Okofen tuning problemen

Verwarming, isolatie, ventilatie, VMC, koeling ... korte thermisch comfort. Isolatie, hout energie, warmtepompen maar ook elektriciteit, gas of olie, VMC ... helpen bij het kiezen en implementeren, problemen oplossen, optimalisatie, tips en trucs ...
Wit
Ik ontdekte econologic
Ik ontdekte econologic
berichten: 5
Inschrijving: 06/01/22, 13:26
x 2

Okofen tuning problemen




par Wit » 06/01/22, 14:57

Hallo allemaal en gelukkig nieuwjaar,

Het is alweer een aantal jaren geleden dat we een huis hebben gekocht waarin een Okofen Pellematic is geplaatst. Van de vorige eigenaar hadden we geen informatie omdat hij overleden was. We moesten dus "on the job" leren hoe deze ketel werkte.

Installatie:
Pellematic 8-32 blijkbaar ingesteld op 20 kW
Handboek opladen
12 radiatoren (waarvan slechts 6 voor de begane grond permanent open staan, de andere in de slaapkamers dienen als back-up bij zeer koude) + tapwatersysteem (werkt ook in de zomer)
middelmatige tot lage isolatie, huis van rond 1920 in baksteen, dubbele beglazing, 12 cm PU dak + 5 cm houtwol

ik heb er meerdere bekeken forums waarin onderwerpen worden beschreven die verband houden met klimaatbeheersing en Okofen-ketels.
Ik ben verre van een expert op dit gebied, maar ondanks dat ik er veel over gelezen heb, ben ik er nog steeds niet in geslaagd om mijn verwarmingssysteem goed af te stellen.
Dit is van cruciaal belang voor mij omdat ik denk dat het niet werkt zoals een klimaatregeling zou moeten werken, wat een verbruik van pellets veroorzaakt dat mij overdreven lijkt (8T / jaar wanneer slechts 6 radiatoren open zijn) en we hebben ofwel te veel warme, of te koud als ik de instellingen probeer te veranderen (bijv. beschreven op de Elyotherm blog).
We hebben opnieuw contact opgenomen met het installatieprogramma, dat het niet vreemd lijkt te vinden (maar ik zal het binnenkort opnieuw starten).

Als ik het advies opvolg voor het aanpassen van de stooklijn beschreven op Elyotherm, is het voor mij onmogelijk om een ​​juiste configuratie te vinden: wanneer alle thermokleppen open zijn, compensatie op 0, de basis van de curve ingesteld op 20 ° C en de helling op 1 (wat mij het minimum van de parameters lijkt), is het altijd 23-24 ° C in huis terwijl ik om 20.5 ° C vraag .... niet praten over de nacht wanneer het ook de oven is.
De kamersensor geeft aan dat het 25°C is, maar de radiatoren stoppen niet met verwarmen

Ik heb verschillende hypothesen:
1) mist een 3-wegklep of is ondersteboven gemonteerd ... Ik zie geen 3-wegklep op het systeem, maar het lijkt mij dat de ketel, door zijn werking, een interne zou moeten hebben -> iemand weet - daar wat het is: heb je absoluut een extra V3V nodig?
2) Overmaatse ketel: 20kW, is dat niet te veel?

Bref pour avoir du confort, on régule par les vannes thermo et je met la compensation du système Okofen à 3....mais j'aimerais bien calibrer tout le système correctement avant de mettre les compensations, ce que je n'arrive pas à doen.

Mijn punt is:
1) Ik wil deze ketel graag gebruiken volgens de klimaatregeling omdat ik vind dat het zo moet werken
2) Ik denk dat het me zal helpen om pellets te besparen, omdat ik me momenteel voorstel dat het te vaak start en stopt, wat leidt tot overconsumptie

Kun je me helpen? Al duizend bedankt
1 x
Pilpoill
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 164
Inschrijving: 12/11/17, 09:55
x 37

Re: Moeilijkheden bij het afstemmen van Okofen




par Pilpoill » 06/01/22, 17:29

Hallo,

Wanneer dateert deze ketel?
Heeft het een Touchscreen waarop je toegang hebt tot veel parameters?

