HQE duurzaam bouwen, materialen, energie: synthese?

Bouw van natuurlijke of ecologische habitat: plannen, ontwerp, advies, expertise, materialen, geobiologie ... Huis, constructie, verwarming, isolatie: u heeft zojuist één of meerdere offertes ontvangen. Kunt u niet kiezen? Geef hier uw probleem aan en wij adviseren u bij de juiste keuze! Hulp bij het lezen van DPE of diagnostiek van omgevingsenergie. Hulp bij aan- of verkoop van onroerend goed.
carmona
Ik ontdekte econologic
Ik ontdekte econologic
berichten: 4
Inschrijving: 28/01/10, 11:30

HQE duurzaam bouwen, materialen, energie: synthese?




par carmona » 28/01/10, 11:59

Bonjour à tous,

Momenteel doe ik onderzoek naar duurzaam bouwen.
Er bestaat tegenwoordig een veelheid aan begrippen, concepten, normen en labels. Ik geef toe dat ik een beetje verdwaald ben door dit alles.

Kent iemand een site of document dat dit allemaal samenvat?
Of de definities van enkele termen; ecologisch bouwen, passief bouwen, BBC, bouwen met positieve energie...

Dank u bij voorbaat
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79126
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 10974




par Christophe » 28/01/10, 12:20

Goede vraag.

a) Wat energie betreft, heb je 4 labels die geldig zijn in Frankrijk (en voor sommige elders):
RT2005 (verplicht voor nieuwbouwwoningen), Effinergie (BBC), Minénergie en Maison Passive (gemodelleerd naar het Duitse Passiv Haus).

Hier is een onderwerp van synthese dat precies hun respectieve criteria samenvat: https://www.econologie.com/forums/normes-et- ... t9153.html

Je zult zien dat het "vreemd" is en soms "verdwijnt"...

b) Wat betreft ecoconstructie en materialen (HQE) volgt hier een korte definitie van HQE, maar die dateert al uit 2004 (deze is sindsdien zeker geëvolueerd):

HQE

HQE (Hoge Milieukwaliteit) is een aanpak, gestart in 1996, gericht op het minimaliseren van de milieu-impact van een gebouw: verbruik van natuurlijke hulpbronnen, afvalbeheer, geluidsoverlast... Veertien milieueisen (targets) definiëren deze aanpak. Ze hebben betrekking op het respect en de bescherming van de externe omgeving, evenals het creëren van een bevredigende interne omgeving, dat wil zeggen comfortabel en gezond. De HQE is geen keurmerk maar een certificering wordt overwogen.
0 x
carmona
Ik ontdekte econologic
Ik ontdekte econologic
berichten: 4
Inschrijving: 28/01/10, 11:30

duurzaam bouwen




par carmona » 28/01/10, 13:54

Bedankt voor de info, dat was snel.

Als ik het goed begrijp, bestaat er geen officiële definitie van groen bouwen, passief bouwen of bouwen met positieve energie?
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79126
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 10974




par Christophe » 28/01/10, 13:56

Ja en nee.

Voor de passieve als...

Voor positieve energie gebruikt het dezelfde 4 labels... om te berekenen. Maar ik denk niet dat er een "positief huislabel" is om te controleren.

Voor ecologisch bouwen blijkbaar wel, de HQE is een NF-norm geworden: http://www.marque-nf.com/appli.asp?NumAppli=NF294

Vrijstaande woning en vrijstaande woning behorend bij de HQE-aanpak

Aanvraagnummer: NF294

Betreft: - Vrijstaande woning
- Contracten voor de bouw van individuele woningen (Wet van 1990)

Gecertificeerde kenmerken:

- Technische kwaliteit van het individuele huis: ontwerp en constructie volgens gespecificeerde specificaties inclusief autocontrole, prioriteit voor materialen, producten en apparatuur gecertificeerd of van een technische beoordeling, contractuele relaties met (hé, daar ontbreekt een woord, nietwaar?)
- Technische kwaliteit van het individuele huis: Prioriteit voor materialen, producten en apparatuur gecertificeerd of van een technische beoordeling
- Technische kwaliteit van de individuele woning: contractuele relatie met geselecteerde en gecontroleerde onderaannemers
- Technische kwaliteit van de vrijstaande woning: Tenminste conform de bepalingen van de DTU-normen, het bouw- en woonreglement en het technisch reglement van kracht op de datum van indiening van de bouwvergunning
- Milieukwaliteit van het individuele huis: Milieukwaliteit van het huis superieur aan regelgeving en huidige praktijk op alle of een deel van de volgende categorieën van zorgen:
- Doelstelling 1 - Relatie van het gebouw met zijn directe omgeving
- Doel 2 - Geïntegreerde keuze van bouwproducten, -systemen en -processen
- Doel 3 - Locatie met weinig overlast
- Doel 4 - Energiemanagement
- Streefdoel 5 - Waterbeheer
- Streefdoel 6 - Beheer van activiteitenafval
- Target 7 - Beheer van zorg en onderhoud
- Doel 8 - Hygrothermisch comfort
- Target 9 - Akoestisch comfort
- Target 10 - Visueel comfort
- Doel 11 - Olfactorisch comfort
- Doel 12 - Sanitaire kwaliteit van ruimtes
- Doel 13 - Sanitaire luchtkwaliteit
- Doelstelling 14 - Sanitaire kwaliteit van water


