Synthetische ethanol door CO2 te recyclen

ruwe plantaardige olie, diester, bio-ethanol of andere biobrandstoffen, of brandstof van plantaardige oorsprong ...
Jon1980
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 12
Inschrijving: 25/09/08, 11:12

Synthetische ethanol door CO2 te recyclen




par Jon1980 » 01/10/08, 17:13

Bonjour à tous,
Mijn oude herinneringen aan de chemie vertellen me dat we ethanol kunnen produceren uit CO2 (gevangen in installaties of voertuigen) door magnesiumsynthese door een reactie van deze stijl:
CH3-Mg-Br + CO2 -> CH3COOH
CH3COOH ---- LiAl4, ether, H3O + -> CH3-CH2-OH.
Ik vroeg me af waarom we deze synthesemodus niet gebruiken. Is het te duur? te vervuilend? te lage opbrengst? moeilijke reactie vanwege de magnesiaanse synthese? opwerking van recitatie afval? ...
Als iemand een antwoord had, zou het cool zijn.
Goed einde van aprem '.
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79304
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11037

Re: synthetische ethanol door CO2 te recyclen ...




par Christophe » 01/10/08, 17:39

Ik zal mijn hand niet in het vuur steken, maar ik denk dat je het antwoord hebt:
Jon1980 schrijft:te lage opbrengst? moeilijke reactie vanwege de magnesiaanse synthese?


Ik zou het anders hebben gezegd:

"Als de CH3-Mg-Br econologisch (dwz grijze energie + CO2) duurder is om te produceren dan het voordeel, op basis van dezelfde criteria, het gebruik van ethanol in vergelijking met benzine, l het belang van deze dochter is negatief "

Het is hetzelfde probleem als bij de auto van acetyleen die ik gisteren ontdekte: https://www.econologie.com/forums/carburant- ... t6263.html

Hier is een vergelijking van CO2 benzine ethanol
0 x
Avatar de l'utilisateur
Remundo
Modérateur
Modérateur
berichten: 16119
Inschrijving: 15/10/07, 16:05
Plaats: Clermont Ferrand
x 5239




par Remundo » 01/10/08, 17:44

Hoi Jon,

Organomagnesium, hier een organomagnesiumbromide, zijn chemicaliën die bedoeld zijn om bijna alle organische functies te produceren (alcoholen, zuren, enz ...).

Ze zijn duur om te produceren en moeilijk te produceren. Ze zijn ook niet erg stabiel ...

Dit is geen tijd van enorme brandstofproductie.

De meest veelbelovende manier om methanol te verkrijgen is de combinatie met diwaterstof.
CO2 + 3H2 = CH3OH + H2O

Maar vooral de transformatie van Syngaz uit thermolyse van biomassa
CO + 2H2 = CH3OH

In alle gevallen vereist dit warmte en / of druk, maar het is speelbaar met een mix van hernieuwbare energie die uiteindelijk is ontwikkeld om aan zijn potentieel te voldoen.
0 x
Beeld
Jon1980
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 12
Inschrijving: 25/09/08, 11:12




par Jon1980 » 01/10/08, 17:45

Bedankt Christophe dat je de tijd hebt genomen om te reageren. Soms stellen we ons vreemde vragen. Ik ga de 2 links bekijken die u mij hebt aangegeven.
Goed einde van aprem en bedankt voor je reactie.
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79304
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11037




par Christophe » 01/10/08, 17:51

Remundo schreef:De meest veelbelovende manier om methanol te verkrijgen is de combinatie met diwaterstof.
CO2 + 3H2 = CH3OH + H2O


Ah ja, maar hier is het methanol en geen ethanol. j

Het is gewoon moeilijker om methanol te gebruiken dan ethanol ...

De reactie die u oproept kan "gemakkelijk" worden gebruikt om laigretgas vloeibaar te maken, aangezien het CO2 en H2 produceert ... https://www.econologie.com/projet-laigre ... -3917.html
Dernière édition par Christophe de 01 / 10 / 08, 20: 16, 2 keer bewerkt.
0 x
Jon1980
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 12
Inschrijving: 25/09/08, 11:12




par Jon1980 » 01/10/08, 17:52

Bedankt Remundo voor de details die je hebt gegeven. Ik vergat een beetje al deze verhalen over syntheses van magnesianen, maar soms vermengen herinneringen zich en we zeggen: maar waarom doen we dat niet? Dan denken we erover na en zeggen tegen onszelf: als het zo simpel was, waarom doen we het dan niet zo? En tot slot zeggen we tegen onszelf: we gaan de vraag stellen om te zien waarom het niet goed gaat.
Heel erg bedankt. Goed einde van aprem '.
0 x
Jon1980
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 12
Inschrijving: 25/09/08, 11:12




par Jon1980 » 01/10/08, 17:56

Christophe schreef:De reactie die u oproept kan "gemakkelijk" worden gebruikt om laigretgas vloeibaar te maken, aangezien het CO2 en H2 produceert ... https://www.econologie.com/projet-laigre ... -3917.html


Nog aan het lezen !!! Let op: ik kom snel terug met veel vragen : Cheesy:
0 x
Avatar de l'utilisateur
Cuicui
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 3547
Inschrijving: 26/04/05, 10:14
x 6

Re: synthetische ethanol door CO2 te recyclen ...




par Cuicui » 01/10/08, 19:38

Jon1980 schrijft:Bonjour à tous,
Mijn oude herinneringen aan de chemie vertellen me dat we ethanol kunnen produceren uit CO2

Eh, is dat niet wat er in de natuur gebeurt: fotosynthese (door zonne-energie) en vervolgens transformatie van suikers in alcohol door gisten?
Dernière édition par Cuicui de 01 / 10 / 08, 21: 40, 1 keer bewerkt.
0 x
Jon1980
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 12
Inschrijving: 25/09/08, 11:12

Re: synthetische ethanol door CO2 te recyclen ...




par Jon1980 » 02/10/08, 08:59

Cuicui schreef:Eh, is dat niet wat er in de natuur gebeurt: fotosynthese (door zonne-energie) en vervolgens transformatie van suikers in alcohol door gisten?

Inderdaad, maar ik dacht aan een andere synthetische route die we beter beheersen dan kunstmatige fotosynthese ... Ok, ik geef toe, ik had niet gedacht dat ik mijn verhaal dichter bij fotosynthese kon brengen!
Goede dag.
0 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar 'biobrandstoffen, biobrandstoffen, biobrandstoffen, BtL, niet-fossiele alternatieve brandstoffen ... "

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 115-gasten