Moeilijkheden en faillissementen van biobrandstofinstallaties

ruwe plantaardige olie, diester, bio-ethanol of andere biobrandstoffen, of brandstof van plantaardige oorsprong ...
jonule
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2404
Inschrijving: 15/03/05, 12:11




par jonule » 26/06/08, 13:51

ja ja belooft altijd belooft, nou ik wil graag foto's: verslagen van deze WKK-installatie dan!-) ......

Nu wil je het feit ondersteunen dat alle Franse ethanol afkomstig is van Franse bieten, als ik het goed begrijp?

eindelijk, als je het goed vindt om alcohol te maken, niet om te drinken, maar voor auto's... nou, ik drink het liever ;-)

Ik zeg alleen maar dat in plaats van bieten te maken, ze beter koolzaad kunnen maken, niet alleen geen (zoveel) noodzaak voor transport, persen ter plaatse, geen belasting (100% biobrandstof), en vooral maaltijd = veevoer dat de Amerikaanse GMO vervangt soja.

Cristanol Bazancourt: 20% biet, de rest is tarwe:
“12 ha bieten en 500 ha tarwe” afkomstig uit:
http://www.terre-net.fr/outils/fiches/FicheDetail.asp?id=19910

dus stop met praten over suikerbieten (het is slecht en niet goed, je kunt net zo goed Braziliaans suikerriet gebruiken), maar praat in plaats daarvan over tarwe en maïs!

het maakt het meteen minder hypocriet
0 x
jonule
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2404
Inschrijving: 15/03/05, 12:11




par jonule » 26/06/08, 13:56

trouwens....wat is het verband tussen de toename van de diesel-, ethanolproductie en GMO-maïs?
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79126
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 10974




par Christophe » 26/06/08, 13:57

Houthakker schreef:In Frankrijk (en in deze regio in het bijzonder) maken we ook ethanol uit suikerbieten, wat geen voedselgewas is en waarvan de productie misschien interessanter is voor dit doel. in plaats van onszelf te vullen met suiker in voedsel!


Uh bezwaar, we kunnen heel goed suikerbieten eten. Bovendien zou het een goede manier zijn om kinderen te verzoenen met groenten (in plaats van natuurlijke + of - mixen te maken)...

En als ik me niet vergis wordt het (een beetje) gebruikt in veevoer.

Houthakker schreef:Ik weet niet of de balans echt beter is dan voor granen, maar het concurreert tenminste niet met voedsel ...


Direct misschien niet, maar indirect: het zal noodzakelijkerwijs min of meer invloed hebben op de suikerindustrie, en dus op de voedingsindustrie...

Voor rendementen: zie CNAM document
https://www.econologie.com/valorisation- ... -2985.html

Beeld
Dernière édition par Christophe de 26 / 06 / 08, 14: 00, 2 keer bewerkt.
0 x
Avatar de l'utilisateur
houthakker
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 4731
Inschrijving: 07/11/05, 10:45
Plaats: Mountain ... (Trièves)
x 2




par houthakker » 26/06/08, 14:00

jonule schreef:[...]nu wil je het feit ondersteunen dat alle Franse ethanol afkomstig is van Franse bieten, als ik het goed begrijp?[...]
Bedankt voor de generalisatie! Weet jij hoe je moet lezen?
0 x
"Ik ben een grote bruut, maar ik zelden mis ..."
jonule
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2404
Inschrijving: 15/03/05, 12:11




par jonule » 26/06/08, 14:03

Nou ja, en ik vond je argument eigenlijk verwaarloosbaar: ik heb geen zin om alcohol te maken van bieten als het als brandstof dient, in plaats van ze op te eten.

Hoe komt het dat niemand het eet? : Lol:
0 x
Avatar de l'utilisateur
houthakker
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 4731
Inschrijving: 07/11/05, 10:45
Plaats: Mountain ... (Trièves)
x 2




par houthakker » 26/06/08, 14:04

Christophe schreef:
Houthakker schreef:In Frankrijk (en in deze regio in het bijzonder) maken we ook ethanol uit suikerbieten, wat geen voedselgewas is en waarvan de productie misschien interessanter is voor dit doel. in plaats van onszelf te vullen met suiker in voedsel!


Uh bezwaar, we kunnen heel goed suikerbieten eten. Bovendien zou het een goede manier zijn om kinderen te verzoenen met groenten (in plaats van natuurlijke + of - mixen te maken)...
En als ik me niet vergis wordt het (een beetje) gebruikt in veevoer.
[...]
Nou nee, volgens de informatie die ik had dat suikerbieten voor niets anders gebruikt kunnen worden dan het maken van suiker, vandaar mijn post...


