aangestampte aarde constructie

Bouw van natuurlijke of ecologische habitat: plannen, ontwerp, advies, expertise, materialen, geobiologie ... Huis, constructie, verwarming, isolatie: u heeft zojuist één of meerdere offertes ontvangen. Kunt u niet kiezen? Geef hier uw probleem aan en wij adviseren u bij de juiste keuze! Hulp bij het lezen van DPE of diagnostiek van omgevingsenergie. Hulp bij aan- of verkoop van onroerend goed.
Avatar de l'utilisateur
Kyos
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 15
Inschrijving: 31/03/07, 15:53
Plaats: Rhone

aangestampte aarde constructie




par Kyos » 30/10/07, 19:00

Dag

Kent u een persoonlijke constructie van een individueel adobe-huis?

dank u
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79111
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 10972




par Christophe » 30/10/07, 22:14

Voor degenen zoals ik die niet weten wat aangestampte aarde is: http://fr.wikipedia.org/wiki/Pis%C3%A9
0 x
Avatar de l'utilisateur
Kyos
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 15
Inschrijving: 31/03/07, 15:53
Plaats: Rhone




par Kyos » 31/10/07, 11:03

Dag

Ik had inderdaad moeten specificeren dat aangestampte aarde bijna niets anders is dan aarde. De definitie van Wikipedia:
Aangestampte aarde is een monolithisch bouwsysteem gemaakt van ruwe aarde verdicht in een bekisting (banchage).
Aangestampte aarde wordt ook wel gevonden onder de naam "ruwe aarde".

Om alleen maar over Frankrijk te spreken, er zijn veel boerderijen gebouwd in adobe met name in de Dauphiné, boerderijen die enkele eeuwen oud zijn en nog steeds in uitstekende staat verkeren. Ik betreur bovendien dat de foto's die ter illustratie van verschillende artikelen worden gepresenteerd, vaak huizen in slechte staat tonen, zelfs in de buurt van ruïnes, terwijl er een aantal voorbeelden zijn van gebouwen in uitstekende staat.

Enkele jaren geleden werd op Isle d'Abeau (Isère) een bouwprogramma uitgevoerd voor een wijk met individuele adobe-woningen. In deze set is in aangestampte aarde een toren van 5 verdiepingen gebouwd.

Dit materiaal werd en wordt nog steeds in alle delen van de wereld gebruikt. Shibam (Jemen), gebouwd in de 15e eeuw, is bijvoorbeeld een stad met wolkenkrabbers die nog steeds bewoond en actief is (http://www.chris-kutschera.com/Shibam.htm).

Naast de thermische en geluidsisolerende eigenschappen is dit materiaal meestal gratis ter plaatse te vinden. De uitvoering ervan vergde veel mankracht, het lijkt mij dat deze bouwtechniek geïnspireerd zou kunnen zijn door de oudheid (niet zo oud trouwens, het werd nog steeds beoefend vóór de laatste oorlog), waar een heel dorp mobiliseerde om een ​​adobe-huis te bouwen . Ik herinner me een lezing waarin een dergelijke benadering werd verteld: het dorp bouwde de lemen muren en het frame dat door de familie werd aangeboden voor een bruiloft. Ik weet het, de aanpak lijkt misschien utopisch, maar het zou liefhebbers kunnen vinden in beverachtige associaties.

Hier zijn enkele referenties waarmee u meer te weten kunt komen over dit materiaal en deze constructietechniek;
http://www.inti.be/ecotopie/pise.html
http://fr.wikipedia.org/wiki/Terre_crue
0 x
Avatar de l'utilisateur
Flytox
Modérateur
Modérateur
berichten: 14138
Inschrijving: 13/02/07, 22:38
Plaats: Bayonne
x 839




par Flytox » 31/10/07, 12:21

Bonjour à tous

Ik kan het plezier niet weerstaan ​​om deze afbeeldingen van Marokkaanse Kasba in adobe met jullie te delen. De meeste komen uit het dorp Ait Ben Adou en zijn enkele eeuwen oud. Met een dodger from hell buiten, is het "goed" van binnen.

Beeld

Beeld

Beeld

Beeld

Beeld

Beeld

Beeld

Beeld

Beeld

Beeld

A+
0 x
Reden is de waanzin van de sterkste. De reden voor de minder sterk is waanzin.
[Eugène Ionesco]
http://www.editions-harmattan.fr/index. ... te&no=4132
Christine
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 1144
Inschrijving: 09/08/04, 22:53
Plaats: In België, eenmaal
x 1




par Christine » 31/10/07, 13:37

Didoui het is prachtig...het lijkt wel een zandkastelenwedstrijd (op een schaal van 1/1)!!
0 x
Avatar de l'utilisateur
Kyos
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 15
Inschrijving: 31/03/07, 15:53
Plaats: Rhone




par Kyos » 02/11/07, 10:10

Ja magnifiek.

Dit is een goede illustratie van wat er met Adobe kan worden gedaan. Zelfs als het in Marokko is... en als het al een tijdje geleden is...

Ik zou ook graag informatie willen hebben over aangestampte aarde in Frankrijk en nu : Wink: . Maar ook over elke benadering van volkstaalconstructie, zowel in de Latijnse als in de Franse zin (zie definities http://fr.wiktionary.org/wiki/vernaculaire. In Adobe, indien mogelijk.

