Houtpellets voor verwarming ...

Innovaties, ideeën of patenten voor duurzame ontwikkeling. Vermindering van het energieverbruik, vermindering van vervuiling, verbetering van opbrengsten of processen ... Mythes of realiteit over uitvindingen uit het verleden of de toekomst: de uitvindingen van Tesla, Newman, Perendev, Galey, Bearden, koude kernfusie ...
Avatar de l'utilisateur
Grelinette
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2007
Inschrijving: 27/08/08, 15:42
Plaats: Provence
x 272

Re: Gecomprimeerde logs voor verwarming...




par Grelinette » 04/12/16, 11:03

Ahmed schreef:Ik had geschreven:
Er zijn verdichte boomstammen waarvan het bestanddeel alleen schors is (van eiken, lijkt mij); dit specifieke product wordt vaak 's nachts gebruikt door gebruikers van conventionele houtblokken, omdat ze langzaam branden en het vuur tot de ochtend brandend houden.

Ik was je bericht inderdaad vergeten! : Oops:
Vreemd genoeg worden deze langzaam brandende houtblokken in feite heel snel gloeiend, zonder vlam, en blijven ze urenlang in deze staat van gloeiende sintels, op voorwaarde dat de luchtinlaat zoveel mogelijk wordt beperkt. Per ongeluk liet ik de luchtinlaat wijd open staan ​​en het "trage" houtblok was erg snel verbruikt.
0 x
Project van de door paarden getrokken-hybride - Het project econology
"De zoektocht naar vooruitgang sluit de liefde voor traditie niet uit"
Ahmed
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 12298
Inschrijving: 25/02/08, 18:54
Plaats: Bourgogne
x 2963

Re: Gecomprimeerde logs voor verwarming...




par Ahmed » 04/12/16, 22:22

Ik heb een plan (maar het is niet in de nabije toekomst!) om een ​​pers voor papierblokken te maken die niet de nadelen heeft van degene die je overal ziet: ze kunnen alleen belachelijke kleine kubussen of cilinders produceren die vervelend zijn om te maken, hanteren en opbergen. Door inspiratie te halen uit bestaande creaties en ze een beetje aan te passen, denk ik dat het mogelijk is om gemakkelijker een blok te maken dat die naam waardig is en vervolgens te winnen bij opeenvolgende hantering...

Het algemene belang van deze transformatie is om de papieren te vernietigen compromitteren van persoonlijke aard en ook om recycling te vermijden die niet erg deugdzaam is... Zelfs als de verbranding van dit type brandstof vrij slecht is, kan het in een gewone kachel worden gebruikt en ik ben benieuwd wat er gebeurt...
0 x
'Geloof vooral niet wat ik je vertel.'
dede2002
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 1111
Inschrijving: 10/10/13, 16:30
Plaats: platteland Genève
x 189

Re: Gecomprimeerde logs voor verwarming...




par dede2002 » 05/12/16, 09:51

Ik herinner me papierpersen voor het maken van brandstofstenen van lang geleden (jaren '80).

Ik herinner me ook dat het in Zwitserland verboden was vanwege de dioxine die bij de verbranding vrijkwam.
0 x
Avatar de l'utilisateur
chatelot16
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6960
Inschrijving: 11/11/07, 17:33
Plaats: Angouleme
x 264

Re: Gecomprimeerde logs voor verwarming...




par chatelot16 » 05/12/16, 13:15

de samenstelling van het papier is zeer variabel: er zijn alleen papier van goede kwaliteit die veel cellulose bevatten... het reclamepapier bevat ruimschoots meer dan 50% minerale stof: dat levert dus een enorme hoeveelheid as op die de verbranding in gewoon hout verstikt -brandende open haard

thuis brandt het papier goed dankzij een krachtige luchtinjectie zoals een smeedvuur ... je hoeft het maken van stenen niet moe te worden: ik gooi het papier dwaas in het vuur vermengd met gemalen hout

als ik alleen vermalen hout stook haal ik de as één keer per dag weg, als ik veel papier verbrand moet je het vuur meerdere keren per dag laten uitgaan om de as te verwijderen
0 x
Avatar de l'utilisateur
Grelinette
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2007
Inschrijving: 27/08/08, 15:42
Plaats: Provence
x 272

Re: Gecomprimeerde logs voor verwarming...




par Grelinette » 05/12/16, 16:23

Ahmed schreef:Ik heb een project (maar het is niet in de nabije toekomst!) om een ​​papieren logboekpers te maken die niet de nadelen heeft van degene die je overal ziet: [...]


Hallo Ahmed, en de andere econologen!

Ik kom terug op uw idee van een houtpers door terug te gaan naar mijn eerste opmerking uit dezelfde thread, waar ik me een handmatige pers voorstelde met een grote hefboomarm die een zuiger aandrijft om een ​​cilinder gevuld met houtsnippers samen te drukken.