Christophe schreef:
Houthakker schreef:Ik weet niet of de balans echt beter is dan voor granen, maar het concurreert tenminste niet met voedsel ...


Direct misschien niet, maar indirect: het zal noodzakelijkerwijs min of meer invloed hebben op de suikerindustrie, en dus op de voedingsindustrie...
[...]
Ik heb ergens gelezen dat de suiker(bieten)industrie momentum verliest, daarom hebben de suikerproducenten zo positief gereageerd op dit soort projecten...
In ieder geval geen concurrentie, maar ‘nieuwe kansen’ zoals ze dat in de financiële wereld zeggen...
0 x
"Ik ben een grote bruut, maar ik zelden mis ..."
Avatar de l'utilisateur
houthakker
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 4731
Inschrijving: 07/11/05, 10:45
Plaats: Mountain ... (Trièves)
x 2




par houthakker » 26/06/08, 14:09

jonule schreef:Nou ja, en ik vond je argument eigenlijk te verwaarlozen: ik heb geen zin om alcohol te maken van bieten als het als brandstof dient, in plaats van ze op te eten.[...]
Omdat het zover moet komen... : Roll:

Tekst uitleg:
jonule schreef:[...] in Frankrijk geen suikerriet, Cristanol is tarwe en maïs, een ketterij ...[...]

waarop ik antwoord: Nee. De suikerbiet wel ook gebruikt, door Cristanol, in aanzienlijke hoeveelheden (zie artikel)

En dan vertel je mij:
jonule schreef:[..] nu jij willen het feit steunen dat alle Franse ethanol afkomstig is van bieten Frans, begrijp ik het goed? [...]

Dus ik vraag je: kun je lezen wat uw gesprekspartners schrijven? :schok:
0 x
"Ik ben een grote bruut, maar ik zelden mis ..."
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79126
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 10974




par Christophe » 26/06/08, 14:11

Calmos Houthakker :)

Het voorvoegsel van de bijnaam Jonule is soms slecht gekozen...

Voor de prestaties vergat ik het belangrijkste:

Beeld

De opbrengst per hectare van suikerplanten is dus veel hoger dan die van granen, maar de opbrengst/massa van producten is het tegenovergestelde..

Nu weet ik niet of dit bruto- of netto-opbrengsten zijn (inputs afgetrokken).

Ik denk RUW
0 x
Christine
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 1144
Inschrijving: 09/08/04, 22:53
Plaats: In België, eenmaal
x 1




par Christine » 26/06/08, 14:56

Kom op, heren!
* Suikerbieten: productie van suiker (inclusief vergeoise), en in tweede instantie van alcohol en ethanolbrandstof; bijproducten: melasse die nog 50% suiker bevat, is een smakelijk voedsel voor dieren; bietenpulp, een residu van de suikerwinning, wordt doorgaans voor hetzelfde gebruik gedehydrateerd; melasse wordt ook gebruikt bij de productie van bakkersgist; de halsbanden en bladeren worden gebruikt om vee te voeren of worden terug op de grond gelegd.

2,3-Butaandiol wordt gewonnen uit zetmeel en suikerbieten.

Wikipedia-fragment

:pijl: we consumeren dus wel rode biet, maar in vormen die niet noodzakelijkerwijs voedingskundig en ecologisch verantwoord zijn, dat wil zeggen verwerkt tot suiker of omgezet in vlees. Overigens heeft het toepassingen in de chemische industrie. Iedereen heeft dus een beetje gelijk.


:pijl: Maar is het eigenlijke onderwerp, in plaats van te discussiëren over bieten, niet de vraag hoe we ons territorium en onze samenleving willen organiseren? Want eindelijk zou het land dat nu voor bieten wordt gebruikt, net zo gemakkelijk kunnen worden omgevormd tot bijvoorbeeld boomgaarden. En daar zou de keuze duidelijk zijn: appels eten in plaats van autorijden.

Ik weet niet zeker of ik mij duidelijk heb uitgedrukt, maar ik zal proberen dat tijdens de discussie te verduidelijken, als u dat interessant vindt.
Dernière édition par Christine de 26 / 06 / 08, 15: 05, 1 keer bewerkt.
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79126
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 10974




par Christophe » 26/06/08, 14:57

Ach ja, ik wist dat het voer was :)
0 x

Terug naar 'biobrandstoffen, biobrandstoffen, biobrandstoffen, BtL, niet-fossiele alternatieve brandstoffen ... "

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 95-gasten