gasbeton

Bouw van natuurlijke of ecologische habitat: plannen, ontwerp, advies, expertise, materialen, geobiologie ... Huis, constructie, verwarming, isolatie: u heeft zojuist één of meerdere offertes ontvangen. Kunt u niet kiezen? Geef hier uw probleem aan en wij adviseren u bij de juiste keuze! Hulp bij het lezen van DPE of diagnostiek van omgevingsenergie. Hulp bij aan- of verkoop van onroerend goed.
jonule
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2404
Inschrijving: 15/03/05, 12:11




par jonule » 22/01/08, 12:05

ademende wanden: voeren vocht op natuurlijke wijze af.
heel gezond.
vermijdt de installatie van een vmc die de verwarming achtervolgt, besparingen.

stenen muren, bakstenen enz ... kalkpleister binnen / buiten: de natuurlijke top, prachtige pleisters.

het vocht dat door capillaire werking uit de grond opstijgt, zet zich niet meer vast in de muur om vochtige plekken te vormen.
kortom, het rot de muren, het cement en veel zorgen! het is een typische "naoorlogse" constructie zoals een hol sintelblok...

het principe :
http://www.ideesmaison.com/Les-murs-respirants.html

persoonlijk verwijder ik bij renovatie de gipsplaatbekleding van de hoofdbalk, het plafond die de andere balken en platen in natuurstenen enz. moet ook ademen.

de muren van een huis zoals de longen moeten ademen, anders is het alsof je je hoofd in een plastic zak steekt!
0 x
Chatham
Ik postte 500 berichten!
Ik postte 500 berichten!
berichten: 536
Inschrijving: 03/12/07, 13:40




par Chatham » 22/01/08, 12:51

jeromeb schreef:dit gebrek aan ademend vermogen is zo opvallend dat de introductie van VMC systematisch is geworden; als het nog steeds dubbele stroom was ...
l


VMC heeft niets te maken met ademend vermogen, maar alleen met de ventilatie die plotseling in plaats van punctueel door de ramen te openen, variabel wordt volgens de hygrometrie met minimale warmteverliezen in de winter en koelte in de zomer (als we het niet hebben geprobeerd, weten we het niet!): de VMC's zijn ook geïnstalleerd in gerestaureerde oude huizen: dit voorkomt met name het onnodig inslikken van radon (vooral in granieten huizen met granieten ondergrond) en verschillende verontreinigende stoffen (ook van organische oorsprong) die in elk huis voorkomen... en ook om het drogen van wasgoed binnen te vergemakkelijken ( dat spreekt voor zich!), de waterdamp die vrijkomt in de badkamer, de afvoer van geuren en dampen uit de keuken, etc.
Wat betreft natuurstenen muren, gecoat of gepleisterd of natuurlijk, het is vaak een vochtpomp als deze slecht gebouwd is (afhankelijk van het terrein en de plaatselijke regenval), het water stijgt in de muren door capillariteit, vooral met graniet.
Ik kende een heel mooi huis in bordeauxrode natuursteen dat vochtige muren had zodra het regende, het water dat door de grond in de muren sijpelde: niet alles is zo rooskleurig... en de muren van steen, thermische isolatie probleem.. .. als ze dun zijn, vriest het, als ze dik of zelfs heel dik zijn (wat vaak voorkomt) is de traagheid enorm en moet je het hard en langdurig verhitten om de onderdelen op te warmen. ..Een vriend die een oude heeft boerderij in de Vogezen met stenen muren van 1m dik heeft dit meegemaakt: hij heeft gelukkig goedkoop brandhout (maar je moet het zelf doen...) .. .
0 x
jonule
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2404
Inschrijving: 15/03/05, 12:11




par jonule » 22/01/08, 13:33

de vmc verbruikt het hele jaar ... en draagt ​​in de winter alle warmte over.

zo niet hoe "minimale" verliezen te kwantificeren? in % ? in watt? hoe dan ook, het is balen.

