Passief schip?

Bouw van natuurlijke of ecologische habitat: plannen, ontwerp, advies, expertise, materialen, geobiologie ... Huis, constructie, verwarming, isolatie: u heeft zojuist één of meerdere offertes ontvangen. Kunt u niet kiezen? Geef hier uw probleem aan en wij adviseren u bij de juiste keuze! Hulp bij het lezen van DPE of diagnostiek van omgevingsenergie. Hulp bij aan- of verkoop van onroerend goed.
xaviervd
Ik ontdekte econologic
Ik ontdekte econologic
berichten: 6
Inschrijving: 04/01/08, 22:01

Passief schip?




par xaviervd » 05/01/08, 15:13

Hallo,

Ik werk aan een project om een ​​binnenschip te transformeren (http://www.ange-gabriel.be), ben ik op zoek naar voorbeelden van bootindelingen die zo milieuvriendelijk mogelijk zijn...

Beeld

Ik zal beginnen met te kijken naar de efficiëntie van isolatie, een zo groen mogelijke energieproductie...

Hier zijn enkele elementen van de specificaties:

- Op zoek naar autonomie van 7 dagen voor 12 personen aan boord (water, verwarming, warm water, elektriciteit)
- Geen walaansluiting. Aan boord moet in alle energiebehoeften worden voorzien.
- Dieseltank (gedeeld met de hoofdmotor).
- Grote bovenoppervlakken voor zonnepanelen (50 m2).
- Geen gastoevoer.
- Opslag van elektriciteit in een batterijbank.
- Massief houten vloeren.

Mijn loodgieter-verwarmingsingenieur biedt mij een micro-WKK-oplossing (productie van elektriciteit en warmte) met vloerverwarming aan.

Ik stel mezelf een aantal beginnende vragen:

- Heeft u feedback die u wilt delen in het veld?

- Is dit de beste oplossing voor mijn situatie? (ook al lijkt ze mij erg aantrekkelijk).

- Wat zijn de belangrijkste voor- en nadelen van deze oplossing?

Bedankt voor je geïnformeerde mening ;-)

Xavier
http://www.habitat-fluvial.net
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79138
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 10976




par Christophe » 05/01/08, 15:26

Leuk project!

Ik heb strikt genomen geen ervaring met milieuvriendelijke boten, maar hier zijn enkele “koude” tips/opmerkingen:

1) Ik hoop dat uw verwarmingsmonteur niet denkt dat u een idioot bent door u een nieuwe motor te proberen verkopen?

In feite: je hebt al een motor, het installeren ervan in warmtekrachtkoppeling zou vrij eenvoudig moeten zijn, maar dat is misschien al het geval (sorry, ik weet bijna niets van binnenvaartschepen)?

Als u niet op het terrestrische netwerk bent aangesloten, heeft het geen zin om aan elektrische warmtekrachtkoppeling te doen! Als het gaat om het opladen van batterijen, is dit geen erg economische oplossing!

2) De calorieën uit warmtekrachtkoppeling moet je “eenvoudig” kunnen opslaan als de motor niet draait. Een paar duizend (5 tot 6000L per pollepel gedurende 7 dagen met een delta van 40°C) liter water zou voldoende moeten zijn... om te zien hoe goed ze "in balans" zijn in het schip.

3) Massief hout en vloerverwarming zijn verre van een goede combinatie :(

4) Ik zou ook een zonne-energietoeslag voor de zomer toevoegen (8 m²)

5) Wat is het nut van zonne-energie als je een warmtekrachtkoppeling hebt?

ps: in welk deel van België zit je?
0 x
xaviervd
Ik ontdekte econologic
Ik ontdekte econologic
berichten: 6
Inschrijving: 04/01/08, 22:01




par xaviervd » 05/01/08, 18:05

Bedankt Christophe voor je antwoorden! Laat me nog een paar vragen stellen...

1) Ik hoop dat uw verwarmingsmonteur niet denkt dat u een idioot bent door u een nieuwe motor te proberen verkopen?

In feite: je hebt al een motor, het installeren ervan in warmtekrachtkoppeling zou vrij eenvoudig moeten zijn, maar dat is misschien al het geval (sorry, ik weet bijna niets van binnenvaartschepen)?


Eigenlijk, ja, de boot heeft al een moteur, maar deze motor is niet optimaal (voor zover ik weet), om alleen elektriciteit of warmte te produceren. Het verbruik is enorm...

Daarnaast zal de boot af en toe varen: zo'n 20 tot 30 dagen per jaar.

In de omgebouwde boten die ik ken, is naast de motor meestal een generator geïnstalleerd om elektriciteit te produceren, en een olieketel voor verwarming en warm water.

