CO2 recyclen in synthetische brandstof?

ruwe plantaardige olie, diester, bio-ethanol of andere biobrandstoffen, of brandstof van plantaardige oorsprong ...
NCSH
Éconologue goed!
Éconologue goed!
berichten: 206
Inschrijving: 17/11/21, 18:15
Plaats: Rondom Venus
x 135

Re: CO2 recyclen tot synthetische brandstof?




par NCSH » 04/11/22, 13:52

Remundo schreef:persoonlijk heeft waterstofbrandstof me nooit overtuigd. Het is een energetische kloof op zich.

Aan de andere kant wordt het steeds slimmer om het te integreren in koolstofketens.

Er is ongetwijfeld een venster voor H2 van hernieuwbare oorsprong gecombineerd met CO2 aan de schoorsteenuitlaat.

Voor CO2 dat in de atmosfeer wordt gefilterd, zal het noodzakelijkerwijs minder winstgevend zijn, maar technisch mogelijk lijkt het.

Het zal ons echter afhankelijk maken van verre zonnebronnen, precies op dezelfde manier als de fossiele koolwaterstoffen van vandaag.

Onze echte hulpbron is de zeer overvloedige organische stof in ons gematigde klimaat, het is aan ons om te weten hoe we dit lokaal kunnen omzetten.

Hij loopt al lange tijd fabelachtige cijfers achter met betrekking tot de Franse hulpbron: misschien 400 tot 500 Mt organische stof per jaar voor minstens 40 Mha ongehinderde oppervlakken.

Wat zal echter de hoeveelheid droge stof zijn die beschikbaar zal blijven als we in de toekomst een hoog aandeel heropname gebruiken om humus te maken, of zelfs zoals in het verleden, mest of liever de moderne vorm van digestaat als gevolg van methanisering?
Deze cijfers bestaan ​​niet of zijn niet openbaar en gemakkelijk toegankelijk gemaakt.

Hoeveel DM blijft er over om methaan te maken door pyrovergassing, synthetische brandstoffen, afval om te zetten in hydrothermische vergassing?

Waarschijnlijk veel minder dan de cijfers die nu worden geaccepteerd, zeker nu de duurzaamheidscriteria worden aangescherpt...

En Frankrijk is een bevoorrecht land in dit gebied, net als de Balkanlanden.
0 x
Om het parallelle universum van te ontdekken niet-fossiele energiedragers van koolstof, neem de tijd om door de website te bladeren (15 min). NCSH : http://www.ncsh.eu/language/fr/energie-et-matiere/
sicetaitsimple
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9803
Inschrijving: 31/10/16, 18:51
Plaats: Basse-Normandie
x 2658

Re: CO2 recyclen tot synthetische brandstof?




par sicetaitsimple » 04/11/22, 13:59

Remundo schreef:Er is ongetwijfeld een venster voor H2 van hernieuwbare oorsprong gecombineerd met CO2 aan de schoorsteenuitlaat.
Voor CO2 dat in de atmosfeer wordt gefilterd, zal het noodzakelijkerwijs minder winstgevend zijn, maar technisch mogelijk lijkt het.

Er is veel beter, een van de meest geconcentreerde en steeds meer beschikbare bronnen van CO2 (tenminste in Frankrijk), het is .... biogas uit methaniseringsinstallaties, met een CO2-percentage van ongeveer 50 %.
Als we eenmaal van deze p...n methaan af zijn, zijn we bijna 100% CO2, plus onzuiverheden.
Ik heb geen idee van de zuiverheid van de CO2 die nodig is om een ​​Sabatier-achtige reactie in te gaan, maar zuiverende gassen, over het algemeen weten de "oliemaatschappijen" hoe ze moeten doen.
Yapluska installeert naast een elektrolyse-eenheid en een Sabatier-eenheid om methaan te produceren, die bovendien zal profiteren van de bestaande infrastructuur om methaan in het netwerk te injecteren.
Het is eenvoudig, toch? In ieder geval zeker meer dan een eenheid die CO2 opvangt uit een concentratie in de lucht van 400ppm.
0 x
NCSH
Éconologue goed!
Éconologue goed!
berichten: 206
Inschrijving: 17/11/21, 18:15
Plaats: Rondom Venus
x 135

Re: CO2 recyclen tot synthetische brandstof?




par NCSH » 04/11/22, 14:04

Remundo schreef:het is nog steeds niet zo spannend energetisch.