Ik ken de vmc al vele jaren van verhuur, het weerhield me er niet van om de deuren en ramen open te zetten tijdens het schoonmaken (voor wie het weet). Ik sneed het nog steeds in de winter als ik aan het stoken was.

bij de houtkachel is er altijd een "natuurlijke" ventilatie doordat de lucht door de luchtinlaat van de kachel snelt, om via de omkasting naar buiten te komen. dit is duidelijk te zien aan de lucht die onder de deur en de ramen naar binnen komt.

de enige aanpassing die ik heb gedaan: maak een grote luchtinlaat (met een verstelbaar/afsluitbaar luchtinlaatrooster) voor de kachel, zodat de ventilatie nog beter is, maar bovenal straalt de kachel veel beter uit, c is flagrant.

radon, een vals voorwendsel van de nucleaire lobby als een ziekte van de longen, bestaat alleen in kelders en kruipruimtes, ongeventileerd, maar zoals ik net zei, is er natuurlijke ventilatie, zelfs in ventilaties zonder VMC; mag niet zeggen dat men in een huis zonder vmc door verstikking om het leven komt!
: Lol:

voor organische en vluchtige verontreinigende stoffen verban ik ze en ruim ik op dankzij planten (ficus klimop enz ...)

voor de keuken heb ik een afzuigkap geplaatst, net boven het gasfornuis en houtkachel: de ventilatie gebeurt vanzelf, zelfs kap eraf: het is nog steeds natuurlijk (en niet nucleair).
Wat betreft het drogen van kleding in een huis, het is ketterij, je moet het in een wasruimte doen!
er is maar één plek waar ik van plan ben om eventueel een ventilator op een timer te zetten (je activeert een schakelaar en het is bijvoorbeeld 15 minuten klote): de badkamer, en zelfs dan is het niet zeker omdat het genoeg is om het raam open te zetten in de zomer, de zon wordt gebruikt om de microben te doden door UV-straling.

maar ik heb het over huizen en niet over appartementen + of - onhygiënisch en slecht gebouwd in betonblok / cementcoating ...

de natuurstenen muren zijn oud, ze kunnen alleen worden gebouwd, daarna moet de cementlaag worden verwijderd, om opnieuw te worden samengevoegd met kalk enz... blootgestelde stenen bijvoorbeeld, het is erg mooi en geeft het karakter van de huizen terug bedekt met grijs cement, dat onderaan muf begint te worden.

voor cementdeklagen moeten we een perifere afvoer maken, wat tijd en geld kost, bij ademende wanden is dat niet nodig!
Ik moet deze schetsen vinden ... maar de links die ik heb aangegeven zijn voldoende: het opstijgende vocht wordt naar buiten afgevoerd als we een ademende muur hebben (dwz zonder cement aan de buitenkant en zonder placo aan de binnenkant).
stenen muren zijn uitstekend om warmte vast te houden, ze koelen zeker af, zoals Christophe zegt, isolatie moet van buitenaf worden gedaan (leien in zijn geval, uitstekend).
maar met een dikte van 50 cm zoals thuis, is het geen probleem om de T°C te behouden en is het zelfs niet nodig om te isoleren!

anders kun je net zo goed alles breken en alles in briesblokken herbouwen! : Cheesy:

met deze massa steen ga ik een zelfgemaakte massakachel in bakstenen lijmen en voegmortel, het beste voor de warmte, het zal zo de hele massa van het huis verwarmen, die dan zal uitstralen ... de kachel van massa laat je ook toe om op te warmen met pallethout, gratis ;-)

chatam, je kent het hout dat we tegenwoordig laten leveren (maar het is waar dat het 10 keer goedkoper is om het zelf te doen ;-)!

