Hoe zit het met houtverwarming?

Verwarming, isolatie, ventilatie, VMC, koeling ... korte thermisch comfort. Isolatie, hout energie, warmtepompen maar ook elektriciteit, gas of olie, VMC ... helpen bij het kiezen en implementeren, problemen oplossen, optimalisatie, tips en trucs ...
dodo
Éconologue goed!
Éconologue goed!
berichten: 353
Inschrijving: 16/01/10, 22:47

Hoe zit het met houtverwarming?




par dodo » 12/10/10, 12:36

hello,

Ik ga mijn oude open haard afbreken, en ik begin geïnteresseerd te raken in de houtkachel, hoewel ik altijd de voorkeur geef aan het esthetische deel van de open haard, maar het budget is niet hetzelfde.

Wat mij zorgen baart is dat we veel kunnen lezen over houtverwarming,

- dat het een hernieuwbare energie is
- dat het een soort vervuilende verwarming is
- sommigen zeggen zelfs dat het een archaïsche opwarming van de tijd van onze voorouders is.

ondanks alles vindt men bij de fabrikanten zoals scan, heta, jotus, supra, veel kachels in hun catalogus tussen de kachels in gietijzer, staal en de kachels met speksteen die in de 500kg weegt.


Ik zou graag feedback krijgen van degenen die zichzelf warmen met hout.
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79117
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 10972




par Christophe » 12/10/10, 12:42

A) We hebben hier een volledig dossier met de voor- en nadelen:
https://www.econologie.com/se-chauffer-bois-pourquoi/

Hier is een uittreksel uit voor- en nadelen, als het uw vragen niet beantwoordt, nou ik kan u niet verder helpen:

houtkachel Voordelen

- Kan worden gebruikt naast het verwarmen van een olie- of gasboiler. Bijvoorbeeld voor perioden buiten het seizoen waarin de conventionele ketel slecht presteert en kan worden uitgeschakeld (ten minste voor verwarming).

- CO2-balans bijna nihil.

- Goedkope brandstof in vergelijking met de prijs van fossiele brandstoffen (zie vergelijkende prijzen voor verwarmingsbrandstoffen).

- Prijs van zeer laag hout als u het geheel zelf doet. Het kost je tijd, zweet en wat kosten.

- Een volledig hernieuwbare energiebron, op voorwaarde dat het bos op een duurzame manier wordt beheerd (wat het geval is in de meeste West-Europese landen).

- Sporten voor diegenen die hun hout splijten of zelfs hun eigen hout kappen!

- Gevarieerde keuze aan brandstoffen van verschillende vormen en oorsprong: van traditionele houtblokken tot pellets van houtzagerij en versnipperd hout! Zie pagina: soorten brandhout.

- Ontwikkeling of onderhoud van de lokale economie! Door jezelf thuis warm te houden in het bos, creëer je duurzame en lokale banen in jouw omgeving!

- Ontwikkeling van nieuwe econologische sectoren: meer delen van hernieuwbare hulpbronnen, meer lokale actoren, minder macht voor grote energielobby's ...

- Valorisatie van houtbijproducten (snijden van afval, zaagsel ...): 2e economische ontwikkeling.

- Lage prijsschommeling (zelfs als de houtprijzen in zekere mate in lijn zijn met olie).

- Moreel gezien maakt het je minder verantwoordelijk en afhankelijk van olie- en gasconflicten en internationale geopolitiek.

- Schoonheid van een vlam zichtbaar in de woonkamer, kachel of open haard kan een belangrijk "cachet" aan uw huis geven.

- Antidepressieve en ontspannende pyschologische functie van kachels of inzetstukken met zichtbare vlam. Bovendien is het gunstige effect op het moreel van infraroodstraling (dat alle poes uitstoten) bekend en erkend door de geneeskunde sinds de 60-jaren (onderzoek uitgevoerd door NASA tijdens het Apollo-programma in het bijzonder).

verwarming op hout nadelen

- bindend als u 100% hout (ECS en verwarming inbegrepen) heeft.

- Onderhoud en onderhoud over het algemeen hoger dan stookolie of gas.

- Vereist constante aandacht (dwz periodiek herladen) behalve voor automatische feeders (versnipperd hout, pellets).

- Prijzen zijn niet gereguleerd: ze variëren van regio tot regio.

- Lage vermogensregeling (behalve pellets) en vereist daarom een ​​veel groter opslagvolume dan stookolie. Voorbeeld: 3,5 heeft meer volume nodig met pellets dan met brandstof en bijna 10 keer meer met versnipperd hout.

- Vereist een droge en luchtige opslagplaats.

- Fouler vervuiling van de schoorsteen, vooral als het brandstofhout van slechte kwaliteit is. Lees het artikel over verschillende soorten brandhout.

