Gras als brandstof

ruwe plantaardige olie, diester, bio-ethanol of andere biobrandstoffen, of brandstof van plantaardige oorsprong ...
Urok
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 31
Inschrijving: 11/04/11, 22:54
x 4

Re: Turf als brandstof




par Urok » 26/05/18, 19:20

vertel eens, hoe werkt het principe van een gasgenerator? Wat is het verschil met methanisering?
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: Turf als brandstof




par Did67 » 27/05/18, 09:27

Ook het stro/grasmengsel gaat mee (in bruto versgewicht 10 kg maaisel voor 1 kg stro; maaisel is grotendeels vloot).

Dit is minder ideaal, omdat de ontleding "differentieel" is. Maar wie kent alleen ideale situaties in zijn leven ???

En inderdaad, een beetje gras in dunne laagjes en/of gedroogd, is een organische meststof voor gulzige planten: aardappelen, kool... En in het algemeen, degenen waarvan de geproduceerde groene biomassa wordt geconsumeerd, zijn over het algemeen "gulzig" in nitraten...
0 x
Avatar de l'utilisateur
chatelot16
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6960
Inschrijving: 11/11/07, 17:33
Plaats: Angouleme
x 264

Re: Turf als brandstof




par chatelot16 » 27/05/18, 09:48

methanisering: bacteriën zetten wat bij hen past om in methaan: de bacteriën gebruiken niet alle koolstof, het vaste hout wordt niet gebruikt en blijft in het digestaat ... ook het houtachtige deel van het stro wordt niet gebruikt

vergasser: het verbrandt alles wat brandt maar door een gebrek aan lucht gaat de verbranding niet van C naar CO2 maar alleen van C naar CO wat een brandbaar gas is

er zit ook waterstof in de samenstelling van planten en het gaat niet van H naar H2O omdat met de aanwezigheid van gloeiende koolstof H2O reageert met C om H2O + C > CO + H2 te maken

de C + O> CO-reactie lijkt misschien een verlies van een deel van de energie, maar in een goed gemaakte vergasser wordt het warmteverlies zoveel mogelijk beperkt en zou de temperatuur oplopen tot oververhitting, en wordt waterdamp vrijwillig aan de lucht toegevoegd zodat de H2O + C> CO + H2-reactie de warmte absorbeert die wordt geproduceerd door C + O> CO

een perfecte vergasser met goede warmteterugwinning uit het uitgaande gas om de toevoerlucht te verwarmen en goede thermische isolatie heeft een theoretisch maximaal rendement van 100% ... zoals gewoonlijk halen we het niet maar het kan heel goed zijn

het moet niet worden verward met de vergassers voor voertuigen die in 1940 werden gebruikt, die werden vereenvoudigd om niet te zwaar te zijn en slechte prestaties leverden

de goede prestatie werd in 1900 behaald in vaste vergassers om gasmotoren te laten draaien: deze systemen presteerden veel beter dan de stoommachine ... en stopte toen deze motoren werden vervangen door elektromotoren
1 x
Urok
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 31
Inschrijving: 11/04/11, 22:54
x 4

Re: Turf als brandstof




par Urok » 30/06/18, 12:58

Hallo iedereen,
Ik wilde dit bericht sluiten om alle acteurs te bedanken die me over dit onderwerp hebben geadviseerd.
Dankzij hen zie ik duidelijk: het is niet mogelijk om gemaaid gras te gebruiken voor verwarming via een kachel of een combiketel.
Om de goede en simpele reden dat de calorische waarde te laag is, de as en de klinkerproductie te hoog.
Nogmaals bedankt en tot ziens in een ander bericht.
Goededag aan iedereen.
1 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79318
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11040

Re: Turf als brandstof




par Christophe » 10/09/22, 11:19

Ahmed's houtpapierpers zou, denk ik, heel goed grasbriketten kunnen maken als je (misschien?) een beetje bindmiddel toevoegt? Een beetje nat papier/karton?

afval-en-recycling/zaagsel-papier-log-press-t17058.html

Ik krijg er jeuk van omdat ik elk jaar veel gemaaid gras heb...Ahmed, kunt u het alstublieft proberen, meneer? 8)
0 x
Ahmed
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 12307
Inschrijving: 25/02/08, 18:54
Plaats: Bourgogne
x 2968

Re: Turf als brandstof




par Ahmed » 10/09/22, 11:43

Turf is zeer samendrukbaar, maar zeer elastisch. Uit mijn ervaring met houtsnippers kan ik concluderen dat een merkbaar aandeel gras onvermijdelijk tot mislukking leidt: vormeloze baksteen die niet bij elkaar blijft... : Cry:
De enige manier om een ​​graszodensteen te maken (en zonder verdere droging!) is om hem te binden terwijl hij nog onder druk staat:
1 x
'Geloof vooral niet wat ik je vertel.'
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79318
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11040

Re: Turf als brandstof




par Christophe » 10/09/22, 11:53

Ach ja... verdomd 8 minuten om 2 mini hooibergen uit te schakelen... erg productief gaat het niet worden...

Maar zijn pers heeft niet de druk van jou en de wiet heeft geen bindmiddel...

Ik vraag me af of een mix met oud (goed) nat honingraatkarton niet een goede oplossing zou zijn gezien de lijm die het bevat...
0 x
Ahmed
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 12307
Inschrijving: 25/02/08, 18:54
Plaats: Bourgogne
x 2968

Re: Turf als brandstof




par Ahmed » 10/09/22, 12:17

Reken niet op het effect van de golfkartonbinder: het stelt niet veel voor; bovendien betwijfel ik of je gazon er erg van onder de indruk zal zijn, zelfs bij een hogere dosering. Er moet inderdaad rekening worden gehouden met het veereffect dat niet wordt omzeild door een sterkere druk. Vergeet niet dat ik ook een hooibalenpers heb gemaakt volgens Amerikaanse plannen en dat ik dus ervaring heb in de materie...
0 x
'Geloof vooral niet wat ik je vertel.'
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79318
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11040

Re: Turf als brandstof




par Christophe » 10/09/22, 12:25

Ahmed schreef:Vergeet niet dat ik ook een hooibalenpers heb gemaakt volgens Amerikaanse plannen en dat ik dus ervaring heb in de materie...


Oh? Welke afmetingen? Je hebt het hier ergens gepresenteerd (ik heb je personderwerp niet 100% gelezen...)
0 x
Ahmed
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 12307
Inschrijving: 25/02/08, 18:54
Plaats: Bourgogne
x 2968

Re: Turf als brandstof




par Ahmed » 10/09/22, 13:20

Ik denk dat het in het onderwerp van was Heeft over tuinieren onder hooi... Ik geef je een foto van het "beest":
IMG0008A.jpg
IMG0008A.jpg (234.66 KIO) 1486-tijden bekeken
0 x
'Geloof vooral niet wat ik je vertel.'

Terug naar 'biobrandstoffen, biobrandstoffen, biobrandstoffen, BtL, niet-fossiele alternatieve brandstoffen ... "

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Google Adsense [Bot] en 167 gasten