Constructie: thermopierre of houten frame?

Bouw van natuurlijke of ecologische habitat: plannen, ontwerp, advies, expertise, materialen, geobiologie ... Huis, constructie, verwarming, isolatie: u heeft zojuist één of meerdere offertes ontvangen. Kunt u niet kiezen? Geef hier uw probleem aan en wij adviseren u bij de juiste keuze! Hulp bij het lezen van DPE of diagnostiek van omgevingsenergie. Hulp bij aan- of verkoop van onroerend goed.
Avatar de l'utilisateur
jean63
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2332
Inschrijving: 15/12/05, 08:50
Plaats: Auvergne
x 4




par jean63 » 05/02/07, 09:26

loondie schreef:SHON is er Netto oppervlakte die we berekenen voor de bouwvergunningstorting (en die als het groter is dan 170 m² voor een vrijstaand huis moet worden ontworpen door een architect),
en hoe dikker je muren, hoe hoger je SHON, omdat zoals de naam aangeeft aan te geven dat het buiten het werk wordt berekend (dus buiten het huis) ...

Dus hier zijn meer belastingen te betalen als we stenen muren maken en minder als we het houten frame goed gedimensioneerd maken ...


blij ... nog een voordeel ... :D

Dit is precies mijn huis: houten raamwanden van 15 cm dik gevuld met isolatie (steenwol: in 1985 was er niets beters) + buitenbekleding in Red Cedar rotvrij op latten (de bekleding is 20 mm d dikte rond; de Red Cedar is erg ioslant). Kan het worden besteld bij SIBAC (ik weet niet of het nog bestaat) in La Rochelle of Sète en misschien in Le Havre? (de poorten waar het per boot aankomt). Ik heb het zo gekocht zonder tussenpersoon; een lokale transporteur leverde me een groot pakket van 6 m x 1 m x 1 m, genoeg om 250m2 te dekken, dat ik vervolgens alleen neerzette.

Deze Red Cedar is zeer gemakkelijk te snijden en te installeren (zeer licht en bovendien uitstekende geur bij het zagen :D ). Bovendien heeft het het voordeel dat het rotbestendig is, zodat het geen bewerking nodig heeft.

Atqui => als je interesse hebt, kan ik je wat informatie geven.

Ik woon nu 20 jaar in dit huis en ben er erg blij mee. Uitstekend comfort (geen koude muren), geen scheuren (frame geplaatst op betonnen noppen om de 3 meter + dorpel van gewapend beton 50 cm hoog gegoten op deze noppen: dan is het een bouwspel: de panelen zijn gebouwd in de werkplaats en vervolgens op locatie geassembleerd.

Bij een aardbeving: zeer goed bestand tegen trillingen, maar dit is in mijn geval niet het criterium bij uitstek! Het zou veel "kwetsbaarder" zijn in het geval van een tornado (wind met 200 km / u (kijk wat er net is gebeurd in Florida waar de huizen van hout zijn gemaakt). Nog een nadeel: als de opwarming wordt bevestigd, worden de gebieden besmet door termieten zullen naar het noorden in Frankrijk gaan! als het hout goed wordt behandeld (in mijn geval in een autoclaaf / vacuüm onder druk, goed geïsoleerd van de grond, hoop ik dat deze beestjes het niet aanvallen).

Hier is het menu:
http://www.termites-info.com/html/termites-france.html
http://www.termites-info.com/html/detec ... mites.html
http://www.xylobell.fr/catalogue_produi ... _base.html

Het doorstond goed de storm van december 1999. Om de waarheid te zeggen, ik voelde me niet op mijn gemak omdat het een gevel heeft die pal naar het westen gericht is en de windstoten aan deze kant waaiden heel hard. We hoorden wat gekraak in de structuur !! (het is net als het riet: vouwt maar breekt niet .... zie de fabel van La Fontaine "De eik en het riet).
0 x
Pas toen hij de laatste boom, de laatste rivier vervuild is neergehaald, de laatste vis gevangen die man zal beseffen dat geld niet eetbaar is (Indische MOHAWK).
atqui
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 27
Inschrijving: 24/01/07, 14:57




par atqui » 05/02/07, 09:38

loondie schreef:ah, dus je hebt goede vooruitgang geboekt met je project?