Ik heb een brandstofketel om de T°C op peil te houden, hij staat op mini, hij verwarmt mijn kamers 's ochtends als ik naar mijn werk ga en 's avonds
als ik terugkom, is er de houtkachel voor de charme, en een houtkachel voor het comfort (binnenkort een massamarktkachel van het Oekraïense type tegen lage kosten) hout is goed voor je gezondheid!
0 x
jonule
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2404
Inschrijving: 15/03/05, 12:11




par jonule » 22/01/08, 13:47

Om mijn punt te illustreren, in plaats van blabla:

Beeld
getrokken http://www.tiez-breiz.org/ , technische fiches>oude bouwisolatie.

nog een hele goede:
http://www.tamaisontonjardin.net/article.php3?id_article=27

vergeet niet dat een aarden coating binnenshuis warmte opslaat, je kunt er zelfs vooraf een netwerk van verwarmingsbuizen doorheen laten lopen, wat betreft de vloerverwarming, zonne-energie natuurlijk ;-)
0 x
Jeromeb
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 16
Inschrijving: 12/12/07, 14:27




par Jeromeb » 30/01/08, 23:06

het is nutteloos om sintelblok te verzetten tegen steen of aangestampte aarde. afgezien van enkele onvoorwaardelijke wordt dit vanwege kosten en tijd niet meer gedaan.
Integendeel,

de keuze tussen sintelblok, ytong en honingraatsteen blijft relevant.

de pezen van oorlog, afgezien van de prijs, is om vakmensen te vinden die het product installeren dat u wilt aanbrengen.

de meesten die met Breezeblokken werken, zullen dit alleen vragen tenzij uitdrukkelijk gevraagd door de klant en nogmaals!!

het voordeel van de ytong is de mogelijkheid om te doen zonder afwerking als de montage perfect is.

net als elk ander product is het niet bestand tegen direct slecht weer (herhaalde regen)

Ik ben sceptisch over zijn "ademend" vermogen. en op de samenstelling ervan met aluminiumoxide.
Ik sluit sintelblok uit dat absoluut niets waard is, baksteen heeft het nadeel dat het energie verbruikt voor de vervaardiging ervan en blijft vrij kwetsbaar om te vervoeren en delicaat om te zagen (je hebt een speciale elektrische handzaag nodig)
aan de andere kant is de gelijmde installatie perfect en extreem snel. er zijn nu twee modellen, een met traditionele plaatsing met bastaardcementkalkmortel en een met lijm. de verwijderingstijd is korter of gelijk aan die van betonblokken, waardoor de totale kosten bijna identiek worden.
Ik heb het alleen over de bouw. omdat in gebruik is er geen foto.

dus voor mij winnaar van materialen die toekomstige kopers en vakmensen niet afschrikken = alveolaire baksteen.

anders gaan we richting hennepbakstenen. ideaal volgens mij. alle kwaliteiten. blijft om de mogelijkheid te verifiëren om een ​​complete huisstructuur te ondersteunen. Daar, ik weet het niet.

de vmc als het een dubbele stroom is, is niet per se een geldkuil of te energieverbruikend. Als we er niet overheen kunnen komen.

Ik blijf volhouden dat simpele flow onzin is.

bij mij thuis, muur in steen, adobe en alveolaire bakstenen van 40cm aan de buitenkant bedekt met een pleister van luchtvette kalk voor 80% en hydraulisch voor 20%

binnenmuren bedekt met een kalk/henneppleister van 5 tot 8 cm dik.

geen polyaan op de grond. 15cm steenegel dan 15cm zandhennepkalk dan kalkplak dan onbehandelde waterafstotende vloertegels en gemonteerd op kalkzandbed.

het ademt. en bovenal blijft de luchtvochtigheid tussen de 50 en 70%

het is erg ongezond om deze waarden in de ene of de andere richting te overschrijden. leven met een relatieve luchtvochtigheid van 30% in een huis lijkt me eng. zeer droge neus....o.a. verschrompelde huid...bij mijn ouders thuis is dat het, ik kan niet mijn haar is broos enz.

Ik heb het voordeel dat ik grote volumes heb. kamer van minimaal 25m2.
in het zuiden van Bretagne
kachel verwarming en elektrische kwaliteit bovendien.

een laatste ding, je moet harmonie hebben in de gekozen producten.

dus kies wat je wilt maar wees van a tot z in lijn met je keuzes
als we sintelblok nemen, nemen we glaswol en polystyreen om het plaatje compleet te maken. niets ademt en dat weten we.
dus geen noodzaak om een ​​microporeuze coating aan te brengen....

l ytong is de tussenoplossing die de zelfbouwer tevreden kan stellen. eenvoudig te implementeren, om aan het werk te blijven. gemakkelijk groeven voor elektriciteit. blijft de samenstelling en de verschillende eigenschappen die ons interesseren.