Voor v3v moet deze zich in principe bovenaan tussen de ketel en de in-/uitlaten van uw warmtenet bevinden. Rond de verwarmingscirculatiepomp.
0 x
Wit
Ik ontdekte econologic
Ik ontdekte econologic
berichten: 5
Inschrijving: 06/01/22, 13:26
x 2

Re: Moeilijkheden bij het afstemmen van Okofen




par Wit » 06/01/22, 21:29

Pilpoill schreef:Hallo,

Wanneer dateert deze ketel?
Heeft het een Touchscreen waarop je toegang hebt tot veel parameters?

Voor v3v moet deze zich in principe bovenaan tussen de ketel en de in-/uitlaten van uw warmtenet bevinden. Rond de verwarmingscirculatiepomp.


Hallo Pilpoil,

Hartelijk dank voor uw bericht :-)

De installatie dateert uit 2013, er is geen touchscreen maar een scherm (non-touch) met een wieltje waarmee je de verschillende instellingen kunt bedienen (zie foto).

Ik voeg ook foto's bij van de achterkant en de circulatiepompen (die aan de rechterkant is vervangen sinds de foto) .... niet het minste spoor van V3V lijkt mij.

Marianne
toebehoren
271207278_660669235066689_5570827756157313975_n.jpg
271207278_660669235066689_5570827756157313975_n.jpg (92.39 KB) Betreden 6419 keer
271207084_511127296803526_6673986556651996026_n.jpg
271207084_511127296803526_6673986556651996026_n.jpg (58.63 KB) Betreden 6419 keer
271013090_447556726826607_5161368817327194493_n.jpg
271013090_447556726826607_5161368817327194493_n.jpg (84.58 KB) Betreden 6419 keer
270835251_4670722809670345_4272015485536842633_n.jpg
270835251_4670722809670345_4272015485536842633_n.jpg (129.64 KB) Betreden 6419 keer
0 x
Pilpoill
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 164
Inschrijving: 12/11/17, 09:55
x 37

Re: Moeilijkheden bij het afstemmen van Okofen




par Pilpoill » 07/01/22, 08:47

Hallo Vita,

Ten eerste heb ik absoluut geen kennis van de oude regelgeving :?
Met de huidige had ik je zonder problemen overal kunnen begeleiden, terwijl daar : Oops:

Bij de huidige is er een minimale aanvoertemperatuur (instelbaar).
Is er een vergelijkbare instelling op de oude, omdat dat misschien de oorzaak van uw problemen is.
Net als een hysterese op de thermostaat die te hoog staat als de circulatiepomp niet uitschakelt als het 25°C is.

Ik zie twee circulatiepompen, zijn er meerdere verwarmingscircuits?

Met betrekking tot v3v heb ik misschien een verklaring, maar ik zou graag bevestiging willen van een technische professional:

35FA34E8-E3A2-4903-827D-87A200DDB424.jpeg
0 x
Wit
Ik ontdekte econologic
Ik ontdekte econologic
berichten: 5
Inschrijving: 06/01/22, 13:26
x 2

Re: Moeilijkheden bij het afstemmen van Okofen




par Wit » 08/01/22, 14:49

Hallo Pilpoil,

Oh ik denk dat je jezelf onderschat ;-) Ik weet zeker dat je me kunt helpen.
Is het qua regelgeving niet hetzelfde? Alleen dat op de oude modellen (zoals de mijne) je de parameters handmatig moet invoeren, terwijl het met de "touch"-interfaces een grafische interface is, maar het werkt op dezelfde manier, toch?

De starttemperatuur is goed instelbaar, maar ik heb niet de code om deze parameter te gaan wijzigen. Er zijn twee niveaus van parameters: die van P100 tot P198 waarvoor ik een code heb om ze te wijzigen en die van P200 en meer die alleen kunnen worden gewijzigd met de installatiecode (die ik niet heb) ... .Rectificatie: die Ik dacht niet dat ik het had, maar door de doc te raadplegen, vond ik de code : Lol:
Ik ben net gaan kijken en het staat op 70°C, fabrieksinstelling (P263). Klinkt goed voor mij, toch?

