Habitat, een manier van leven om op alle schalen te bouwen

Bouw van natuurlijke of ecologische habitat: plannen, ontwerp, advies, expertise, materialen, geobiologie ... Huis, constructie, verwarming, isolatie: u heeft zojuist één of meerdere offertes ontvangen. Kunt u niet kiezen? Geef hier uw probleem aan en wij adviseren u bij de juiste keuze! Hulp bij het lezen van DPE of diagnostiek van omgevingsenergie. Hulp bij aan- of verkoop van onroerend goed.
ghorm
Ik ontdekte econologic
Ik ontdekte econologic
berichten: 1
Inschrijving: 29/03/06, 09:13
Plaats: Rouen

Habitat, een manier van leven om op alle schalen te bouwen




par ghorm » 29/03/06, 09:39

Bonjour à tous,
Ik kwam deze ochtend voor het eerst tegen forum en ik ging er plotseling doorheen, bijna helemaal. Dit is goed, eens, een plaats waar de doordachte opmerking op zijn plaats is en ik doe mijn hoed af voor jullie allemaal.

Ik lanceer een nieuw onderwerp dat hopelijk hier zijn plaats zal vinden.
Sinds enkele maanden bestudeer ik de kwestie van wonen, niet persoonlijk maar in groepering (misschien de overblijfselen van stadsplanning uit mijn studies in de architectuur).

na vele lezingen en onderzoeken is dit mijn observatie;
Onze steden worden meer en meer gecompartimenteerd en ons platteland afgebroken. Met gepartitioneerd bedoel ik het feit dat we in de stad slechts drie keer regelmatig reizen. Werk, werk, racen en soms vrije tijd. Bijna alle stadsbewoners maken deze reizen dagelijks en kruisen elkaar.
Onze steden zijn niet langer op menselijke schaal, ze zijn verdeeld in zones, huisvesting, industrie, handel, enz.
merk op dat niets voorkomt dat het dorp aan elkaar wordt gelijmd ten behoeve van gemeenschappelijke ontwikkeling.

Ik denk momenteel aan een concept van "steden" van 2000 tot 4000 mensen waarin bijna alle verplaatsingen te voet of met de fiets zouden worden gemaakt. Iedereen die binnen 15 minuten lopen van zijn werk en zijn plaats van benodigdheden woont.

Dit vereist een stedelijk concept van een mix van activiteiten en een verandering in levensstijl in de gemeenschap. En een verandering in de verbruiksmodus of zelfs werk.

Ik zoek daarom de meningen van het grootste aantal, vooral in sociologie, architectuur, goederenbeheer, om meer te kunnen denken en waarom niet ooit een levensvatbaar project voorstelde ...
0 x
Zoveel gaat de kan in het water ...
Avatar de l'utilisateur
pluesy
Éconologue goed!
Éconologue goed!
berichten: 291
Inschrijving: 26/11/04, 22:39
Plaats: 88 Saint Dié Vogezen
x 1




par pluesy » 29/03/06, 13:43

Ik ben het volledig eens met je concept om het energieverbruik te beperken, je moet reizen beperken en het is waar dat de ontwikkeling van steden in de simstad gebeurt
voorheen hadden we in de dorpen alles in de buurt (bakker, slager, supermarkt, monteur, post ect ...) nu moeten we vaak enkele km doen om onze boodschappen te doen en we zijn bijna verplicht om een ​​auto te bezitten
zelfs als de prijzen worden verdubbeld in een nabijheidshandel vergeleken met een groot oppervlak, vraag ik me soms af of het niet nodig zal zijn om de auto en de bijbehorende kosten te onderdrukken (onderhoud, reparatie, pv, parkeren, brandstof, verzekering, vernieuwing ) en doe je boodschappen in kleine winkels, we zouden zeker een winnaar zijn

de enige mogelijke manier voor mijn mening voor dit kleine rendement dat gunstig is voor de kwaliteit van het leven op aarde, zou zijn de brandstofprijs met tien te vermenigvuldigen met 100 ...
mensen zouden een beetje meer denken voordat ze hun zaken aannemen ...
0 x

"Er zijn slechts twee dingen oneindig, het universum en de menselijke domheid ... maar voor de wereld, ik heb geen absolute zekerheid."
[Albert Einstein]
Aguelok
Ik ontdekte econologic
Ik ontdekte econologic
berichten: 2
Inschrijving: 13/05/07, 22:56
Plaats: Talent (Gironde)




par Aguelok » 13/05/07, 23:56

Telewerk is een interessante weg : Idee:

Het belangrijkste bezwaar dat gewoonlijk tegen de veralgemening van telewerken wordt aangevoerd, is het volgende:
Het lijkt zowel voor werkgevers als werknemers moeilijk om hun werk vanuit huis uit te voeren.
Welke oplossing voor degenen die niet thuis willen of willen werken en ongerust gemaakte bazen gerust willen stellen?
Creëer telewerkcentra in de buurt, bijvoorbeeld gemeentelijk.
Natuurlijk kan niet alles op afstand worden gedaan, maar de verschuiving van banen naar de tertiaire sector, het massale gebruik van IT in vele beroepen en vooruitgang in netwerktechnologieën (ADSL, WiMax, Satelliet, enz.) overweeg nu echte veranderingen in werkgewoonten.
Het verminderen van transport betekent het verminderen van ongevallen, vervuiling, verloren tijd en energie, nervositeit ...
Dit zal ook het papierverbruik verminderen ... (ik hoop het tenminste :? ) door de trend naar "dematerialisatie" van werkdocumenten te accentueren. Voorlopig blijven veel mensen e-mails afdrukken om ze door te komen, of zelfs archiveren in archiefkasten!
Ik geloof dat dit soort plaats zijn plaats zou hebben in uw "dorpen"
0 x
Aguelok
Ik ontdekte econologic
Ik ontdekte econologic
berichten: 2
Inschrijving: 13/05/07, 22:56
Plaats: Talent (Gironde)




par Aguelok » 14/05/07, 00:06

Ik ben op zoek naar informatie over collectieve, gemeenschappelijke habitats, etc.
Ik wil een leefgebied vinden, inclusief privéruimtes en gemeenschappelijke ruimtes, om te delen met 3 tot 6 "gezinnen".
Ik ben vooral geïnteresseerd in gestapelde houtconstructie, HQE, hernieuwbare energiebronnen en regenwaterherstel.
Als u projecten kent, voorbeelden die dicht bij mijn ambities liggen ... Ik ben geïnteresseerd!
0 x
bolton069
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 59
Inschrijving: 02/11/06, 13:15
Plaats: België
x 1




par bolton069 » 14/05/07, 20:24

Hallo,

Ik vond onlangs op het net een boek om gratis te downloaden: "Om een ​​einde te maken aan het
autobedrijf 'dat u mogelijk interesseert,
het werd geproduceerd door de organisatoren van verschillende sites (antivoitures.free.fr, carfree.fr, ...) en presenteert modellen van bestaande buurten, met weinig of geen autoverkeer.

Wat ik denk dat je het meest zou interesseren, is een concept van stad van 1.000.000 inwoners, zonder auto, waarvan de maximale reistijd tussen twee punten 35 minuten is.

Nou, omdat je het hebt over 3 tot 6 families, zullen we de ambities van het oorspronkelijke project een beetje moeten verminderen : Mrgreen:, maar dat kan u misschien enkele ideeën geven om toe te passen, voor het transportgedeelte van uw project weet u het nooit !!!


8)

Link naar het boek hier: Om de automobiele samenleving te beëindigen
0 x
Rulian
Ik postte 500 berichten!
Ik postte 500 berichten!
berichten: 686
Inschrijving: 02/02/04, 19:46
Plaats: Caen




par Rulian » 15/05/07, 09:36

ja, ik had dit artikel een tijdje geleden gelezen. Heel interessant!
0 x
lejustemilieu
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 4075
Inschrijving: 12/01/07, 08:18
x 4




par lejustemilieu » 27/10/07, 13:27

Tf1, om 13 uur + - uitgezonden op groene gebouwen
Het is nu :D
0 x
greg33
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 12
Inschrijving: 27/10/08, 14:40
Plaats: Bordeaux

groepshuisvesting




par greg33 » 27/10/08, 15:02

Kent u het eco-gehucht gemaakt in Haute Garonne ontwikkeld door M. Plassard.
De dragende strowanden lijken mij de oplossing om het passiefhuis ecologisch en economisch te maken. Ruwe aarde met extra thermische traagheid.
Mijn blog geeft veel informatie over bouwgrond in Girondine. http://www.lamaisondurable.com


Aguelok schreef:Ik ben op zoek naar informatie over collectieve, gemeenschappelijke habitats, etc.
Ik wil een leefgebied vinden, inclusief privéruimtes en gemeenschappelijke ruimtes, om te delen met 3 tot 6 "gezinnen".
Ik ben vooral geïnteresseerd in gestapelde houtconstructie, HQE, hernieuwbare energiebronnen en regenwaterherstel.
Als u projecten kent, voorbeelden die dicht bij mijn ambities liggen ... Ik ben geïnteresseerd!
0 x
Act door het bouwen van ecologische
Avatar de l'utilisateur
minguinhirigue
Éconologue goed!
Éconologue goed!
berichten: 447
Inschrijving: 01/05/08, 21:30
Plaats: Straatsburg
x 1




par minguinhirigue » 27/10/08, 21:41

Bonjour à tous,

Ik moet een lange rondleiding volgen in mijn referenties om de links te vinden naar alles wat daar wordt gevraagd, maar het onderwerp is fascinerend.

