De toestand van een weg meten - Project

Innovaties, ideeën of patenten voor duurzame ontwikkeling. Vermindering van het energieverbruik, vermindering van vervuiling, verbetering van opbrengsten of processen ... Mythes of realiteit over uitvindingen uit het verleden of de toekomst: de uitvindingen van Tesla, Newman, Perendev, Galey, Bearden, koude kernfusie ...
Avatar de l'utilisateur
Grelinette
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2007
Inschrijving: 27/08/08, 15:42
Plaats: Provence
x 272

De toestand van een weg meten - Project




par Grelinette » 11/09/19, 23:55

Het Franse wegennet bevindt zich in een betreurenswaardige staat: gaten, hobbels, scheuren, uitstekende putdeksels, verzakking, enz. (de media praten er steeds vaker over)

Ik maak deel uit van een fiets promotie vereniging, met name in de stad, en we zien vaak deze verslechtering die erger wordt: het wordt steeds moeilijker om met de fiets te circuleren, zelfs bepaalde fietspaden zijn nu moeilijk te lenen.
cycliste.jpg
cycliste.jpg (14.26 Kio) 2982 keer bekeken

In september 2018 (al 1 jaar) lanceerde de overheid een enorme Kaart-Bike, maar we zien nog niet veel gebeuren.

We hebben het project van het (proberen) in kaart brengen van de kwaliteit van het wegennet van de stad! ...

Het idee is om een ​​apparaat te ontwerpen om de toestand van het oppervlak van het lokale wegennet te meten, in het bijzonder fietspaden. Bijvoorbeeld een apparaat op wielen, achter een fiets gesleept, dat de toestand van het wegdek tijdens beweging meet. We kunnen ons een eenvoudige kleine fietskar voorstellen met ingebouwde meetapparatuur die de toestand van de weg door optische bundel- of trillingsmetingen in kaart zal brengen om een ​​beoordeling te geven.

Een technische onderwijsinstelling zou dit project aan studenten kunnen aanbieden: het onderwerp lijkt voldoende technische inhoud te hebben voor studenten om het aan te pakken.

De eerste stap is het opstellen van specificaties.

Heb je ideeën voor een dergelijk project? ...
1 x
Project van de door paarden getrokken-hybride - Het project econology
"De zoektocht naar vooruitgang sluit de liefde voor traditie niet uit"
Avatar de l'utilisateur
Grelinette
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2007
Inschrijving: 27/08/08, 15:42
Plaats: Provence
x 272

Re: De toestand van een weg meten - Project




par Grelinette » 14/09/19, 14:12

Ik heractiveer dit onderwerp een beetje door een kleine trap te geven, omdat we binnenkort een bijeenkomst moeten hebben met leraren van technische onderwijsinstellingen om dit project te presenteren.

Eenvoudig gezegd stel ik me voor dat het niet erg ingewikkeld zou moeten zijn om een ​​systeem te ontwerpen dat schokken detecteert bij het rijden over hobbels, gaten of vervormingen van de rijbaan.

Dit is wat er gebeurt als je op een fiets (zonder vering) op een beschadigde weg zit: je voelt alle gebreken van de weg en het is erg onaangenaam ... Bovendien, bij het schrijven van deze opmerking I vertel me dat een buisvormig systeem in plaats van de stuurpen van het fietszadel deze rol zou kunnen spelen bij het meten van de toestand van een weg! Zoals wat, "Uit discussie springt licht", zei de filosoof Nicolas Boileau, zelfs als je met jezelf in gesprek bent! : Cheesy:

Het valt nog te bezien hoe de resultaten moeten worden geïnterpreteerd om een ​​algemene score voor een gedefinieerde fietsroute te geven.
Om bijvoorbeeld een fietspad van 1 km te evalueren, kunt u een constant pad hebben, maar met een oppervlak van slechte kwaliteit de hele tijd, of omgekeerd, een goed oppervlak, maar met een pad dat elke 50 meter wordt gesneden door een trottoir, goot of kruispunt, zoals we vaak zien in een stedelijke omgeving.
0 x
Project van de door paarden getrokken-hybride - Het project econology
"De zoektocht naar vooruitgang sluit de liefde voor traditie niet uit"
phil53
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 1376
Inschrijving: 25/04/08, 10:26
x 202

Re: De toestand van een weg meten - Project




par phil53 » 14/09/19, 15:45

Wat mij betreft zijn de fietspaden op dezelfde hoogte als het trottoir wat ik onaangenaam vind, deze paden passeren alle boten die het huis verlaten. Een baan continu gemaakt van ezel met aan één kant het risico in de goot te vallen. Ik geef de voorkeur aan degenen die op de grond zijn gemarkeerd, maar op hetzelfde niveau als de weg.
Ronduit gevaarlijk ook de fietspaden aan de ene kant dan aan de andere kant van de straat, met elke verandering een risico voor de fietser.

