Een oplossing voor mijn probleem van microluchtbellen in de circulatiepomp?

Verwarming, isolatie, ventilatie, VMC, koeling ... korte thermisch comfort. Isolatie, hout energie, warmtepompen maar ook elektriciteit, gas of olie, VMC ... helpen bij het kiezen en implementeren, problemen oplossen, optimalisatie, tips en trucs ...
newstarnord
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 33
Inschrijving: 21/01/19, 09:52
x 6

Een oplossing voor mijn probleem van microluchtbellen in de circulatiepomp?




par newstarnord » 16/10/20, 09:44

Hallo,

Ik heb een verwarming met een olieketel en een watercircuit. De ketel heeft een lage temperatuur.
Het probleem is dat bij 40 ° ketelwatertemperatuur geen probleem is.
Aan de andere kant, bij 70 ° horen we daar microbellen van lucht circuleren, de circulatiepomp maakt dan een abnormaal geluid.

Hoe deze luchtbellen te verwijderen; Ik moet specificeren:
- Dat de druk niet daalt (dus geen lek): 1,2 bar
- Dat de automatische purgers op zeer lage snelheid microbellen lucht verdrijven (ik doe een beetje azijn in de klep van de purger en ik zie elke 30 seconden hele kleine belletjes verschijnen); het is dus inderdaad een probleem dat verband houdt met de aanwezigheid van lucht
- Dat ik het expansievat heb vervangen, en dat het fenomeen in feite wordt versterkt; Ik moest meer lucht inbrengen
- Dat wil ik niet afvoeren, omdat er neutralisatieproduct in het circuit zit, deze wil ik niet kwijt
- Voordat ik het expansievat verving, had ik lawaai + een druk die abnormaal steeg tot 70 °
- Daar is de druk stabiel, maar het geluid wordt versterkt
- Ik ontlucht de radiatoren, maar ik heb niet veel lucht afgevoerd; geen enkele radiator maakt een "gorgelend" geluid

Hoe kom ik van deze luchtbellen af, wetende dat ik momenteel geen luchtafscheider kan legen en installeren?
Verhoog het circuit tot 70 ° en schakel de ketel uit, open vervolgens alle thermostaten en wacht tot de temperatuur is gedaald en spoel dan?
Ik heb een oude ontluchter in het bovenste deel van de installatie, moet ik deze vervangen (ik kan deze niet controleren omdat de luchtuitlaat zich op 90 ° bevindt)?
Deze oude val werkte de laatste keer dat ik de installatie leeg liet lopen.
1 x
Avatar de l'utilisateur
Macro
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6515
Inschrijving: 04/12/08, 14:34
x 1637

Re: Een oplossing voor mijn probleem met microluchtbellen




par Macro » 16/10/20, 10:02

Heb je een mix van verschillende radiatormaterialen ... Op een gegeven moment had ik op mijn verwarming een geborgen aluminium radiator terwijl die op de begane grond van gietijzer waren en die op de eerste verdieping van staal .... Ik had precies dit probleem met de micro-luchtbellen ... Sinds de aluminium radiator uit de lus werd gehaald ..... Geen zorgen meer ...
0 x
Het enige wat in de toekomst veilig. Het is dat er mogelijk kans dat het voldoet aan onze verwachtingen ...
Ahmed
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 12308
Inschrijving: 25/02/08, 18:54
Plaats: Bourgogne
x 2970

Re: Een oplossing voor mijn probleem met microluchtbellen




par Ahmed » 16/10/20, 10:31

Ben het eens met Macro: het moet elektrolytische corrosie zijn en het produceert gasbellen (en geen lucht) ... Behalve het verwijderen van het betrokken materiaaldeel, is het mogelijk om een ​​passiverend product te mengen met het water in het circuit. Het is een simpele en effectieve oplossing.
0 x
'Geloof vooral niet wat ik je vertel.'
newstarnord
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 33
Inschrijving: 21/01/19, 09:52
x 6

Re: Een oplossing voor mijn probleem met microluchtbellen




par newstarnord » 16/10/20, 10:45

Hallo,

Ik heb een stalen radiator die ik heel weinig gebruik: de kraan is normaal gesproken altijd dicht (tenzij de kinderen hem aanraken), omdat het een airconditioningsysteem is dat dit deel van het huis verwarmt. Verder zijn de overige radiatoren van gietijzer.