25 kWh elektrisch voor 1L diesel... gelijk aan 11 kWh warmte-...

bij vergelijkbare energie is het dus 25 elektrische kWh om 4 mechanische kWh aan het stuur te krijgen, of slechts 16% efficiëntie.

Diezelfde 25 kWh zou ongeveer 20 kWh aan het wiel geven, of 5 keer meer.

Is het mogelijk om het oppervlak van PV voor te stellen dat zou moeten worden gesleept door een vliegtuig, een vrachtwagen, een landbouwtractor, een auto die Frankrijk doorkruist zonder dat op dagen zonder zonneschijn te kunnen doen?

Het is niet speelbaar, het is beter om dag en nacht een concentraat van beschikbare energie chemisch op te slaan!

Vooral omdat het niet duurder zou zijn om te betalen dan nu!
0 x
Om het parallelle universum van te ontdekken niet-fossiele energiedragers van koolstof, neem de tijd om door de website te bladeren (15 min). NCSH : http://www.ncsh.eu/language/fr/energie-et-matiere/
Avatar de l'utilisateur
Remundo
Modérateur
Modérateur
berichten: 16129
Inschrijving: 15/10/07, 16:05
Plaats: Clermont Ferrand
x 5241

Re: CO2 recyclen tot synthetische brandstof?




par Remundo » 04/11/22, 14:10

Ik ben er niet zeker van dat deze bronnen overgeëxploiteerd moeten worden.

Het is een beetje zoals het bos: we kappen niet alles, en we planten ook opnieuw aan.
Bodemvruchtbaarheid moet de prioriteit blijven.

Ik zie al in mijn kleine gezin dat ik gemakkelijk X00 kg plastic en karton per jaar heb, goed uitgedroogd.

met mijn GTE op 2L/100km en 15000 km/jaar, dichtheid 0,8, geeft dat 240 kg afval dat kan worden omgezet in brandstof.

Dan heb ik het nog niet eens over kleine stukken hout (natuurlijke groei van sierbomen) en tuinen (die daarentegen zijn rijker aan water, maar het water genereert ook diwaterstof en CO in de Syngasreactor).

Ik denk daarom dat we het verbruik van voertuigen (hybride PHEV of EV) drastisch moeten verminderen en dat er een redelijke termijn is om ons afval te vergassen en te voorzien in de occasionele behoefte aan vloeibare brandstoffen.

In Frankrijk zijn er te veel vrachtwagens, dit zal het moeilijkst om te bouwen zijn. Maar als brandstof duurder wordt, zijn er minder vrachtwagens en gaan ze ook minder rijden. Op dat moment zou het niet dom zijn om elektrische locomotieven voor goederenvervoer per spoor of biobrandstof opnieuw te lanceren, met een goed ontworpen lossysteem voor overslag op hybride of elektrische vrachtwagens voor lokale diensten.
0 x
Beeld
NCSH
Éconologue goed!
Éconologue goed!
berichten: 206
Inschrijving: 17/11/21, 18:15
Plaats: Rondom Venus
x 135

Re: CO2 recyclen tot synthetische brandstof?




par NCSH » 04/11/22, 14:11

sicetaitsimple schreef:
Remundo schreef:Er is ongetwijfeld een venster voor H2 van hernieuwbare oorsprong gecombineerd met CO2 aan de schoorsteenuitlaat.
Voor CO2 dat in de atmosfeer wordt gefilterd, zal het noodzakelijkerwijs minder winstgevend zijn, maar technisch mogelijk lijkt het.

Er is veel beter, een van de meest geconcentreerde en steeds meer beschikbare bronnen van CO2 (tenminste in Frankrijk), het is .... biogas uit methaniseringsinstallaties, met een CO2-percentage van ongeveer 50 %.
Als we eenmaal van deze p...n methaan af zijn, zijn we bijna 100% CO2, plus onzuiverheden.
Ik heb geen idee van de zuiverheid van de CO2 die nodig is om een ​​Sabatier-achtige reactie in te gaan, maar zuiverende gassen, over het algemeen weten de "oliemaatschappijen" hoe ze moeten doen.
Yapluska installeert naast een elektrolyse-eenheid en een Sabatier-eenheid om methaan te produceren, die bovendien zal profiteren van de bestaande infrastructuur om methaan in het netwerk te injecteren.
Het is eenvoudig, toch? In ieder geval zeker meer dan een eenheid die CO2 opvangt uit een concentratie in de lucht van 400ppm.

