Onverenigbaar kapitalisme en biobrandstoffen!

ruwe plantaardige olie, diester, bio-ethanol of andere biobrandstoffen, of brandstof van plantaardige oorsprong ...
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79360
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11060

Onverenigbaar kapitalisme en biobrandstoffen!




par Christophe » 30/05/07, 15:08

Dit is wat er gebeurt wanneer de kapitalisten omgaan met biobrandstoffen:

De stijging van de benzineprijs in de Verenigde Staten blijft zorgen baren, alarmoproepen en andere kritiek op de regering-Bush. Het moet gezegd worden dat de context bevorderlijk is voor dergelijke onrust, het verbruik van benzine is gedoemd te stijgen terwijl het altijd verwachte "rijseizoen" deze week begon ... Zoals in elke kritieke situatie, moeten we een geit vinden afgezant, en sommige opmerkingen of analisten hebben onlangs de perverse effecten aan de kaak gesteld van de uitvoering van een beleid ter bevordering van de productie van biobrandstof ... Met andere woorden, het toegenomen gebruik van ethanol zou de bouw van nieuwe raffinaderijen in de Verenigde Staten ontmoedigen en daarom de prijsstijgingen aan de pomp voeden ...

De realiteit is dat de prijs van benzine veel meer gecorreleerd is met de olieprijzen dan welke andere factor dan ook. Volgens het Amerikaanse ministerie van Energie verklaart de prijs van ruwe olie vandaag 53% van de prijs van een gallon benzine (tegen 47% in 2004).
tegelijkertijd, distributie- en marketingkosten vertegenwoordigen slechts 9% van de benzineprijs; en vooral, raffinagekosten en belastingen beïnvloeden slechts 19% van de prijs per gallon ...

Het is daarom nogal quixotisch om met de vinger naar biobrandstoffen te wijzen ... De echte oorzaken liggen duidelijk elders.

En met betrekking tot de Amerikaanse raffinagecapaciteit, is het echte probleem enerzijds dat de majors liever in het buitenland investeren en anderzijds dat de Amerikaanse bevolking, overwonnen door milieuactivisme, meer en meer een houding genaamd BANANA (bouw absoluut niets overal in de buurt van alles) ...

Je kunt je cake niet hebben en opeten, en daarom zal de prijs van benzine blijven stijgen ...


Gezien op: http://www.econologique.info/index.php/ ... boursorama

ps: als kk1 de BANANA-houding heeft begrepen, zijn sommige verklaringen welkom :) Zouden het de Amerikaanse afstammelingen zijn?
0 x
freddau
Ik postte 500 berichten!
Ik postte 500 berichten!
berichten: 641
Inschrijving: 19/09/05, 20:08
x 1




par freddau » 30/05/07, 16:52

Geen idee

toch hebben ze een enorm land, dus ik begrijp het niet, het is niet zoals in Europa waar alles druk is of zoals in Azië !!!

de BANAAN-houding, wat zou er mis zijn met de "niet in mijn tuin" -houding ??
0 x
Targol
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 1897
Inschrijving: 04/05/06, 16:49
Plaats: Bordeaux streek
x 2




par Targol » 30/05/07, 17:39

freddau schreef:de BANAAN-houding, wat zou er mis zijn met de "niet in mijn tuin" -houding ??


Freddau is niet "niet in mijn tuin" maar "niet in mijn achtertuin" (NIMBY-syndroom) "achtertuin", wat achtertuin betekent.

Aan de andere kant denk ik dat je gelijk hebt met betrekking tot BANANA: het is een uitbreiding van NIMBY: totale immobiliteit ...
0 x
"Iedereen die gelooft dat exponentiële groei oneindig kan doorgaan in een eindige wereld, is een dwaas of een econoom." KEBoulding
Avatar de l'utilisateur
gegyx
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6989
Inschrijving: 21/01/05, 11:59
x 2913




par gegyx » 30/05/07, 18:18

Inderdaad, alles is aanwezig:
http://fr.wikipedia.org/wiki/Not_in_my_back_yard

-----------
Gicquel-syndroom gaat over:
:D

Niet op mijn pompen!
0 x
rpsantina
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 182
Inschrijving: 17/12/04, 16:11
Plaats: 81 - Zuid-Tarn
x 12




par rpsantina » 31/05/07, 19:42

gegyx schreef:Inderdaad, alles is aanwezig:
http://fr.wikipedia.org/wiki/Not_in_my_back_yard

-----------
Gicquel-syndroom gaat over:
:D

Niet op mijn pompen!


