Positieve energieopbouw in Nantes

Bouw van natuurlijke of ecologische habitat: plannen, ontwerp, advies, expertise, materialen, geobiologie ... Huis, constructie, verwarming, isolatie: u heeft zojuist één of meerdere offertes ontvangen. Kunt u niet kiezen? Geef hier uw probleem aan en wij adviseren u bij de juiste keuze! Hulp bij het lezen van DPE of diagnostiek van omgevingsenergie. Hulp bij aan- of verkoop van onroerend goed.
Avatar de l'utilisateur
minguinhirigue
Éconologue goed!
Éconologue goed!
berichten: 447
Inschrijving: 01/05/08, 21:30
Plaats: Straatsburg
x 1




par minguinhirigue » 13/01/10, 14:55

Ik heb slechts drie nadelen aan dit project (naast de wens om het snoer door te snijden :D ).

De eerste is waterstof. Ik ben nog steeds niet overtuigd van de brandstofcel omdat de opslagcyclus via elektrolyse bijna een derde van de ontvangen energie verspilt! Ik denk dat het streven naar nieuwe batterijtechnologieën verstandiger zou zijn. Maar om echt te kunnen vergelijken hebben we wat cijfers nodig... Welke capaciteit, welk vermogen en welke kosten heeft de Abalone waterstofbrandstofcel?

De tweede is het onvermogen om rekening te houden met de opslagsysteem in de kosten van een gebouw die autonoom wil zijn... Niet dat ik deze kosten onnodig vind, of zelfs te duur (want als het daar niet wordt neergezet, is het EDF die ervoor zorgt met brandstofcentrales!), maar het is een enigszins oneerlijke benadering .

De derde is de grijze energiekosten van het gebouw heb ik niet, maar afgezien van het energieproductiesysteem lijkt het gebouw mij klassiek, en dan moet je kijken naar projecten als de Groen kantoor van Conrad Lutz, om te beseffen dat het mogelijk is om de grijze energie van een nieuw gebouw met 70% te verminderen. Dat vertegenwoordigt niets minder dan 12,35 MWh voor een kantoorgebouw van 1300 m², genoeg om de behoeften van het gebouw gedurende 30 jaar te dekken!

Anders Christophe, ik ben het met je eens over de economische achteruitgang van de Franse zonne-energie op dit moment, maar we moeten niet vergeten:
1 - paneelprijzen zijn duurder dan in werkelijkheid vanwege belastingkredietmechanismen
2 - de prijs van Franse elektrische kWh is kunstmatig laag vanwege de werking van de nucleaire lobby
...
3 - binnen een paar jaar kan alles weer normaal worden, door een verlaging van de prijs van panelen EN een stijging van de elektriciteitsprijs*!
: Mrgreen:

*Lang leve de revolutie !
0 x
Avatar de l'utilisateur
nlc
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2751
Inschrijving: 10/11/05, 14:39
Plaats: Nantes




par nlc » 13/01/10, 16:07

Voor waterstof zijn er inderdaad conversieverliezen, maar ze hebben aan alles gedacht: de verliezen dragen bij aan de verwarming van het gebouw en het tapwater.
De batterij is 12 kW, ik heb hem gezien en het is een groot speelgoed....
Ik weet de prijs niet, en de capaciteit hangt allemaal af van de tank. Maar voor een vraag van ik weet niet wat: ze zijn beperkt tot 100 kg waterstofopslag. Bovendien moeten specifieke, moeilijk te verkrijgen vergunningen vereist zijn.

Voor de belichaamde energie kan ik geen antwoord geven, alles binnenin is gemaakt van beton, het is de bedoeling om een ​​grote thermische traagheid in het gebouw te hebben.
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79112
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 10972




par Christophe » 13/01/10, 16:11

NLC schreef:De batterij is 12 kW, ik heb hem gezien en het is een groot speelgoed....


Groot hoe? Want voor de brandstofcel die de leugenaarsfabrikanten tussen 1995 en 2005 aan ons ‘verkocht’, moest die 60 kW zijn en onder een motorkap passen… Nou ja, het is zeker niet dezelfde technologie maar ach… alles ook!

Omdat hun leugen iets te lang duurde, zijn ze 2 of 3 jaar geleden overgestapt op biobrandstoffen en nu op elektrische auto's...
0 x
Avatar de l'utilisateur
nlc
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2751
Inschrijving: 10/11/05, 14:39
Plaats: Nantes




par nlc » 13/01/10, 16:16

Ik geloof geen seconde in de brandstofcel in auto's.