Merci.
0 x
Avatar de l'utilisateur
delnoram
Modérateur
Modérateur
berichten: 1322
Inschrijving: 27/08/05, 22:14
Plaats: Mâcon-Tournus
x 2




par delnoram » 02/11/07, 10:35

Nee, ik ken geen enkele recente eengezinswoning in adobe, en toch woon ik tegenover Bresse, of het nu in het departement Ain of Saône et Loire is, er is geen tekort aan adobe-boerderijen, maar ze zijn oud en vaak in slechte conditie.

Dat gezegd hebbende, dat betekent niet dat er geen zijn.

Een kleine link naar onderwerp. (ook al is het in Duitsland :? )
0 x
"Denken mag niet worden onderwezen op school in plaats van om het leren te maken door het hart van de feiten dat niet alle bewezen? '
"Het is niet omdat ze waarschijnlijk verkeerd zij gelijk te zijn!" (Coluche)
Avatar de l'utilisateur
Kyos
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 15
Inschrijving: 31/03/07, 15:53
Plaats: Rhone




par Kyos » 07/11/07, 16:42

Dag

Alsjeblieft hier een relatief recent voorbeeld van aarden constructie (nog steeds rond het begin van de jaren '80).

Het document presenteert het volledige project, namelijk 46 rijwoningen, verdeeld over 10 blokken. Afhankelijk van de eilanden komt de uitvoering van het aardemateriaal op verschillende manieren: aangestampte aarde (een meerderheid), ruwe aardestenen, aangestampte aarde met een houten frame, aarde/stro.

Het document (62 pagina's in Word) kan worden gedownload. Het schetst het hele project, van aanbesteding tot oplevering. Het toont de totaliteit van een rationele en moderne benadering van aarden constructie.

Mijn enige spijt is dat ik geen vergelijkbare documenten heb gevonden met betrekking tot zelfbouw.

PS: de voorgestelde aanpak betreft een groot project in het kader van lokale instellingen (HLM, lokale besturen, enz.) voor een aanbesteding. Dit rechtvaardigt de zwaarte ervan. Ongetwijfeld zal een individuele benadering lichter zijn :| .
0 x
Arnaud M
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 132
Inschrijving: 31/08/05, 18:34
x 2




par Arnaud M » 21/07/12, 22:34

Het enige probleem met aangestampte aarde zijn waterlekken op het dak, waardoor de muur onder het lek binnen een paar maanden smelt.

Voor tijdelijke overstromingen is het goed bestand, vaak is de zitting bovendien gemaakt van ronde stenen en kalk met Romeinse afvaltegels erin verwerkt, superbestendig als muur (gezien de moeilijkheid die we hadden om het te slopen). De aangestampte aarde daarentegen een geluk om voor te sterven...
0 x
jean.caissepas
Ik postte 500 berichten!
Ik postte 500 berichten!
berichten: 660
Inschrijving: 01/12/09, 00:20
Plaats: R.alpes
x 423




par jean.caissepas » 22/07/12, 13:04

Arnaud M schreef:Het enige probleem met aangestampte aarde zijn waterlekken op het dak, waardoor de muur onder het lek binnen een paar maanden smelt.

Voor tijdelijke overstromingen is het goed bestand, vaak is de zitting bovendien gemaakt van ronde stenen en kalk met Romeinse afvaltegels erin verwerkt, superbestendig als muur (gezien de moeilijkheid die we hadden om het te slopen). De aangestampte aarde daarentegen een geluk om voor te sterven...


Ik bevestig dit, de adobe ondersteunt de regen zijdelings, maar niet van bovenaf omdat de vochtigheid diep doordringt en de grens "rott". Aan de kant van de muren droogt de wind en de zon snel de aangestampte aarde die weer hard wordt (omdat er klei in zit).
Mijn ouders wonen in een oude lemen boerderij uit 1890, die nog in zeer goede staat verkeert.
vreemd genoeg was dit huis aan alle kanten gepleisterd, behalve aan het noorden.
Het lijkt er dus op dat het (oude) pleisterwerk te veel vocht vasthield aan de noordwand, en daarom hebben mijn voorouders het niet gedaan, of omdat ze niet genoeg geld hadden om alle kanten van het huis te pleisteren.
de bouwwerkzaamheden duurden 4 jaar voor de hele boerderij, inclusief meer dan een jaar voor het woonhuis. Ter plaatse gewonnen grondstof (hout en aarde).
"betonnen" funderingen 70 cm boven de grond (meer dan 2 m onder de grond omdat de kelder onder het huis is begraven om de wijnproductie op te slaan.
de ramen en de buitendeur zijn omgeven door 4 blokken stenen om de aangestampte aarde tegen te houden.
De muren zijn onderaan 70 cm dik en bovenaan 45-50 cm (8 m).
Ze werden gemaakt in lagen van ongeveer 140 cm, gescheiden door mortel.
Binnen, houten vloeren en trappen (eiken).
Dit huis is gelegen in Nord-Isère, waar veel van dit type huizen staan, omdat het land van klei-kalksteen is en er maar weinig grote stenen zijn om huizen te bouwen.
Koel huis in de zomer vanwege de grote thermische traagheid die verband houdt met de dikte van de muren en de aangestampte aarde.

Op Isle d'Abeau is ruim 10 jaar geleden een woonwijk gebouwd in aangestampte aarde, als experiment met minder energieverbruikende woningen.

Ik kan foto's van de adobe-gebouwen van mijn ouders verstrekken als sommige mensen geïnteresseerd zijn.
0 x
Verleden gewoonten moet veranderen,
omdat de toekomst mag niet sterven.

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Ga terug naar "Vastgoed en ecoconstructie: diagnostiek, HQE, HPE, bioklimatisme, natuurlijke habitat en klimaatarchitectuur"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 89-gasten