Als u niet op het terrestrische netwerk bent aangesloten, heeft het geen zin om aan elektrische warmtekrachtkoppeling te doen! Als het gaat om het opladen van batterijen, is dit geen erg economische oplossing!


Ik heb dezelfde intuïtie. Kunt u mij uitleggen wat u tot deze conclusie brengt?

2) De calorieën uit warmtekrachtkoppeling moet je “eenvoudig” kunnen opslaan als de motor niet draait. Een paar duizend (5 tot 6000L per pollepel gedurende 7 dagen met een delta van 40°C) liter water zou voldoende moeten zijn... om te zien hoe goed ze "in balans" zijn in het schip.


Oké, bedankt voor deze cijfers.

3) Massief hout en vloerverwarming zijn verre van een goede combinatie :(


Klopt, dat heeft mijn verwarmingsmonteur mij verteld. Hij raadt tegelwerk of gelijkwaardig aan. Maar om minder ‘rationele’ redenen hebben we gekozen voor een massief houten vloer. De verwarmingsmonteur adviseert dan metalen vinnen onder de vloer om de efficiëntie van de straling te verhogen (wat ook de prijs aanzienlijk verhoogt ;-)).

4) Ik zou ook een zonne-energietoeslag voor de zomer toevoegen (8 m²)


Oké, hoe kom je aan 8m2?

5) Wat is het nut van zonne-energie als je een warmtekrachtkoppeling hebt?


Ik zou naïef antwoorden: om de motor minder te laten draaien als de accu's zijn opgeladen door zonne-energie? Is dat niet de juiste redenering?

ps: in welk deel van België zit je?


Namen ;-)

Jouw antwoorden en vragen helpen mij verder te denken, bedankt ;-)

Xavier
0 x
Andre
Pantone motor onderzoeker
Pantone motor onderzoeker
berichten: 3787
Inschrijving: 17/03/05, 02:35
x 12




par Andre » 06/01/08, 04:36

Dag

Bij zoetwater-scheepsmotoren wordt de motorkoelvloeistof soms rechtstreeks in het water gepompt en rechtstreeks in de motor terechtgekomen.
De goede systemen zijn die voor zeewater, koelvloeistof en antivries die door een waterwisselaar stromen die in de rivier wordt gepompt.
Vanuit de wisselaar is er een manier om een ​​flinke hoeveelheid vloeistof te verwarmen om voor verwarming te zorgen en deze zelfs op te slaan.
een goede hoeveelheid warm water van 70c
bij GM-motoren gebruiken ze een waterinjectie in de uitlaatpijp om het geluid te verminderen en de pijp koud te houden om een ​​hoge temperatuur in de motorruimte te voorkomen
Voordat u de motor start, moet u de ventilatie van de motorruimte inschakelen om een ​​explosie te voorkomen.
Sommige boten hebben een 220volt 60hz generator aan boord, vaak onafhankelijk van de hoofdmotor, tevens watergekoeld.
In bepaalde gevallen een tweecilinder VM luchtgekoeld
Het valt nog te bezien of de verlichting 12 volt of 24 volt is?
Het valt nog te bezien of de benodigde energie voor de nacht is of voor lange stilstanden met uitgeschakelde hoofdmotor (de GM 2-takt is nogal luidruchtig en zal vanwege vervuiling niet op de weg mogen worden gebruikt), dus wees voorzichtig dat voor de rust dit volgt niet snel genoeg?

Als het gehele elektrische systeem op lage spanning staat, bestaat er een manier om de accu's op te laden terwijl ze draaien. Hierdoor wordt voorkomen dat de motor stilstaat bij lage belasting, geluid en geur.
Wanneer de boten aanmeren, is er een stopcontact in de jachthaven om ze van stroom te voorzien.

Andre
0 x
xaviervd
Ik ontdekte econologic
Ik ontdekte econologic
berichten: 6
Inschrijving: 04/01/08, 22:01




par xaviervd » 06/01/08, 15:38

Hallo Andrew,

Bedankt voor je antwoorden op dit bericht en het andere ;-)

De goede systemen zijn die voor zeewater, koelvloeistof en antivries die door een waterwisselaar stromen die in de rivier wordt gepompt.
Vanuit de wisselaar is er een manier om een ​​flinke hoeveelheid vloeistof te verwarmen om voor verwarming te zorgen en deze zelfs op te slaan.
een goede hoeveelheid warm water van 70c
bij GM-motoren gebruiken ze een waterinjectie in de uitlaatpijp om het geluid te verminderen en de pijp koud te houden om een ​​hoge temperatuur in de motorruimte te voorkomen


Uitstekende informatie. Wie kan dit soort instellingen doen? Een motorfabrikant? Een verwarmingsmonteur? Kent u iemand die deze operatie zou kunnen uitvoeren?

