De school van de macht. Docu-fictie op de ENA door Arte

filosofische debatten en bedrijven.
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79120
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 10973

De school van de macht. Docu-fictie op de ENA door Arte




par Christophe » 24/09/10, 15:05

Een film in 2 delen om te bekijken...om de werking van de training van de Franse administratieve elites via de ENA te begrijpen:

De school macht

De 23.9.2010 om 20h40

Deze tweedelige film vertelt, van 1977 tot 1986, de jaren van training en het aan de macht komen van een groep jonge enarques. Raoul Peck werd geïnspireerd door de Voltaire-klasse, een generatie studenten die de komst van links aan de macht zag zodra ze de school verlieten.


http://www.arte.tv/fr/mouvement-de-cine ... 00826.html

Het eerste deel werd gisterenavond gespeeld, het tweede vanavond maar je kunt het op deze pagina nog eens terugkijken (voor onbekende duur beschikbaar?): http://www.arte.tv/fr/mouvement-de-cine ... 01242.html

fragmenten: http://www.arte.tv/fr/mouvement-de-cine ... 08868.html

De School of Power beoordeeld door een enarch


De tv-film The School of Power, waarvan Arte vanavond het tweede deel uitzendt, is geïnspireerd op de beroemde Voltaire-promotie (1980) van de ENA. We vroegen een enarque van deze generatie om de fictie te beoordelen.

The School of Power, een tv-film van Raoul Peck, is een evocatie van de beroemde National School of Administration (ENA). Het scenario is geïnspireerd op een beroemde promotie omdat deze enkele figuren uit de hedendaagse politiek onthulde. Sommigen vinden het leuk om Dominique de Villepin (Louis), Ségolène Royal (Caroline), François Hollande (Matthieu) te herkennen...

Een voormalig lid van deze klasse, die anoniem wil blijven, merkt op dat de betrokkenheid van jonge Enarques in de politiek van de jaren tachtig (het aan de macht komen van François Mitterrand) tamelijk goed wordt gewaardeerd. Aan de andere kant is hij van mening dat het meer een film is over de ‘test’ van de macht dan over de ‘school’ van de macht en de realiteit van de ENA: de fictie kijkt naar bepaalde vertegenwoordigers van ‘een elite die uit welke hoek dan ook zou kunnen komen’. grote school.

Door een ongelooflijke fout in het scenario te benadrukken (we hebben het over de kieslijst over parlementsverkiezingen!), acht de oud-student het aftreden van Enarques om ideologische redenen onwaarschijnlijk. “Dit heb ik nog nooit gezien”, benadrukt hij. Degenen die naar de particuliere sector vertrokken, deden dat altijd om financiële redenen. Het kenmerk van ambitie is flexibiliteit, een zekere plasticiteit onder de macht en niet ideologische staatsgrepen.”

Bovendien kon een echte film over de ENA volgens hem verschillende aspecten van een zeer specifieke opleiding niet over het hoofd hebben gezien: de verhoudingen die zijn verstoord door het beoordelingssysteem, de permanente vernederingen van het systeem, het gebrek aan belangstelling voor de bestudeerde onderwerpen, de afstand tussen deze briljante jonge mensen en de realiteit van de samenleving, de concurrentie...

Ten slotte moeten we misschien ook op onze hoede zijn voor bepaalde opmerkingen, zoals die van deze enarque die verwijst naar zijn netwerk... ‘Nooit’, onderstreept onze getuige, ‘nooit zou een lid van een elite zich op deze manier uiten, omdat de natuur van een netwerk moet juist verborgen blijven.”


http://www.tvmag.com/programme-tv/artic ... arque.html
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79120
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 10973




par Christophe » 26/09/10, 13:05

Het 2e deel vond ik iets minder interessant dan het 1e maar het is wel een goede film om te kijken (twee keer, sowieso zo'n 2 uur).
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79120
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 10973

Re: De school van macht. Docu-fictie op de ENA door Arte




par Christophe » 27/09/10, 14:43

Christophe schreef:Het eerste deel werd gisterenavond gespeeld, het tweede vanavond maar je kunt het op deze pagina nog eens terugkijken (voor onbekende duur beschikbaar?): http://www.arte.tv/fr/mouvement-de-cine ... 01242.html


Ik bevestig dat het inderdaad het geheel van de 2 delen is die op de geciteerde pagina kunnen worden bekeken: http://www.arte.tv/fr/mouvement-de-cine ... 01242.html

Kijk dus eens of je 2 x 2 uur vrij hebt...
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79120
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 10973




par Christophe » 06/10/10, 10:46

Dus niemand heeft 4 uur te “verliezen”??

Enkele reacties van Arte plus 7 waarbij de video blijkbaar ondanks ruim 7 dagen nog steeds beschikbaar is? http://videos.arte.tv/fr/videos/l_ecole ... 31980.html

Hartelijk dank aan Arte voor de introductie van dit echte moderne fresco. Het feit dat de film in het nieuws van die tijd is opgenomen, maakt hem nog betekenisvoller en levendiger. De acteurs zijn allemaal opmerkelijk en weten hun specifieke gevoeligheden perfect uit te drukken. De jonge mensen van het begin, ook al zijn ze briljant van geest, begrijpen de valkuilen en compromissen van de macht (zowel van rechts als van links) nog lang niet. Dit is een publieksfilm die tijdens prime time op alle (niet-culturele) zenders vertoond moet worden. En vooral aan de integratie van nieuwe studenten van Ena, maar ook van l'X en andere Sciences Po. Bravo, bravo ga door


