onroerend goed.
phil53
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 1376
Inschrijving: 25/04/08, 10:26
x 202




par phil53 » 11/10/10, 23:18

De grond is niet zo steriel als dat, er is geen humus dat alles is en de kiezelsteen
0 x
dedeleco
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9211
Inschrijving: 16/01/10, 01:19
x 10




par dedeleco » 12/10/10, 02:06

De grond is in bouwvulling en daarom praktisch steriel ...
er is geen humus dat is alles en de kiezelsteen

Over het algemeen zijn de dijken van de bouw van kiezelstenen en aarde gevuld met alle stekken van metselwerk die de metselaars in verlegenheid brengen, ofwel betonblokken, betonblokken, overblijfselen van betonmixers met alle additieven die we vinden met cement en pleisters !!

In mijn persoonlijke geval, in mijn tuin tijdens een renovatie, liet de metselaar op de sluwe een enorm betonnen blok van een m3 achter, alle stekken van cement om de lozing te voorkomen, door ze te bedekken met aarde bovenop om te verbergen !!
Ik moest spioneren en met hem vechten om de grootste terug te krijgen, maar hij liet veel kleine resten in de grond achter onder de betonmixer, die dit gedeelte van mijn tuin steriliseert, waar alleen de planten van woestenij groeit !!
Dus deze dijk is waarschijnlijk steriel, behalve een paar planten die zijn aangepast aan deze rotte woestenij vol cement en rotzooi!
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79360
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11060




par Christophe » 12/10/10, 11:11

Nou, na een paar jaar onkruid zou zich een paar cm vruchtbare humus moeten vormen, toch?

Help anders door dode bladeren, gemaaid gazon toe te voegen ... enz.

Dit zal voldoende zijn voor de meeste sierplanten in de tuin, verwacht uiteraard niet om daar grote struiken of een boom te planten ... hoewel ... sommige naaldbomen groeien op zeer rotsachtige grond ...

Dit is gewoon mijn mening over een zondagstuinier ... nou, één zondag per maand
: Cheesy:
0 x
Avatar de l'utilisateur
ecologicreation
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 59
Inschrijving: 10/03/10, 23:36
Plaats: ardennen




par ecologicreation » 12/10/10, 12:30

Bonjour à tous,

Als Phil53 een compost wil starten en de aarde aanvult, is het beter om de aarde uit te pakken, op 30 of 40cm te graven en in plaats van om wormen te vragen, plaats een goede compost of een mengsel van grond, tuingrond om te beginnen, denk dan na om een ​​paar takken af ​​te zetten gemengd met schillen, maaien, bladeren ... het ideaal is om de compost goed te ventileren zodat er een aërobe ontleding is (de lucht brengt zuurstof naar de bacteriën en vermijdt anaërobe ontleding ( zonder zuurstof) die een rotte eiergeur veroorzaakt wanneer de bacteriën hun werk beginnen.
Hierdoor zijn het niet alleen aardwormen die helpen bij de ontbinding, maar een heel ecosysteem en vol met hulpstoffen, bacteriën, schimmels en insecten.
Dan is er de "hete" of "koude" compost, afhankelijk van of u de compost snel wilt of niet.
Er is nog steeds de oplossing van commerciële composteerders die een bodem en beluchting hebben, maar je moet hoe dan ook op dezelfde manier beginnen en het "zaaien" op een manier met een goede kwaliteit en voedselrijke bodem.

Wat de grond betreft, is het ideaal om in een groene mest te brengen en te ontsnappen aan het einde van de cultuur om de grond te verbeteren.
Peulvruchten worden gebruikt, zoals klaver, alfalfa of niet-peulvruchten, mosterd, phacelia. Peulvruchten hebben de mogelijkheid om stikstof uit de lucht te fixeren, door gisting bieden deze meststoffen humus en stikstof en verbetert de kwaliteit van de bodem aanzienlijk.