U antwoordde me toen dat de compressiedruk om deze blokken te maken zo groot was dat de effectiviteit van een eenvoudige handmatige hendel hoogst hypothetisch was.

Maar ik ben koppig! ... : Mrgreen:

Wat dacht je van dit idee van een houtpers van houtsnippers: een kleine (zeer) stevige doos, bijvoorbeeld ter grootte van een schoenendoos, waarvan 2/3 een compartiment vormt dat gevuld zou worden met houtsnippers . In de andere een metalen accessoire waarvan de uitzetting door warmte het volume zou vergroten (een thermische cilinder), waardoor een sterke druk ontstaat op het met chips gevulde compartiment; tussen de 2 een mobiele scheiding.

Deze doos zou, eenmaal gevuld, op een hete plek worden geplaatst, bijvoorbeeld op een houtkachel, wat ook het voordeel zou hebben dat de frites goed drogen tijdens het samenpersen, en de uitzetting van de cilinder zou de rest van het samendrukwerk doen! ...

Het blijft om het materiaal te vinden voor de massieve behuizing (metaal, gewapend vuurvast cement, enz.), en vervolgens dat voor de compressiecilinder die goede uitzettingseigenschappen moet hebben. Op de limiet kunnen we zelfs shims tussen de cilinder en de spanen toevoegen om meerdere opeenvolgende compressies uit te voeren.

Is het leuk?...

Thermische houtpers voor houtsnippers:
Inloggen druk in chips.jpg
Log press in chips.jpg (43.12 Kio) 3332 keer geraadpleegd
0 x
Project van de door paarden getrokken-hybride - Het project econology
"De zoektocht naar vooruitgang sluit de liefde voor traditie niet uit"
Ahmed
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 12298
Inschrijving: 25/02/08, 18:54
Plaats: Bourgogne
x 2963

Re: Gecomprimeerde logs voor verwarming...




par Ahmed » 05/12/16, 21:51

Ik ken geen materiaal dat zodanig uitzet dat het deze functie naar tevredenheid kan vervullen. De snelheid van handelen bij het vormgeven van een gecomprimeerde stam is functioneel belangrijk; hierdoor kan de lignine smelten. Hier, met een warmtebron, zou je kunnen denken dat het probleem op deze manier is opgelost: ik denk het niet, want houtsnippers zijn erg isolerend; daarom zou de compressie, ervan uitgaande dat deze voldoende is, het niet mogelijk maken om de houtdeeltjes aan elkaar te binden.
Vanuit een eenvoudig praktisch oogpunt, uitgaande van de mogelijkheid van wat u beschrijft, zou de bewerkelijkheid van het proces voldoende zijn om het afschrikkend te maken... Sorry...

@ Châtelot:
de reclamepapieren bevatten ruimschoots meer dan 50% minerale stof: dat is dus een enorme hoeveelheid as die de verbranding in een gewone houthaard verstikt

Natuurlijk sluit ik automatisch dit soort materiaal uit dat als brandstof eigenlijk heel middelmatig is. Ook krijg ik niet veel van dit soort papier).

@ Dédé2002:Ik weet ook dat het kan leiden tot de uitstoot van dioxines bij een gewoon haardvuur (maar waar komt chloor vandaan?), maar ik wist niet dat het ook papier betrof (het is (soms?) gebleekt in chloor, maar zijn er residuen bij verbranding?).
0 x
'Geloof vooral niet wat ik je vertel.'
Avatar de l'utilisateur
chatelot16
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6960
Inschrijving: 11/11/07, 17:33
Plaats: Angouleme
x 264

Re: Gecomprimeerde logs voor verwarming...




par chatelot16 » 05/12/16, 22:16

Ik bevestig de mening van Hamed op een andere manier

er is geen goede oplossing om een ​​thermische pers met expansie te maken ... er zou een enorme cilinder voor nodig zijn, het zou traag zijn en het zou te veel energie verbruiken om de temperatuur van de cilinder te veranderen

jouw idee van een door warmte aangedreven pers is een idee van een warmtemotor, en allerlei soorten warmtemotoren zijn al lang uitgevonden en iedereen heeft nu begrepen dat om goede prestaties te hebben de cilinder vrij snel moet draaien

dus als je een warmtemotor wilt, kies dan een warmtemotor die al bestaat en laat deze een mechanische of hydraulische pers bedienen die ook al bestaat

2e probleem, het samenpersen van zaagsel of spaanders doet ze niet samenklonteren: ze moeten ook tot 200° worden verwarmd om de lignine een beetje te smelten .... hout is een slechte warmtegeleider en verwarming van de buitenkant van de cilinder is niet genoeg .. de industriële oplossing is om het zaagsel te verhitten door mechanische energie die dit zaagsel verpulvert om het samen te persen: de slechte mechanische prestatie van het compressiesysteem wordt een voordeel door het te verhitten