Ik ben het volledig eens met de vorige opmerking (Asnièrois), deze film is van openbaar nut! Hij laat zien dat de briljante geest verloren gaat door het buitensporige vertrouwen dat hij in zijn denksysteem stelt als hij niet over het essentiële instrument beschikt: echt kritisch denken! Niet degene die zoveel mensen in hun argumenten gebruiken om de waarheidsgetrouwheid ervan te versterken, maar degene die aanzienlijke inspanningen vergt en leidt tot permanente, soms onaangename vragen. Mijn vragen zijn: staat de directheid die de politiek eist inherent iedere diepgaande kritische redenering in de weg? Als iedereen het zou hebben, zou het dan anarchie zijn? Ik ben geneigd te geloven dat we gemanipuleerde mensen en manipulatoren nodig hebben... in ieder geval zal ik deze film aan al mijn vrienden aanbevelen, in het bijzonder aan degenen die binnenkort de ENA gaan proberen!


Het eerste deel van deze telefim was uitstekend. Vooral de accuraatheid van het schoolklimaat, de hoge kwaliteit van de vertolking, de doelgerichte persoonlijkheden van de jonge enarques spraken mij aan (ik ben de ex-vrouw en moeder van een enarque en heb “alles” weer gevonden!) Bravo dan , met een beetje spijt: waarom het scenario dramatiseren met de zelfmoord van Abels vrouw, een scheiding zou genoeg zijn geweest... Domi


En zelfs in het Engels:

Uitstekende film. Klopt. Ik hoop dat we in de toekomst meer kunstfilms zullen zien. Vroeger hadden we elke week minstens één goede Franse kunstfilm. Tegenwoordig ben ik bang dat we er steeds minder hebben. Waarom? Franse filmkunst is de beste in onze eeuw, en in ons decennium. Waarom kunnen we ze niet krijgen in Europa, waar stomme programma's, vreselijk goedkope - meestal sorry Amerikaanse - films in de bioscoop en op tv zijn. Waarom? Gyorgy Lengyel, Hongarije. Sorry vijand die in het Engels schrijft, maar het is nu gemakkelijk voor mij.


Ik denk dat al diegenen die graag kritiek leveren op de manier waarop een land wordt bestuurd (ik ben een van hen... maar minder dan sommigen) verplicht zouden moeten zijn, op zijn minst moreel, om deze twee tv-films te bekijken... : Idee: : Idee:
0 x
autohypnose
Ik ontdekte econologic
Ik ontdekte econologic
berichten: 4
Inschrijving: 13/12/10, 22:52




par autohypnose » 16/01/11, 12:12

De video is momenteel niet meer beschikbaar. Enig idee hoe je het kunt vinden?
0 x
dedeleco
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9211
Inschrijving: 16/01/10, 01:19
x 10




par dedeleco » 16/01/11, 14:54

Ik heb misschien gedeeltelijk gespaard, ik moet naar mijn 2TB kijken!!
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79120
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 10973




par Christophe » 22/05/11, 14:16

In hetzelfde genre maar als speelfilm (met Michel Blanc en Olivier Gourmet): http://videos.arte.tv/fr/videos/_l_exer ... 21816.html

‘De uitoefening van de staat’ van Pierre Schoeller

De gewelddadige verhoudingen tussen een minister en zijn stafchef, alsof je op de eerste rij zit, maar dan in een film die de afstand tussen machthebbers en het volk benadrukt (Un Bepaalde Regard). Een onderwerp van Julien Welter.


AlloCiné sheet: http://www.allocine.fr/film/fichefilm_g ... 74671.html
0 x
overtreffen
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 190
Inschrijving: 12/12/05, 15:16
Plaats: Thailand

Re: De school van macht. Docu-fictie op de ENA door Arte




par overtreffen » 22/05/11, 19:05

Christophe schreef:...de training van de Franse administratieve elites via de ENA...



Nu al is het voor mij absurd om deze poppen "elites" te noemen... als we zien dat dit doorgaat ondanks de resultaten die ze hebben... eerlijk gezegd... hou mijn mond op school!!!
0 x
Respect !!!
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79120
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 10973




par Christophe » 22/05/11, 19:54

In de halve elites bestaat ook Science Pipolitics :)

Wat mij vooral doodt is dat dit type school zo traag is dat ik me afvraag of de economische achteruitgang en de ontwikkeling van de domheid in Frankrijk (zie niveau aan het eind van de basisschool) niet aan hen te wijten is.

Ik durf te wedden (ik hoop dat ik ongelijk heb) dat het politieke en economische belang dat internet heeft gekregen in 2011 niet wordt genoemd in de lessen, noch op Ena, noch op Science Pô...

Toch won Obama het Witte Huis dankzij Facebook... al in 2008!

Om nog maar te zwijgen van het ‘uiteraard’ systematisch verpletteren (natuurlijk Frans) van de ideeën van mensen die niet uit dit grote ‘corps des liters’ komen!! : Mrgreen:
0 x
Tagor
Ik postte 500 berichten!
Ik postte 500 berichten!
berichten: 534
Inschrijving: 06/04/07, 12:31




par Tagor » 28/07/11, 10:01

een reflectie op de met voorbedachten rade intubatie van onze
pseudo-democratische instellingen in 6 afleveringen
van Etienne Chouard

http://www.youtube.com/watch?v=OQcyR0arC_8
0 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "Society and Philosophy"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 212-gasten