Een bericht (vervormde) op warmtepompen en koelkasten machines

Bouw van natuurlijke of ecologische habitat: plannen, ontwerp, advies, expertise, materialen, geobiologie ... Huis, constructie, verwarming, isolatie: u heeft zojuist één of meerdere offertes ontvangen. Kunt u niet kiezen? Geef hier uw probleem aan en wij adviseren u bij de juiste keuze! Hulp bij het lezen van DPE of diagnostiek van omgevingsenergie. Hulp bij aan- of verkoop van onroerend goed.
bout
Éconologue goed!
Éconologue goed!
berichten: 357
Inschrijving: 01/02/06, 20:44
Plaats: Pas-de-Calais




par bout » 01/09/06, 13:57

Capt_Maloche schreef:De huidige efficiëntie (Coefficient of Performance COP) van omkeerbare airconditioningunits is gemiddeld 3 tot 5: ik verbruik 1000 W elektriciteit, ik produceer ongeveer 4000 W verwarming of kou, afhankelijk van de bedrijfsmodi; met de beste systemen kan een gemiddelde jaarlijkse opbrengst van 4 worden behaald.


hallo Capt_Maloche
Als u verstand heeft van dit onderwerp, zou ik graag uw mening willen horen:

Wat is voor kleine diepte “geothermische energie” het beste rendement:

1) Geothermische sondes zonder waterbemonstering

2) Waterboring + pomp die water naar de warmtewisselaar stuurt

bout
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79332
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11046




par Christophe » 01/09/06, 14:06

Bolt schreef:Wat is voor kleine diepte “geothermische energie” het beste rendement:

1) Geothermische sondes zonder waterbemonstering

2) Waterboring + pomp die water naar de warmtewisselaar stuurt

bout


Ik denk niet dat dit je vraag precies kan beantwoorden, het hangt allemaal af van de gemiddelde T°-parameters van het huis, de boordiepte, de T° van het geboorde water... enz. Het wordt van geval tot geval bestudeerd en het onderzoek wijkt vaak af van de werkelijkheid...
0 x
Avatar de l'utilisateur
Capt_Maloche
Modérateur
Modérateur
berichten: 4559
Inschrijving: 29/07/06, 11:14
Plaats: Ile de France
x 42




par Capt_Maloche » 01/09/06, 14:31

ja ja, bronwater doorgaans vanaf 4 meter bij een temperatuur gestabiliseerd op 12°C in zomer en winter (de vorstbescherming in de sleuf is doorgaans -0,80 meter)

Bronwaterwarmtepompsystemen hebben over het algemeen het beste rendement omdat ze de verdamping van de vloeistof rond +7°C mogelijk maken, vergeleken met -15°C in de lucht als het buiten -10°C is

bij +7°C is het gebruikelijk om COPs van 5 te zien!! met R410
iets minder met R407

Het beste systeem is bronwater, als je een toegankelijke grondwaterspiegel hebt, anders is de spiraal die op meer dan 1 meter diepte in de tuin wordt uitgerold een pijnstiller; let op de soortelijke warmte van de aarde, de geleiding ervan etc. afhankelijk van het terrein kan het uitwisselingsoppervlak variëren van eenvoudig tot drievoudig
In het geval van beluchte grond met slechte uitwisseling kunt u bij een slechte berekening uw grond bevriezen en moet u 1 heel seizoen wachten voordat u uw installatie opnieuw kunt gebruiken!!

Pascal
0 x
"Verbruik is vergelijkbaar met een zoekopdracht troost, een manier om een ​​toenemende existentiële leegte. Met, de sleutel, een hoop frustratie en een beetje schuld, het verhogen van het milieubewustzijn." (Gérard Mermet)
OUCH, Ouille, OUCH, aahh! ^ _ ^
bout
Éconologue goed!
Éconologue goed!
berichten: 357
Inschrijving: 01/02/06, 20:44
Plaats: Pas-de-Calais




par bout » 02/09/06, 00:35

Capt_Maloche schreef:Bronwaterwarmtepompsystemen hebben over het algemeen het beste rendement omdat ze de verdamping van de vloeistof rond +7°C mogelijk maken, vergeleken met -15°C in de lucht als het buiten -10°C is