Voordat u de motor start, moet u de ventilatie van de motorruimte inschakelen om een ​​explosie te voorkomen.


Rechts.

Sommige boten hebben een 220volt 60hz generator aan boord, vaak onafhankelijk van de hoofdmotor, tevens watergekoeld.
In bepaalde gevallen een tweecilinder VM luchtgekoeld


Ja, meestal een generator in een geluiddichte kast.

Het valt nog te bezien of de verlichting 12 volt of 24 volt is?


Er moet van alles gemaakt worden, je kunt dus kiezen voor 12 of 24 volt.
Er komt ook een tweede 220 volt-circuit.

Het valt nog te bezien of de benodigde energie voor de nacht is of voor lange stilstanden met uitgeschakelde hoofdmotor (de GM 2-takt is nogal luidruchtig en zal vanwege vervuiling niet op de weg mogen worden gebruikt), dus wees voorzichtig dat voor de rust dit volgt niet snel genoeg?


Ja, we blijven soms meerdere weken, in de winter, zonder navigatie en zonder elektrische aansluiting aan land. Het gebruik van een groep is 's nachts eigenlijk verboden, voor de buurt (des te beter ;-))

Als het gehele elektrische systeem op lage spanning staat, bestaat er een manier om de accu's op te laden terwijl ze draaien. Hierdoor wordt voorkomen dat de motor stilstaat bij lage belasting, geluid en geur.


Ja, wij laden de accu’s op terwijl ze werken. Maar als je stopt, zoals je schrijft, moet je produceren zonder de hoofdmotor te gebruiken.

Wanneer de boten aanmeren, is er een stopcontact in de jachthaven om ze van stroom te voorzien.


Binnenschepen van 38 m hebben over het algemeen geen toegang tot jachthavens voor kleinere boten (minder dan 20-25 m)... En waar onze officiële locatie zich bevindt, is er geen elektrische verbinding met de aarde.

André, wat is jouw mening over de installatie van een warmtekrachtkoppelingsoplossing op een binnenschip met de hierboven beschreven beperkingen?

Xavier
0 x
xaviervd
Ik ontdekte econologic
Ik ontdekte econologic
berichten: 6
Inschrijving: 04/01/08, 22:01




par xaviervd » 05/07/08, 14:29

Even een klein bericht (uit context) om het gekke avontuur dat we meemaken met jullie te delen:

http://www.ange-gabriel.be

:-)

Fluviaal,

Xavier
0 x
lejustemilieu
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 4075
Inschrijving: 12/01/07, 08:18
x 4




par lejustemilieu » 05/07/08, 15:49

Hallo,
De enige praktijkervaring die ik heb,
het is een vriend die hetzelfde project had; hij verkocht zijn schip haastig omdat de dikte van het metaal in de romp beperkt was...
Er is een technische keuring als ik het goed begrepen heb.
Dus...dit is een heel belangrijk punt om te controleren.
0 x
xaviervd
Ik ontdekte econologic
Ik ontdekte econologic
berichten: 6
Inschrijving: 04/01/08, 22:01




par xaviervd » 05/07/08, 16:40

Ja, dit is een essentieel punt om (in principe) te controleren voordat u uw boot koopt... De romp moet overal meer dan 3,9 mm hebben om goedgekeurd te worden.

Meer info hier: http://www.habitat-fluvial.net/a-quoi-r ... tat-2.html

Fluviaal,

Xavier
0 x
lejustemilieu
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 4075
Inschrijving: 12/01/07, 08:18
x 4




par lejustemilieu » 06/07/08, 07:22

Hallo,
Hier is een scheepsmotor die niet veel 10pk verbruikt: volvo penta 10pk diesel
0 x
Chatham
Ik postte 500 berichten!
Ik postte 500 berichten!
berichten: 536
Inschrijving: 03/12/07, 13:40




par Chatham » 06/07/08, 09:14

lejustemilieu schreef:Hallo,
Dit is een scheepsmotor die niet veel 10pk verbruikt


Ter informatie: om een ​​schip van 38 meter goed voort te stuwen heb je een motor nodig van meer dan 200 pk...de minst krachtige motoren die op dit type schip werden gebruikt waren niet minder dan 150 pk...de krachtigste 400 pk...
0 x

Ga terug naar "Vastgoed en ecoconstructie: diagnostiek, HQE, HPE, bioklimatisme, natuurlijke habitat en klimaatarchitectuur"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 90-gasten