Dit soort projecten wordt al getest in Duitsland op kleine projecten, met name in de buurt van Frankfurt.
Dit wordt "biologische methanisering" genoemd. Methanisering is een andere naam voor Sabatier-reactie.
Ik weet niet zeker of de terug te winnen hoeveelheden zo hoog zijn. Maar het zal altijd worden ingenomen (lepelvol, 10 tot 25% van de totale behoeften).
1 x
Om het parallelle universum van te ontdekken niet-fossiele energiedragers van koolstof, neem de tijd om door de website te bladeren (15 min). NCSH : http://www.ncsh.eu/language/fr/energie-et-matiere/
Avatar de l'utilisateur
Remundo
Modérateur
Modérateur
berichten: 16129
Inschrijving: 15/10/07, 16:05
Plaats: Clermont Ferrand
x 5241

Re: CO2 recyclen tot synthetische brandstof?




par Remundo » 04/11/22, 14:14

NCSH schreef:Is het mogelijk om het oppervlak van PV voor te stellen dat zou moeten worden gesleept door een vliegtuig, een vrachtwagen, een landbouwtractor, een auto die Frankrijk doorkruist zonder dat op dagen zonder zonneschijn te kunnen doen?

Het is niet speelbaar, het is beter om dag en nacht een concentraat van beschikbare energie chemisch op te slaan!

Vooral omdat het niet duurder zou zijn om te betalen dan nu!

voor vliegtuigen, 100% mee eens, je hebt vloeibare biobrandstof nodig en de nodige opofferingen van elektriciteit op de grond.

voor vrachtwagens, zie mijn vorige bericht.

voor tractoren, biogas of biodiesel, of zelfs bio-ethanol kan op de boerderijen worden geproduceerd. Er zijn voorstellen gedaan voor elektrische tractoren, maar ik ben niet overtuigd (zie hier voor meer details)
0 x
Beeld
NCSH
Éconologue goed!
Éconologue goed!
berichten: 206
Inschrijving: 17/11/21, 18:15
Plaats: Rondom Venus
x 135

Re: CO2 recyclen tot synthetische brandstof?




par NCSH » 04/11/22, 14:32

Remundo schreef:Ik ben er niet zeker van dat deze bronnen overgeëxploiteerd moeten worden.

Het is een beetje zoals het bos: we kappen niet alles, en we planten ook opnieuw aan.
Bodemvruchtbaarheid moet de prioriteit blijven.

Ik zie al in mijn kleine gezin dat ik gemakkelijk X00 kg plastic en karton per jaar heb, goed uitgedroogd.

met mijn GTE op 2L/100km en 15000 km/jaar, dichtheid 0,8, geeft dat 240 kg afval dat kan worden omgezet in brandstof.

Dan heb ik het nog niet eens over kleine stukken hout (natuurlijke groei van sierbomen) en tuinen (die daarentegen zijn rijker aan water, maar het water genereert ook diwaterstof en CO in de Syngasreactor).

Ik denk daarom dat we het verbruik van voertuigen (hybride PHEV of EV) drastisch moeten verminderen en dat er een redelijke termijn is om ons afval te vergassen en te voorzien in de occasionele behoefte aan vloeibare brandstoffen.

In Frankrijk zijn er te veel vrachtwagens, dit zal het moeilijkst om te bouwen zijn. Maar als brandstof duurder wordt, zijn er minder vrachtwagens en gaan ze ook minder rijden. Op dat moment zou het niet dom zijn om elektrische locomotieven voor goederenvervoer per spoor of biobrandstof opnieuw te lanceren, met een goed ontworpen lossysteem voor overslag op hybride of elektrische vrachtwagens voor lokale diensten.

Ik kan me niet herinneren dat ik rapporten heb gezien over de hoeveelheden stedelijk afval; een aanzienlijk deel kan gaan naar hydrothermische vergassing, waarbij methaan wordt geproduceerd.

De spoorlijn is een oude zeeslang, oftewel een Europees project sinds de jaren 1990. In Frankrijk heeft het grote moeite om zijn marktaandeel te behouden.
In principe zou Europa rond 2030 tot 2040 12 interstatelijke "corridors" (Ten-T-projecten) moeten hebben voltooid waarop het meeste grensoverschrijdende verkeer zou zijn geconcentreerd, voor afstanden van meer dan 300 km.
Korter dan deze afstand hadden de Engelsen in de jaren zestig gehoopt hun goederenverkeer te ontwikkelen en te redden, zonder succes in dit tijdperk van "alle olie"...