Als ik het goed begrijp, daalt het water uit een bron van T° 12°C met 5°C in de verdamper, waardoor het zijn calorieën krijgt
hetzelfde voor lucht (van -15°C tot -10°C) (in de winter wanneer dit het meest nodig is) en daarom hangt het verschil in opbrengst voornamelijk af van de T° die beschikbaar is in de bemonsteringsomgeving
Dus "tegelijkertijd" heeft de waarde van T° die we gebruiken aan de uitlaat van de warmtepomp ook invloed op de COP (rendement):
als we een verwarmde vloer (PER onder de tegels bijvoorbeeld) verwarmen 28 ° C max, dat moet een groot verschil maken vergeleken met het verwarmen van het radiatorcircuit van de CV 50 ° C

Als we de uitersten nemen:
inlaat 7°C uitlaat 28°C (verschil: 21°C) = goede COP
inlaat -15°C uitlaat 50°C (verschil: 65°C) = slechte COP (65°C kan dit eerst?)

Maar vaak houden de COP's van warmtepompen met wateronttrekking geen rekening met de kw die wordt gebruikt om water naar de warmtepomp te transporteren

bijv.: PAC verbruikt 2 kW, retourneert 10 kW = COP van 5
als de waterpomp 1 kW verbruikt, geeft het werkelijke resultaat:
10 kW gedeeld door (2 + 1) = COP van 3,33


Capt_Maloche schreef:bij +7°C is het gebruikelijk om COPs van 5 te zien!! met R410
iets minder met R407


Wat zijn de verschillen tussen R134a; R407 en R410 :?

Kan een sondesysteem in een boorgat zonder wateronttrekking (geprofiteerd door de onderdrukking van het pompen van dit water) hetzelfde probleem hebben als een netwerk dat op 0,80 m diepte begraven ligt (het bevriezen van een hele massa ondergrondse aarde om een ​​warmtepomp overbodig te maken (probleem is noodzakelijkerwijs afwezig) door wateronttrekking) :?

bout
0 x
Avatar de l'utilisateur
Capt_Maloche
Modérateur
Modérateur
berichten: 4559
Inschrijving: 29/07/06, 11:14
Plaats: Ile de France
x 42




par Capt_Maloche » 02/09/06, 09:40

Bolt schreef:Als ik het goed begrijp, daalt het water uit een bron van T° 12°C met 5°C in de verdamper, waardoor het zijn calorieën krijgt
hetzelfde voor lucht (van -15°C tot -10°C) (in de winter wanneer dit het meest nodig is) en daarom hangt het verschil in opbrengst voornamelijk af van de T° die beschikbaar is in de bemonsteringsomgeving


Omkeerbare of niet-omkeerbare koelsystemen gebruiken 2 wisselaars:
1 “hete” wisselaar, condensor genaamd, die wordt gebruikt om de vloeistof te condenseren en de “calorieën” van condensatie uit deze vloeistof te evacueren
1 "koude" wisselaar, verdamper genaamd, die wordt gebruikt om de vloeistof te verdampen en de "calorieën" uit de verdamping van deze vloeistof te absorberen
De compressor en de expander worden gebruikt om de vloeistof te comprimeren en uit te zetten tot de juiste druk en temperatuur; we kiezen een koelmiddel op basis van zijn eigenschappen

Mollier-diagram
Zie deze goed gemaakte site: http://www.cooling-masters.com/articles-4-0.html

http://www.univ-nancy2.fr/Amphis/images ... r%20pdf%22

voor de moedigen
http://www-ipst.u-strasbg.fr/jld/machth.htm

http://pastel.paristech.org/bib/archive ... %20R410%22

Hoe dichter de temperatuur van het medium (lucht of water) dat wordt gebruikt om de "calorieën" uit de verdamping van de vloeistof op te vangen, ligt bij de grenzen van de verdamping van deze vloeistof bij atmosferische druk, hoe minder de efficiëntie;
R134 moet bijvoorbeeld een verdampingsdruk hebben van -25°C bij atmosferische druk, het kan worden gebruikt voor koelruimtes bij T° 0°C, de vloeistof werkt bij een verdampingstemperatuur van -10°C
Net zoals de condensatietemperaturen bovenaan het Mollier-diagram (sorry, we kunnen nog steeds geen bestand invoegen) van 50 tot 70°C ook de efficiëntie verminderen, omdat de energie die wordt gebruikt voor compressie groter is.