Is het dankzij dit forum?


Ik heb eigenlijk 6 maanden nagedacht.
Door boeken, webdocumenten te lezen, forums in het bijzonder internationale houthuizen.

Ik heb net een timmerman gevonden die me kan helpen bij het zelf bouwen met 2 vrienden. De bouw zou in mei moeten beginnen als alles goed gaat (bouwvergunning).

Mijn doel is om te eindigen met een huis dat niet te groot is, weinig verdeeld, dat ik zal verwarmen met een houtkachel na verbranding (Turbo Frankrijk) en vooral, geavanceerde en ecologische isolatie: ik koos voor geblazen cellulosewatten ( dikte 150 tot 160 mm), ik denk dat dat genoeg zou moeten zijn in mijn regio (regio Noord-centrum - la Ferté Vidame). Ik ben van plan een regenwatercollector, zonnepanelen voor warm water en fotovoltaïsche productie te installeren.
Ik vraag me op dit moment af over de ventilatie, zuinig en veilig vanuit gezondheidsoogpunt, we praten veel over dubbele stroom, maar ik heb nog steeds veel vragen !!! dus als iemand ervaren mij kan adviseren ???

A+
0 x
atqui
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 27
Inschrijving: 24/01/07, 14:57




par atqui » 05/02/07, 09:47

jean63 schreef:
loondie schreef:SHON is er Netto oppervlakte die we berekenen voor de bouwvergunningstorting (en die als het groter is dan 170 m² voor een vrijstaand huis moet worden ontworpen door een architect),
en hoe dikker je muren, hoe hoger je SHON, omdat zoals de naam aangeeft aan te geven dat het buiten het werk wordt berekend (dus buiten het huis) ...

Dus hier zijn meer belastingen te betalen als we stenen muren maken en minder als we het houten frame goed gedimensioneerd maken ...


blij ... nog een voordeel ... :D

Dit is precies mijn huis: houten raamwanden van 15 cm dik gevuld met isolatie (steenwol: in 1985 was er niets beters) + buitenbekleding in Red Cedar rotvrij op latten (de bekleding is 20 mm d dikte rond; de Red Cedar is erg ioslant). Kan het worden besteld bij SIBAC (ik weet niet of het nog bestaat) in La Rochelle of Sète en misschien in Le Havre? (de poorten waar het per boot aankomt). Ik heb het zo gekocht zonder tussenpersoon; een lokale transporteur leverde me een groot pakket van 6 m x 1 m x 1 m, genoeg om 250m2 te dekken, dat ik vervolgens alleen neerzette.

Deze Red Cedar is zeer gemakkelijk te snijden en te installeren (zeer licht en bovendien uitstekende geur bij het zagen :D ). Bovendien heeft het het voordeel dat het rotbestendig is, zodat het geen bewerking nodig heeft.

Atqui => als je interesse hebt, kan ik je wat informatie geven.


Hallo Jean63.

Ja, dat interesseert mij, waar ik de structuur en de bekleding van nature rotbestendig en resistent kan krijgen zonder behandeling die naar mijn mening altijd giftig is.
Mijn timmerman is uitgerust om de framepanelen ter plaatse te snijden en te monteren ...
In feite is het land in 28 5 Vertame Vidame).