Goede dag onder de zon
Caro
0 x
dedeleco
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9211
Inschrijving: 16/01/10, 01:19
x 10




par dedeleco » 12/10/10, 13:41

Nou, na een paar jaar onkruid zou zich een paar cm vruchtbare humus moeten vormen, toch?


In mijn geval, zelfs met potgrond, graven en graven, 10 jaar oud is totaal onvoldoende, het duurt eeuwen, zoals na een stroom lava uit een vulkaan, die in het begin steriel is !!
de verwijdering van deze woestenij is langzaam !!
Het land van de bouwdijk met kiezel zonder humus is hyperkalksteen (cement, beton, gebroken windblokken) en daarom is het noodzakelijk om de kalksteen te verminderen, anders zijn daar weinig planten comfortabel, naast rommel en additieven met cement.
Dus de veiligste manier is om de oppervlaktebodem op 20 te veranderen in 30cm met bovengrond en potgrond, houtskool (terra preta). en volg het advies van ecologicreation !!
http://fr.wikipedia.org/wiki/Terra_preta
Ik had het in mijn geval moeten doen in plaats van planten te planten die slecht groeien en minstens een eeuw moeten wachten (goed voor mijn kleinkinderen?) !!

Wonderbare preta-aarde op uitgeloogde en steriele grond gedurende 150 miljoenen jaren:
http://fr.wikipedia.org/wiki/Terra_preta
http://jardinons.wordpress.com/2008/03/ ... -la-faire/
http://jardinons.wordpress.com/2008/02/ ... a-planete/
http://dindiu.canalblog.com/archives/20 ... 19210.html
http://e-terrapreta.blogspot.com/

Zwarte aarde (terra preta in het Portugees) is een antropogene (d.w.z. door de mens gemaakte) grond met uitzonderlijke vruchtbaarheid vanwege bijzonder hoge concentraties houtskool, organische stof en voedingsstoffen zoals stikstof, fosfor, kalium en calcium [1]. Het bevat ook een opmerkelijke hoeveelheid scherven aardewerk [2], en de micro-organische activiteit is daar het meest ontwikkeld ...
Inderdaad, het debat draaide tot de laatste jaren rond de vraag van het bestaan: de bodem van de Amazone, over het algemeen arm en uitgeloogd, konden ze al dan niet voorzien in de voedselbehoeften van dichte bevolkingsgroepen? ......
Ze zouden een praktijk voor bodemonderhoud hebben toegepast om een ​​kleiachtige gele grond met beperkte biologische productiviteit te transformeren in een van de rijkste gronden op aarde.
Koolstof is toegevoegd aan arme bodems, in de vorm van houtskool geproduceerd bij lage temperatuur en in aanwezigheid van een beperkte hoeveelheid zuurstof (met behulp van gesmoord vuur).
Deze houtskool is dus bepalend voor de duurzaamheid van de teelt op terra preta-bodems [17], [29]. Wijzigingen van Ferrasol met houtskool verhogen de plantproductiviteit aanzienlijk [8]. Landbouwgronden hebben gemiddeld 50% van hun koolstof verloren na intensieve landbouw en andere aantasting van menselijke oorsprong [4].

Terra Preta daarentegen blokkeert koolstof in de bodem in de vorm van houtskool. Het is een grond die minerale zouten goed vasthoudt (onthoud dus de actieve kool die onzuiverheden filtert en vasthoudt), het wordt snel geregenereerd door opzij te zetten en heeft een hogere opbrengst dan normaal. Niet nodig om ergens anders te kijken, dus geen onnodige opruiming.
Maar ik vraag me af hoe snel zo'n bodem wordt gemaakt. Naar mijn mening is het niet onmogelijk dat er een of twee generaties nodig zijn om zijn optimale vruchtbaarheid te bereiken, wat niet echt in overeenstemming zou zijn met de economische belangen van vandaag, die eerder in de volgorde van korte en middellange termijn ...
0 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Ga terug naar "Vastgoed en ecoconstructie: diagnostiek, HQE, HPE, bioklimatisme, natuurlijke habitat en klimaatarchitectuur"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 117-gasten