Lire aussi http://fr.wikipedia.org/wiki/Haute_qual ... nnementale

Dus HQE is inderdaad een standaard: grappig, ik heb het woord "HQE" nog nooit in vastgoedbladen gezien... het beroep is toch te gek om je te vervelen met HQE...

De "officiële" NF HQE standaard huiswebsite: http://www.mamaisoncertifiee.com/

Zij zijn ook degenen die het hierboven genoemde HPE THPE Effinergie-label beheren.

Vreemd ook dat het hier niet om appartementen of collectieve woningen gaat...
0 x
carmona
Ik ontdekte econologic
Ik ontdekte econologic
berichten: 4
Inschrijving: 28/01/10, 11:30

duurzaam bouwen




par carmona » 28/01/10, 14:14

Het grote probleem bij het toekennen van het HQE-label is dat je niet de 14 principes hoeft te respecteren maar slechts enkele (ik denk dat het er 4 zijn).

Dan is er nog een keurmerk, HPE (High Energy Performance) Het High Energy Performance keurmerk.
Het decreet van 3 mei 2007 betreffende de inhoud en de voorwaarden voor de toekenning van het label "hoge energieprestatie" bepaalt de inhoud en de voorwaarden voor de toekenning van dit label. Het label is verdeeld in vijf niveaus:

1.HPE 2005 voor gebouwen waarvan het conventioneel verbruik minimaal 10% lager is dan het referentieverbruik RT 2005 en voor woningen minimaal 10% lager dan het maximaal toegelaten verbruik.

2. THPE 2005 voor gebouwen waarvan het conventioneel verbruik minstens 20% lager is dan het referentieverbruik RT 2005 en voor woningen minder dan 20% ten opzichte van het maximaal toegelaten verbruik.

3. HPE EnR 2005, gebaseerd op de vereisten van het HPE 2005-label vergezeld van vereisten voor de installatie van apparatuur voor hernieuwbare energie:

Ofwel wordt de verwarming, en eventueel de productie van sanitair warm water, verzorgd door een ketel die gebruik maakt van biomassa, en met name hout;

Of het gebouw is aangesloten op een warmtenet dat voor minimaal 60% uit hout of biomassa bestaat, waarmee een antwoord wordt geboden aan gemeenten die zich inzetten om warmte op te wekken met hernieuwbare brandstoffen.

4. THPE EnR 2005 voor constructies waarvan het conventioneel verbruik minstens 30% lager is dan het referentieverbruik RT 2005 en, voor woningen, minstens 30% lager dan het maximaal toegestane verbruik, vergezeld van vereisten voor apparatuur voor hernieuwbare energie (thermische zonnecollectoren, fotovoltaïsche collectoren of windturbines) of zeer efficiënte warmtepompen, vooruitlopend op bepaalde technologieën die zullen worden ingezet voor RT 2010.

5. BBC 2005: energiezuinig gebouw. Dit niveau streeft naar een verbruik dat veel lager ligt dan het reglementair energieverbruik bij:

- een eisenniveau voor de residentiële sector van 50 kWhep/m².jaar aan primaire energie, rekening houdend met het verbruik van alle verbruikers (verwarming, koeling, productie van SWW, ventilatie en verlichting) en uitgesplitst volgens de klimaatzones van de RT2005 en de hoogte van het bouwproject.

- een "super" energieprestatie van 50% in vergelijking met de reglementaire prestatie voor tertiaire gebouwen.

Raadpleeg het decreet van 3 mei 2007 met betrekking tot de inhoud en voorwaarden voor de toekenning van het label "hoge energieprestatie".

Het behalen van een aantal van deze labels maakt het mogelijk om te profiteren van een overschrijding van de landbezettingscoëfficiënt (COS). Het is ook mogelijk om onder andere voorwaarden te profiteren van een COS-overschrijding.