Kan me niet schelen, ik heb beveiligingsroosters ... : Mrgreen:

Oké, ik ga uit ...
0 x
RPS (Dpt Tarn Zuid 81)
i-Alleen degenen die niets te doen zijn nooit verkeerd
ii-Alles is mogelijk zolang er een beetje tijd er wordt besteed
Targol
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 1897
Inschrijving: 04/05/06, 16:49
Plaats: Bordeaux streek
x 2




par Targol » 01/06/07, 09:33

rpsantina schreef:Kan me niet schelen, ik heb beveiligingsroosters ... : Mrgreen:

Oké, ik ga uit ...


Het zijn vooral uw veiligheidszegels die uit Frankrijk komen
Jallatte verhuizing :onheil:
0 x
"Iedereen die gelooft dat exponentiële groei oneindig kan doorgaan in een eindige wereld, is een dwaas of een econoom." KEBoulding
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79360
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11060




par Christophe » 25/06/07, 12:02

En nog een artikel:

Voor een alternatief standpunt over ethanol op basis van maïs, leest u "Give Ethanol a Chance: The Case for Corn-Based Fuel" van David Morris.

Biobrandstoffen roepen een beeld op van hernieuwbare overvloed waarmee de industrie, politici, de Wereldbank, de Verenigde Naties en zelfs het Intergouvernementeel Panel over klimaatverandering brandstof uit maïs, suikerriet, soja en andere gewassen kunnen aanbieden als vervanging voor olie die een vlotte overgang naar een economie met hernieuwbare brandstoffen.

Mythen van overvloed leiden de aandacht af van krachtige economische belangen die profiteren van deze transitie van biobrandstoffen, waardoor discussie over de stijgende prijs die burgers van het Zuiden beginnen te betalen om de consumptieve, op olie gebaseerde levensstijl van het Noorden te behouden, wordt vermeden. Biobrandstofmanie verdoezelt de ingrijpende gevolgen van de industriële transformatie van onze voedsel- en brandstofsystemen - de overgang naar agro-brandstoffen.


http://www.alternet.org/environment/54218/
0 x
de alcoolo1
Ik ontdekte econologic
Ik ontdekte econologic
berichten: 7
Inschrijving: 29/06/07, 15:41




par de alcoolo1 » 31/10/07, 12:08

In elk geval blijf ik ervan overtuigd dat biobrandstoffen niets anders zijn dan etaleren. Het is nog steeds een kapitalistische leugen die ernaar streeft om m .... aan de meest onwetende te verkopen, met behoud van een aanzienlijke monetaire winstgevendheid en door de echt minder winstgevende oplossingen te verbergen voor de rijkste maar meer winstgevende voor de hele bevolking en om de planeet.

Gedurende deze tijd kunnen de armsten dood sterven van de honger vanwege de stijging van de prijs van granen die volgt op deze enorme verliefdheid bij de teelt van biobrandstoffen.

Dat zeg ik natuurlijk niet gratis en ben een overtuigd ecoloog, maar je moet de INRA PDF lezen die volgt.

http://www.inra.fr/internet/Departement ... ss05-2.pdf
het presenteert duidelijk de grenzen van biobrandstoffen (bovendien is het in het Frans geschreven).

Ik blijf ervan overtuigd dat zolang energiebedrijven niet bereid zijn om energiebronnen zoals zonne-energie of wind in combinatie met PAC's of andere te gebruiken om onze auto's te laten rijden en ons van energie te voorzien. elektriciteit zullen we altijd milieuproblemen hebben.

PS: Ik ben in een vorige post afgedwaald door te zeggen dat het energierapport voor biobrandstoffen negatief was, dus mijn excuses, maar ik was niet ver van de waarheid na het lezen van deze advertentie.
0 x
"Het doel van het onderzoek is niet langer de natuur op zich, maar de natuur overgelaten aan de menselijke vraag, wordt de mate man hier die zichzelf te ontmoeten." Werner Heisenberg

Terug naar 'biobrandstoffen, biobrandstoffen, biobrandstoffen, BtL, niet-fossiele alternatieve brandstoffen ... "

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 178-gasten