plank aangetast door vocht

Bouw van natuurlijke of ecologische habitat: plannen, ontwerp, advies, expertise, materialen, geobiologie ... Huis, constructie, verwarming, isolatie: u heeft zojuist één of meerdere offertes ontvangen. Kunt u niet kiezen? Geef hier uw probleem aan en wij adviseren u bij de juiste keuze! Hulp bij het lezen van DPE of diagnostiek van omgevingsenergie. Hulp bij aan- of verkoop van onroerend goed.
kiki
Ik ontdekte econologic
Ik ontdekte econologic
berichten: 3
Inschrijving: 02/04/07, 13:23
Plaats: Auvergne

plank aangetast door vocht




par kiki » 02/04/07, 13:59

Hallo iedereen.
100% milieuvriendelijk, ik sta op het punt een klein houten chalet te kopen in het hart van de Auvergne, een chalet van ongeveer 15 jaar oud, om er voor de zeer lange termijn mijn woonplaats van te maken. Maar er is een keerzijde die me bang maakt en me doet aarzelen om de aankoop af te ronden...
Op de zuidgevel van het chalet, die veel wordt blootgesteld aan zon en regen, hebben twee planken op hun snijpunt ongeveer 10 cm vocht opgenomen. Ook de hoek. Daar steek je makkelijk een mes in. Als je één van deze twee planken vanaf de zijkant bekijkt, zie je een paddenstoel. Al het andere in het chalet is in perfecte staat en is zeer goed onderhouden.
Dit defect werd opgemerkt door een timmerman die me adviseerde om de schimmel te behandelen, de gevel te verdubbelen, de betreffende hoek te versterken en alle zuidhoeken te beschermen.
Dus mijn vraag is: is dit probleem serieus? Neem ik risico's van verslechtering in de loop van de tijd? Deze aankoop is voor mij een echt langetermijnengagement en ik wil niet investeren als er een risico is. Dus ik dank u bij voorbaat voor uw advies dat de ondertekening of niet eind april van de verkoopovereenkomst zal beïnvloeden.

Ik heb trouwens nog een vraag over isolatie. Dit chalet is gemaakt van eenvoudige balken, geïsoleerd met steenwol en vervolgens betimmerd. Is het voldoende? Is de steenwol na 15 jaar niet ingestort?

Dank u allen.
Tot snel.
0 x
kiki
Ik ontdekte econologic
Ik ontdekte econologic
berichten: 3
Inschrijving: 02/04/07, 13:23
Plaats: Auvergne




par kiki » 02/04/07, 14:13

Details over de diktes:
plank: 5 cm
steenwol: 5 cm
zonder lucht: je kunt er met een vlakke hand overheen gaan
lambrisering: 1,5 cm
0 x
Avatar de l'utilisateur
bham
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 1666
Inschrijving: 20/12/04, 17:36
x 6




par bham » 03/04/07, 17:26

kiki schreef:Details over de diktes:
plank: 5 cm
steenwol: 5 cm
zonder lucht: je kunt er met een vlakke hand overheen gaan
lambrisering: 1,5 cm


Heb je een foto zodat we het probleem beter kunnen lokaliseren?
0 x
kiki
Ik ontdekte econologic
Ik ontdekte econologic
berichten: 3
Inschrijving: 02/04/07, 13:23
Plaats: Auvergne




par kiki » 03/04/07, 17:39

Ik heb alleen het vooraanzicht, maar je kunt niet veel zien... Ik probeer haar te bereiken.

https://www.econologie.com/fichiers/partager/222.JPG
0 x
bpval
Ik postte 500 berichten!
Ik postte 500 berichten!
berichten: 561
Inschrijving: 06/10/06, 17:27




par bpval » 03/04/07, 18:56

Dag

De punt van een mes gemakkelijk in een 15 jaar oud blok steken zou niet mogelijk moeten zijn.

Ten eerste, is het echt een schimmel die de schade heeft veroorzaakt?
of is het gewoon opportunistisch omdat dit deel te nat is.

Er moet worden gezocht naar een oorzaak van ingesloten vocht of zelfs indirecte lekkage.

Je zou (als je dat nog niet hebt gedaan) een geluidspeiling moeten doen door op het hout te tikken (volledig geluid is OK)

Als het inderdaad alleen om deze twee planken gaat, kan op dit moment een reparatie worden overwogen.

MAAR stel altijd de vraag: waarom op deze plek?
Als het antwoord niet wordt gevonden....probeer het over een tijdje nog eens

A+
0 x
Avatar de l'utilisateur
Misterloxo
Éconologue goed!
Éconologue goed!
berichten: 480
Inschrijving: 10/02/03, 15:28
x 1




par Misterloxo » 04/04/07, 11:00

men kan zich ook afvragen of de afbraak niet te wijten is aan andere houtparasieten...
0 x
Leren ongehoorzaamheid is een lang proces. Het duurt een leven lang tot in de perfectie te bereiken. "Maurice Rajsfus
Te denken is om nee te zeggen. "Alain, filosoof

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Ga terug naar "Vastgoed en ecoconstructie: diagnostiek, HQE, HPE, bioklimatisme, natuurlijke habitat en klimaatarchitectuur"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 114-gasten