Voor de gemengde huisvesting van aguelok, raad ik aan om de verschillende sites over stroarchitectuur te bezoeken: ze hebben vaak een gemeenschapsattitude. Anders architectonische werken uit de collectie anarchitectuurZoals Schuilplaatsenen Architecturen zonder architecten. Anders is er de CAUE van de regio die u de belangrijkste activiteiten van het community-type in uw regio zal geven.

Voor de kwestie van zeer gemengde stadsplanning, de leden van autovrij reizen van minder dan 35 minuten. Per fiets of mobiele fiets komt dit overeen met 9 tot 18 kilometer. Laat me eens kijken, een stad met een diameter van 18 kilometer: 254 km², met een dichtheid van 150 inwoners / ha voor een gematigde dichte maar aangename stad (district Vauban, Fribourg), we hebben zo'n 3 inwoners !?
Goed in de praktijk, we vergeten dat het district Vauban voedsel, goederenverwerkende centra en kantoren nodig heeft (ja, ze zijn in wezen een woonwijk). We kunnen dus rekenen op een woningdichtheid die drie tot tien keer lager is: 15 tot 50 inwoners / ha, 381 tot 000 inwoners. Deze cijfers geven over het algemeen prettige schalen (Straatsburg, Nantes, ...) maar ze blijven toch grotendeels boven wat de Slow-steden-beweging aanbeveelt.
In de slow-food suite is er een hele beweging die rond traagheid is georganiseerd. Als slow-food ons de seizoenen doet herontdekken, laat slow-steden ons de sociale band van middelgrote en kleine steden herontdekken: minder dan 65 inwoners, of met 000 inwoners / ha, een stad met een diameter van 16 tot 3 kilometer. Het wordt snel overgestoken per fiets, iets minder te voet. Maar middelgrote steden van dit type kunnen zelfs dichtere, extra-gemeentelijke landbouwactiviteiten zijn die verschillende gemeenten bedienen ...

Er zijn veel experimenten over dit onderwerp, ik denk gewoon dat we moeten nadenken over een re-integratie van de voedselpijler in de stad: landbouw en de levenden.
De vraag naar de link met de levenden begint met het idee van ecologische voetafdruk: wat we moeten voorzien in al onze behoeften (inclusief technologische infrastructuur) en ons afval weggooien.
Vandaag een Parijzenaar met een ecologische voetafdruk van meer dan 5 ha. Als ze in het centrum van Parijs een woningdichtheid van 400 inwoners / ha hebben, betekent dit dat er meer dan 2000 ha nodig is om het afval van elke hectare van het Parijse hart te leveren of te annuleren! Is die dichtheid?!
0 x
Avatar de l'utilisateur
houthakker
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 4731
Inschrijving: 07/11/05, 10:45
Plaats: Mountain ... (Trièves)
x 2

Re: gegroepeerde habitat




par houthakker » 27/10/08, 22:28

greg33 schreef:Kent u het eco-gehucht gemaakt in Haute Garonne ontwikkeld door M. Plassard.
De dragende strowanden lijken mij de oplossing om het passiefhuis ecologisch en economisch te maken. Ruwe aarde met extra thermische traagheid.
Mijn blog geeft veel informatie over bouwgrond in Girondine. http://www.lamaisondurable.com


Aguelok schreef:Ik ben op zoek naar informatie over collectieve, gemeenschappelijke habitats, etc.
Ik wil een leefgebied vinden, inclusief privéruimtes en gemeenschappelijke ruimtes, om te delen met 3 tot 6 "gezinnen".
Ik ben vooral geïnteresseerd in gestapelde houtconstructie, HQE, hernieuwbare energiebronnen en regenwaterherstel.
Als u projecten kent, voorbeelden die dicht bij mijn ambities liggen ... Ik ben geïnteresseerd!
De persoon met wie u spreekt, heeft anderhalf jaar geleden 2 berichten geplaatst en is sindsdien nooit meer teruggekeerd ... : Roll:
0 x
"Ik ben een grote bruut, maar ik zelden mis ..."

Ga terug naar "Vastgoed en ecoconstructie: diagnostiek, HQE, HPE, bioklimatisme, natuurlijke habitat en klimaatarchitectuur"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 120-gasten