Als we de uitersten nemen:
inlaat 7°C uitlaat 28°C (verschil: 21°C) = goede COP
inlaat -15°C uitlaat 50°C (verschil: 65°C) = slechte COP (65°C kan dit eerst?)


U begrijpt alles, aangezien de PxV/T°-relatie constant is, geldt dat hoe minder delta er is tussen de verdampings- en condensatietemperaturen, hoe minder inspanning er nodig is voor de compressie van de vloeistof en hoe beter het rendement.
Er zijn zogenaamde hogetemperatuurwarmtepompen, maar de prestaties lijden daaronder.

Het ideaal is namelijk om een ​​warmtepomp te gebruiken op een verwarmde vloer van maximaal 28°C. :D met een zonnesupplement.

Maar vaak houden de COP's van warmtepompen met wateronttrekking geen rekening met de kw die wordt gebruikt om water naar de warmtepomp te transporteren

bijv.: PAC verbruikt 2 kW, retourneert 10 kW = COP van 5
als de waterpomp 1 kW verbruikt, geeft het werkelijke resultaat:
10 kW gedeeld door (2 + 1) = COP van 3,33


Nou ja, hoe meer energieverbruikende apparatuur we hebben, hoe lager de efficiëntie.
een pomp van 1KW is nog steeds al sterk, tenzij je heel diep pompt


Capt_Maloche schreef:bij +7°C is het gebruikelijk om COPs van 5 te zien!! met R410
iets minder met R407

Wat zijn de verschillen tussen R134a; R407 en R410 :?


De verdampingstemperaturen bij atmosferische druk zijn verschillend
-25°C voor 134A
-45°C voor R407
-52°C voor R410

Kan een sondesysteem in een boorgat zonder wateronttrekking (geprofiteerd door de onderdrukking van het pompen van dit water) hetzelfde probleem hebben als een netwerk dat op 0,80 m diepte begraven ligt (het bevriezen van een hele massa ondergrondse aarde om een ​​warmtepomp overbodig te maken (probleem is noodzakelijkerwijs afwezig) door wateronttrekking) :?

bout


ja, het hangt allemaal af van de aard van de aarde en het uitwisselingsoppervlak

Ik hoop dat ik je heb geïnformeerd
welkom
Dernière édition par Capt_Maloche de 02 / 09 / 06, 22: 50, 1 keer bewerkt.
0 x
"Verbruik is vergelijkbaar met een zoekopdracht troost, een manier om een ​​toenemende existentiële leegte. Met, de sleutel, een hoop frustratie en een beetje schuld, het verhogen van het milieubewustzijn." (Gérard Mermet)
OUCH, Ouille, OUCH, aahh! ^ _ ^
bout
Éconologue goed!
Éconologue goed!
berichten: 357
Inschrijving: 01/02/06, 20:44
Plaats: Pas-de-Calais




par bout » 02/09/06, 15:55

Bedankt Capt_Maloche

(dat is in ieder geval geen goedkope informatie) : Mrgreen:

De belangrijkste bijdrage aan de efficiëntie (COP) van een warmtepomp is de energie die nodig is om de compressor te laten draaien, maar wat jammer is, is dat we de energie van de expander niet kunnen terugwinnen:

Als ik het goed heb begrepen, dient het alleen om de vloeibare vloeistof onder druk te ontspannen

Als we ons in plaats van de regelaar een kleine dieselmotor voorstellen: we sluiten de inlaatklep af,
wij brengen de te expanderen vloeistof door een soort pompinjector die de injector vervangt
nadat het bovenste dode punt is bereikt, wordt de vloeibare vloeistof onder druk geïnjecteerd

dit ontspant door de zuiger terug te duwen (principe van de persluchtmotor) en geeft een aandrijfkracht die kan worden teruggewonnen om de hoofdcompressor te helpen draaien
de uitlaat van het geëxpandeerde gas vervolgt zijn weg naar de condensor

De vraag is: hoeveel energie kunnen we terugwinnen als percentage van de aandrijfenergie die in de rotatie van de compressor wordt geïnjecteerd :?