Ik kan de hysteresis echter wijzigen, hier zijn alle parameters die ik heb ingevoerd:
- comfort: 20.5 ° C
- gereduceerd: 18 ° C
- stooklijn (parameters gewijzigd sinds de eerste metingen):
- waterwet: 1.2
- vast punt: 25°C
- comfortlimiet: 18 ° C
- verlaagde limiet: 2 ° C
- anticipatie: 60 minuten
- compensatie: 3 (ook aangepast sinds eerste bericht: stond op nul maar was te warm)
- setpoint hysterese: 0,5 ° C
- anticipatie: 120 minuten

De cycli zijn ongeveer 30 minuten (vrij kort.....)

In feite zijn er twee circuits:
1) circuit met SWW-tank + 2 radiatoren (vreemd maar aangezien een van de radiatoren zich in de badkamer bevindt, kunnen we een zeer warme badkamer hebben, zelfs als het hoofdcircuit is onderbroken)
2) hoofdcircuit met 10 radiatoren

Over de V3V, ja ik heb deze tekst inderdaad in de handleiding gezien en daarom zei ik ineens tegen mezelf dat er misschien geen extra zou moeten worden geïnstalleerd .. .. Ik heb echter de indruk dat op alle forums we hebben het over deze V3V "buiten de ketel" wat nodig lijkt. Denk je dat dit bij oudere modellen inderdaad niet nodig is?

Bedankt voor je waardevolle hulp :-)
Marianne

PS: ik weet niet hoe ik op privéberichten moet reageren :-)
0 x
Pilpoill
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 164
Inschrijving: 12/11/17, 09:55
x 37

Re: Moeilijkheden bij het afstemmen van Okofen




par Pilpoill » 08/01/22, 18:13

Vita schreef:Hallo Pilpoil,

Oh ik denk dat je jezelf onderschat ;-) Ik weet zeker dat je me kunt helpen.
Is het qua regelgeving niet hetzelfde? Alleen dat op de oude modellen (zoals de mijne) je de parameters handmatig moet invoeren, terwijl het met de "touch"-interfaces een grafische interface is, maar het werkt op dezelfde manier, toch?


Hallo,

Ja, het is hetzelfde, behalve dat ik alle mogelijke instellingen op de Touch ken en ik denk dat ze meer diepgaand zijn dan voorheen.
Terwijl ik bezig ben met uw regelgeving, ken ik de mogelijkheden helemaal niet daarom op alles wat ik later zal zeggen over de principes die ik ken van de huidige Touch-regeling.

De starttemperatuur is goed instelbaar, maar ik heb niet de code om deze parameter te gaan wijzigen. Er zijn twee niveaus van parameters: die van P100 tot P198 waarvoor ik een code heb om ze te wijzigen en die van P200 en meer die alleen kunnen worden gewijzigd met de installatiecode (die ik niet heb) ... .Rectificatie: die Ik dacht niet dat ik het had, maar door de doc te raadplegen, vond ik de code : Lol:
Ik ben net gaan kijken en het staat op 70°C, fabrieksinstelling (P263). Klinkt goed voor mij, toch?


Gezien de waarde is dit ongetwijfeld de maximale starttemperatuur en op alle installaties die ik heb gezien is deze hoog.
Meestal is het dichter bij 60 ° C.
Als er een minimale aanvoerwaarde van het verwarmingscircuit is, moet deze op 25°C worden ingesteld.


Ik kan de hysteresis echter wijzigen, hier zijn alle parameters die ik heb ingevoerd:
- comfort: 20.5 ° C
- gereduceerd: 18 ° C
- stooklijn (parameters gewijzigd sinds de eerste metingen):
- waterwet: 1.2
- vast punt: 25°C
- comfortlimiet: 18 ° C
- verlaagde limiet: 2 ° C
- anticipatie: 60 minuten
- compensatie: 3 (ook aangepast sinds eerste bericht: stond op nul maar was te warm)
- setpoint hysterese: 0,5 ° C
- anticipatie: 120 minuten


Comfortlimiet op 18, de ketel zal de circulatiepomp uitschakelen als deze> = 18 ° C buiten is en opnieuw starten wanneer de temperatuur is gedaald tot 17 ° C het maakt niet uit of de interne ingestelde temperatuur niet wordt bereikt
Grens verlaagd tot 2 °C, er wordt niet verwarmd in verlaagde modus totdat de buitentemperatuur <= 2 °C -> . is deze waarde lijkt mij te laag.