A+
0 x
Avatar de l'utilisateur
loondie
Ik ontdekte econologic
Ik ontdekte econologic
berichten: 7
Inschrijving: 04/02/07, 22:57
Plaats: 84




par loondie » 05/02/07, 10:10

Welnu, voor een houten muur van 15 cm vergeleken met 20 + 10 isolatieplaten voor (ongeveer) dezelfde isolatiecoëfficiënt krijgen we ten minste voor een huis van 100 m² van 10 x 10 m (wat de beste verhouding oppervlakte / omtrek is een cilindrisch huis) krijgen we 6m² of 6% van het oppervlak
(wetende dat de gebouwde m² 1000 euro waard is, is het al 6000 euro minder voor de aankoop - de prijs van een competente architect !!! :P - en vervolgens 6% van alle relatieve belastingen die pro rata worden geteld)

maar omdat de huizen niet echt vierkant zijn, verdienen we gemakkelijk meer, ik zou meestal zeggen 10% voor een huis van 130 m² (een besparing van 13 m²) 13 euro ...

voor een gemeente die 1000 euro per jaar vraagt, dat levert elke 1000 jaar nog eens 10 euro op ... :?

:? :?
0 x
Avatar de l'utilisateur
jean63
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2332
Inschrijving: 15/12/05, 08:50
Plaats: Auvergne
x 4




par jean63 » 05/02/07, 11:07

vooral geavanceerde en ecologische isolatie: ik koos voor geblazen cellulosewatten (dikte 150 tot 160 mm), ik denk dat dat genoeg zou moeten zijn in mijn regio (regio Noord-centrum - la Ferté Vidame). Ik ben van plan een regenwatercollector, zonnepanelen voor warm water en fotovoltaïsche productie te installeren.
Ik vraag me op dit moment af over de ventilatie, zuinig en veilig vanuit gezondheidsoogpunt, we praten veel over dubbele stroom, maar ik heb nog steeds veel vragen !!! dus als iemand ervaren mij kan adviseren ???

Hallo,

Het structurele hout is wat mij betreft Douglas Fir geautoclaveerd (maar het was een extra veiligheid) normaal rotvrij. Deze Douglas kwam uit de bossen van Livradois-Forez naar Noirétable. Op hoogte waar het minder snel groeit dan op de vlakte (dichter). Anders is er (uit het geheugen) één (of) houthakkers die Douglas aanbieden dat op 400 m hoogte groeit ... zie je, maar ik gaf de voorkeur aan de berg.

Voor het bekledingshout kunt u ook hout "made in France" van lariks nemen (dit elimineert transport en CO2-uitstoot: Red Cedar komt uit West-Canada: British Columbia).
Er is een bouwer in Briançon die prachtige chalets maakt die hij LOMBARD - VASINA wordt genoemd, ze kunnen je misschien vertellen hoe je Mélèze kunt krijgen.

Ik koos voor de geblazen cellulosewatten (dikte 150 tot 160 mm),

FANTASTISCH !! in 1985 bestond het niet of weinig, ik wist het niet. 150 mm is perfect met hout: geen thermische brug.

Ik vraag me op dit moment af over de ventilatie, zuinig en veilig vanuit gezondheidsoogpunt, we praten veel over dubbele stroom, maar ik heb nog steeds veel vragen !!! dus als iemand ervaren mij kan adviseren ???

Ik aarzelde ook en uiteindelijk heb ik niets geplaatst in de hoop dat het hout de vochtigheidsgraad zou regelen (ik heb overal in de woonkamer veel zichtbaar hout - balken + plafond - lambrisering in de slaapkamers boven ) .......... en het werkt = 20 jaar zonder VMC en geen vochtproblemen, perfect gezonde muren. We openen de ramen van tijd tot tijd. : Mrgreen:
0 x
Pas toen hij de laatste boom, de laatste rivier vervuild is neergehaald, de laatste vis gevangen die man zal beseffen dat geld niet eetbaar is (Indische MOHAWK).
Targol
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 1897
Inschrijving: 04/05/06, 16:49
Plaats: Bordeaux streek
x 2




par Targol » 05/02/07, 11:29

atqui schreef:Ik vraag me op dit moment af over de ventilatie, zuinig en veilig vanuit gezondheidsoogpunt, we praten veel over dubbele stroom, maar ik heb nog steeds veel vragen !!! dus als iemand ervaren mij kan adviseren ???