Raadpleeg het decreet van 3 mei 2007 genomen voor de toepassing van artikel R.111-21 van het bouw- en huisvestingsreglement met betrekking tot de voorwaarden waaraan moet worden voldaan om te kunnen genieten van de overschrijding van de vloerbezettingscoëfficiënt bij het voldoen aan de energieprestatie-eisen door een bouwproject.
Door te kijken verdwaal ik steeds meer, zoals je al zei, dat is allemaal nogal ongelijksoortig. Het onderscheid tussen de theoretische concepten, de labels die de bedrijven zichzelf geven, en de regelgeving begrijp ik niet alles...
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79126
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 10974




par Christophe » 28/01/10, 14:18

Ja het is een puinhoop! En dan moet je nog de "praktische methoden" van certificering onderzoeken... en als je ziet wat er gebeurt op het niveau van de DPE's (grote puinhoop) tja... je kunt niet optimistisch zijn!

Gebruik anders de tags

Code: kiezen

[quote][/quote]
als je een tekst kopieert/plakt omdat we daar niet weten wat je zegt en wat je kopieert...

Merci.
0 x
Avatar de l'utilisateur
minguinhirigue
Éconologue goed!
Éconologue goed!
berichten: 447
Inschrijving: 01/05/08, 21:30
Plaats: Straatsburg
x 1




par minguinhirigue » 28/01/10, 14:36

Hallo Carmona,

u vragen stelt over veel verschillende concepten, is het normaal dat er geen transversale synthetische definitie is.

Le passief bouwen is een gebouw waarvan het verwarmingsverbruik is "volledig gecompenseerd door zonnewinsten of door de calorieën die worden uitgestoten door interne winsten (elektrische apparatuur en bewoners)".
De toepassing ervan komt overeen met de verschillende normen die Christophe heeft gegeven in de bijgevoegde discussie: passiefhuis, minergie of in Frankrijk BBC.

Le positieve energie gebouw is een gebouw met geïntegreerde energieopwekkingssystemen die meer energie produceren dan het gebouw verbruikt.
De toepassing ervan gaat ook via bovenstaande normen en besluiten voor een reglementaire berekening. Maar in de praktijk is de onbekende factor vaak de energieopslag: als het gebouw bijvoorbeeld fotovoltaïsche panelen heeft die zijn aangesloten op EDF, volstaat het dat het meer energie per jaar produceert dan het verbruikt om als energiezuinig te worden beschouwd. positieve energie. Als het autonoom is, moet het een adequaat opslagsysteem hebben om nooit zonder energie te komen te zitten!

Ecologisch bouwen is veel algemener, zoals het concept van ecologie, het is vooral een kwestie van rekening houden met de algemene impact van het gebouw op het milieu en proberen deze zoveel mogelijk te verminderen.
De HQE-benadering gaat in deze richting, en in tegenstelling tot wat Christophe zegt, wordt deze vrij algemeen gebruikt, zelfs op collectieve gebouwen. Het heeft het voordeel dat het doelen heeft op grote toepassingsgebieden (waterbeheer, recycling, sociaal, helderheid, enz.). Maar het gebrek aan vereisten op het gebied van resultaten (vooral vanuit energieoogpunt) maakt het tegenwoordig minder een verkoper.
De recente standaard Minergie ECO omvat ook brede milieucriteria, via de analyse van de levenscyclus van materialen die in de bouw worden gebruikt (geïntegreerde energie, water, vervuiling, recycling, enz.)

Duurzaam bouwen zou je kunnen samenvatten door het principe van Duurzame Ontwikkeling, naar een constructie die "voldoet aan de behoeften van het heden zonder het vermogen van toekomstige generaties om aan hun behoeften te voldoen in gevaar te brengen".
Maar daar is het nog vager dan ecologisch bouwen, omdat geen enkele evaluatiemethode er volledig mee overeenkomt voor zover ik weet.

Maar zijn uw vragen wellicht gerichter?
0 x
carmona
Ik ontdekte econologic
Ik ontdekte econologic
berichten: 4
Inschrijving: 28/01/10, 11:30

bouw




par carmona » 28/01/10, 15:32

Merci pour vos réponses.

Hier is de link naar een eenvoudig diagram dat ik zojuist heb gemaakt:

https://www.econologie.info/share/partag ... PqlejE.doc

Als u mij uw mening kunt geven, is die dan volgens u juist?
0 x
duurzaam bouwen
Ik ontdekte econologic
Ik ontdekte econologic
berichten: 2
Inschrijving: 13/05/10, 17:24




par duurzaam bouwen » 14/05/10, 19:35

Je moet een onderscheid maken tussen Label, NF-norm, regelgeving, Grenelle...

In principe vinden we in de labels:

- HQE-label (Frans)
-BREEAM (Engels)
-LEED (Amerikaans)
-Qualitel Habitat en omgeving
-BBC Effinergie
....

