Een passiefhuis zonder verwarming in de Ardennen

Bouw van natuurlijke of ecologische habitat: plannen, ontwerp, advies, expertise, materialen, geobiologie ... Huis, constructie, verwarming, isolatie: u heeft zojuist één of meerdere offertes ontvangen. Kunt u niet kiezen? Geef hier uw probleem aan en wij adviseren u bij de juiste keuze! Hulp bij het lezen van DPE of diagnostiek van omgevingsenergie. Hulp bij aan- of verkoop van onroerend goed.
dedeleco
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9211
Inschrijving: 16/01/10, 01:19
x 10




par dedeleco » 08/02/11, 15:41

Zeer interessant en informatief voor een sinds 2007 sluimerend onderwerp op het gebied van econologie.
Een fundamentele vraag:
totale prijs van de constructie en elk element, in het bijzonder van de Canadese put, die een oppervlakte heeft - gemarkeerd 25 meter lang, maar welk oppervlak.

Ik merk op dat het 1/10 van een typisch huis uit de jaren 70 verbruikt!!

Heeft u er al eens over nagedacht om uw Canadees in de zomer goed te verwarmen met zonnecollectoren om in de winter warmte terug te winnen????
http://www.dlsc.ca/borehole.htm

Een fundamentele praktische vraag:
hoe kan je een typisch slecht geïsoleerd huis van meer dan 20 tot 50 jaar oud (30000 kWh/jaar) zo goedkoop mogelijk ombouwen tot een huis zonder brandstof of houtverwarming???

Ik merk op dat het eerst moet worden omwikkeld met bijna 40 cm isolatie, driedubbele beglazing en op zijn minst dubbele VMC!!
Tegen welke prijs ???
Is zonne-energie voldoende in de winter?
0 x
Gilbair
Ik ontdekte econologic
Ik ontdekte econologic
berichten: 4
Inschrijving: 19/01/11, 14:49
Plaats: Aubel-België




par Gilbair » 08/02/11, 16:13

Merci.

De prijs van deze renovatie bedraagt ​​ongeveer 1300€/m2 incl. BTW (exclusief architectenhonoraria).

De Canadese bron: ik heb niet de exacte prijs in gedachten. We maakten gebruik van de machines om de Canadese put te graven zodra deze beschikbaar waren. Dus alleen de kosten van PE (30m) + afdichting muurdoorvoer + ingang + filter. Ik begrijp uw vraag op het eerste gezicht niet echt. De PC bevindt zich op een diepte die schommelt tussen 1 en 2 meter diep. Het heeft een diameter van PE 160, met hittegelaste verbindingen.

De link die u noemt is geen Canadese bron in de gebruikelijke zin. Ze praten over het boren van 35 meter diep, en daar begrijp ik de mogelijkheid voor verwarming in de zomer (nou ja, ik zou meer naar het einde van het seizoen leunen, hoe zit het anders met de gewenste koeling?) Dus dit zijn niet dezelfde middelen die worden geïmplementeerd .

Voor uw woning heeft u de hoofdlijnen (isolatie, ventilatie) maar vergeet vloerisolatie en luchtdichtheid niet. Het is deze laatste die een beslissende rol zal spelen in de prestaties van de gehele installatie. Wat de prijs betreft, het hangt van zoveel dingen af...

In de winter kan de zon genoeg zijn... als hij er is! Bij gebrek aan zon heeft een passiefhuis altijd enige ondersteuning nodig. Bij ons thuis doet een pelletkachel-ketel dit werk.
0 x
Ons passiefhuis: www.messitert241.be
dedeleco
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9211
Inschrijving: 16/01/10, 01:19
x 10




par dedeleco » 08/02/11, 20:59

Bedankt voor je reactie.
Het is niet duur: 1300€/m2 incl. BTW voor een renovatie die neerkomt op een volledige renovatie, als ik het goed begrijp.
De prijs is verlaagd dankzij uw persoonlijke investering, denk ik veel, aangezien slecht geïsoleerd soms duurder is.
Hoe ben je omgegaan met de bekleding van geretificeerd hout, die voor zover ik heb gezien duur wordt verkocht, en ook met de duurdere driedubbele beglazing???
OSB-spaanplaat bevat geen formaldehyde, neem ik aan?
Omdat houten huizen soms problemen hebben met gevaarlijke houtbehandeling:
http://la.maison.empoisonnee.pagesperso-orange.fr/
Om het met hout te vermijden, is het niet zo eenvoudig???
Hoe dan ook, zo te lezen heb je goede keuzes gemaakt, geen gemakkelijke!!
Ik ben dankbaar!!
Gezien de armada van slecht gemaakte en duurdere huizen!!!