Wat betreft het project, ik werk in een bedrijf dat helpt, startups aan de kant van de industrialisatie begeleidt op zoek naar partners.
Als het helpt.
Vanuit mijn oogpunt denk ik dat het idee van de trailer slecht is, een klein boordsysteem is zeker beter en goedkoper om te produceren.
0 x
Ahmed
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 12308
Inschrijving: 25/02/08, 18:54
Plaats: Bourgogne
x 2970

Re: De toestand van een weg meten - Project




par Ahmed » 14/09/19, 16:18

Een opgehangen zadel (zoals hierboven vermeld) weerspiegelt duidelijk de gebrekkigheid van de grond omdat het profiteert van de traagheid van het gewicht van de fietser: het volstaat om een ​​overdracht van deze bewegingen aan te passen aan een stylus die het verloop van de oscillaties op een cilinder registreert. draaien met constante snelheid en voila!
Dit probleem toont duidelijk aan dat een mobiliteitsoplossing zoals de fiets, gepresenteerd als "licht" in ecologische termen, in werkelijkheid nogal veeleisend is op dit specifieke punt van de toestand van de rijbaan en dus het onderhoud ervan. Natuurlijk zou een bepaalde aanpassing van het voertuig het mogelijk maken om meer basale trottoirs te tolereren, dit is wat we zien op ATV's, maar dit wordt gedaan ten koste van andere factoren ...
0 x
'Geloof vooral niet wat ik je vertel.'
Avatar de l'utilisateur
thibr
Ik postte 500 berichten!
Ik postte 500 berichten!
berichten: 723
Inschrijving: 07/01/18, 09:19
x 269

Re: De toestand van een weg meten - Project




par thibr » 14/09/19, 21:34

een applicatie om de versnellingsmeter + GPS van de telefoon op te nemen?
0 x
Avatar de l'utilisateur
Grelinette
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2007
Inschrijving: 27/08/08, 15:42
Plaats: Provence
x 272

Re: De toestand van een weg meten - Project




par Grelinette » 15/09/19, 12:24

phil53 schreef:... Vanuit mijn oogpunt denk ik dat het idee van de trailer slecht is, een klein boordsysteem is zeker beter en goedkoper om te produceren.

Bedankt voor deze opmerking. Inderdaad, de trailer is waarschijnlijk overbodig en een klein systeem dat direct op een fiets is gemonteerd, is minder duur en gemakkelijker te ontwerpen.
Ik zag in de trailer het voordeel van meer volume om grotere apparatuur te vervoeren, of zelfs een zwaar gewicht, maar ook de mogelijkheid om een ​​bredere wegstrook te meten (de breedte van de trailer, of vijftig cm of meer).

Ahmed schreef:Een opgehangen zadel (zoals hierboven vermeld) weerspiegelt duidelijk de gebrekkigheid van de grond omdat het profiteert van de traagheid van het gewicht van de fietser ...

Het gebruik van het gewicht van de berijder als "versterker" is zeker een heel goed idee, en daarom lijkt de zadelpen het juiste meetpunt te zijn. Aan de andere kant riskeert het schrijven van het reliëf van het wegdek op een roterende cilinder het produceren van lange slingers van grafische afbeeldingen die een beetje moeilijk te gebruiken zijn!

Het idee voorgesteld door een van de professoren die geïnteresseerd zijn in het project en de GPS van een smartphone gebruiken om de plaats van de route te vinden waar de meting is uitgevoerd. In een tweede stap zal een analyse van de aldus verzamelde gegevens het mogelijk maken om meer details en een notitie te geven over de toestand van de weg voor een specifieke route.

Bijvoorbeeld:
- Algemene beoordeling voor de gekozen route: ... (gemiddelde kwaliteit van de coating)
- Aantal ondervonden obstakels: ... (gaten, putdeksels, trottoirs, uitstekende takken, enz.)
- Discontinuïteit van de route: ... (boten die het huis verlaten, oversteekplaatsen, enz.)

etc. ..
0 x
Project van de door paarden getrokken-hybride - Het project econology
"De zoektocht naar vooruitgang sluit de liefde voor traditie niet uit"
Ahmed
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 12308
Inschrijving: 25/02/08, 18:54
Plaats: Bourgogne
x 2970

Re: De toestand van een weg meten - Project




par Ahmed » 15/09/19, 12:52

... als het reliëf van het wegdek op een roterende cilinder wordt beschreven, bestaat het risico op lange slingers van afbeeldingen die een beetje moeilijk te gebruiken zijn!

Het is gewoon een kwestie van rotatiesnelheid: het moet eigenlijk langzaam genoeg zijn om een ​​werkbaar spoor te bieden.
0 x
'Geloof vooral niet wat ik je vertel.'
phil53
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 1376
Inschrijving: 25/04/08, 10:26
x 202

Re: De toestand van een weg meten - Project




par phil53 » 15/09/19, 14:40

Elektronisch is er een manier om het beter te doen.
Een optische straal die de weg over een meter breed scant in combinatie met een trillingssensor zou zeer goede resultaten opleveren die bruikbaar zijn op de computer.
0 x
Avatar de l'utilisateur
Forhorse
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2491
Inschrijving: 27/10/09, 08:19
Plaats: Perche Ornais
x 364

Re: De toestand van een weg meten - Project




par Forhorse » 15/09/19, 20:59

Een versnellingsmeter aan het fietsframe is meer dan genoeg. Het grootste deel van de taak is dan het schrijven van een algoritme om de gegevens te analyseren en te gebruiken.
Ik zou vooral zeggen dat het een project is met een grote IT-component / informatie-analyse.
0 x
Avatar de l'utilisateur
GuyGadebois
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6532
Inschrijving: 24/07/19, 17:58
Plaats: 04
x 982

Re: De toestand van een weg meten - Project




par GuyGadebois » 17/09/19, 12:06

1 x
'Het is beter om je intelligentie over onzin te mobiliseren dan om je onzin over intelligente dingen te mobiliseren. (J.Rouxel)
"Per definitie is de oorzaak het product van het gevolg". (Tryphion)
"360 / 000 / 0,5 is 100 miljoen en niet 72 miljoen" (AVC)

Ga terug naar "Innovaties, uitvindingen, patenten en ideeën voor duurzame ontwikkeling"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 224-gasten