Naar aanleiding van de vraag, waarom geperst hout maken? het is begrijpelijk om in de supermarkt te verkopen: rommel verminderen, kwaliteit standaardiseren ....
0 x
Avatar de l'utilisateur
Grelinette
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2007
Inschrijving: 27/08/08, 15:42
Plaats: Provence
x 272

Re: Gecomprimeerde logs voor verwarming...




par Grelinette » 06/12/16, 22:28

chatelot16 schreef:waarom geperst hout maken? het is begrijpelijk om in de supermarkt te verkopen: rommel verminderen, kwaliteit standaardiseren ....

Simpelweg omdat de beschikbare hoeveelheden geperst hout aanzienlijk zijn en in bosrijke gebieden steeds groter zullen worden, en wel om de volgende redenen:
- verbod om de takken te verbranden die het gevolg zijn van het kappen en de grootte van de bomen vanwege de fijne deeltjes
- verplichting om elk jaar kreupelhout te verwijderen in bosrijke gebieden (vooral hier in PACA, na de verwoestende branden van vorig jaar. Controles zijn aangekondigd).
- veel recyclageparken zijn nog niet groot of georganiseerd om de zeer grote hoeveelheden hout van de vorige punten te ontvangen
- de meeste opruimbedrijven zijn uitgerust met shredders, maar de hoeveelheden versnipperd materiaal zijn van dien aard dat het niet eenvoudig is om ze kwijt te raken. (bij ons accepteren de recyclageparken maar 1 statiegeld van maximaal 1,5 m3 per dag!).

2 jaar geleden stelde ik voor aan een bedrijf dat in mijn buurt kwam borstelen om zijn schaafsel op een stuk land te deponeren: gedurende enkele weken kwamen vrachtwagens het versnipperde materiaal storten, uiteindelijk was het volume enorm, misschien 50 m3 en zelfs meer. Het volume nam in de loop van de tijd snel af en de beren spreidden het graag allemaal uit, maar ik heb nog steeds veel schaafsel over, zelfs veel. Ik ben nog steeds op zoek naar een gebruik voor deze stapels krullen!
0 x
Project van de door paarden getrokken-hybride - Het project econology
"De zoektocht naar vooruitgang sluit de liefde voor traditie niet uit"
Ahmed
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 12298
Inschrijving: 25/02/08, 18:54
Plaats: Bourgogne
x 2963

Re: Gecomprimeerde logs voor verwarming...




par Ahmed » 06/12/16, 22:57

Ik begrijp uw bezorgdheid beter, maar afgezien van het gebruik van deze versnipperde materialen in een houtsnipperketel, is er voor zover ik weet geen realistische oplossing op kleine schaal om van versnipperd materiaal naar verdichte stam te gaan...
0 x
'Geloof vooral niet wat ik je vertel.'
Avatar de l'utilisateur
chatelot16
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6960
Inschrijving: 11/11/07, 17:33
Plaats: Angouleme
x 264

Re: Gecomprimeerde logs voor verwarming...




par chatelot16 » 06/12/16, 23:09

deze chips kunnen direct worden verbrand zonder transformatie! zo warm ik mezelf al een jaar of tien op

het probleem is om ze op te slaan ... op een hoop in de regen rot het te snel

een paar jaar kocht ik chips in een houtzagerij, ik bewaarde thuis alleen wat ik nodig had voor de helft van de winters, daarna rustte ik mezelf uit met een breker en een tractor om het beschikbare houtafval rond mijn huis te vermalen en het probleem deed zich voor opslag : Ik heb een schuur van 60 m2 gemaakt om een ​​grote stapel te beschermen... het is het opslagvolume dat mij beperkt... er is veel hout dat steeds verloren gaat, maar ik kan het niet malen wegens gebrek aan beschikbare ruimte om het op te slaan

dit soort houtafval maakt het niet mogelijk om goede pellets te maken: te veel onzuiverheden die te veel as veroorzaken: de toekomst van houtverwarming is houtsnipperketels die rustiek genoeg zijn om brandstof van elk type te accepteren kwaliteit: pelletketels die brandstof van hoge kwaliteit vereisen, zijn een val om consumenten in de val te lokken die verslaafd zijn aan industriële brandstof

mijn belangrijkste doel is daarom om verwarmingsmateriaal te maken met hout dat in bulk is vermalen

opslag in een stapel onder een schuur maakt het mogelijk om al het groenafval, zelfs het meest vochtige, op te slaan, mits gemengd met voldoende droog vermalen hout
1 x

Ga terug naar "Innovaties, uitvindingen, patenten en ideeën voor duurzame ontwikkeling"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Bing [Bot] en 136 gasten