Vergoeding bij 3 -> waarde moet op nul worden gezet voor gebruik in de wet van zuiver water MAAR we vergeten voor het ongemak dat deze 0-positie zal genereren.
Stel voor een netwerk van radiatoren in op 5 als het maximale instelbereik 10 is.


Hysterese op 0,5. Dus circulatiepomp werkt tussen 20,5 en 21 (of 18 tot 18,5). waarde te laag voor een aanpassingsfase, ingesteld op 1,5 zelfs als dit overmatige kou of hitte veroorzaakt, de circulatiepomp wordt tenminste niet uitgeschakeld en maakt continu bedrijf mogelijk.

Anticipatie op 60, pas op dat deze tijd geen 60 min zal zijn, er is een hele berekening gemaakt door de verordening en in feite zal de aangegeven tijd de maximale tijd zijn voor een temperatuur van -10 ° C! Ik raad ten minste 120 aan

De cycli zijn ongeveer 30 minuten (vrij kort.....)

Het minimaal toelaatbare volgens Okofen is 20, met 30 zullen ze je vertellen dat het erg goed is ...
Aan deze kant is geen wonder te verwachten, zeker niet als de ketel te groot is.

In feite zijn er twee circuits:
1) circuit met SWW-tank + 2 radiatoren (vreemd maar aangezien een van de radiatoren zich in de badkamer bevindt, kunnen we een zeer warme badkamer hebben, zelfs als het hoofdcircuit is onderbroken)
2) hoofdcircuit met 10 radiatoren

Over de V3V, ja ik heb deze tekst inderdaad in de handleiding gezien en daarom zei ik ineens tegen mezelf dat er misschien geen extra zou moeten worden geïnstalleerd .. .. Ik heb echter de indruk dat op alle forums we hebben het over deze V3V "buiten de ketel" wat nodig lijkt. Denk je dat dit bij oudere modellen inderdaad niet nodig is?

Bedankt voor je waardevolle hulp :-)
Marianne


De antwoordknop voor privéberichten bevindt zich verrassend genoeg boven het bericht en niet aan het einde :)

Ik denk dat ik het al heb opgemaakt volgens de informatie die ik heb, om te volgen 8)
0 x
Wit
Ik ontdekte econologic
Ik ontdekte econologic
berichten: 5
Inschrijving: 06/01/22, 13:26
x 2

Re: Moeilijkheden bij het afstemmen van Okofen




par Wit » 13/01/22, 20:36

Hallo Pilpoil,

Bedankt voor alle info. Ik heb het momenteel een beetje druk met werk en heb niet veel tijd gehad om naar deze instellingen te kijken.
Aan de andere kant heb ik niet gezien waar ik de starttemperatuur kan wijzigen, dus ik weet niet zeker of het configureerbaar is.
Voor de anderen zal ik binnenkort testen en de resultaten hier plaatsen.
Tot ziens
0 x
Pilpoill
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 164
Inschrijving: 12/11/17, 09:55
x 37

Re: Moeilijkheden bij het afstemmen van Okofen




par Pilpoill » 14/01/22, 10:27

Hallo Vita,

Voor de parameter die je bij 70°C hebt gevonden, moet deze na enig onderzoek (en hier had ik moeite om te zien dat het de oude regeling is) niet worden gewijzigd omdat het niets te maken heeft met de starttemperatuur van de radiatoren.
Dit is het setpoint dat de interne tank van de ketel moet proberen te handhaven.

Als @Did67 langskomt, moet hij alle kennis hebben die ik niet heb over deze verordening 8)
0 x
Wit
Ik ontdekte econologic
Ik ontdekte econologic
berichten: 5
Inschrijving: 06/01/22, 13:26
x 2

Re: Moeilijkheden bij het afstemmen van Okofen




par Wit » 16/01/22, 15:42

Oh verdomd, ik heb hem veranderd en op 65°C gezet....Ik ga hem terugzetten op 70°C.

We hebben een afspraak met een installateur die op 14 februari (alleen!) onderhoud en aanpassingen gaat doen....
1 x

Terug naar "verwarming, isolatie, ventilatie, VMC, koeling ..."

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 200-gasten