Dit zijn labels die kunnen worden verkregen vanaf het moment dat u een certificatie-instelling betaalt die de consistentie van de constructie met dat en dat label valideert.

Bepaalde labels zijn omgevormd tot de NF-standaard: de "HQE-benadering"-normen. Ze worden uitgegeven door Afnor en de HQE-associatie... Er is geen verplichting om aan de normen te voldoen en u moet betalen om gecertificeerd te worden.

Maar de labels zijn niet perfect en de HQE geeft de voorkeur aan de bouwfase boven het onderhoud van het gebouw. Het is noodzakelijk om de 14 doelen te behalen, maar 3 in zeer krachtig, 4 in krachtig en 7 in basis.Het oordeel voor het behalen van bepaalde doelen is soms erg subjectief.

Dan is er de regeling met de RT's (thermische voorschriften). We werken momenteel met de RT2005. Maar de RT2012 zal binnenkort worden uitgebracht en zal de fabrikanten in het algemeen verplichten om het Effinergie BBC-label (50KWh/m²/Jaar..) te respecteren.

Kortom, het is allemaal erg ingewikkeld. Of het nu voor de keurmerken is of voor de regelgeving, het is noodzakelijk om in te leveren, het is de overheid die het geheel overziet via tussenkomst van certificerende instanties (Certivéa, Cerqual) of ook via het CSTB.

De leidraad voor toekomstige hervormingen wordt gegeven door de Grenelle de l'environnement. Zo zouden gebouwen in 2020 Bepos (positieve energie) moeten zijn, dit zijn gebouwen die meer energie opwekken dan ze verbruiken.

Wat betreft de repository TPE, THPE ... Het stelt doelen van de RT2005.

Voor meer info kan je naar deze site:

http://www.construire-durable.com

Tot binnenkort
0 x
Avatar de l'utilisateur
Obamot
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 28725
Inschrijving: 22/08/09, 22:38
Plaats: regio genevesis
x 5538




par Obamot » 05/02/11, 14:21

De Minérgie-standaard verandert in Minérgie-P (voor "P"assif, betreft Zwitserland).

Dit zijn de verschillen per schets:

Beeld
Bron: groot formaat ...>

Dit zijn de MINERGIE-P-vereisten:

De standaard MINERGIE-P ® werd op de markt gelanceerd midden 2002. De eerste
gebouw gecertificeerd in Franstalig Zwitserland in 2004, in het kanton Jura. Momenteel tellen we
5 MINERGIE-P ® constructies in Franstalig Zwitserland en een groot aantal bouwwerven voor een totaal van 116 in Zwitserland (tegenover 6307 gebouwen voor MINERGIE). Het label vereist een ontwerp van het gebouw dat rekening houdt met zijn omgeving, tot in alle constructieve details doordacht en gericht is op een laag energieverbruik. Het stelt hoge eisen aan de bouwkwaliteit en het totale energieverbruik.

Ze zijn:
1. De warmtebehoefte voor verwarming (gemeten per eenheid energiereferentieoppervlak = ongeveer het bruto verwarmde vloeroppervlak) mag maximaal 20% bedragen van de grenswaarde bepaald door de norm SIA 380/1 (tegenover 80% voor MINERGIE ® ). Deze waarde wordt bereikt dankzij de uitstekende thermische isolatie van alle elementen die de omhulling vormen. Het gaat om ramen met een hoge energie-efficiëntie (kozijn en beglazing), een minimaal aantal koudebruggen (= onderbrekingen in de thermische isolatie die energieverliezen veroorzaken) en een luchtdichte omhulling tot in het kleinste detail.

2. Het gebouw moet een automatisch luchtverversingssysteem hebben.

3. De gewogen energie-uitgavenindex (= gewogen eindverbruik van energie voor het verwarmen van het gebouw, voor het bereiden van sanitair warm water en voor het verversen van de lucht, evenals de elektrische behoeften van het zachte ventilatiesysteem)
mag niet hoger zijn dan 30 kWh/m2 voor huisvesting en 25 kWh/m2 voor administratie.

4. De luchtdichtheid van de gebouwschil (= luchtverversingsgraad bij een drukverschil van 50 Pa) mag max. 0,6 per uur.

5. Huishoudelijke apparaten moeten behoren tot categorie A (A+ voor koelkasten).

6. De specifieke thermische vermogensbehoefte mag maximaal 10 W/m2 bedragen.

Deze eis geldt echter alleen voor gebouwen die worden verwarmd via het ventilatiesysteem.


http://www.minergie.ch/standard-minergie-p-fr.html
0 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Ga terug naar "Vastgoed en ecoconstructie: diagnostiek, HQE, HPE, bioklimatisme, natuurlijke habitat en klimaatarchitectuur"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 96-gasten