Bijv. als het 50% was (ik betwijfel het), zou een compressor van 2 kW alleen werken met een motor van 1 kW voor hetzelfde rendement:
Als hij bij de 5 kW een COP van 2 zou hebben, zou hij door het terugwinnen van de energie een COP van 10 hebben (drukverlies in de regelaar)

bout
0 x
emlaurent
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 153
Inschrijving: 17/12/05, 00:42
Plaats: Elzas

Re: Een (valse) mening over warmtepompen en machines fr




par emlaurent » 02/09/06, 19:35

Het meest serieuze in het verhaal is misschien wel dit:
Christophe schreef:Ter informatie: ik ontving dit per e-mail van een bezoeker (voormalig INSA-professor...)...

Heeft deze heer deze gemoedstoestand aan studenten van INSA (National Institute of Applied Sciences) geleerd? : Cry:
0 x
Avatar de l'utilisateur
Capt_Maloche
Modérateur
Modérateur
berichten: 4559
Inschrijving: 29/07/06, 11:14
Plaats: Ile de France
x 42




par Capt_Maloche » 02/09/06, 23:35

EH Boulon, je snapt het snel

Als ik het goed heb begrepen, dient het alleen om de vloeibare vloeistof onder druk te ontspannen

Als we ons in plaats van de regelaar een kleine dieselmotor voorstellen: we sluiten de inlaatklep af,


dat zou een idee kunnen zijn om te exploiteren

Maar de regelaar is een “gecontroleerd drukverlies” (gekalibreerde opening + verdampervulcontrolesysteem of capillair) dat de drukverlaging van de vloeistof in fase mogelijk maakt liquide alleen, en het debiet is relatief laag in vergelijking met de gasfase
Zelfs als R410A een zeer hoge dichtheid heeft in de gasfase, zal er bij 40°C ongeveer 10 keer minder stroom in de vloeistoffase zijn.
Het lijkt me moeilijk om een ​​beetje werk terug te winnen in directe verbinding met compressoren die draaien op 1500 en 3000 tpm.

Goed geprobeerd :D

Nu stel ik voor om de economische prestaties van het geheel te verhogen, door een warmtepomp op een verwarmde vloer te laten werken die de "calorieën" tijdens de daluren zal accumuleren

Zie EDF-prijs http://particuliers.edf.fr/article494.html

om nog eens 40% te besparen op de energiekosten,
Als de gemiddelde COP 4 zou zijn, zou deze economisch dalen tot een COP van 6,6 vergeleken met de elektriciteitsprijs tijdens piekuren.

Het is grappig, maar ik geef de voorkeur aan zonne-energie... als het beschikbaar is 8)
0 x
"Verbruik is vergelijkbaar met een zoekopdracht troost, een manier om een ​​toenemende existentiële leegte. Met, de sleutel, een hoop frustratie en een beetje schuld, het verhogen van het milieubewustzijn." (Gérard Mermet)
OUCH, Ouille, OUCH, aahh! ^ _ ^
Avatar de l'utilisateur
PITMIX
Pantone motor onderzoeker
Pantone motor onderzoeker
berichten: 2028
Inschrijving: 17/09/05, 10:29
x 17