het is ondenkbaar om, zoals in bovenstaande tabel te zien is, niet-ademende glaswol op een stenen muur te plaatsen. het is de gegarandeerde kat tenzij je weinig slecht weer hebt en capillaire stijging en weer
hoe ongerijmd om natuurlijk terracotta aan te brengen en het waterafstotend te behandelen nadat het met lijm is gelegd... op een stuk kalkhennep. Ik zag het met mijn geziene ogen.
ecolos zweren die een toespraak van een van de ambachtslieden hadden onderschreven, maar die niet aan het einde van het proces waren geweest door tijd en onwetendheid te besparen. woedend.
0 x
denis
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 944
Inschrijving: 15/12/05, 17:26
Plaats: Rhône-Alpes
x 2




par denis » 31/01/08, 08:27

Philippe Schutt schreef:Wat geramde aarde betreft, deze kan niet worden beschouwd als een isolator, in tegenstelling tot cellenbeton. Door nadelen slaat het goed vandaar het gebruik in warme gebieden.
Dan beperkt de wet de hoogte van aarden constructies.


sorry maar pizzè is een goede isolator, ook al heeft het wat dikkere dikte nodig, en het dient als accumulator, een materiaal dat ademt, je kunt natuurlijk niet heel hoog bouwen .. maar de mobiele telefoon is er niet hetzelfde ??, op ciporex-muren stromen traditionele zware betonplaten! Dat vind ik absurd! (Ik heb altijd in pizzè gewoond), als ik op een dag bouw, zal het in pizzzzè zijn of een mengsel maken van aarde / stro / heet
0 x
Wit zou niet bestaan ​​zonder het donker, maar toch!


http://maison-en-paille.blogspot.fr/
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79292
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11027




par Christophe » 31/01/08, 09:51

Volgens mijn info pisé ik bij een lambda van 1.1 zie beton isolatie eigenschappen

Qua isolatie is het minder dan twee keer beter dan conventioneel beton (lamdba van 2) en 6.5 keer slechter dan cellenbeton van 400 kg/m3 dus sorry ik denk niet dat we het als isolerend kunnen kwalificeren!

Met andere woorden, er is 6,5 keer meer aangestampte aarde nodig dan cellenbeton! Een muur van 30 cm celisolatie evenveel als een dikte van 2 m aangestampte aarde! Als je in een bunker wilt wonen, is dat jouw keuze, maar je moet ophouden met te zeggen dat aangestampte aarde een isolator is!

Voor mij begint een isolator al bij een lambda lager dan 0.3 (en nog eens...)!

Voor traagheid ja, maar er zijn veel betere, maar misschien denk je daarom dat het een goede isolator is...

Hier zijn enkele gegevens
Aangestampte aarde (2000 kg/m3)
Dichtheid: 2000 kg/m3 ( == inertie)
Lambda: 1.200 W/°Cm ( == isolatie)
Soortelijke warmte: 800 kJ/kg.°C ( == inertie)


AAN heeft dus een soortelijke warmte van 2000*800 = 1 kJ/m600.°C. Het is beter dan cellenbeton (te licht) maar elk "klassiek" beton of cement doet het beter...(000%)
0 x
Avatar de l'utilisateur
bham
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 1666
Inschrijving: 20/12/04, 17:36
x 6




par bham » 31/01/08, 11:03

Hallo jeromeb, waar kom je vandaan in Zuid-Bretagne?
jeromeb schreef: wetende dat ik het betonblok uitsluit dat absoluut niets waard is, heeft de baksteen het ongemak energie te verbruiken voor de vervaardiging ervan.


Vergeet niet dat betonblokken worden gemaakt met cement, waarvan de productie ook energie-intensief is. In het ene geval wordt het verhit om te drogen/koken en in het andere geval om de grondstof te vervaardigen. Een vergelijking over dit onderwerp zou interessant zijn om te vinden.

jeromeb schreef:binnenmuren bedekt met een kalk/henneppleister van 5 tot 8 cm dik. .