Het is groot, ja, 2 meter hoog en ongeveer 1 bij 1 meter. Maar ik zag niet hoe het in vredesnaam was, het was gefilmd op een pallet, ze hadden het nog niet uitgepakt.
Dernière édition par nlc de 13 / 01 / 10, 16: 55, 1 keer bewerkt.
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79112
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 10972




par Christophe » 13/01/10, 16:23

Ja, het is een leugen voor auto's...

Anders denk ik op technisch niveau, net als alle statische batterijen, dat het een warmtepomp met gemiddelde of hoge temperatuur is... in auto's is het een MEP-warmtepomp (Proton Exchange Membranes), dus het grootste deel zou niet hetzelfde moeten zijn:

Beeld

Hier is een klein document dat ik in 1999 heb gemaakt over PAC's, nog steeds geldig omdat er sindsdien bijna niets is veranderd...

https://www.econologie.com/cogeneration- ... nt-64.html

fragment:

2.3) Batterijen met hoge en lage temperatuur en de batterijkern
Ze worden over het algemeen geclassificeerd op basis van de aard van de elektrolyt die de nominale bedrijfstemperatuur geeft. Vervolgens onderscheiden we alkalische AFC (Alkaline Fuel Cell) van zure elektrolytbatterijen die in 2 subgroepen worden verdeeld:
• batterijen voor hoge temperaturen (> 500 °C), met gesmolten carbonaat (MCFC voor Molten Carbonate Fuel Cell) of vaste oxiden (SOFC voor Solid Oxide Fuel Cell) als elektrolyt;
• lage temperatuur batterijen (<200°C), met membranen voor elektrolyt
polymeren (PEMFC voor Proton Exchange Membrane Fuel Cell) of zuur
fosforzuur (PAFC voor fosforzuurbrandstofcel).
Batterijen met lage temperatuur
Ze werken volgens hetzelfde algemene principe, maar ze gebruiken allemaal om verschillende redenen een reformer die aardgas omzet in waterstof:
• zeer goed ontwikkeld aardgasnetwerk
• opslag en distributie van waterstof leveren nog steeds problemen op
• gebruikers zijn in eerste instantie negatief over waterstofopslag (psychologisch aspect)
• Andere manieren om dure waterstof te produceren, 4frs/kg per reforming vergeleken met:
• 5 tot 7 frs/kg per zuivering van aardolieproducten (oliën, enz.)
• 25 frs/kg (!!) door elektrolyse, maar kan sterk worden verminderd door het gebruik van hernieuwbare energieën tijdens uren van lage vraag (voornamelijk waterkracht, waarvan het energiepotentieel vrijwel constant is)
Opmerking: Het thermisch kraken van de ammoniak (bij ongeveer 600°C) is dan voldoende om waterstof te produceren, dat vervolgens moet worden gezuiverd om naar zuurbatterijen te worden gestuurd. Het lijkt erop dat dit een van de goedkoopste systemen is, maar hoe zit het met de kosten voor de productie van ammoniak (economische en ecologische kosten)

(...)

Batterijen voor hoge temperaturen
MCFC: Er is geen hervormer. In de kern wordt de brandstof omgezet in waterstof. Een vrij hoge temperatuur van 650°C zorgt ervoor dat het elektrolyt (mengsel van kaliumcarbonaat en lithium) gesmolten blijft. Er komen waterdamp en CO2 vrij en de exotherme reactie heeft het voordeel dat de temperatuur van de cel behouden blijft, waardoor er alleen een initiële verwarming nodig is. Het is dus geen 100% ecologische batterij, maar maakt het directe gebruik van CH4 mogelijk.
SOFC: De elektrolyt bestaat uit vast oxide (zirkonium) en werkt bij ongeveer 1000°C. Ook hier wordt het aardgas in het hart van de batterij omgezet in H2.
0 x
Avatar de l'utilisateur
nlc
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2751
Inschrijving: 10/11/05, 14:39
Plaats: Nantes




par nlc » 13/01/10, 16:57

Ik zal om meer details vragen als ik de Tesla ga testen : Mrgreen:
0 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Ga terug naar "Vastgoed en ecoconstructie: diagnostiek, HQE, HPE, bioklimatisme, natuurlijke habitat en klimaatarchitectuur"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 118-gasten