Hernieuwbare olie door Jean Laigret

ruwe plantaardige olie, diester, bio-ethanol of andere biobrandstoffen, of brandstof van plantaardige oorsprong ...
Avatar de l'utilisateur
karakole
Éconologue goed!
Éconologue goed!
berichten: 251
Inschrijving: 31/03/07, 22:05
Plaats: Castellon (Spanje)




par karakole » 11/09/08, 19:56

Christophe schreef:De aanpak is niet om te concurreren met olie, maar om te laten zien dat we in 2008 een "groene" synthetische olie kunnen maken, hernieuwbaar en economisch concurrerend!


Ik denk dat daar een kleine tegenstrijdigheid in zit? "Als het economisch concurrerend is", zal het noodzakelijkerwijs "concurreren met de huidige olie", toch? dus gevaar...
0 x
Windows is een humaan besturingssysteem van de computer.
Linux is het tegenovergestelde ...
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79362
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11060




par Christophe » 11/09/08, 19:59

Je ziet de dingen te groot...Bovendien zullen oliemaatschappijen er alle belang bij hebben om Laigret-olie te ontwikkelen...met of zonder ons...

Maar voorlopig moeten we al laten zien dat we resultaat kunnen boeken!
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79362
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11060




par Christophe » 15/09/08, 12:04

Twee andere artikelen over Laigret gepubliceerd in 1947 (sorry voor de kwaliteit):

a) In Frankrijk Soir augustus 1947

Beeld
Beeld
Beeld

b) In "Carrefour", september 1947

Beeld
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79362
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11060




par Christophe » 15/09/08, 12:41

Hier is het nieuws of de bevestiging van "belangrijke" informatie in deze documenten:

a) Artikel uit Frankrijk avond

- We hebben de precieze datum van het Laigret-experiment: 15 juni 1947
- Een nieuwe naam verschijnt: de heer Laugrier, rector van de Academie van Algiers.
- De stam is identiek aan de informatie die we al hadden (waarschijnlijk is de bron de CR van de Academie van Wetenschappen)
- Biomethaan is niet noodzakelijkerwijs van cellulose afkomstig! (belangrijk)
- Er zit geen CO in Laigret methaan (in tegenstelling tot conventioneel biogas)
- Oliezuur geeft de beste resultaten
- Analyse gemaakt door de Mijnbouwdienst in juli 1947! Documentatie om naar te zoeken!
- 1 g zeep = 1 cm3 olie (in een ander artikel hadden we 4 gram voor 3 cm3)
- Temporeel aspect: zeer snelle transformatie (in tegenstelling tot minerale olie waaruit het valse populaire geloof voortkomt dat het miljoenen jaren duurt voor olie!)
- En tot slot, en dit is wat veel hoop geeft aan het project: Laigret was om economische redenen op veel punten discreet met betrekking tot de pers (dus informatiebronnen die we momenteel hebben). Wat waarschijnlijk betekent dat sommige resultaten (de meest interessante?) nooit zijn gepubliceerd.
Des te meer reden om een ​​belangrijk documentair onderzoek naar Laigret te doen en daarvoor is er dit onderwerp: https://www.econologie.com/forums/projet-lai ... t6118.html

b) Crossroads-artikel:

- Professor Mailhe: synthetische petroleum eind jaren twintig
- Professor Chavanne: ethanolyse van de olie = waarschijnlijk ethanolische diester (de huidige klassieke diester is methanol, een product van aardolie-oorsprong)
- Roger Francois: carbonisatie en pyrolyse van oliehoudende zaden om lichte benzine te verkrijgen
- Dr. Zobell, fermentatieolie van bacteriën desulfovibrio

ps: de Duitse synthetische olie die genoemd wordt is de diester gemaakt van plantaardige olie.
0 x
Avatar de l'utilisateur
Remundo
Modérateur
Modérateur
berichten: 16179
Inschrijving: 15/10/07, 16:05
Plaats: Clermont Ferrand
x 5263




par Remundo » 15/09/08, 15:09

Ik kan je niet helpen, want ik heb al veel meer werk dan ik aankan.

Aan de andere kant ben ik blij om te zien dat er veel vaardigheden rond het project samenkomen. Er is op de ene (vergassing door thermolyse) of op de andere (biologische liquefactie) manier genoeg te doen met biomassa.