Het is een werk van Sisyphus...
1 x
Om het parallelle universum van te ontdekken niet-fossiele energiedragers van koolstof, neem de tijd om door de website te bladeren (15 min). NCSH : http://www.ncsh.eu/language/fr/energie-et-matiere/
Avatar de l'utilisateur
Remundo
Modérateur
Modérateur
berichten: 16129
Inschrijving: 15/10/07, 16:05
Plaats: Clermont Ferrand
x 5241

Re: CO2 recyclen tot synthetische brandstof?




par Remundo » 04/11/22, 14:39

meeliften wordt over het hoofd gezien omdat goedkope brandstof de deal heeft verstoord. Een beetje zoals jarenlang kernenergie de hernieuwbare energiebronnen in Frankrijk onderdrukte (met uitzondering van grote hydraulica, maar het is een beetje hetzelfde huis dat de teugels in handen heeft).

dure brandstof, en mogelijk ook CO2-heffingen, zullen het spoor een geloofwaardiger alternatief voor de toekomst maken.

Anderzijds zou het het mogelijk maken om het spoorwegnet beter te renoveren/onderhouden en ook daar het verkeer voor reizigers te ontwikkelen.

Als het spoor het zo slecht doet, komt dat door het storten van fossiele brandstoffen, storten die niet eeuwig zal duren.

Het spoor wordt natuurlijk gehinderd door zijn stations die geen commerciële gebieden bedienen. Daarom is het noodzakelijk om lokale diensten te leveren met vrachtwagens/magazijnen en snelle containersystemen.
0 x
Beeld
NCSH
Éconologue goed!
Éconologue goed!
berichten: 206
Inschrijving: 17/11/21, 18:15
Plaats: Rondom Venus
x 135

Re: CO2 recyclen tot synthetische brandstof?




par NCSH » 04/11/22, 14:56

Remundo schreef:meeliften wordt over het hoofd gezien omdat goedkope brandstof de deal heeft verstoord. Een beetje zoals jarenlang kernenergie de hernieuwbare energiebronnen in Frankrijk onderdrukte (met uitzondering van grote hydraulica, maar het is een beetje hetzelfde huis dat de teugels in handen heeft).

dure brandstof, en mogelijk ook CO2-heffingen, zullen het spoor een geloofwaardiger alternatief voor de toekomst maken.

Anderzijds zou het het mogelijk maken om het spoorwegnet beter te renoveren/onderhouden en ook daar het verkeer voor reizigers te ontwikkelen.

Als het spoor het zo slecht doet, komt dat door het storten van fossiele brandstoffen, storten die niet eeuwig zal duren.

Het spoor wordt natuurlijk gehinderd door zijn stations die geen commerciële gebieden bedienen. Daarom is het noodzakelijk om lokale diensten te leveren met vrachtwagens/magazijnen.

Hoewel de hoeveelheden niet erg groot zijn, moet naast landbouw, luchtvaart en zelfs het resterende aandeel van het vrachtverkeer ook rekening worden gehouden met visserij en openbare werken.
Volg de media maar om te horen dat ze al stikken op het prijsniveau dat diesel heeft bereikt, ongeveer een euro per liter.
Zo zijn ook de gele hesjes begonnen...

Er zullen andere stimulerende of meer beperkende "mechanismen" moeten worden gevonden om de sector van het vervoer over land te heroriënteren.
1 x
Om het parallelle universum van te ontdekken niet-fossiele energiedragers van koolstof, neem de tijd om door de website te bladeren (15 min). NCSH : http://www.ncsh.eu/language/fr/energie-et-matiere/
sicetaitsimple
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9803
Inschrijving: 31/10/16, 18:51
Plaats: Basse-Normandie
x 2658

Re: CO2 recyclen tot synthetische brandstof?




par sicetaitsimple » 04/11/22, 16:49

Remundo schreef:met mijn GTE op 2L/100km en 15000 km/jaar, dichtheid 0,8, geeft dat 240 kg afval dat kan worden omgezet in brandstof.

En daar gaan we weer voor de grap "Geef me 240 kg afval, ik zal het voor u vergassen en 240 l brandstof produceren".
Waar sta je in je zoektocht naar bronnen die deze beweringen zouden ondersteunen?
0 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar 'biobrandstoffen, biobrandstoffen, biobrandstoffen, BtL, niet-fossiele alternatieve brandstoffen ... "

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 112-gasten