A+


Hallo,
heb je het ontdekt Canadese bron voor ventilatie (ter vervanging of aanvulling van een CMV).
0 x
"Iedereen die gelooft dat exponentiële groei oneindig kan doorgaan in een eindige wereld, is een dwaas of een econoom." KEBoulding
atqui
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 27
Inschrijving: 24/01/07, 14:57




par atqui » 05/02/07, 11:48

Targol schreef:
atqui schreef:Ik vraag me op dit moment af over de ventilatie, zuinig en veilig vanuit gezondheidsoogpunt, we praten veel over dubbele stroom, maar ik heb nog steeds veel vragen !!! dus als iemand ervaren mij kan adviseren ???

A+


Hallo,
heb je het ontdekt Canadese bron voor ventilatie (ter vervanging of aanvulling van een CMV).


Ja, ik heb de kwestie bestudeerd. Maar het is moeilijk te implementeren en het lijkt het niet waard in mijn regio.
Misschien zal ik doen zoals Jean63, kiezen voor "natuurlijke" ventilatie, in de hoop dat mijn muur voldoende luchtdicht en "ademend" is voor waterdamp ...
0 x
Targol
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 1897
Inschrijving: 04/05/06, 16:49
Plaats: Bordeaux streek
x 2




par Targol » 05/02/07, 14:31

atqui schreef:
Targol schreef:Hallo,
heb je het ontdekt Canadese bron voor ventilatie (ter vervanging of aanvulling van een CMV).


Ja, ik heb de kwestie bestudeerd. Maar het is moeilijk te implementeren en het lijkt het niet waard in mijn regio.


Het is niet ingewikkeld om te implementeren als u gebruik maakt van de waterinlaatgeulen, elec- of afvalwatersleuven om uw Canadese putpijp te plaatsen.
Bij renovatie is het meer katoen, maar bij nieuwe, een of twee backhoe-opnames is het onschadelijk.
0 x
"Iedereen die gelooft dat exponentiële groei oneindig kan doorgaan in een eindige wereld, is een dwaas of een econoom." KEBoulding
Avatar de l'utilisateur
jean63
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2332
Inschrijving: 15/12/05, 08:50
Plaats: Auvergne
x 4




par jean63 » 05/02/07, 16:21

Het is niet ingewikkeld om te implementeren als u gebruik maakt van de waterinlaatgeulen, elec- of afvalwatersleuven om uw Canadese putpijp te plaatsen.


ja behalve dat de leidingen in het algemeen niet 1,50 m diep zijn en dat de lengte ervan niet noodzakelijkerwijs voldoende is.

Hoe dan ook: wanneer je wilt, kun je ... als de financiën volgen.
0 x
Pas toen hij de laatste boom, de laatste rivier vervuild is neergehaald, de laatste vis gevangen die man zal beseffen dat geld niet eetbaar is (Indische MOHAWK).
Targol
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 1897
Inschrijving: 04/05/06, 16:49
Plaats: Bordeaux streek
x 2




par Targol » 05/02/07, 16:27

jean63 schreef:
Het is niet ingewikkeld om te implementeren als u gebruik maakt van de waterinlaatgeulen, elec- of afvalwatersleuven om uw Canadese putpijp te plaatsen.


ja behalve dat de leidingen in het algemeen niet 1,50 m diep zijn en dat de lengte ervan niet noodzakelijkerwijs voldoende is.

Hoe dan ook: wanneer je wilt, kun je ... als de financiën volgen.


Je hebt gelijk, ik mis het.
Wat ik wilde zeggen is dat wanneer de jongens daar zijn met hun backhoe, je hen vraagt ​​om een ​​extra geul te graven voor een klein kaartje. Ik heb dat al gedaan, ze zijn het over het algemeen eens: het is de baas die de brandstof betaalt en zij die het ticket in de zak steken : Mrgreen:
0 x
"Iedereen die gelooft dat exponentiële groei oneindig kan doorgaan in een eindige wereld, is een dwaas of een econoom." KEBoulding

Ga terug naar "Vastgoed en ecoconstructie: diagnostiek, HQE, HPE, bioklimatisme, natuurlijke habitat en klimaatarchitectuur"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 130-gasten