Dus accepteer mijn oprechte aanmoediging :D
0 x
Beeld
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79362
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11060




par Christophe » 15/09/08, 15:14

Ben Remundo, ben je sinds gisteren van gedachten veranderd over vergassing? :schok: Eindelijk, des te beter! : Cheesy:
0 x
Avatar de l'utilisateur
Remundo
Modérateur
Modérateur
berichten: 16179
Inschrijving: 15/10/07, 16:05
Plaats: Clermont Ferrand
x 5263




par Remundo » 15/09/08, 15:23

Nee Christophe... Geweldige teaser. :P Vergassing is niet speelbaar in een mini-installatie: je hebt een grote installatie nodig, en dan nog is er weinig ontwikkeld...

Er was destijds een bericht waarin ik erover sprak met een volledig dossier over het onderwerp: https://www.econologie.com/forums/thermolyse ... t5012.html
et de stand van de techniek van vergassing

Als u dit gelezen heeft, beseft u dat vergassing met huishoudelijke installaties een utopie is. Aan de andere kant weten we heel goed hoe we pellets moeten verbranden en de open haard moeten schoonmaken, Stirling of niet.

Vergassing en biologische liquefactie zijn vanuit mijn oogpunt de 2 complementaire en niet-concurrerende wegen.
0 x
Beeld
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79362
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11060




par Christophe » 15/09/08, 15:44

Remundo schreef:Nee Christophe... Geweldige teaser. :P Vergassing is niet speelbaar in een mini-installatie: je hebt een grote installatie nodig, en dan nog is er weinig ontwikkeld...

Er was destijds een bericht waarin ik erover sprak met een volledig dossier over het onderwerp ...


En de gasgenerator aan boord? Toch is dit het bewijs dat vergassing "gemakkelijk" geminituriseerd kan worden, nietwaar?

Bij niet-warmtekrachtkoppeling is het een beetje energie-onzin, daar zijn we het over eens, maar het werkte zonder elektronica of zoiets... dus ik geloof erin.

ps: leuk onderwerp en .pdf die had ik destijds gemist! Er moet niet veel bericht worden gezegd!
0 x
Avatar de l'utilisateur
Remundo
Modérateur
Modérateur
berichten: 16179
Inschrijving: 15/10/07, 16:05
Plaats: Clermont Ferrand
x 5263




par Remundo » 15/09/08, 16:05

Ja, het is warmtekrachtkoppeling zonder Stirling.

Makkelijk is het echter niet... De tabel op pagina 33 vat de sterke en zwakke punten van vergassers samen.

De "minst slechtste" zou de meestroom zijn. Er is echter niets beters te bevuilen met teer en klinkers, zeker niet van ongesorteerde biomassa.

Terwijl uw gesprekspartner juist zei dat hij vergasser wilde maken omdat hij het verbrandingsproces van de pellets vies en smerig vond. Neem me niet kwalijk, maar het is zo'n beetje dat openbare toiletten schoner zijn dan een gedesinfecteerde operatietafel. :D

De tegenstroom is nog erger.

Alle andere, efficiëntere technieken hebben technische en financiële drempels van meer dan 20 MWelec... Je hebt echt een groot huis nodig... zelfs een fabriek!

We zijn een beetje buiten gebruik... voor mij is Stirling gecombineerd met verbranding van biomassa, of beter, pellets, volledig speelbaar, zowel in kleine als grote installaties. En jongens die daar niet mee beginnen, kennen hun branche niet goed. Dat is alles.
0 x
Beeld
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79362
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11060




par Christophe » 15/09/08, 16:14

Weet je, ik herhaal gewoon de informatie die KWB me gaf. Ik denk dat ze hun (goede) redenen hebben om de voorkeur te geven aan cogé-gazogène boven stirling... de eerste moet winstgevendheid zijn.

Kijk naar mijn nieuws: https://www.econologie.com/module-stirli ... -3919.html

In het beste geval (5000€ voor 2kW en 0.1€/kWh) zou het 25 uur duren om 000€ te verdienen, ervan uitgaande dat het hout GRATIS is! In werkelijkheid ligt de rentabiliteit dus tussen de 1 en 50 uur...kan je je voorstellen? Dit is het probleem: ROI groter dan de levensduur van het systeem.

Met een vergasser als we tussen de 5 en 10 kW zijn, kan de winstgevendheid 5 keer sneller zijn!

Ik zal de .pdf in detail bekijken. Bedankt chef-kok!

Ja, het is HS, dus het zal het laatste bericht op Stirling zijn na Laigret, alsjeblieft. De rest hier graag Remundo: https://www.econologie.com/forums/post95832.html#95832
Dernière édition par Christophe de 15 / 09 / 08, 16: 20, 1 keer bewerkt.
0 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar 'biobrandstoffen, biobrandstoffen, biobrandstoffen, BtL, niet-fossiele alternatieve brandstoffen ... "

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 250-gasten