par PITMIX » 03/09/06, 00:55

welkom

Ik ben bereid toe te geven dat de nieuwe vloeistoffen het mogelijk maken om lagere verdampingstemperaturen te verkrijgen bij atmosferische druk vanwege een lagere druk in pk en dus een compressor die minder forceert, maar is er in dit geval een groot verschil in intensiteit dat door de compressor wordt geabsorbeerd? ?
Van wat ik heb waargenomen varieert het verbruik van een compressor van 10 tot 20%, afhankelijk van de vloeistofbelasting.
Plotseling gaat de machine van een agent 4 naar een agent 4,8, maar is deze nog steeds geldig als we niet alleen rekening houden met het compressorvermogen, maar met het hele systeem?
Zelfs als we rekening houden met de daluren, aangezien Pacs zo nauwkeurig mogelijk worden berekend gezien hun hoge energieprijzen, draait deze langer dan traditionele ketels. Geldt de berekening nog steeds?
Bolt, je probeert de perpetuum mobile opnieuw uit te vinden!!!
Het is het gesloten circuitprincipe dat ik leuk vind in koelkasten, maar helaas zal de energie die wordt teruggewonnen uit de regelaar, zoals je dat ziet, nooit toestaan ​​dat een compressor met voldoende kracht draait om de vloeistof te comprimeren.
We zouden de koelkastmachine moeten uitvinden die ondersteboven loopt.
Een apparaat dat koelkaststroom omzet in elektrische of mechanische energie.
De Stirling produceert elektriciteit of een drijvende kracht, maar zou de warmte van de condensor en de kou van de verdamper voldoende zijn om een ​​Stirling gekoppeld aan een koelkastcompressor te laten draaien?
Ik kan me voorstellen dat anderen hier al aan hebben gewerkt...
0 x
Andre
Pantone motor onderzoeker
Pantone motor onderzoeker
berichten: 3787
Inschrijving: 17/03/05, 02:35
x 12




par Andre » 03/09/06, 06:19

Hallo,
Als ik in mijn systeem een ​​teveel aan freon toevoeg, trekt de compressor meer stroomsterkte, d.w.z. 28 tot 30 ampère onder 230 volt in één fase, normaal gesproken houd ik deze op 24 ampère.
De machine produceert meer warmte, maar we mogen niet vergeten dat de freon over de motorwikkeling gaat en dat deze warmte van de motor het systeem binnenkomt.
De compressor is 5 pk, het hele systeem trekt ongeveer 30 ampère

De beste opbrengst heb ik als het water van de aarde 13 graden Celsius is
en ik gebruik de warmtepomp om mijn watertanks voor huishoudelijk gebruik te verwarmen als ze koud zijn. Naarmate de temperatuur in de tanks stijgt, daalt het vermogen. Bij 50 graden Celsius is het niet de moeite waard om het systeem te laten draaien voor het verwarmen van huishoudelijk water, oké voor het verwarmen van het huis.
Dit is mijn hoofdverwarming voor het huis, hij levert zelfs bij -25°C

Wat je moet weten over de ondiepe grondwaterspiegel (mijn geval) Het water in de aarde fluctueert gedurende het jaar. Het is in november, na de eerste sneeuwval, dat het op zijn hoogst is, en eind februari begint het te falen omdat van de terugkeer van koud water dat zich op 10 meter van de pomp bevindt (je hoeft maar 50 kubieke meter te zuiveren en het gaat een paar graden terug) in april, wanneer de sneeuw smelt, is de temperatuur op aarde op het laagste niveau van 9 graden Celsius, gelukkig hebben we minder verwarming nodig, het sneeuwdek heeft een grote invloed op de oppervlaktewatertemperatuur (4 meter)

De waterpomp is 1 pk, het water dat door de pomp stroomt wint 1c. Als het systeem goed is geconstrueerd, gaat het behoorlijk lang mee. Ik ben bijna 20 jaar in gebruik, maar de waterverzamelleiding zou moeten worden schoongemaakt. de doorstroming is afgenomen..

in de zomer is het de meest winstgevende airconditioning en verwarming van water voor huishoudelijk gebruik, het water dat door de wisselaar circuleert, stijgt soms tot 62 graden Celsius, een andere wisselaar neemt het over en stuurt het water naar het riool. (het warme water 37c mag je niet teruggeven aan de aarde, dit geeft veel problemen met het uitblaasrooster..)

Andre
0 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Ga terug naar "Vastgoed en ecoconstructie: diagnostiek, HQE, HPE, bioklimatisme, natuurlijke habitat en klimaatarchitectuur"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 85-gasten