De verbinding in Canada bestaat uit een reeks putten of boorgaten voor 59 paviljoens, die het mogelijk maken om in de winter de overtollige warmte die in de zomer in de aarde is opgeslagen door thermische zonnecollectoren terug te winnen!!
Voor mij is dit het hoogtepunt, dat ik bewonder, omdat er geen verwarming meer is, zelfs niet met hout, geen vervuiling, we vinden dat de hitte van de zomer in de winter beschikbaar is voor verwarming!!
Met een Canadese put als de jouwe kun je in de zomer echter veel warmte opslaan om deze in de winter weer terug te winnen, vooral als deze wat dieper ligt.
Het oppervlak geeft het volume van de aarde weer waar warmte kan worden opgeslagen, ruim één tot twee meter in de omtrek, en dus de waarde van de warmte die kan worden opgeslagen, in plaats van de zomerhitte de aarde tot 13°C te laten opwarmen, zonder dat daar iets verandert.
Zelfs goedkope zonnecollectoren voor zwembaden in de zomer kunnen de aarde van uw Canadese bron tot 60°C verwarmen en in de winter blijft er nogal wat van deze warmte over.

Bovendien kunt u met dit systeem verwarmen, zelfs als het huis niet zo geïsoleerd is als het uwe, op voorwaarde dat u het in een vrij grote hoeveelheid aarde opslaat.

Ik begrijp niet waarom het zo weinig bekend is, vooral niet voor Canadese bronnen zoals de jouwe.

In Canada bereikten ze dit optimaal door door middel van boringen de minimale hoeveelheid grond op te roeren.

Je hebt 15KWh/m2x175m2=2625KWh nodig, wat kan worden opgeslagen in ongeveer 260m3 aarde (10KWh/m3 van 13 tot 49°C).
U kunt dus waarschijnlijk alle hout- of elektrische verwarming verwijderen, zoals voor deze site:
http://www.dlsc.ca/borehole.htm

Je hebt het duurste bereikt qua investeringen en werk, en je kunt proberen alle houtverwarming en de geringe vervuiling ervan te elimineren, vooral omdat je het huis in de zomer nauwelijks hoeft te koelen, in tegenstelling tot de PACA-regio in Frankrijk, die desalniettemin erg veel blijft onder de hittegolven van de VS (100°F=38°C bij 100% luchtvochtigheid). Ik breng de zomers daar in PACA door zonder de airconditioning te gebruiken!!

Ik denk dat we oude huizen op deze manier zouden moeten kunnen verwarmen, met de zomerhitte, zonder alles opnieuw op te bouwen om ze grondig te isoleren, door de verliezen te delen door 3 in plaats van 10 tot 20 zoals jij.
0 x
Gilbair
Ik ontdekte econologic
Ik ontdekte econologic
berichten: 4
Inschrijving: 19/01/11, 14:49
Plaats: Aubel-België




par Gilbair » 09/02/11, 14:06

Het is waar dat het systeem er interessant uitziet, maar ook: tegen welke prijs? Bovendien werkt het systeem op water en niet op lucht, waardoor een circulatiepomp en regeling nodig zijn.

Het lijkt mij veel ingewikkelder (al was het maar door te boren!) om te implementeren dan een klassieke pc.

In ieder geval bedankt voor deze techniek die ik niet kende.
0 x
Ons passiefhuis: www.messitert241.be
dedeleco
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9211
Inschrijving: 16/01/10, 01:19
x 10




par dedeleco » 09/02/11, 15:11

U kunt uw Canadese put in de zomer verwarmen met warme lucht afkomstig van een eenvoudige luchtzonnecollector (glasplaat en een beetje isolatie en circulerende lucht die onveranderd de Canadese put in wordt gestuurd).
In de winter kan deze warme lucht, als de zon schijnt, het huis binnen worden gestuurd, zoals sommige bij passiefhuizen doen.
Zie enkele berichten over econologie voor deze luchtsensoren.
Het graven van de Canadese put is het moeilijkste deel en het is je gelukt.

Een regeling van T op een ventilator of circulatiepomp, zelfs proportioneel, is heel eenvoudig, zelfs in de vorm van een commerciële kit, bestaat proportioneel voor inbouw, zoals thuis, en je hoeft alleen maar het bereik van T een beetje te veranderen met een potentiometer!!
0 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Ga terug naar "Vastgoed en ecoconstructie: diagnostiek, HQE, HPE, bioklimatisme, natuurlijke habitat en klimaatarchitectuur"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 123-gasten