Green Village gepensioneerde gepensioneerden te creëren

Bouw van natuurlijke of ecologische habitat: plannen, ontwerp, advies, expertise, materialen, geobiologie ... Huis, constructie, verwarming, isolatie: u heeft zojuist één of meerdere offertes ontvangen. Kunt u niet kiezen? Geef hier uw probleem aan en wij adviseren u bij de juiste keuze! Hulp bij het lezen van DPE of diagnostiek van omgevingsenergie. Hulp bij aan- of verkoop van onroerend goed.
Avatar de l'utilisateur
olifant
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6646
Inschrijving: 28/07/06, 21:25
Plaats: Charleroi, centrum van de wereld ....
x 7




par olifant » 08/06/09, 18:00

strategie:

1) "onderhoud" dit onderwerp zodat het door zoveel mogelijk mensen wordt gezien. Beste lezers, laat ons alsjeblieft niet rond 3 of 4 uur rommelen.
2) Ga kijken of er andere zijn forums "senioren" die over het onderwerp praten
3) er is een tijdschrift in België ( Plus ???) bedoeld voor onze leeftijdsgroep. probeer een van hun verslaggevers te ontmoeten
4) zodra we 4 of 5 zijn, kunnen we misschien wel samenkomen.
5) Vergeet niet dat het ook jongeren kan interesseren.

De rest is van de verschillende hoofdrolspelers.
Dernière édition par olifant de 08 / 06 / 09, 18: 26, 1 keer bewerkt.
0 x
olifant Supreme Ere éconologue PCQ ..... Ik ben te voorzichtig, niet rijk genoeg en te lui om bespaart de CO2! http://www.caroloo.be
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685




par Did67 » 08/06/09, 18:12

Nieuwsgierig, een idee dat ook door mijn hoofd spookt, bij mijn vrouw...

Wij zijn een beetje begonnen met het algemene idee van afname. Leven met heel weinig (zelfs als dat betekent dat je moet investeren in wat je momenteel hebt: een "redelijk normaal" huis te koop)... Ga naar een rustige omgeving, waar de grond niet te duur is... Passiefhuizen: comfort - Ik ben heel voorzichtig geworden - maar goedkoop omdat "passief" omdat veel apparatuur wordt gedeeld: grote huishoudelijke apparaten, een kas - werkplaats (ik ben een fan van bonsai), een of twee kamers om vrienden te huisvesten (waarom elk zijn eigen kamer heeft). ..???)...

De netelige vraag: het is een kwestie van persoonlijke affiniteiten, en hoe persoonlijke affiniteit te ‘testen’????
0 x
Avatar de l'utilisateur
olifant
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6646
Inschrijving: 28/07/06, 21:25
Plaats: Charleroi, centrum van de wereld ....
x 7




par olifant » 08/06/09, 18:24

dat is wat ik zei: dat is de hele uitdaging, maar als het leven ons op dezelfde plek had geplaatst, hadden we er nog steeds mee te maken gehad.
De risico's bestaan, ik weet er iets van, mijn vader, een briljante ingenieur, had de ziekte van Alzheimer opgelopen: ik was hem gaan haten.
Maar er zit meer in twee hoofden dan in één (daarom hebben de gendarmes een paard :D ), denk ik dat we pioniers en laboratoria nodig hebben.
Ik denk nog steeds dat diversiteit en complementariteit drijvende krachten zijn. En het feit dat we mensen bekritiseren, betekent niet dat we ze niet mogen. (Eindelijk hoop ik)

En..
het is niet nodig om te hopen om te ondernemen.... :D
0 x
olifant Supreme Ere éconologue PCQ ..... Ik ben te voorzichtig, niet rijk genoeg en te lui om bespaart de CO2! http://www.caroloo.be
lejustemilieu
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 4075
Inschrijving: 12/01/07, 08:18
x 4




par lejustemilieu » 08/06/09, 18:30

:D en je hebt ook een grote werkplaats nodig om aan te sleutelen!
0 x
De mens is van nature een politiek dier (Aristoteles)
Avatar de l'utilisateur
olifant
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6646
Inschrijving: 28/07/06, 21:25
Plaats: Charleroi, centrum van de wereld ....
x 7




par olifant » 08/06/09, 18:56

zeker ! Maar je moet je speelgoed opbergen als je klaar bent met spelen :D
0 x
olifant Supreme Ere éconologue PCQ ..... Ik ben te voorzichtig, niet rijk genoeg en te lui om bespaart de CO2! http://www.caroloo.be
Avatar de l'utilisateur
olifant
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6646
Inschrijving: 28/07/06, 21:25
Plaats: Charleroi, centrum van de wereld ....
x 7