Ik denk dat staal compatibel is met gietijzer omdat mijn verwarmingsbuizen van zwart staal zijn?
0 x
newstarnord
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 33
Inschrijving: 21/01/19, 09:52
x 6

Re: Een oplossing voor mijn probleem met microluchtbellen




par newstarnord » 16/10/20, 11:15

Aan de andere kant had ik een probleem met de verzegeling van mijn eersteklas circulatiepomp: ik heb de ontluchtingsschroef te hard gedraaid (ik dacht dat we
zou het goed kunnen vastschroeven zoals op een Wilo-circulatiepomp), de O-ring als gevolg hiervan gebarsten.

Omdat ik geen O-ring had, heb ik deze vervangen door een 15x21 afdichting gedrenkt in afdichtpasta, het werkte, geen lekken, de druk blijft constant; zou het kunnen dat deze afdichting lucht doorlaat, maar geen water? Zoals ik ergens op het net kon lezen (luchtporositeit)?
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79332
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11046

Re: Een oplossing voor mijn probleem met microluchtbellen




par Christophe » 16/10/20, 12:14

Uh, zou dat niet gewoon cavitatie zijn? Wie worden verwijderd door een toename van de druk in het circuit?

1.2 bar is niet veel voor een verwarmingscircuit ...

U kunt als volgt de druk berekenen die nodig is om cavitatie te voorkomen: verwarming isolatie / vase-and-boom-tuning-of-the-druk-en montage-t9118.html
0 x
Ahmed
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 12308
Inschrijving: 25/02/08, 18:54
Plaats: Bourgogne
x 2970

Re: Een oplossing voor mijn probleem van microluchtbellen in de verwarmingscirculator?




par Ahmed » 16/10/20, 12:27

Ik begrijp niet wat je bedoelt met "cavitatie"?
0 x
'Geloof vooral niet wat ik je vertel.'
sicetaitsimple
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9807
Inschrijving: 31/10/16, 18:51
Plaats: Basse-Normandie
x 2659

Re: Een oplossing voor mijn probleem met microluchtbellen




par sicetaitsimple » 16/10/20, 12:59

Christophe schreef:Uh, zou dat niet gewoon cavitatie zijn? Wie worden verwijderd door een toename van de druk in het circuit?

1.2 bar is niet veel voor een verwarmingscircuit ...


Het is mogelijk ...

Maar als dat zo is, is het gemakkelijk te verifiëren. Als alles goed gaat bij 40 ° C en 1,2 bar volstaat het om de druk van het verzadigde dampdrukverschil tussen water van 40 ° C en water van 70 ° C te verhogen. Als het puur water was (we vergeten de toevoegingen), zou het rond de 0,25 bar zijn.

Zo heeft Newstarnord nagekeken wat er gebeurt bij 70 ° C en 1,4 tot 1,5 bar.

Bewerken voor Ahmed, wiens post ik niet had gezien: cavitatie is een fenomeen (meestal lokaal) in een vloeistofstroom, waarbij er sprake is van gedeeltelijke verdamping van de bewegende vloeistof. Hoe warmer de vloeistof en hoe dichter bij de verdampingstemperatuur, hoe groter het risico op cavitatie.
0 x
newstarnord
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 33
Inschrijving: 21/01/19, 09:52
x 6

Re: Een oplossing voor mijn probleem van microluchtbellen in de verwarmingscirculator?




par newstarnord » 16/10/20, 14:05

Oké, ik zal dit bekijken.

Maar er is 6m statische hoogte dus 0,6 + 0,2 afgerond naar 1 bar = 1 bar druk van het expansievat (huis met radiator boven en ketel onder; het verwarmingscircuit is alleen aan slechts één verdieping). Of 1,2 installatiedruk.

En toen ik op 1,5 bar zat, had ik dit fenomeen, behalve dat de druk abnormaal toenam tot 2 bar met het oude expansievat (dat was volgens mij tot 1 bar opgeblazen). Deze oude vaas was meer dan 12 jaar oud, ik dacht dat hij van hem kwam.

En in feite is het fenomeen niet gelokaliseerd op een precieze plaats, het "resoneert" overal in de pijpen.
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79332
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11046

Re: Een oplossing voor mijn probleem van microluchtbellen in de verwarmingscirculator?




par Christophe » 16/10/20, 14:17

Zet 2.5 bar direct !! : Cheesy:
0 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "verwarming, isolatie, ventilatie, VMC, koeling ..."

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 480-gasten