- Kan de CO (dodelijk!), Deeltjes en roet sterk vervuilen met niet goed geregelde verwarmingsapparatuur of brandstof van slechte kwaliteit (zie houtverbrandingsanalyse)


debat: Verwarming-to-hout-why-en-how-file-t9111.html

B) Waarom zou u uw schoorsteen afbreken voor een kachel? Dus zet een inlegvel met warmteterugwinning ...
0 x
dodo
Éconologue goed!
Éconologue goed!
berichten: 353
Inschrijving: 16/01/10, 22:47




par dodo » 12/10/10, 12:59

Christophe schreef:
B) Waarom zou u uw schoorsteen afbreken voor een kachel? Dus zet een inlegvel met warmteterugwinning ...


bedankt voor de link die ik ga nemen.

we zullen de schoorsteen verwijderen omdat madame een open keuken naar de woonkamer wil :P en omdat het vastzit aan de muur in kwestie. Het moet anders 90 graden worden gedraaid.
0 x
dedeleco
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9211
Inschrijving: 16/01/10, 01:19
x 10




par dedeleco » 12/10/10, 15:40

De juiste kachel zal hetzelfde volume nemen als de schoorsteen die ook kan worden verplaatst of een kachel gemonteerd in insert en schoorsteen ??

Denk vooruit voor de beste keuze, kijk of je de kachel of de open haard ziet werken bij anderen die hetzelfde leverancierinstallateur kochten !!
0 x
dodo
Éconologue goed!
Éconologue goed!
berichten: 353
Inschrijving: 16/01/10, 22:47




par dodo » 12/10/10, 15:50

als je de woonkamer in de keuken opent, moet je aan de muur staan.

Ik ging eigenlijk naar iemand die gisteren een kachel gebruikte, het was toevallig meer dan 25 graden in de kamer.

Ik was zelfs verrast omdat de persoon zelfs de notendoppen oppakte om warm te worden.

Ik las de links van christophe en zag het debat over did67 en Bernard. : Mrgreen:
0 x
dedeleco
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9211
Inschrijving: 16/01/10, 01:19
x 10




par dedeleco » 12/10/10, 16:45

iemand die gisteren een kachel gebruikte, het bleek dat het meer dan 25-graden in de kamer was.

Op dit moment is het heet en daarom niet verrassend, verwarming bijna nutteloos!

Met het hout, de kachel of het inzetstuk wordt het sterk verwarmd, maar niet lang, behalve een goede kachel of insert vrij duur!
Dus geen probleem om met de basiskachel in de kamer in minder dan een uur te verwarmen!

We moeten in de winter zien door -5 ° C en vooral de beperkingen in hout, frequentie van navullingen, as en veegt dat vies!

voorbeeld van een Noorse kachel aanbevolen in een post hier dat boven het Franse gemiddelde ligt:
https://www.econologie.com/forums/post177710.html#177710
http://www.danskan.be/danskan_poeles_a_bois.htm
http://www.dutry.com/merken/danskan/dan ... _bois.html
http://www.poeles-cheminees.com/poele_scandinave.htm
http://www.atre-loisirs.fr/www-poele_fo ... 05-FR.html
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79117
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 10972




par Christophe » 12/10/10, 16:47

Ja en hier is een typische curve van de kracht van een houtkachel (of ketel) in de tijd:
https://www.econologie.com/forums/rendement- ... t9209.html

Beeld
0 x
dedeleco
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9211
Inschrijving: 16/01/10, 01:19
x 10




par dedeleco » 12/10/10, 18:59

En we vullen de boomstammen elk uur bij koud weer !!

Als je een dagje weg bent, kom je koel aan met weinig sintels en het is een hele kunst om het vuur spontaan opnieuw te starten met de sintels!
0 x
dodo
Éconologue goed!
Éconologue goed!
berichten: 353
Inschrijving: 16/01/10, 22:47




par dodo » 15/10/10, 23:36

Dank u christophe voor deze informatie over de bevoegdheden, want het is niet duidelijk om te weten dat macht enige aandacht kan krijgen, omdat de scanlijn aankondigt dat met 6kw men kan opwarmen tot 120m2 en andere soortgelijke jotul-aankondigingen van 8kw.


vanavond heeft een verkoper van kachels me net verteld dat een kachel in ons huis niet mogelijk zal zijn. Onze schoorsteen raakt inderdaad de straal aan, zelfs wanneer hij de schoorsteen slurpt.

:onheil:
0 x
dedeleco
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9211
Inschrijving: 16/01/10, 01:19
x 10




par dedeleco » 16/10/10, 01:40

vanavond heeft een verkoper van kachels me net verteld dat een kachel in ons huis niet mogelijk zal zijn. Onze schoorsteen raakt inderdaad de straal aan, zelfs wanneer hij de schoorsteen slurpt.

Je schoorsteen en oude vuurvaste stenen ??
Naar mijn mening moet er een manier zijn om te knollen en je warmtestralingsbundel te beschermen tegen hitte door een dunne laag isolator en plaat van aluminium of koperen goede geleider van de hitte die de zwakke hitte van de baksteen van de schoorsteen verwijdert.
Een gemetselde schoorsteen warmt niet veel op boven alle behuizingen en wordt goed geventileerd op zolder.
Bovendien vuurt het hout niet meer dan 150 ° C tot 200 ° C.
Thuis en bijna alle huizen niet nieuw, passeert de bakstenen schoorsteen zich tegen de ligger en gebeurt er niets sinds 34ans!
Thuis, met de niet-gelooide schoorsteen, maakte je vuur en de lichtstraal warmde niet op !!
Ga dus op zoek naar een andere meer gemotiveerde en competente installateur die geen regelgeving toepast die dit voorziet in een rudimentaire schoorsteenpijp zonder een isolerende bakstenen open haard !!!

Ik heb blijkbaar een verordening gezien die deze voorwaarden voor balken biedt!
0 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "verwarming, isolatie, ventilatie, VMC, koeling ..."

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 420-gasten