par olifant » 09/06/09, 08:57

Sterker nog, ik denk dat het probleem niet eenvoudig is, vooral niet bij oudere mensen die allemaal hun ‘favoriete thema’s’ hebben. Als ik de puinhoop zie van terugkerende en incidentele vragen op de bijeenkomst van mede-eigenaren van het pand van stiefmoeder (profiel: 65-plussers, "goederen in hun kleine papieren")
0 x
olifant Supreme Ere éconologue PCQ ..... Ik ben te voorzichtig, niet rijk genoeg en te lui om bespaart de CO2! http://www.caroloo.be
lejustemilieu
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 4075
Inschrijving: 12/01/07, 08:18
x 4




par lejustemilieu » 09/06/09, 09:00

Het is zelfs een enorm werk, dat van tevoren moet worden voorbereid.
We moeten voorbeelden vinden en onszelf informeren.
0 x
De mens is van nature een politiek dier (Aristoteles)
Avatar de l'utilisateur
voormalig Oceano
Modérateur
Modérateur
berichten: 1571
Inschrijving: 04/06/05, 23:10
Plaats: Lotharingen - Frankrijk
x 1




par voormalig Oceano » 09/06/09, 14:35

Een ander geval betreft ook eenoudergezinnen waar de problemen zich opstapelen.
Een dergelijke levensgemeenschap, of ‘symbioiteit’, zou het voor een alleenstaande vader of een alleenstaande moeder mogelijk maken om ouderen te hebben (ik geef de voorkeur aan deze term boven die van oude of bejaarde mensen omdat het hen waarde en erkenning geeft) om hun kind te onderhouden en te helpen wanneer hij of zij is aan het werk.
Dit maakt ook de overdracht mogelijk van knowhow, tuinieren, doe-het-zelf, het feit dat bepaalde betalende diensten binnen de gemeenschap kunnen worden gedaan (in plaats van een cateraar te betalen, vraag dan een vriend die van koken houdt om een ​​maaltijd voor de avond te bereiden, enz. ...)
Voeg hieraan een ecologische dimensie toe, zoals lagunering, methanisering, passiefhuizen, lokale energieproductie (wind, zon).
Bovendien maakt het feit dat er mensen zijn die hetzelfde verlangen naar wederzijdse hulp delen, het mogelijk om veel moeilijkheden op te lossen.

Het moeilijkste om te vinden is de site en de financiële kant. Dit moet worden opgezet als een zakelijk project door een schatting te maken van de investeringen, de exploitatiekosten en de bijdragen van de potentiële inwoners van de gemeenschap.
0 x
[MODO Mode = ON]
Zieuter maar denk niet dat minder ...
Peugeot Ion (VE), KIA Optime PHEV, VAE, nog geen elektrische motor...
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685




par Did67 » 09/06/09, 18:56

voormalige oceanische schreef:
Het moeilijkste om te vinden is de site en de financiële kant. Dit moet worden opgezet als een zakelijk project door een schatting te maken van de investeringen, de exploitatiekosten en de bijdragen van de potentiële inwoners van de gemeenschap.


De site, denk ik niet!

Maar de “juridische regeling” is duidelijk. De ‘financiële’ kant is er slechts een deel van; het is voor mij slechts het topje van de ijsberg.

Zelfs met de beste vrienden ter wereld, en a fortiori met mensen die ik minder ken, zet ik niet zo €200 op tafel, zonder te weten wat het zal worden ALS... ALS op een dag iedereen kwaad wordt en ik wil wegsturen. ALS ik op een dag langdurige zorg nodig heb en ik een deel van mijn vermogen moet realiseren. Als ik, helder, op een dag besluit om als een grote...

Dat gezegd hebbende, is er expertise in de Scandinavische en Duits/Zwitserse landen waar experimenten zijn uitgevoerd...
0 x
Avatar de l'utilisateur
olifant
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6646
Inschrijving: 28/07/06, 21:25
Plaats: Charleroi, centrum van de wereld ....
x 7




par olifant » 09/06/09, 20:37

Ex océano zei:

symbioiteit


Ik wilde zeggen "wegbrengen!", maar je bent niet het eerste, jammer, mooie woord.
Ik vond je bericht erg leuk. Er zijn echt dingen die gedaan moeten worden tussen mensen van goede wil.

Over de juridische structuur valt inderdaad veel te zeggen. Sterker nog, ik zou een SA (naamloze vennootschap) zien die de bankiers gerust zou stellen. Het vakgebied is zeer complex. De zomer komt eraan, we moeten elkaar ontmoeten.

Dat gezegd hebbende, ik heb er onderweg over nagedacht, het is geen uitgemaakte zaak. gewoon over eten, bij voorbeeld ik, zou ik zeggen: moestuin, oké, maar ten koste van alles, je droomt, het is te duur. Ik weet zeker dat velen van jullie niet zoals ik denken. Hoe gemeenschappelijke grond te vinden?
0 x
olifant Supreme Ere éconologue PCQ ..... Ik ben te voorzichtig, niet rijk genoeg en te lui om bespaart de CO2! http://www.caroloo.be

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Ga terug naar "Vastgoed en ecoconstructie: diagnostiek, HQE, HPE, bioklimatisme, natuurlijke habitat en klimaatarchitectuur"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 97-gasten