Voelt de coating koud aan? neutraal?

jeromeb schreef:als we sintelblok nemen, nemen we glaswol en polystyreen om het plaatje compleet te maken. niets ademt en dat weten we.
dus geen noodzaak om een ​​microporeuze coating aan te brengen....
het is ondenkbaar om, zoals in bovenstaande tabel te zien is, niet-ademende glaswol op een stenen muur te plaatsen. het is gegarandeerd een ramp tenzij je weinig slecht weer en capillaire stijging hebt.

Ik ben het er niet mee eens, het briesblok ademt. Je hoeft alleen maar de regen door een muur van ongecoat betonblok te zien gaan om te begrijpen dat als het water er doorheen gaat, de lucht dat ook doet.
Glaswol: idem
Polystyreen/polyurethaan: oké.
Wat betreft de combinatie steen/glaswol moet u weten dat de steen over de gehele dikte (ongeveer) altijd op de buitentemperatuur zal zijn en de glaswol over de gehele dikte op de binnentemperatuur. Dus op het dauwpunt contactpunt, dus condensatie sinds koud/warm ontmoeting.
Als je bovendien geen luchtspleet hebt tussen de steen en de isolatie en je hebt geen dampscherm op je glaswol, dan is dat zeker, CATA gegarandeerd. Maar in tegenstelling tot wat je zegt, is het niet de glaswol (waar ik geen fan van ben) die niet ademt, het is eerder je stenen muur (vooral graniet) die niet ademt en geen vocht binnenin kan afvoeren.
0 x
jonule
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2404
Inschrijving: 15/03/05, 12:11




par jonule » 31/01/08, 11:42

wow, hoeveel verwarring?!

als het water door een betonblok gaat, passeert de lucht niet noodzakelijkerwijs, kwestie van capillaire werking denk ik;

ademend vermogen is de luchtdichtheid van binnenuit die minimaal moet zijn;

een te isoleren luchtruimte moet stabiel zijn: zonder ventilatie. zoals die van perifere muren.

een luchtspleet om isolatie te drogen moet worden geventileerd, zoals die van de zolder, het voert ook vocht af.



Nou, anders praat niemand over het voordeel van de strobaal als muurconstructie? top ademend vermogen, R tussen 6 en 8 afhankelijk van de lay-out (en dikte), top thermische en foïsche isolatie, goedkoop, uitstekende afwerking, kalk- of aardcoatings, natuurlijk, ademend, enz.!

zoek naar "cstb straw" op deze site voor professionele info ;-)
0 x
Avatar de l'utilisateur
bham
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 1666
Inschrijving: 20/12/04, 17:36
x 6




par bham » 31/01/08, 13:57

jonule schreef: wow, hoeveel verwarring?!
als het water door een betonblok gaat, passeert de lucht niet noodzakelijkerwijs, kwestie van capillaire werking denk ik;


Sorry Jonule maar voor mij is er geen verwarring. Ja oké voor de capillariteit, maar als je het water aan de andere kant van de muur ziet druppelen, weet ik niet of we alleen de capillariteit kunnen zien. Aan de andere kant worden de blokken zo economisch mogelijk gemaakt, dus de fabrikant gebruikt zo min mogelijk materiaal en om dit resultaat te bereiken, vermijdt u het beton te veel in de mal te verpakken: hoe minder u verpakt, hoe minder grondstof u nodig heeft. zet, hoe poreuzer je betonblok.
Dus capillariteit ja, maar waarschijnlijk ook porositeit en dus niet luchtdicht.
jonule schreef:Nou, anders praat niemand over het voordeel van de strobaal als muurconstructie? top ademend vermogen, R tussen 6 en 8 afhankelijk van de lay-out (en dikte), top thermische en foïsche isolatie, goedkoop, uitstekende afwerking, kalk- of aardcoatings, natuurlijk, ademend, enz.!

Ben jonule je probeert het op alle onderwerpen je strootje te zetten.
: Lol:
0 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Ga terug naar "Vastgoed en ecoconstructie: diagnostiek, HQE, HPE, bioklimatisme, natuurlijke habitat en klimaatarchitectuur"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 74-gasten